Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:26:10
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:25:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door grossraumwagen
Vandaag om 17:06:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 16:57:18
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door defender
Vandaag om 16:43:28
Aachenau West door tijgernootje
Vandaag om 16:43:07
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door Menno 1846
Vandaag om 16:38:11
US diorama in H0 door tijgernootje
Vandaag om 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
Vandaag om 16:32:24
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:23:15
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:59:06
Wat was jullie allereerste loc? door tijgernootje
Vandaag om 15:25:46
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door 741230
Vandaag om 15:21:31
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door spoorijzer
Vandaag om 15:04:10
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 14:28:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
Vandaag om 14:05:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 13:55:02
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Met een sik
Vandaag om 13:40:25
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bas, Dordrecht
Vandaag om 13:18:06
Yamorc booster door Ben
Vandaag om 12:50:26
Spoor op industrieterrein Lage Weide door tijgernootje
Vandaag om 12:26:46
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 12:25:27
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:08:41
Aanpassen baanplan bestaande baan door VAM65
Vandaag om 11:43:23
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Keska
Vandaag om 11:38:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:36:00
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Modeltreinmulder
Vandaag om 11:20:25
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:22
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door AB 7216
Vandaag om 07:55:30
23 augustus modelspoorbeurs Houten door KNed
Vandaag om 00:11:30

Auteur Topic: Airbrush Badger 150 lekt lucht bij ventiel  (gelezen 13510 keer)

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Airbrush Badger 150 lekt lucht bij ventiel
« Reactie #30 Gepost op: 27 August 2013, 01:14:43 »
idem, maar geen kromme naald  ;)
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #31 Gepost op: 27 August 2013, 06:45:04 »
Hebben degenen die zweren bij hun Badger 150 wel eens een andere airbrushspuit geprobeerd? Ik zou zeggen dat je alleen dan de kwaliteit kan vergelijken.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Rubedino

• Gast
« Reactie #32 Gepost op: 27 August 2013, 07:16:48 »
Ja een H&S.

Speciaal gekocht om kleine lak reparaties mee te doen.

Na 1x nooit meer gebruikt en is inmiddels het ronde archief in gegaan.

Ding werkte niet fijn bij mij. Kreeg hem niet goed schoon (lag ws ook aan mij).

Verkeerd setje dichtingen waardoor het ding het niet meer deed (ook mijn fout).

Zal een verschrikkelijk goede spuit zijn maar aangezien ik geen feeling er mee kreeg heb ik het bij 1 poging gehouden.

Roy van Dijk

• Offline Offline
« Reactie #33 Gepost op: 27 August 2013, 11:00:16 »
Hebben degenen die zweren bij hun Badger 150 wel eens een andere airbrushspuit geprobeerd? Ik zou zeggen dat je alleen dan de kwaliteit kan vergelijken.

Jep, toevallig ook de Evolution... De verkoper zou mij toen wel even laten zien wat een spuit was ten opzichte van de Badger 150. Ding liep compleet vast, sputteren.. We moesten er beiden wel om lachen natuurlijk ;D
Daarna zelf nog even even met de 0,15mm naald erin getest... Maar toch bij de Badger 150 gebleven en niets gekocht. Wil niet overstappen. Wellicht alleen voor die hele fijne naald van 0.15mm die in de Evolution kan, maar op de terugweg vroeg ik me af waar ik dat voor nodig zou hebben... Want met de 150 kan ook superfijn gewerkt worden.

Zelf vind ik deze Badger gewoon heerlijk en makkelijk werken. Paar onderdelen heb ik als reserve maar pas één naald vervangen (laten stuiteren dus, maar dat overkomen er dus meer als ik het hier lees ;D).
De bijdragen die ik hier heb geplaatst zijn ook allemaal gedaan met de 150. Overigens spuit ik met de 'fine' naald al bijna 10 jaar. Normaal kleurwerk op 2 bar en de vervuilingen zo rond de 1 bar, maar dat daarbuiten.

Voor de rest echt geen klachten... Ik koester ze beiden wel, maar dat doe ik met alle gereedschap :)
Ook met het sleuteltje draai ik de kop altijd goed aan zodat alles luchtdicht is (weleens met de hand gedaan vroeger en toen gebeurde er rare dingen... maar dat is logisch want dat ding zit er niet voor niets bij).
Daarnaast werk ik graag met onderbeker. Heb vaak meer verf nodig dan wat er in zo'n bovenbeker gaat en tussendoor verf bijvullen vind ik niets... (en een industriespuit met bovenbeker is dan voor mij net té veel).

Uiteraard is bovenstaande helemaal persoonlijk. Men moet gewoon testen, kopen en doen wat het fijnste werkt. Ben trouwens ooit begonnen met een single-action Badger 350 en heb ook de Badger Vega 2000 getest. Die laatste werkt ook fijn en is eigenlijk een soort 150 in een 'nieuw' jasje vind ik. Er zijn natuurlijk heel veel goede & kwalitatieve airbrushes.

Voor de geïnteresseerden nog wat leuke rondleidingen bij Badger en H&S:

http://www.youtube.com/watch?v=8fH7i8LazaI

en

http://www.youtube.com/watch?v=YTpHIUgqi8g

(y)
« Laatst bewerkt op: 28 August 2013, 01:53:18 door RoyvanDijk »

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 27 August 2013, 11:24:13 »
Citaat van: Sven

Ja dus, zoals ik hiervoor al schrijf heb ik bij ASA een volle dag uitgebreid een Evolution II kunnen gebruiken, waarbij ik natuurlijk heel goed heb gekeken naar verschillen met mijn Badger.
Daarbij heb ik heel wat mede-hobbyisten begestaan in problemen met hun airbrushes, zodat ik uiteindelijk een aardig assortiment door m'n handen heb kunnen laten gaan.

Even voor alle duidelijkheid: ik zeg niet dat de Badger beter is dan andere, maar mijn ervaring leert me dat ze zeker niet slechter zijn dan andere. En zoals bij veel dingen, ook hier geldt: alle waar naar z'n prijs.
Nog een aspect wat je niet uit het oog mag verliezen (tenminste, dat denk ik), is het gegeven dat goed kunnen spuiten niet een kwestie is van airbrush kopen, verf erin stoppen, autobandje oppompen en gaan met die banaan.
Toevallig is het de Badger die lang als instapmodel door diverse winkels is verkocht, er hebben dus relatief veel beginnelingen voor het eerst mee gewerkt, en als dat dan is tegengevallen, dan ligt het natuurlijk aan die stomme Badger, want uiteraard was men al vakman voor men begon, veel gelezen en bestudeerd en zo.

Groet,
Jan

TonM

• Offline Offline
« Reactie #35 Gepost op: 27 August 2013, 18:26:22 »

Ja.  Na jarenlang met veel plezier een Badger 200 en vervolgens een Badger 150 te hebben gebruikt, ben ik overgestapt op een Vega en een Omni van dezelfde fabriek. Die laatsten bevallen mij nu beter, maar nog steeds zal je van mij geen kwaad woord horen over de Badger 150: Een prima spuit waar je goede resultaten mee kan halen en waar niets aan mankeert.

Heb trouwens ook nog wel eens een paar goedkope klonen geprobeerd: Minder goed dan de Badger 150, toch best bruikbaar voor simpel spuitwerk. Maar alle waar is naar zijn geld.

Grtz,
Ton

Frans van Meerwijk

• Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Voor als de tram het eens niet doet...
« Reactie #36 Gepost op: 27 August 2013, 20:10:17 »
Gereedschap is vaak 'persoonlijk', dus ook die luchtkwast...

@ Jan (44): Mijn fles Tickopur was op en heb ik dus weggekwakt: ASA heeft echter bij mijn weten maar één soort en daarmee krijg je ALLES perfect schoon! Kijk dus bij ASA, want (als tandarts ken ik de leverancier Bandelin óók:) er zijn een aantal varianten, waarvan een aantal ongetwijfeld onze Badger, Evolution of welke spuit dan ook zullen vernielen... En je hebt gelijk, een Badger is een Das, géén Marter  :-[ (I stand most humbly corrected...)

@ sven: Nee, ik heb nog nooit een andere airbrush in mijn handen gehad, want ik ben tevreden met mijn Badgers, zéker als simpel hobbyïstje... ;)

Wellicht zijn er bétere spuiten, maar ik heb ze niet nodig...

Een misschien wat rare vergelijking: ik kan enigszins piano spelen en dus welluidende klanken uit zo'n ding halen, maar voor mijn beperkte capaciteiten voldoet een Yamaha mits goed gestemd, ruimschoots: als ik op een Full-size Steinway ga spelen klinkt het écht niet beter...  :-\

Goed gereedschap is een noodzaak, maar kundige handjes zijn zo mogelijk nóg belangrijker...

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #37 Gepost op: 27 August 2013, 22:12:12 »
.......dus TICKOPUR R33 (y).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #38 Gepost op: 27 August 2013, 22:15:41 »
Ja, dat van die das was ik, en van die Tikkopur jij ;D
Maargeefnie, is al goed gekomen  ;)

Frans van Meerwijk

• Offline Offline
« Reactie #39 Gepost op: 27 August 2013, 22:22:49 »
 (y) (y) Ruud:
Nu ik de kreet zie, weet ik het ook weer zeker...  ;)

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
« Reactie #40 Gepost op: 27 August 2013, 22:40:47 »
Zo tickopur.....knikker wat ammoniak en afwasmiddel met wat water in die bak en je hebt hetzelfde resultaat, reinigd senior hiero al een x aantal jaren ultrasoon z'n uurwerken en ander spul mee nadat F45 uit de handel werd genomen...stukkie goedkoper ook..

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
« Reactie #41 Gepost op: 27 August 2013, 22:42:59 »
Citaat
Een misschien wat rare vergelijking: ik kan enigszins piano spelen en dus welluidende klanken uit zo'n ding halen, maar voor mijn beperkte capaciteiten voldoet een Yamaha mits goed gestemd, ruimschoots: als ik op een Full-size Steinway ga spelen klinkt het écht niet beter..

Idd een wat slechte vergelijking, omdat de Steinway ondanks je spel echt wel beter klinkt..

Frans van Meerwijk

• Offline Offline
« Reactie #42 Gepost op: 28 August 2013, 00:14:23 »
 :-[ Martin, heb je gelijk in, maar ik wilde vooral aangeven, dat mijn vaardigheden niet verbeteren door die Steinway: als ik er naast ram, blijft het een onaangenaam geluid... Een Steinway (of zelfs een Gotrian-Steinweg) is voor mijn vaardigheden "overkill" en dat geldt ook voor mijn Badgers: zij zijn geschikt voor mijn vaardigheden, betrouwbaar en voor mij vertrouwd. Het kan ongetwijfeld 'béter', maar daar heb ik nog even geen behoefte aan...

;) Frans

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #43 Gepost op: 28 August 2013, 07:31:03 »
Ik kan me er goed in vinden dat het ook aan de gebruiker kan liggen als de spuit niet optimaal functioneert. Maar als je met een duurdere airbrush veel minder of geen geklooi hebt, dan ben ik blij van de Badger 150 af te zijn.  :) Ik kan nu weer genieten van het airbrushes, waar ik er voorheen lang tegen aan hikte.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Rubedino

• Gast
« Reactie #44 Gepost op: 28 August 2013, 09:47:19 »
Jij blij wij blij!

Wat ben ik eigenlijk heel erg goed dat ik met zo'n derderangs materiaal mijn werk kan doen......