Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur? door aad52
Vandaag om 15:33:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: De Rollecate, smalspoorstoomloc  (gelezen 7467 keer)

Sam

  • Offline Offline
  • Berichten: 150
  • LocMaus-Fleischmann-Roco-Stoom-Diesel
De Rollecate, smalspoorstoomloc
« Gepost op: 05 april 2013, 23:19:28 »
Ik weet niet of dit bericht bij Grootspoor thuishoort, spoorwijdte is maar 45cm, maar een andere categorie zie ik zo gauw niet ;D
De Rollecate is een stoomlocje dat door mijn opa Kees Neve gebouwd is in 1962 (zie: http://www.nicospilt.com/index_neve.htm). Daarna heeft mijn vader, Alex Neve, ermee gereden in de speeltuin Linnaeushof in Bennebroek. Na een tijdje heeft mijn opa de loc verkocht aan ene meneer Hofs. Tot 2009 had ik er nooit meer wat van gehoord, totdat ik een artikel zag in de Gelderlander. De Rollecate rijdt weer, in het Goffertpark. Ik ben daar in november 2010 met mijn ouders nog gaan kijken. De loc was daar, bij restaurant de Goffert boerderij en zag er niet al te best uit helaas.
Maar nu het volgende. Het Linnaeushof bestaat dit jaar 50 jaar. De huidige directeur en ikzelf hadden allebei los van elkaar de gedachte dat het leuk zou zijn als de Rollecate weer voor 1 keertje in Linnaeushof zou kunnen rond rijden. Hij heeft de Goffertboerderij benaderd en is uiteindelijk doorgestuurd naar een Makelaar. Die probeert in opdracht van de huidige eigenaar, die in het buitenland woont, de loc te verkopen. Alle pogingen ten spijt is het uiteindelijk niet gelukt de loc naar Bennebroek te krijgen, ook al werden alle bezwaren die eerst werden opgeworpen (transport, verzekering etc. wordt allemaal geregeld) weggenomen. Hoewel er eerst een vrij open communicatie was met die makelaar, wordt nu de deur dicht gehouden en wordt gezegd dat de loc klaar voor transport staat richting Zweden. Dat klinkt vrij onwaarschijnlijk... Is er iemand die er meer contact heeft met de mensen van het Goffertboerderij, Ger Boer of misschien wel de huidige eigenaar? Ik hoor dat graag. Ook zou ik willen weten of er ergens in Nederland nog een stoomloc rijdt met een spoorwijdte van 45 cm. Weet iemand er een?

Alvast bedankt voor jullie aandacht!

Sam Neve
In every real man a child is hidden that wants to play - Friedrich Nietzsche

Vierkant

  • Offline Offline
  • Berichten: 316
  • ***** ***** **
Re:De Rollecate, smalspoorstoomloc
« Reactie #1 Gepost op: 06 april 2013, 11:22:38 »
Hallo Sam,

In de lokale krant heeft laatst een artikel gestaan over de trein in het Goffertpark. Dit artikel bevestigd helaas dat het treintje naar Zweden is verhuist. De nieuwe (Zweedse) eigenaar wordt ook genoemd in het artikel. Zie onderstaande link.

http://www.gelderlander.nl/regio/nijmegen/treintje-uit-goffertpark-stoomt-naar-zweden-1.3700220
Groeten, Freek

Sam

  • Offline Offline
  • Berichten: 150
  • LocMaus-Fleischmann-Roco-Stoom-Diesel
Re:De Rollecate, smalspoorstoomloc
« Reactie #2 Gepost op: 07 april 2013, 10:16:05 »
Dat is jammer, maar dan houdt mijn zoektocht in ieder geval op.
Bedankt voor je reactie!

Sam
In every real man a child is hidden that wants to play - Friedrich Nietzsche

008200

  • Offline Offline
  • Berichten: 757
Re: De Rollecate, smalspoorstoomloc
« Reactie #3 Gepost op: 04 februari 2019, 10:13:19 »
De Gofferttrein in Nijmegen  komt terug:
https://www.gelderlander.nl/nijmegen/nijmeegs-gofferttreintje-terug-van-weggeweest-rollend-erfgoed-om-te-koesteren~ab652b0b/
( in de link 2 items hierboven staat nog een filmpje van jaren terug met deze trein)
François
« Laatst bewerkt op: 04 februari 2019, 10:35:17 door 008200 »

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 1173
Re: De Rollecate, smalspoorstoomloc
« Reactie #4 Gepost op: 04 februari 2019, 11:36:49 »
Vanmorgen werd er aandacht besteed aan dit onderwerp op radio Gelderland. Ik heb echter niet gevolgd doch hoorde het van een afstandje.
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: De Rollecate, smalspoorstoomloc
« Reactie #5 Gepost op: 06 februari 2019, 13:53:11 »
Ik zag een stukje in De Gelderlander waarin werd vermeld dat de loc terug is in Nijmegen, zwaar verwaarloosd in Zweden.

Het plan (van 3 oud-machinisten dacht ik) is om de loc weer op te knappen en te laten rijden, dus misschien is er nog hoop voor het werk van K.A. Neve.

Dirk

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: De Rollecate, smalspoorstoomloc
« Reactie #6 Gepost op: 07 februari 2019, 15:54:34 »
Er was gisteravond een item over de loc op TV Gelderland, maar ik had geen tijd om het te zien.

Actueel nieuws op www.gld.nl, zoek met "Gofferttreintje" voor artikel met diverse links. De trein is sinds afgelopen maandag terug in Nijmegen

Dirk

Noordster

  • Offline Offline
  • Berichten: 151
Re: De Rollecate, smalspoorstoomloc
« Reactie #7 Gepost op: 07 februari 2019, 17:22:31 »
& het treintje wordt gelost - met sneeuw & al!
https://www.omroepgelderland.nl/nieuws/2398676/Gofferttreintje-terug-op-Nijmeegse-bodem
MVG,
---Peter.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: De Rollecate, smalspoorstoomloc
« Reactie #8 Gepost op: 07 februari 2019, 17:44:12 »
Goed bezig, daar in Nijmegen!  (y)
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Sam

  • Offline Offline
  • Berichten: 150
  • LocMaus-Fleischmann-Roco-Stoom-Diesel
Re: De Rollecate, smalspoorstoomloc
« Reactie #9 Gepost op: 19 februari 2019, 11:48:54 »
Inderdaad leuk om te zien dat de Rollecate weer terug is in Nederland. Volgens de vrijwilligers die dit gerealiseerd hebben, wat ik overigens een knappe prestatie vind, is de loc in prima staat. Dus daar verschillen de meningen nogal over. Het laatste wat ik van de Rollecate gezien heb toen deze nog in Nederland was, was niet zo best. De nieuwe eigenaar in Zweden heeft nog wel contact met mij gehad met name voor vragen over de originele tekeningen en gegevens van de ketel. Nu was mijn opa een autodidact die de locomotief geheel zelf gemaakt heeft, zonder daarbij tekeningen te maken of te gebruiken. Gewoon een kwestie van bedenken, maken proberen en als het niet werkt aanpassen... Dus ook voor de Stoomgroep de Goffert zal het nog een hele uitdaging worden de Rollecate weer rijvaardig te krijgen en de goedkeuringen (Stoomwezen) te verkrijgen. Ik hoop van harte dat het ze lukt!
In every real man a child is hidden that wants to play - Friedrich Nietzsche

008200

  • Offline Offline
  • Berichten: 757
Re: De Rollecate, smalspoorstoomloc
« Reactie #10 Gepost op: 27 april 2019, 12:38:30 »
In het Goffertpark stond bij de Konings-vrijmarkt de teruggehaalde Gofferttrein weer "onder stoom",
nou ja er werd een vuurtje gestookt.
De vrijwilligers zijn druk bezig met het inzamelen van geld, om de inmiddels verworven loc en rails weer voor te bereiden op een echte inzet in het Nijmeegse Goffertpark.
Aanvulling: artikel Gelderlander: https://www.gelderlander.nl/nijmegen-e-o/gofferttreintje-rijdt-volgend-jaar-zomer~a4b878c2/
François

« Laatst bewerkt op: 29 april 2019, 09:06:47 door 008200 »

Sam

  • Offline Offline
  • Berichten: 150
  • LocMaus-Fleischmann-Roco-Stoom-Diesel
Re: De Rollecate, smalspoorstoomloc
« Reactie #11 Gepost op: 27 april 2019, 16:12:29 »
Goed om te zien. Nu maar hopen dat hij snel weer zijn rondjes kan gaan rijden!
In every real man a child is hidden that wants to play - Friedrich Nietzsche

jordi-nijmegen

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 2
Re: De Rollecate, smalspoorstoomloc
« Reactie #12 Gepost op: 21 augustus 2020, 00:59:44 »
Een tijdelijk nieuw onderkomen voor de stoomtrein

Beste donateurs en volgers,

Vandaag melden wij u dat de stoomtrein met tender en wagons op vrijdag 31 juli verhuisd zijn naar een nieuw onderkomen in Nieuwkoop.

Waarom naar Nieuwkoop? De stichting heeft gekozen voor Nieuwkoop, omdat zij al geruime tijd op zoek was naar een geschikt overdekt onderkomen in Nijmegen e.o. en zij is daar niet in geslaagd.

Reden hiervan is dat de stoomtrein, etc. nu onderzocht kunnen worden.

De stoomtrein wordt door een technisch-expert goed van binnen en buiten bekeken. Aan de hand van dit onderzoek wordt een rapport van de gesteldheid van de stoomtrein, tender en wagons opgesteld.

Vervolgens gaan wij de aantekeningen in het rapport bekijken en zullen er eventuele aanpassingen en herstelwerkzaamheden worden uitgevoerd.

Wij houden u hiervan op de hoogte.

jordi-nijmegen

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 2
Re: De Rollecate, smalspoorstoomloc
« Reactie #13 Gepost op: 21 augustus 2020, 01:06:34 »
Update van de Rollecate.

De locomotief is aan een technische inspectie onderworpen, om te zien in welke staat de loc zich bevindt.

We zullen u de technische details besparen, maar samengevat komt het hier op neer:
Alle belangrijke componenten zijn gelukkig nog aanwezig. Echter hebben de stilstand van de afgelopen jaren en gebrekkig onderhoud tijdens de laatste dienstjaren de loc geen goed gedaan.

Het advies luidt dan ook om een totale restauratie in gang te zetten.
Op die manier kan de Rollecate in de nabije toekomst weer vertrouwd haar rondjes rijden in het Goffertpark.

Uw financiële hulp is daarbij onmisbaar.
De restauratie kost natuurlijk geld.
Uw donatie is daarom zéér belangrijk en welkom.

Donaties kunnen worden overgemaakt naar NL02 RABO 0314 5119 46 tnv Stichting Stoomgroep de Goffert onder vermelding van restauratie Stoomtrein Rollecate.

Of indien u vaste donateur wilt worden naar NL39 RABO 0350 6763 72 tnv Stichting Stoomgroep de Goffert onder vermelding van jaarlijkse donatie.

De komende tijd zal er meer bekend worden over de uitvoering van die restauratie en de bijbehorende kosten.

We houden u op de hoogte.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4454
Re: De Rollecate, smalspoorstoomloc
« Reactie #14 Gepost op: 21 augustus 2020, 16:01:26 »
Leuk initiatief!