Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Rob Ellerman
Vandaag om 18:17:15
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door Rob Ellerman
Vandaag om 18:16:11
Aanpassen baanplan bestaande baan door Joz
Vandaag om 18:12:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Robert vh Prutsert
Vandaag om 16:58:21
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 16:51:48
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:51:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:48:43
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door defender
Vandaag om 16:00:05
Station Roodeschool door defender
Vandaag om 15:56:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Ronald69
Vandaag om 15:53:02
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Nullem
Vandaag om 15:03:59
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door R1954
Vandaag om 14:43:06
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:23:07
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 14:05:01
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Ronald Halma
Vandaag om 13:24:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:35:17
Esu Loksound - NS Wadloper? door Torikoos
Vandaag om 12:27:13
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 12:20:07
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 11:58:44
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 11:50:36
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Vroeger
Vandaag om 11:45:26
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door Spoolder1972
Vandaag om 11:07:48
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Steven Loosman
Vandaag om 10:55:50
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 10:35:36
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:18:17
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 09:57:20
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Huup
Vandaag om 08:46:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronaldk
Vandaag om 08:39:15
Sfeer op je modelbaan door puntenglijder
Vandaag om 07:32:56
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 07:28:45
  

Auteur Topic: Front, sluit en rangeersein digitaal geschakeld  (gelezen 1794 keer)

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2307
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Front, sluit en rangeersein digitaal geschakeld
« Gepost op: 03 April 2013, 16:51:53 »
Hoi allemaal,

Ik ben sinds een tijd flink bezig me te verdiepen in de programmeer mogelijkheden van decoders. Eerst via CV instellingen via een Intellibox en toen ik via het forum goedkoop aan een Esu lokprogrammer kon komen vooral via laatst genoemde. Sinds een week heb ik daar nu ook een Prüfstand bij waardoor e.e.a. veel inzichtelijker wordt.

Goed, terug naar het feitelijke onderwerp. Zoals velen wil ik graag een zo realistisch mogelijke seinverlichting op mijn (stoom) loc's. Een project waar ik momenteel mee bezig ben is een NS 3300. Deze ga ik voorzien van werkende seinverlichting: Aan de voorzijde 2 frontseinen, aan de achterzijde één sluit, danwel rangeersein. Dit doe ik met microlampjes. So far so good.
Nu wilde ik echter rangeersein kunnen tonen. Ik gebruik een Loksound 4.0 decoder. Deze heeft onder F6 de rangeersnelheid zitten. Daaraan gekoppeld moet dus het rangeerseinbeeld getoond worden en onafhankelijk van de rijrichting branden.

Het leek mij zinvol om de instellingen hier te posten, zodat dit voor iedereen beschikbaar is. Voor mij was het in eerste instantie even zoeken, maar met hulp van Fred Eikelboom is het gelukt. De schematische weergave van de aansluitingen is van zijn hand.

Het uitgangspunt:


Tekening: Fred Eikelboom

Het aansluitschema zoals toegepast in mijn 3300. Vrij duidelijk, lijkt me. Wil je een 3 punts frontsein toepassen kun je uiteraard een tweede lamp/Led aansluiten op de groene draad. Dit is bij mij niet het geval. Ik heb dus één lampje op de witte draad en één lampje op de groende draad (AUX1). Samen vormen zij dus de frontseinverlichting. Omdat mijn loc maar één lamp op de tender heeft zit er op de gele draad maar één lamp aangesloten. Heb je er twee dan sluit je het tweede sluitsein aan op de paarse draad.



In dit plaatje zijn de instellingen voor de verlichting inzichtelijk. Wat heb ik nu gedaan: Bij vooruitrijden moeten beide frontseinen branden, dus F0 en AUX1. In de afbeelding heb ik ze respectievelijk Frontsein 1 en Frontsein 2 genoemd. Dus: Vooruit =  Frontsein 1 en Frontsein 2. Bij vooruit rijden zijn dus beide frontseinen ingeschakeld.
Bij Achteruit is dat Licht hinten. (Ook F0). Dus die ene, losse lantaarn op de achterzijde van de tender.

Nu komt het rangeersein. Bij het drukken van F6, "Rangeersnelheid" wil ik aan beide zijden van de loc één lamp brandend. Frontsein 1 en Licht hinten. Fronsein 2 moet doven en bovendien moeten Fronsein 1 en Licht hinten onafhankelijk van de rijrichting blijven branden.
Dat is te zien bij F6: Frontsein 1 en Licht hinten moeten branden. ECHTER in de linker kolom, bij de voorwaardes moet de zaak zodaning ingesteld worden dat F0 dooft als F6 ingedrukt wordt. Vooruit zijn de uitgangen Frontsein 1 en Frontsein 2 ingeschakeld. Bij drukken F6 worden deze uitgeschakelt. MAAR omdat ik frontsein 1 ook bij F6 ingesteld heb, zal deze blijven branden. Alleen Fronsein 2 zal doven en -afhankelijk van de rijrichting zal ook het sluitsein op de tender gaan meebranden. Door bij de voorwaarden van F6 ook de voorwaarde te stellen dat de rijrichting genegeerd moet worden, zal dit seinbeeld blijven branden, ongeacht de rijrichting.

Op de Prüfstand ziet het er dan zo uit:



Het felle LEDje met de aanduiding "FL" geeft Frontsein 1 weer, de aan de witte draad aangesloten lamp. Het minder felle LEDje met de "1" geeft de aan de groene draad aangesloten lamp weer, Frontsein 2 dus. Die branden mooi.

Nu gaat de loc in z'n achteruit:




Je raad het al: de rode LED met "RL" geeft het sluisein weer, aangesloten aan de gele draad.

En nu het rangeersein:



Aan de voorzijde is AUX 1 gedoofd (LED "1") en de front- en sluitseinen branden tegelijkertijd. Klaar! Als je twee sluitseinen hebt zul je dus dezelfde voorwaarden moeten invoeren als die die nodig zijn bij de frontseinen. Maar ik denk dat dit voor zich spreekt.

Nu snap ik dat niet iedereen een Lokprogrammer heeft, maar er is een mogelijkheid om de bijbehorende CV lijst als leidraad te gebruiken. Ik heb alleen geen idee of deze als compleet bestand vanuit de Lokprogrammer hier neer te toveren is. Allcht dat iemand dit weet. Kan me ook voorstellen dat met behulp van de schema's die in de hanleiding van de Loksound opgenomen zijn e.e.a. terug te herleiden is. Mocht iemand echter weten hoe de CV lijst in zijn totaliteit hier neer te zetten is zonder dat er een hoop screenshots nodig zijn hoor ik het graag. Ik hoop dat jullie er iets aan hebben!
Met groet,

Ger.

Ben

  • Online Online
  • Berichten: 6732
Re:Front, sluit en rangeersein digitaal geschakeld
« Reactie #1 Gepost op: 03 April 2013, 19:04:32 »
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,48428.0.html  is misschien wat je zoekt?

Geen programmer noch proefstand nodig. :P Gewoon de gewijzigde CV's met je centrale inkloppen, dat zijn er doorgaans niet zo veel.

Gr, Ben.

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2307
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re:Front, sluit en rangeersein digitaal geschakeld
« Reactie #2 Gepost op: 03 April 2013, 19:31:49 »
Volgens mij wel, alleen hoeft er bij dit verhaal niet eens vergeleken te worden. Iedereen zou over de CV lijst moeten kunnen beschikken. Ga er eens mee aan de slag.

Dank voor je info!
Met groet,

Ger.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1433
Re:Front, sluit en rangeersein digitaal geschakeld
« Reactie #3 Gepost op: 09 April 2013, 02:56:22 »
Mocht iemand echter weten hoe Äe CV léjst in zijn totaliteit ÈIer neerÀte zetten is zonder daD er eenàHoop screenshots nodig úijn hooÒ ik het graag.
[/qåOte]Is dit de gevraagde oàLossingª\br />a) voorafinstelleîÚ CV31 À16 en CV32 = 2
b)àæront(léCht) = 1; achter(licht) = 2; AUX1 = 4:
CV330: F0v: front + AUX1: 1 + 4 = 5
CV346: F0a: achter: 2
CV362: F1: 0
CV378: F2: 0
CV394: F3: 0
CV410: F4: 0
CV426: F5: 0
CV442: F6: front + achter: 1 + 2 = 3
CV458: F7: 0
CV474: F8: 0

Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.