Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door Huup
25 November 2025, 23:41:03
Zelfgemaakt BiDiB modules door Dennis1984
25 November 2025, 23:39:44
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
25 November 2025, 23:28:48
Invoering SGNS containerwagens bij NS door Jan Breman
25 November 2025, 23:24:16
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
25 November 2025, 22:59:38
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Huup
25 November 2025, 22:56:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
25 November 2025, 22:53:11
Liliput kortkoppeling mechaniek defect door 008200
25 November 2025, 22:13:45
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
25 November 2025, 22:11:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
25 November 2025, 22:06:34
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Te 2/2
25 November 2025, 21:52:56
Grappige foto's door René 4312
25 November 2025, 21:34:01
Aachenau West door wob
25 November 2025, 21:32:21
Piko 2025 door Rob Ellerman
25 November 2025, 21:13:45
Le Bassin uit logeren bij Bentink door Modellbahnwagen
25 November 2025, 21:12:06
Mijn geweatherde modellen door cor_b
25 November 2025, 21:09:11
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jouw philotrain bent) door orientexpress
25 November 2025, 20:36:51
De Projecten van RetroJack door RetroJack
25 November 2025, 20:19:52
Raadplaatje door René 4312
25 November 2025, 20:19:45
Anders dan Rietze, moderne 1:87 Amsterdamse GVB trams of bussen? door virmfan
25 November 2025, 19:52:15
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
25 November 2025, 19:47:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
25 November 2025, 19:46:55
fotowedstrijd 2025 door Dave.......
25 November 2025, 19:35:50
De spoorhaven van Zuidbarge. door Eric B
25 November 2025, 19:09:50
Bf Kibronn door Luit
25 November 2025, 18:15:12
Uhlenbrock Intellibox 3 door ArnodeBruin
25 November 2025, 18:02:38
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Falkenberg
25 November 2025, 17:06:36
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Streamliner
25 November 2025, 16:10:09
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
25 November 2025, 16:01:59
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Sicco Dierdorp
25 November 2025, 15:21:02
  

Auteur Topic: NS stoomlocomotieven in Duitsland 1944-1945  (gelezen 5592 keer)

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 1168
    • Mijn YouTube filmpjes
NS stoomlocomotieven in Duitsland 1944-1945
« Gepost op: 07 April 2013, 10:02:28 »
Hallo,
Soms kom je onverwacht leuke dingen tegen op het internet als je zoekt totaal iets anders. In dit geval was ik terecht gekomen op de website http://www.eisenbahndienstfahrzeuge.de/ Op de startpagina word een presentatie aangekondigd over "Uelzen und die folgen des luftkrieges" Uelzen is een stadje even ten zuiden van Hamburg. Tot zover niks bijzonders.

Maar als ik even naar beneden scrol zie ik een foto staan van twee locomotieven die me heel bekend voorkomen. De voorste loc is volgens mij een 1700 en de achterste is denk ik een 6000 of een 6100. Ze zien er allebei er beschadigd uit op het eerste gezicht niet ernstig. Het opvallende is de 1700 want die heeft zijn schoorsteenkroon nog en zijn nummerplaat. De 6000 is rijkelijk voorzien van pantserplaten.

Meer informatie kan ik nu niet boven water halen, maar het leek me wel interessant voor deze en gene.

Groeten
Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6053
Re:NS stoomlocomotieven in Duitsland 1944-1945
« Reactie #1 Gepost op: 07 April 2013, 11:07:41 »
Tjee, interessant!


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Spoor 0 adept

pullmanneke

  • Offline Offline
  • Berichten: 412
Re:NS stoomlocomotieven in Duitsland 1944-1945
« Reactie #2 Gepost op: 07 April 2013, 12:18:18 »
Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid is de voorste loc de 1312 en de achterste de 6107.
Gr.
Frank
fly with the eagle or scratch with the chickens

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 1168
    • Mijn YouTube filmpjes
Re:NS stoomlocomotieven in Duitsland 1944-1945
« Reactie #3 Gepost op: 07 April 2013, 13:35:09 »
Hallo,

Eerst dacht ik bij het noemen van de 1312 dat kan niet, een 1300 is toch een 1B loc een z.g. grote groene. En deze lok ziet er toch echt anders uit, want ik zie een voedingswater voorwarmer op de voetplaat.
Ik heb Waldorp er maar bijgepakt en die gaf een antwoord De laatste 1300en zijn 1940 afgevoerd, hierdoor is de 1300 nummer reeks weer beschikbaar.  En bij de 1700en staat dat de locomotieven die geen oververhitter hadden werden vernummerd in de serie 1300. Dus dit is dan de 1312 II ex 1712. Weet iemand of deze loc's nog in nederland terug zijn gekomen en of ze nog dienst hebben gedaan?

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2624
Re:NS stoomlocomotieven in Duitsland 1944-1945
« Reactie #4 Gepost op: 07 April 2013, 13:47:01 »
Rob,

Ik heb het Geschiedkundig overzicht van Van Wijck Jurriaanse er even bij gepakt:
Loc 1712 is in 1942 vernummerd in 1312II. Deze loc is in 1947 afgevoerd bij de NS.
Uit het afvoerjaar 1947 kan je afleiden dat de loc hetzij nooit meer in Nederland is teruggekomen en als vermist/verloren is beschouwd, dan wel dat de loc zodanig was beschadigd dat repareren niet meer zinvol werd gevonden.

De 1312II heeft dus na de 2e wereldoorlog geen dienst meer gedaan.

De 6107 is pas in 1957 bij de NS afgevoerd. Die loc is dus na de 2e wereldoorlog gewoon weer in gebruik genomen.

Grtz,
Ton
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

pullmanneke

  • Offline Offline
  • Berichten: 412
Re:NS stoomlocomotieven in Duitsland 1944-1945
« Reactie #5 Gepost op: 07 April 2013, 13:59:39 »
De 1312 was niet vermist maar "gewoon" vanuit de Britse sector in 1947 teruggekomen. Omdat de loc als "natte " loc, verouderd werd beschouwd achtte men herstel niet meer zinvol.
Een verkeerde conclusie dus.......
Gr.
Frank
fly with the eagle or scratch with the chickens

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6053
Re:NS stoomlocomotieven in Duitsland 1944-1945
« Reactie #6 Gepost op: 07 April 2013, 14:23:49 »
En waarop is dat gebaseerd?


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Spoor 0 adept

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2624
Re:NS stoomlocomotieven in Duitsland 1944-1945
« Reactie #7 Gepost op: 07 April 2013, 14:26:14 »
, dan wel dat de loc zodanig was beschadigd dat repareren niet meer zinvol werd gevonden.

Omdat de loc als "natte " loc, verouderd werd beschouwd achtte men herstel niet meer zinvol.
Een verkeerde conclusie dus.......

Volgens mij komt dat op hetzelfde neer. Wat was er dan verkeerd aan mijn conclusie???

Grtz,
Ton
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

pullmanneke

  • Offline Offline
  • Berichten: 412
Re:NS stoomlocomotieven in Duitsland 1944-1945
« Reactie #8 Gepost op: 07 April 2013, 14:44:05 »
Je hebt verkeerd geconcludeerd dat de loc vermist of beschadigd was. Hij is in de Britse sector vrij eenvoudig teruggevonden maar kreeg geen prioriteit omdat het een "natte" loc was. Daarom is hij - vrij onbeschadigd- in 1947 afgevoerd.
Overigens is het plaatje om een andere reden interessant.
Ten dender van de 1312 heeft een houten opbouw op de kolenruimte van de tender. Dit is reeds uitvoerig ter sprake gekomen in het draadje van de 3300 van DJH. Met aan grote zekerheid grenzende waarschijnlijkheid betreft het hier een "'oorlogsmaatregel".
Gr.
Frank
fly with the eagle or scratch with the chickens

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 1168
    • Mijn YouTube filmpjes
Re:NS stoomlocomotieven in Duitsland 1944-1945
« Reactie #9 Gepost op: 07 April 2013, 15:03:57 »
Citaat
Ten dender van de 1312 heeft een houten opbouw op de kolenruimte van de tender.

Dat hoeft niet perse hout te zijn. ik denk eerder vooroorlogs staalplaat met sierrand want als ik naar mijn Waldorp kijk op pagina 154 1398 II en op 154 de 1808 zie ik geen houten planken.

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

pullmanneke

  • Offline Offline
  • Berichten: 412
Re:NS stoomlocomotieven in Duitsland 1944-1945
« Reactie #10 Gepost op: 07 April 2013, 15:25:39 »
Best mogelijk. Het ging erom of een opbouw er voor de oorlog ook al op stond.
gr.
Frank
fly with the eagle or scratch with the chickens

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2624
Re:NS stoomlocomotieven in Duitsland 1944-1945
« Reactie #11 Gepost op: 07 April 2013, 16:06:58 »

Omdat de loc als "natte " loc, verouderd werd beschouwd achtte men herstel niet meer zinvol.
Een verkeerde conclusie dus.......

Je hebt verkeerd geconcludeerd dat de loc vermist of beschadigd was. Hij is in de Britse sector vrij eenvoudig teruggevonden maar kreeg geen prioriteit omdat het een "natte" loc was. Daarom is hij - vrij onbeschadigd- in 1947 afgevoerd.

Dus als ik het goed begrijp achtte men herstel niet meer zinvol (herstel doe je toch alleen als de loc beschadigd is?), was hij vrij onbeschadigd (is dat beschadigd of is dat onbeschadigd?) maar mag ik niet concluderen dat de loc zodanig was beschadigd dat men het niet zinvol vond om hem te herstellen????

Sorry hoor, maar dat kan ik echt niet meer volgen.

Overigens ben ik wel erg benieuwd wat jouw bron is voor de gedetailleerde informatie die jij geeft over de overwegingen die de NS had ten aanzien van deze loc.

En overigens wil ik onmiddellijk geloven dat jij betere informatie hebt dan wie dan ook. Die informatie kan je echter ook geven zonder een ander hier in de hoek te trappen.

Grtz,
Ton
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

pullmanneke

  • Offline Offline
  • Berichten: 412
Re:NS stoomlocomotieven in Duitsland 1944-1945
« Reactie #12 Gepost op: 07 April 2013, 16:25:43 »
Laat het duidelijk zijn: ik trap niemand in een hoek en die bedoeling heb ik ook niet. Deze conclusie is ook onterecht.
Ter zake:
Je kunt beter (toendertijd kostbare) energie steken in een oververhitte en nog enigszins rendabele loc dan in een natte
die in exploitatie veel duurder uitvalt doordat hij voor hetzelfde verbruik aan water en kolen minder prestaties levert.
Als zo'n loc dan uit Duitsland terugkomt wordt hij in Wpc Tb geplukt en gaat hij in afwachting van verkoop voor sloop naar Bn Gr.
Gr.
Frank
fly with the eagle or scratch with the chickens

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re:NS stoomlocomotieven in Duitsland 1944-1945
« Reactie #13 Gepost op: 07 April 2013, 16:32:38 »
Ik denk dat de achterste loc een 6000 is. Een 6100 had ook cilinders aan de buitenkant en twee traptreden aan de kopzijde van de waterbakken. Een 6000 had maar één traptrede op de kopzijde van de waterbak en alleen binnenliggende cilinders. Dasondanks tref ik aan in "De Nederlandse Stoomlocomotieven" dat loc 6107 aangetroffen werd in Uelzen en retour gegaan is naar Nederland (is in 1957 pas afgevoerd).

Wat betreft de voorste loc, ik denk ook dat het een 1300 is. De tender-opbouw hoeft niet specifiek van de oorlog te zijn. Op pagina 180 van "De Nederlandse Stoomlocomotieven" staat onderaan een foto van een onbekende nog niet omgenummerde 1300 (ook met grote voorwarmer op de loc-omloop) met zo'n zelfde tender-opbouw. Hoewel de foto niet gedateerd is en op de bufferbalk nog een 17 te zien is (de rest zit achter een buffer), oogt hij als vooroorlogs met al het koper nog aanwezig en geen verduisteringsmaatregelen.

Welke 1300 is lastig. Overigens zijn er volgens het genoemde boek maar drie daadwerkelijk niet teruggekeerd: 1383 (Rostock) en de 1390+1409 (Pasewalk, waar ook de 6105 stond). Uit de rest van het verhaal kan ik niet opmaken dat er meer machines daar gebleven zijn en terplekke gesloopt.
Groetjes,
Emiel

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2624
Re:NS stoomlocomotieven in Duitsland 1944-1945
« Reactie #14 Gepost op: 07 April 2013, 16:35:47 »
@Frank,

Dat ben ik met je eens.
Locs die in de eerste jaren na de oorlog gewoon inzetbaar waren - ook de natte locs - werden gewoon ingezet. Zie bijvoorbeeld de 1399. Als locs herstel nodig hadden, werd gekeken of het rendabel was; bij natte locs van de serie 1300II per definitie niet.

We zijn het er dus over eens dat de 1312II na terugkeer uit Duitsland beschadigd was en dat men het niet de moeite waard achtte om hem nog te herstellen. Dat zeg jij...

Omdat de loc als "natte " loc, verouderd werd beschouwd achtte men herstel niet meer zinvol.

...en dat zeg ik...

, dan wel dat de loc zodanig was beschadigd dat repareren niet meer zinvol werd gevonden.

.. en daar zit dus geen verkeerde conclusie bij.

Grtz,
Ton
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.