Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:17:22
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door odaoda
Vandaag om 19:48:24
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:47:50
Aachenau West door wob
Vandaag om 19:45:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:43:16
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door edwin1974
Vandaag om 19:35:27
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
Vandaag om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Vreemd probleem door spock
Vandaag om 18:53:02
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Prestige Models : ervaringen door willyTEE
Vandaag om 16:58:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 16:56:48
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 16:05:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 14:27:09
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:07:16
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
  

Auteur Topic: treintransport/overbrenging  (gelezen 7631 keer)

EJO

  • Offline Offline
  • Berichten: 135
treintransport/overbrenging
« Gepost op: 07 July 2006, 09:18:44 »
Dag allemaal,

Ik ben sinds kort in het bezit van een Blokkendoos Mb4d-Ces. Nu zul je je wel afvragen wat ik daar mee moet gezien het onderschrift. Tja.....'k vind het gewoon mooi spul. Maar omdat ik niet met bovenleiding rij en alles dieselend doe wil ik hier dmv een dummy diesel nabootsen dat het treinstel wordt weggezet. Alleen weet ik niet of daar dan nog tussen het treinstel en de diesellok gebruik wordt gemaakt van een wagon of remrijtuig of dat het treinstel direct gekoppeld aan de diesellok.
Wie kan me daar het antwoord op geven en welk type wagon daar dan bv het meeste voor gebruikt werd/wordt.

Groet, EJO
(Gaat weer opnieuw beginnen)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26675
    • Pagina van klaas
Re: treintransport/overbrenging
« Reactie #1 Gepost op: 07 July 2006, 09:31:22 »
Volgens mij kun je de dieselloc er direct tegenaan zetten. De Blokkendoos heeft normaal stoot- en trekwerk en een volwaardige reminrichting, dus ik zou niet weten waarom daar nog iets tussen moet.
Het is overigens mB4D (hoofdletters en kleine letters met andersom)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: treintransport/overbrenging
« Reactie #2 Gepost op: 07 July 2006, 09:41:20 »
Of doe als bij de SGB: haal de panto's van je mBD af en gebruik m als rijtuig in je museumstoomtreintje. Zet er iets voor als een tigerli of een T3 en je komt een heel eind  ;)

Geoffrey Korstanje

  • prutser
  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
Re: treintransport/overbrenging
« Reactie #3 Gepost op: 07 July 2006, 10:18:32 »
Als je toch SGB  als voorbeeld aanhaalt dan kan je beter de 521 ervoor zetten, die gebruiken ze daar ook voor het rangeerwerk

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26675
    • Pagina van klaas
Re: treintransport/overbrenging
« Reactie #4 Gepost op: 07 July 2006, 11:21:22 »
Bij het rangeren wel, maar in de museumstoomtrein zetten ze er toch liever een stoomloc voor. Dat vinden de toeristen leuker.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

HC_Ut

  • Offline Offline
  • Berichten: 140
  • Kaartjes stanser
Re: treintransport/overbrenging
« Reactie #5 Gepost op: 07 July 2006, 11:25:03 »
Ze kunnen er ook een poppetje op zetten met een hééééééle dikke sigaar en een megafoon: "TJOEKE TJOEKE TJOEKE TJOEKE..."

Of de toeristen er in trappen is een ander verhaal  ;)

Geoffrey Korstanje

  • prutser
  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
Re: treintransport/overbrenging
« Reactie #6 Gepost op: 07 July 2006, 11:26:49 »
Bij het rangeren wel, maar in de museumstoomtrein zetten ze er toch liever een stoomloc voor. Dat vinden de toeristen leuker.


Dat klopt, maar EJO rijdt graag diesel en hij wil ermee rangeren, zie zijn bijdrage in het eerste bericht.
Vandaar mijn opmerking :)

HC_Ut

  • Offline Offline
  • Berichten: 140
  • Kaartjes stanser
Re: treintransport/overbrenging
« Reactie #7 Gepost op: 07 July 2006, 11:28:55 »
Een gewone overbrengingsrit kan je natuurlijk altijd uitbeelden. Met de blokkendoos hoeft er dan geen koppelwagen of remwagens tussen.

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1280
Re: treintransport/overbrenging
« Reactie #8 Gepost op: 07 July 2006, 16:00:27 »
Dag EJO,

Speciale koppelwagens worden alleen gebruikt bij het elektrische stroomlijnmateriaal. Dit omdat die treinen niet over normaal stoot- en trekwerk berschikken, maar zijn uitgevoerd met een speciale Scharfffenberg koppeling.
Het mat'24 Blokkendoostreinstel kan gewoon met een dieselloc getrokken worden. Dit gebeurde in het grootbedrijf ook wel. De electrische blokkendozen werden in het verleden wel door stoomlocs getrokken op enkele delen van de spoornetwerk, waar nog geen bovenleiding was. Natuurlijk probeerde men dit bij de treindienst wel te voorkomen, maar vlak na de Tweede Wereldoorlog was het soms wel behelpen.
Meer te vinden over de Blokkendozen  http://www.seinarm.nl/Mat24/tabid/115/Default.aspx op deze link.

Gerard



DelticPower

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
Re: treintransport/overbrenging
« Reactie #9 Gepost op: 07 July 2006, 16:58:48 »
Hallo Geoffrey,
 Het advies om de 521 ervoor te zetten gaat alleen op voor rangeren.
Voor het rijden van treinen moet er minimaal een 600 voor. De sik en de 500 hebben geen treinrem (alleen een doorgaande treinleiding).
Ook een wijze uil is als uilskuiken begonnen.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: treintransport/overbrenging
« Reactie #10 Gepost op: 07 July 2006, 17:01:10 »
Zou je voor de grap es moeten kijken wat ze bij de SGB doen  ;)
grtz
Floris (is een keer flink door elkaar gerammeld in die SGB-hippel)

Geoffrey Korstanje

  • prutser
  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
Re: treintransport/overbrenging
« Reactie #11 Gepost op: 07 July 2006, 17:13:19 »
Hallo Geoffrey,
 Het advies om de 521 ervoor te zetten gaat alleen op voor rangeren.
Voor het rijden van treinen moet er minimaal een 600 voor. De sik en de 500 hebben geen treinrem (alleen een doorgaande treinleiding).

Ik had het toch over rangeren?


quote eigen citaat
Citaat
Dat klopt, maar EJO rijdt graag diesel en hij wil ermee rangeren, zie zijn bijdrage in het eerste bericht.
Vandaar mijn opmerking

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3354
Re: treintransport/overbrenging
« Reactie #12 Gepost op: 07 July 2006, 18:54:21 »
De SGB rijdt overigens ook treinen met de 521. De lok is daartoe voorzien van een treinrem.

Ander detail: precies SGB wordt 't toch niet, de SGB heeft geen mBD, maar een mC.

Maar dat neemt niet weg dat het thema 'museumlijn' altijd goede excuses geeft voor afwijkende treinsamenstellingen.... Ook leuk voor mensen die niet kunnen kiezen tussen twee tijdperken!
Reinier

VincentKloeg

  • Offline Offline
  • Berichten: 99
  • Pacific 01 1053
    • Modelbaan Kloefeld
Re: treintransport/overbrenging
« Reactie #13 Gepost op: 07 July 2006, 19:06:30 »
Stel dat je nou de vorm van de Blokkendoos mooi vindt kun je er ook zonder pardon een getrokken trein van maken. Neem een paar van die tussenwagens en zet er zo'n mooie NS 2200 voor en je hebt een prachtige trein.
Je kan er trouwens ook die Roco BR 23 voor zetten (behoeft geen bovenleiding  8)) en dan heb je hét treintje van de VSM: 23 071 + 6 blokkendozen. Alleen is het dan de 23 105 of 23 035  ;D. En dan kan je zélfs nog een 2200 erachter hangen!!

Jeetje, wat een mogelijkheden :P!
De stoomsfeer beleefd haar gloriedagen in de modelbouw op het nostalgische Bahnbetriebwerk Kloefeld!

EJO

  • Offline Offline
  • Berichten: 135
Re: treintransport/overbrenging
« Reactie #14 Gepost op: 07 July 2006, 21:25:34 »
Tjeetje jongens,

Ik had nu niet bepaald het idee dat er veel op mijn vraag gereageerd zou worden. I.i.g. is de optie die ik heb mij duidelijk en dat is toch waar het om gaat op deze site????? Samen maken..........enz.
Hopelijk dat anderen aan de antwoorden ook wat hebben. Het zal wel een dummie 2200 gaan worden tzt.

Wat mij betreft mag dit draadje gesloten worden, mits anderen nog verder willen reageren

Gerard, bedankt voor de link. Ik was deze site alweer vergeten
Groet, EJO
(Gaat weer opnieuw beginnen)