Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Rob Ellerman
Vandaag om 19:55:10
Sfeer op je modelbaan door BartvD
Vandaag om 19:29:41
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 19:05:05
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
Vandaag om 18:57:17
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Frank 123
Vandaag om 18:50:57
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 18:37:08
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door william_2
Vandaag om 18:30:28
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Ferdinand Bogman
Vandaag om 18:00:00
Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 17:51:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
Vandaag om 16:43:07
US diorama in H0 door tijgernootje
Vandaag om 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
Vandaag om 16:32:24
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:59:06
Wat was jullie allereerste loc? door tijgernootje
Vandaag om 15:25:46
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door 741230
Vandaag om 15:21:31
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door spoorijzer
Vandaag om 15:04:10
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 14:28:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
Vandaag om 14:05:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 13:55:02
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Met een sik
Vandaag om 13:40:25
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bas, Dordrecht
Vandaag om 13:18:06
Yamorc booster door Ben
Vandaag om 12:50:26
Spoor op industrieterrein Lage Weide door tijgernootje
Vandaag om 12:26:46
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 12:25:27
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:08:41
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Keska
Vandaag om 11:38:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:36:00
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Modeltreinmulder
Vandaag om 11:20:25
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:22

Auteur Topic: Airbrush Badger 150 lekt lucht bij ventiel  (gelezen 13522 keer)

phdirk

• Offline Offline
Re:Airbrush Badger 150 lekt lucht bij ventiel
« Reactie #15 Gepost op: 09 May 2013, 19:12:49 »
Hi All,

Voor wat betreft de grote glazen potten bij een airbrush, deze vul ik nooit zelf. Ik gebruik altijd oude auto-analyzer cupjes, die je, vroeger althans, bij honderden bij laboratoria kon krijgen. Er gaat iets van een paar ml in en dat werkt prima. Als ze vies zijn geworden gooi je ze gewoon weg. Als je het een beetje netjes doet, blijft je glazen potje helemaal schoon.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
Re: Airbrush Badger 150 lekt lucht bij ventiel
« Reactie #16 Gepost op: 24 August 2013, 20:34:13 »
Even bijpraten.

Ik ben vandaag naar Airbrush Services Almere geweest. Niet alleen was ik sowieso op zoek naar een nieuwe spuit en compressor (wegens het feit dat m'n Badger 150 een onderlader is, waarbij m'n middelvinger eigenlijk altijd klem komt te zitten tussen het cupje en het ventiel)

Ik werd werkelijk fantastisch geholpen! Ik kreeg te horen dat ik mijn spuit eigenlijk verkeerd vasthoud: ik schijn 'm niet als potlood of balpen vast te moeten houden, maar met gestrekte middelvinger.
Daar kwam het probleem om de hoek kijken: m'n badger viel dan met de beschermhuls 'in' m'n pols, m'n vingers zijn gewoon erg lang (ik kreeg weer eens bevestiging van wat iedereen altijd zegt ;) )

Daarom werd er meteen een verlenghuls bij de Evolution 2-in-1 gepakt, die daardoor veel beter in de hand ligt.

Terwijl mijn Badger 150 aan een grondige inspectiebeurt onderworpen werd zocht ik nog wat andere spullen uit in de winkel. Visuele inspecties brachten geen probleem aan het licht, dus werden er onderdelen uitgewisseld tot het probleem verholpen zou zijn.
Het was overigens erg leuk om te horen dat er prima voor de 150 gezorgd was (een eer die zowel Frederico (vroegere forumgebruiker) als mij toekomt)
Na het verwisselen van de nozzle was het pulseren weg. Met een nieuwe nozzle en de teflon ring daarom heen die voor de zekerheid ook maar vervangen werd en vloeibare pakking rond de ventielhouder (waar de lucht zo enorm lekte) deed het ding het weer prima.

Na het aftikken van dik 700 euro verliet een zeer tevreden klant de winkel. De Evolution heb ik nu voor het gewone kleurwerk, de Badger voor het aflakken.
Voor de Evolution heb ik direct alle 3 naald-sets gekocht, zodat ik nu ook superfijn aan de slag kan, iets wat met de Badger gewoon echt niet lukte.

Zeker de nieuwe compressor is iets wat ik eerder had moeten doen: de druk is nu volledig gelijkmatig en ik heb geen dipjes meer in de luchtdruk die ik met mijn Werther TC 108 wel had.

Wel 1 tipje: de compressor, een Euro Tec 20A moet gevuld worden met koel-olie. Uiteraard kan de compressor niet tegen op z'n kant liggen, omdat de olie dan het systeem in zal lopen.

Vermoedelijk omdat de beste man dacht dat ik met de auto was gekomen werd de compressor in de winkel afgevuld: achteraf had ik dat liever niet gehad, omdat er in de trein iemand tegenaan stootte en de doos - natuurlijk - omviel. Bliksemsnel heb ik 'm weer rechtop gezet, dus het zal wel meevallen, maar als je ook per OV naar de winkel komt, is het misschien slim te vragen om een fles olie, zodat je 'm thuis kan vullen.

0spoorder

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 24 August 2013, 22:06:22 »
aan de compressor lag het niet dus.

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #18 Gepost op: 24 August 2013, 22:33:33 »
Dat heb ik ook nooit geschreven hoor ;)

Bij de druk waar ik op spoot sloeg de Werther compressor simpelweg te laat aan: de druk was net te laag om de compressor constant te laten draaien, dus die sloeg uiteindelijk weer af.
Op dat punt kon je even veilig doorspuiten, maar dan nam al snel de druk aanzienlijk af. Op het kritieke punt schakelde de pressostaat weliswaar in, maar voordat de motor goed en wel op toeren was was het te laat en was de druk even tot 0 afgenomen. Doorspuiten leverde dan een druppel in de naaldkap op die bij nieuwe druk een lelijke spetter opleverde. Dat werd gewoon enorm irritant. Het geluid heb ik nooit zo'n groot probleem gevonden, zo luidruchtig is de Werther niet, al is het koelkast geluid van de Euro Tec wel heel fijn natuurlijk ;)

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #19 Gepost op: 24 August 2013, 23:39:53 »
Goed om te horen dat je nu alles goed voor elkaar hebt. Er zijn nog wel een paar van dit soort draadjes in het verleden geweest. Er zijn altijd wel enkele die de Badger 150 verdedigen (interessant genoeg ervaren modelbouwers zoals Floris en Kees-Jan), maar na jaren van frustratie met de Badger 150 ben ik nu een zeer gelukkige Evolution 2 gebruiker. Hoe je ook mixt, het lijkt altijd goed te gaan. Alsof ie veel toleranter is. Maar wellicht heeft het toch met nieuwigheid of ervaring te maken. Het voelt echter wel allemaal beter, dus zijn geld zonder meer waard.

Die Badger 150 ligt nu vergeten in zijn doosje. Tegen verzendkosten mag de liefhebber 'm hebben voor onderdelen.

Ik heb ook al zo'n goede ervaring met de winkel in Almere. Een voorbeeld voor velen. Zij hebben ook wel door dat extra service de klant aan de winkel bindt. Les in het schoonmaken van mijn airbrush gehad ("wit gebruikt, de laatste keer!") en mijn defecte compressor zonder problemen omgeruild voor een nieuwe.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Rubedino

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: 25 August 2013, 00:02:45 »
Citaat
.............wel enkele..............

Tis de ervaring  :-*

En verder vind ik het allemaal wel best  (y) (y) al koop je een tectyleer spuit.

0spoorder

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 25 August 2013, 09:53:35 »
Ja ok, het ligt er ook aan wat je er mee wil doen.
Ik gebruik hem bijna alleen voor een beetje weatheren.
Voor grotere dingen zoals kappen zal je een goede compressor moeten hebben.

Mvg,
Ben.

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #22 Gepost op: 25 August 2013, 10:10:07 »
Goed om te horen dat je nu alles goed voor elkaar hebt. Er zijn nog wel een paar van dit soort draadjes in het verleden geweest. Er zijn altijd wel enkele die de Badger 150 verdedigen (interessant genoeg ervaren modelbouwers zoals Floris en Kees-Jan)
En daar ben ik er dan ook 1 van. De Badger 150 is een prima spuit, ik heb ook nooit last gehad met verdunning (ok, alleen met lak, maar das bijna een verhaal apart)
Wat mij bij de Badger het meest tegenstond was het feit dat het een onderlader was: mijn middelvinger moest ik om het ventiel zien te vouwen, waarbij het cupje hinderlijk in de weg zat. Het bleek dat dat dus eigenlijk niet de bedoeling was, maar omdat de spuit te kort was kon ik 'm niet zo vast houden zoals eigenlijk hoort (nou vind ik dat wel betrekkelijk persoonlijk, hoe je de spuit vasthoudt)

Tweede voordeel vind ik persoonlijk het gewicht, maar dat zou ook best eens aan de verlenghuls toe te schrijven kunnen zijn, de Evolution vind ik een lekker zware spuit.
Die Badger 150 ligt nu vergeten in zijn doosje. Tegen verzendkosten mag de liefhebber 'm hebben voor onderdelen.
Daar waarschuwde de verkoper me wel voor: 'Ik denk wel dat u uw Badger nog maar weinig gaat gebruiken...'

@ 0Spoorder: en toch heb ik ook kappen gewoon met m'n Werther gedaan hoor. Je leert om te gaan met de luchtdrukdip omdat ik op een gegeven moment wel wist hoe lang ik de trekker in kon duwen voordat de luchtdruk echt aanzienlijk afnam. Dan spoot ik gewoon een paar keer heen en weer, bracht de spuit van het model af, liet de luchtdruk afnemen en ging weer verder zodra de compressor weer draaide.

Er is dus best mee te leven, maar handig is anders en als je weet dat het beter kan én je weet dat je verder wil met een airbrush, dan is de keus voor een betere compressor snel gemaakt.

lokpaint

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: 25 August 2013, 10:51:10 »
Hoi

Alles went. Toen ik begon te airbrushen gebruikte ik gewoon een fietspomp.
Kun je precies één baantje per slag mee maken  ;D

Bart

ANDREUS

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 26 August 2013, 15:25:39 »
@menno

leuk te horen dat je nog zo veel plezier aan het ex. Frederico erfgoed hebt gehad.

Succes met je nieuwe aankoop,
ANDREUS

[mede namens Frederico en Robert]

Frans van Meerwijk

• Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Voor als de tram het eens niet doet...
« Reactie #25 Gepost op: 26 August 2013, 15:53:54 »
 ::) "Opa" weet niet zeker, of hij wel iets mag zeggen:... :-\

Héél véél jaren geleden kwamen mijn twee Badgers (een 150 en een 200) uit de Kalverstraat in Amsterdam [inderdaad, Merkelbach  ;) ]
Ik heb wel eens naalden vernacheld, maar verder tot nu toe alleen één keer "dat ringetje waarvoor je inderdaad langs de dealer moet" van één spuit moeten laten vervangen! En dat heb ik inderdaad óók in Almere laten doen, sindsdien dus Tickopur in huis (de Ultrasoon had ik al  ;D )en sindsdien géén problemen en in mijn beleving steeds twee 'fabrieksnieuwe' spuiten gebruiksklaar liggen...

En ik heb inderdaad een verdomd goeie compressor, maar die stond al eens in een ander draadje  ;D

Voor de full-pro is een Badger wellicht niet voldoende, maar ik weet, dat ik ALS HOBBYÏST hélemaal blij ben met mijn twee luchtgedreven  marters dassen... ;) En inderdaad de service in Almere is PERFECT!!!

Goed gereedschap is ongetwijfeld belangrijk, maar de handjes van de persoon die dat gereedschap hanteert/gebruikt zijn nét zo belangrijk: Het maakt niets uit of je een blinde op pad stuurt met een Kodak Brownie of een Leica: fatsoenlijke foto's zal hij niet maken, want hij kan niet met "het gereedschap" overweg...

Ik spuit niet veel of vaak, ben volgens mij meer tijd bezig met het onderhoud/schoonmaken van mijn luchtkwasten dan het feitelijke 'verfkledderen', maar het werkt betrouwbaar en IK ben tevreden met de resultaten...

Voor iedereen Wijsheid, Tevredenheid en Succes!

Frans
« Laatst bewerkt op: 27 August 2013, 19:49:22 door Frans van Meerwijk »
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Rubedino

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: 26 August 2013, 16:00:30 »
Ik ben als full pro meer dan tevreden over de Badger.

Door mij worden ze meer dan mishandeld en blijven het doen.

Schoonmaken?

Ik hoor het u denken: hoe maak ik hem schoon?

Gewoon in de thinner.

Opruimen?

Gewoon in de laai.

Als u het inlaatstukje nat maakt in vloeistof gaat ie stuk. Das nie onze schuld.

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 26 August 2013, 17:00:36 »
Tja, wat zal ik zeggen.... van die vermaledijde Badgers (wat overigens volgens mij de engelse/amerikaanse naam voor das is, je weet wel die met die zwart-wit gestreepte kop, en niet marter) bevinden zich er ook twee stuks in m'n gereedschapskist - jawel, gewoon ergens tussen de vijltjes, penselen, schraapstalen, scalpels en wat dies meer zij - en ik moet zeggen dat ik er al zo'n jaar of twintig mee werk (en niet als beroeps, zoals Kees-Jan, maar als hobbyist) zonder dat ik er ooit problemen mee heb gehad. Ja, okee, een keer een kromme naald, maar dat is het dan ook, bovendien was dat omdat ik 'm had laten vallen.
Bij ASA eens een keer een Evolution in handen gehad en mee gewerkt, en ik moet zeggen dat ik die ook niet slecht vond, maar ik heb m'n Badgers er niet voor ingeruild.
Het komt me bijna voor alsof mensen die dat wèl hebben gedaan, omwille van hun eigen gemoedsrust "de Badger" maar een beetje afkammen.
Goed, ieder z'n meug - ik ben dik tevreden met m'n 150 en 155X!

Groet,
Jan

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 26 August 2013, 17:23:23 »
@Frans: welke Tickopur gebruik je voor welke soort lak?
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

roadster36

• Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #29 Gepost op: 27 August 2013, 00:05:49 »
ook hier dik tevreden met een 20 jaar oude badger 150
ook hier een keer een kromme naald en dat teflon ringetje vervangen.
das alles