Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Spoor- en tramweg parafernalia
door
Eelco Storm
Vandaag
om 21:28:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
sncf231e
Vandaag
om 21:07:43
Bahnstrecke 5867
door
gdh
Vandaag
om 21:05:21
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving.
door
Ronald Halma
Vandaag
om 20:57:00
Stottering Piko 98551BD
door
Ronald Halma
Vandaag
om 20:55:57
Een nieuw baantje op Micromodules
door
Ronald Halma
Vandaag
om 20:54:06
lange adressen met esu decoders.
door
Ronald Halma
Vandaag
om 20:51:12
Pfarrerwinkel bahn
door
Jelmer
Vandaag
om 20:26:38
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
wob
Vandaag
om 20:23:35
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen
door
Huup
Vandaag
om 20:01:37
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7
door
Sven
Vandaag
om 19:34:31
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
GerardvV
Vandaag
om 19:26:22
Märklin M tapijtbaan
door
Mark D.
Vandaag
om 19:00:59
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
Ronald A.
Vandaag
om 18:56:34
De spoorhaven van Zuidbarge.
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 18:50:04
Bahnbetriebswerk "Altendorf"
door
Karel466
Vandaag
om 17:39:39
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Bertholdowitsch
Vandaag
om 17:03:43
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
door
Jeroen Water
Vandaag
om 16:46:50
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC
door
Eric v C
Vandaag
om 16:45:03
BrauWelt, fantasiebaan in H0
door
Brouwersbaan
Vandaag
om 16:40:04
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Wim Vink
Vandaag
om 16:26:27
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ
door
Ronald Halma
Vandaag
om 16:14:02
NS Mat 35 Maple Leaf
door
Montanbahn
Vandaag
om 15:38:25
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 14:37:48
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N
door
Jelmer
Vandaag
om 13:59:17
Bauarbeiten im gange
door
Eric B
Vandaag
om 13:52:03
Modelbaan Beltheim.
door
Wim Vink
Vandaag
om 13:04:39
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 13:02:47
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
door
Benelux795
Vandaag
om 11:14:32
Raadplaatje
door
hervé
Vandaag
om 10:57:07
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Materieel
|
Modelauto's
|
FCS: dubbele achteras aandrijven
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: FCS: dubbele achteras aandrijven (gelezen 2332 keer)
MMTB
Offline
Berichten: 970
FCS: dubbele achteras aandrijven
«
Gepost op:
09 April 2013, 12:31:11 »
Goedemiddag,
Is het mogelijk om bij het Faller Car systeem een model met dubbele achteras te maken die beide aangedreven worden door 1 motor? Heeft dit consequenties voor het rijgedrag qua bochten? Op internet ben ik pas één voorbeeld tegengekomen, terwijl veel modellen een dubbele achteras hebben met daarbij ruimte genoeg om deze ook van een tandwiel te voorzien.
Voorbeeld:
http://www.fcsfm.de/Bus%202.htm
Alvast bedankt!
Groeten, Mark
Gelogd
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e
jerrytrein
Offline
Berichten: 5941
Re:FCS: dubbele achteras aandrijven
«
Reactie #1 Gepost op:
09 April 2013, 14:16:36 »
Ik denk dat het wel mogelijk is
Echter zal zon model nooit /heeeeeeeel moeilijk door een bocht gaan
Of je moet een sturende 2e as maken
Kijk maar naar echte trucks
Zwarte sporen met korte bochten en veel wringen
En tegenwoordig bijna allen met sturende assen
Gelogd
rard
Vriend van SpoorH0.nl
Offline
Berichten: 3029
Re:FCS: dubbele achteras aandrijven
«
Reactie #2 Gepost op:
09 April 2013, 14:18:23 »
Ja hoor, dat kan:
http://www.mikromodellbau.de/Shop/artikeldetails.php?aid=582
http://www.mikromodellbau.de/Shop/artikeldetails.php?aid=584
.
Grt,
Gerard
Gelogd
Spoorh0.nl - dedrijfstang.nl - Maasfoort.nl
hooidonk
Offline
Berichten: 492
Re:FCS: dubbele achteras aandrijven
«
Reactie #3 Gepost op:
09 April 2013, 14:19:30 »
Nee hoor, kan gewoon.
Kijk maar eens op:
http://www.der-lustige-modellbauer.com/t9689-herpa-wrecker-abschleppdienst-massstab-187-ferngesteuert
En
www.mikromodell.de
Bij
http://www.mikroantriebe.de/
kun je er gewoon setjes voor kopen.
Ik ben benieuwd naar je vorderingen, dus hou ons op de hoogte!
Gr. Marten
Gelogd
Het aanrechtbaantje: van Gasfornuis Noord tot Gootsteen CS
MMTB
Offline
Berichten: 970
Re:FCS: dubbele achteras aandrijven
«
Reactie #4 Gepost op:
09 April 2013, 20:35:20 »
Bedankt voor de tips en de linkjes!
Op mijn nieuwe trambaan wil ik trolleybussen uit Solingen laten rijden en deze krijgen stroom uit de bovenleiding en volgen een magneetband. Aangezien het model (MAN SL172) waar ik mee ga starten een dubbele achteras heeft, leek het mij een goed idee om deze beide assen te gebruiken voor wat meer trekkracht. De trolleybus moet namelijk zijn weg delen met de tram door op straatspoor te gaan rijden en dan moet hij ook de tramrails over kunnen rijden.
Ik ben nu nog in de teken en testfase, maar zodra het project echt van start gaat, maak ik een nieuw topic aan.
Groeten, Mark
Gelogd
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e
willem22
Offline
Berichten: 1543
Re:FCS: dubbele achterAS aandrI*ven
«
Reactie #5 Gepost op:
09 April 2013, 23:57:07 »
@Mark , mogelijk zal het wel werken ar bij +orte radius geeft dit Vel friCDie .
Rij te3en heb )k nog niet kunnen vinden , wel gezien dat het tweede stel van 1 wiel is voorzien mogelijk is dit een oplossing.
wil.
Gelogd
hooidonk
Offline
Berichten: 492
Re:FCS: dubbele achteras aandrijven
«
Reactie #6 Gepost op:
13 April 2013, 23:46:20 »
Beste Mark,
nog even een aanvulling op m'n eerste haastige reactie.
Ik zag ook dat ik twee sites door elkaar gehaald had, ik wilde je ook nog graag bekend maken met de site:
www.mikromodellbau.de
Ik zit zelf ook al een tijdje met dit idee te stoeien en ben ook op het internet nog geen handige betaalbare oplossing tegengekomen, die ook eenvoudig te bouwen is.
Dus ik ben op een gegeven moment op het scherm wat gaan schetsen en momenteel is dit mijn stand van zaken:
Hopelijk zijn de plaatjes en het technische gedichtje hier onder een beetje duidelijk.
Ik ben uitgegaan van twee aangedreven assen met een 1:15 vertraging, van
www.mikromodellbau.de
.
Deze hangen in een subframe (gele plaatje met de knik), welke kan pendelen ten opzichte van het vrachtwagenchassis (alleen zichtbaar in het bovenste plaatje).
De achterste as zit vast in dit subframe (anders gaat de auto op een oor liggen), de voorste kan ook overdwars pendelen, waardoor je weer een driepunt oplegging krijgt = statisch bepaald.
En daar zit 'm vooral de kneep, want die moet hetzelfde draaipunt hebben als de aandrijfas.
Eigenlijk hoor je drijf- en draag assen niet te combineren, maar verderop bij de wielen wordt ditzelfde gedaan, dus ik vond dat het moest kunnen.
Dus hangt de voorste as aan de achterzijde met een busje aan de achterste as en aan de voorzijde met een 1x3x1mm lagertje weer aan het subframe.
Alleen nu moet ik het motortje ook nog ergens kwijt.
Voor het gewicht is het het mooiste als hij recht bovenop het tandemstel ligt en met een rechte tandwieloverbrenging een van de assen aandrijft. Maar dit kost heel veel ruimte in de hoogte, dus ik denk dat hij uiteindelijk voor de voorste as komt te hangen, direct na het lager, mocht hier ruimte voor zijn.
Ik hoop dat het verhaaltje een beetje duidelijk is en dat je er wat aan hebt, het valt niet altijd mee om je gedachtenkronkels helder op papier te krijgen
Als je hier nog verder over door wilt filosoferen of andere ideeen hebt, dan spreek ik je graag verder.
Fijn weekend!
Grtjes, Marten
Gelogd
Het aanrechtbaantje: van Gasfornuis Noord tot Gootsteen CS
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Materieel
|
Modelauto's
|
FCS: dubbele achteras aandrijven