Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Pauldg
Vandaag om 19:53:52
NS-1000 in spoor-1 door Bahn-AG
Vandaag om 19:31:15
Au bord de la Cèze door Paul1969
Vandaag om 19:23:18
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 18:47:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:35:58
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 18:27:22
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door orientexpress
Vandaag om 17:50:17
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Ronald69
Vandaag om 17:49:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 17:47:48
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door _Sjors_
Vandaag om 17:32:31
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 17:23:46
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 17:03:11
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 16:41:42
't Boemeltje door Huup
Vandaag om 16:20:13
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 16:03:43
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
Vandaag om 15:20:48
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 14:36:26
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 14:31:05
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door puntenglijder
Vandaag om 14:29:27
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Hennie
Vandaag om 14:28:53
Bollenwagen, diverse vragen door grossraumwagen
Vandaag om 14:03:58
Klompentrein door grossraumwagen
Vandaag om 13:15:21
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Martijn193
Vandaag om 13:11:02
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 12:11:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:59:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 11:43:28
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 10:34:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 10:18:35
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 09:49:57
Problemen met Marklin Startup 29124 door NL-modelspoor
Vandaag om 08:11:33
  

Auteur Topic: Front, sluit en rangeersein digitaal geschakeld  (gelezen 1830 keer)

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2308
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Front, sluit en rangeersein digitaal geschakeld
« Gepost op: 03 April 2013, 16:51:53 »
Hoi allemaal,

Ik ben sinds een tijd flink bezig me te verdiepen in de programmeer mogelijkheden van decoders. Eerst via CV instellingen via een Intellibox en toen ik via het forum goedkoop aan een Esu lokprogrammer kon komen vooral via laatst genoemde. Sinds een week heb ik daar nu ook een Prüfstand bij waardoor e.e.a. veel inzichtelijker wordt.

Goed, terug naar het feitelijke onderwerp. Zoals velen wil ik graag een zo realistisch mogelijke seinverlichting op mijn (stoom) loc's. Een project waar ik momenteel mee bezig ben is een NS 3300. Deze ga ik voorzien van werkende seinverlichting: Aan de voorzijde 2 frontseinen, aan de achterzijde één sluit, danwel rangeersein. Dit doe ik met microlampjes. So far so good.
Nu wilde ik echter rangeersein kunnen tonen. Ik gebruik een Loksound 4.0 decoder. Deze heeft onder F6 de rangeersnelheid zitten. Daaraan gekoppeld moet dus het rangeerseinbeeld getoond worden en onafhankelijk van de rijrichting branden.

Het leek mij zinvol om de instellingen hier te posten, zodat dit voor iedereen beschikbaar is. Voor mij was het in eerste instantie even zoeken, maar met hulp van Fred Eikelboom is het gelukt. De schematische weergave van de aansluitingen is van zijn hand.

Het uitgangspunt:


Tekening: Fred Eikelboom

Het aansluitschema zoals toegepast in mijn 3300. Vrij duidelijk, lijkt me. Wil je een 3 punts frontsein toepassen kun je uiteraard een tweede lamp/Led aansluiten op de groene draad. Dit is bij mij niet het geval. Ik heb dus één lampje op de witte draad en één lampje op de groende draad (AUX1). Samen vormen zij dus de frontseinverlichting. Omdat mijn loc maar één lamp op de tender heeft zit er op de gele draad maar één lamp aangesloten. Heb je er twee dan sluit je het tweede sluitsein aan op de paarse draad.



In dit plaatje zijn de instellingen voor de verlichting inzichtelijk. Wat heb ik nu gedaan: Bij vooruitrijden moeten beide frontseinen branden, dus F0 en AUX1. In de afbeelding heb ik ze respectievelijk Frontsein 1 en Frontsein 2 genoemd. Dus: Vooruit =  Frontsein 1 en Frontsein 2. Bij vooruit rijden zijn dus beide frontseinen ingeschakeld.
Bij Achteruit is dat Licht hinten. (Ook F0). Dus die ene, losse lantaarn op de achterzijde van de tender.

Nu komt het rangeersein. Bij het drukken van F6, "Rangeersnelheid" wil ik aan beide zijden van de loc één lamp brandend. Frontsein 1 en Licht hinten. Fronsein 2 moet doven en bovendien moeten Fronsein 1 en Licht hinten onafhankelijk van de rijrichting blijven branden.
Dat is te zien bij F6: Frontsein 1 en Licht hinten moeten branden. ECHTER in de linker kolom, bij de voorwaardes moet de zaak zodaning ingesteld worden dat F0 dooft als F6 ingedrukt wordt. Vooruit zijn de uitgangen Frontsein 1 en Frontsein 2 ingeschakeld. Bij drukken F6 worden deze uitgeschakelt. MAAR omdat ik frontsein 1 ook bij F6 ingesteld heb, zal deze blijven branden. Alleen Fronsein 2 zal doven en -afhankelijk van de rijrichting zal ook het sluitsein op de tender gaan meebranden. Door bij de voorwaarden van F6 ook de voorwaarde te stellen dat de rijrichting genegeerd moet worden, zal dit seinbeeld blijven branden, ongeacht de rijrichting.

Op de Prüfstand ziet het er dan zo uit:



Het felle LEDje met de aanduiding "FL" geeft Frontsein 1 weer, de aan de witte draad aangesloten lamp. Het minder felle LEDje met de "1" geeft de aan de groene draad aangesloten lamp weer, Frontsein 2 dus. Die branden mooi.

Nu gaat de loc in z'n achteruit:




Je raad het al: de rode LED met "RL" geeft het sluisein weer, aangesloten aan de gele draad.

En nu het rangeersein:



Aan de voorzijde is AUX 1 gedoofd (LED "1") en de front- en sluitseinen branden tegelijkertijd. Klaar! Als je twee sluitseinen hebt zul je dus dezelfde voorwaarden moeten invoeren als die die nodig zijn bij de frontseinen. Maar ik denk dat dit voor zich spreekt.

Nu snap ik dat niet iedereen een Lokprogrammer heeft, maar er is een mogelijkheid om de bijbehorende CV lijst als leidraad te gebruiken. Ik heb alleen geen idee of deze als compleet bestand vanuit de Lokprogrammer hier neer te toveren is. Allcht dat iemand dit weet. Kan me ook voorstellen dat met behulp van de schema's die in de hanleiding van de Loksound opgenomen zijn e.e.a. terug te herleiden is. Mocht iemand echter weten hoe de CV lijst in zijn totaliteit hier neer te zetten is zonder dat er een hoop screenshots nodig zijn hoor ik het graag. Ik hoop dat jullie er iets aan hebben!
Met groet,

Ger.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6804
Re:Front, sluit en rangeersein digitaal geschakeld
« Reactie #1 Gepost op: 03 April 2013, 19:04:32 »
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,48428.0.html  is misschien wat je zoekt?

Geen programmer noch proefstand nodig. :P Gewoon de gewijzigde CV's met je centrale inkloppen, dat zijn er doorgaans niet zo veel.

Gr, Ben.

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2308
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re:Front, sluit en rangeersein digitaal geschakeld
« Reactie #2 Gepost op: 03 April 2013, 19:31:49 »
Volgens mij wel, alleen hoeft er bij dit verhaal niet eens vergeleken te worden. Iedereen zou over de CV lijst moeten kunnen beschikken. Ga er eens mee aan de slag.

Dank voor je info!
Met groet,

Ger.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1431
Re:Front, sluit en rangeersein digitaal geschakeld
« Reactie #3 Gepost op: 09 April 2013, 02:56:22 »
Mocht iemand echter weten hoe Äe CV léjst in zijn totaliteit ÈIer neerÀte zetten is zonder daD er eenàHoop screenshots nodig úijn hooÒ ik het graag.
[/qåOte]Is dit de gevraagde oàLossingª\br />a) voorafinstelleîÚ CV31 À16 en CV32 = 2
b)àæront(léCht) = 1; achter(licht) = 2; AUX1 = 4:
CV330: F0v: front + AUX1: 1 + 4 = 5
CV346: F0a: achter: 2
CV362: F1: 0
CV378: F2: 0
CV394: F3: 0
CV410: F4: 0
CV426: F5: 0
CV442: F6: front + achter: 1 + 2 = 3
CV458: F7: 0
CV474: F8: 0

Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.