Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 01:11:52
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 00:57:03
Bahnstrecke 5867 door saskia
Vandaag om 00:23:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
20 July 2025, 23:48:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
20 July 2025, 23:47:30
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
20 July 2025, 23:38:11
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
20 July 2025, 23:27:47
Raadplaatje door ArjanB
20 July 2025, 23:19:53
Dat overkomt mij niet. door hmmglaser
20 July 2025, 23:14:35
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
20 July 2025, 22:48:56
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
20 July 2025, 22:47:46
Sfeer op je modelbaan door wob
20 July 2025, 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
20 July 2025, 22:05:41
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
20 July 2025, 21:27:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
20 July 2025, 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
20 July 2025, 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
20 July 2025, 20:29:04
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
20 July 2025, 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
20 July 2025, 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
20 July 2025, 20:08:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
20 July 2025, 18:42:35
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
20 July 2025, 17:25:53
Roco Plan T door 008200
20 July 2025, 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
20 July 2025, 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
20 July 2025, 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
20 July 2025, 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
20 July 2025, 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
20 July 2025, 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
20 July 2025, 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
20 July 2025, 11:51:04
  

Auteur Topic: Een Bascuulbrug is niet meer.  (gelezen 5923 keer)

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Een Bascuulbrug is niet meer.
« Gepost op: 29 March 2013, 19:58:03 »
Hallo allemaal
In mijn topic ervaringen met COBALT wisselmotoren heb ik het laatst medegedeeld dat ik even mijn ervaringen
omtrent de wissel aandrijvingen even stop zet omdat ik een ander probleem moest oplossen en dat was de loop
van mijn rail trajecten die hier en daar te krappe bochten hadden zodat bepaalde locomotieven ontspoorden.
Dit alles kwam aan het licht omdat ik een kruiswissel (die ik aan het voorzien was van de COBALT wissel aandrijvingen) t.o.v. mijn nieuwe draaischijf verkeerd had opgesteld.
De kruiswissel moest een paar graden gedraaid worden en dat had grote gevolgen voor het totale spoor traject, één van
deze gevolgen was het verplaatsen van mijn Bascuul brug.
En dit fenomeen wil ik graag met jullie delen want jullie mening is voor mij momenteel heel belangrijk en wel om de volgende reden.

Dit is het uitgangspunt van deze ingreep.


Hierbij is afstand gecreeerd tussen de twee bruggen en deze afstand geeft diepte waarbij beide bruggen hun waarde tonen

Dit is nu de realiteit of te wel de Bascuul brug komt een stuk dichter bij de stenen brug.


Nu begint de Bascuul brug de overhand te krijgen en valt de stenen brug in het niets naar mijn mening.
Ik ga nu mijn voorstel aangeven waar menigeen zullen denken die is gek, en misschien hebben jullie ook wel gelijk
maar het geheel van dit moduul is belangrijker dan een brug die misschien wat verkracht wordt en een heel ander
loek gaat krijgen maar wel past in het geheel.
De bedoeling is om de Bascuul of te wel het rechter gedeelte met gewicht etc. in z'n geheel te verwijderen.
Hiervoor in de plaats komt een aanpassing die het spiegelbeeld aangeeft van het linker deel van de brug.
Ik denk dan dat dat beter past in het geheel en de stenen brug daardoor ook beter uitkomt.
Denk hierbij dat het geheel zich afspeelt in de 30er jaren.

Dit wordt in ieder geval de nieuwe plek van de brug



en dan als het aan mij licht zonder het hoge bovenstuk aan de rechterkant.
Ben benieuwd naar jullie mening.

Gr.
Herwim Frank
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

thonis

  • Offline Offline
  • Berichten: 449
Re:Een Bascuulbrug is niet meer.
« Reactie #1 Gepost op: 29 March 2013, 20:15:26 »
Hoi Herwim!
Zo'n beweegbare brug is een kostenpost in de exploitatie. Aangezien er tussen jouw bascule en de vaste brug nauwelijks plaats over is voor een behoorlijk schip, zou ik zeggen een brug te veel.
De bascuul oogt interessanter dan de vaste brug en suggereert dat daarachter nog iets is. Je zou op de voorgrond in de havenkom een laadscene met een schip kunnen maken. Met de bascuul op de achtergrond een mooi doorkijkje.

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re:Een Bascuulbrug is niet meer.
« Reactie #2 Gepost op: 29 March 2013, 21:17:56 »
Hallo Thonis

Leuk je weer te horen nu via deze site.
In principe heb je helemaal gelijk maar er is één probleem, het diorama is een deel uit een droombeeld waarbij mijn overleden vrouw deel van uit maakt.
En in dat beeld was er vroeger een stadje met een kleine haven complex waarbij het havencomplex verbinding had d.m.v.
2 stenen bruggen over een kanaal cq gracht.
In principe had ik mijn kanaal smaller moeten maken en de twee bruggen meer op elkaar moeten afstemmen.
Het fijt dat ik nu een Bascuul brug gebruikt heb is omdat ik deze een paar jaar geleden over heb genomen met het idee dit
komt vast van pas in het beeld wat ik voor ogen had.
Ik had alleen beter moeten nadenken en de keuze van de bruggen meer op elkaar af moeten stemmen zoals hierboven al aangegeven.
Nogmaals de keuze van twee bruggen heeft dus met een droombeeld te maken verder is er een ander probleem op het rechter moduul gaat het traject natuurlijk door en ook daar zit een verhaal achter en dat kan ik niet zo maar even veranderen want dan is mijn totale droombeeld weg.
He tot hoors Thonis
We spreken elkaar zeker nog wel ivm het Ezeltje
Herwim

Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

Chris80

  • Offline Offline
  • Berichten: 3381
    • Zeedoorn
Re:Een Bascuulbrug is niet meer.
« Reactie #3 Gepost op: 29 March 2013, 21:42:34 »
Ik zou het gewoon exact bouwen zoals je eigen droombeeld is. Helemaal als er ook emotionele waarde in zit.

Succes met de bouw!

Groet,
Chris

Gert1

  • Gast
Re:Een Bascuulbrug is niet meer.
« Reactie #4 Gepost op: 29 March 2013, 21:50:37 »
Daar ben ik het wel mee eens. De bascule is weliswaar een blikvanger, maar als het volgens het droombeeld niet noodzakelijk is, dan zou ik er van af zien. Lijkt me dat je het model nog wel kunt verkopen.

mvg,
Gert

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re:Een Bascuulbrug is niet meer.
« Reactie #5 Gepost op: 29 March 2013, 21:56:55 »
Hallo Chris

Ik zal zeker je suggestie volgen maar ik vind het wel fijn om jullie mening te horen over de soort tweede brug
die ik gebouwd had en waar nu een minder fraai totaal beeld ontstaat nu ze dichter bij elkaar komen te staan.
Als jullie een klein stadje in je gedachten zouden nemen met een kanaal of gracht waar 2 bruggen achter elkaar
zouden liggen kunnen het dan 2 zo verschrikkelijke verschillende bruggen zijn of zouden jullie die 2 bruggen op elkaar
afstemmen.
De bruggen dienen ervoor om een verbinding te maken van de haven naar het voorstadje en niet om boot vervoer
of iets dergelijks onder door te laten, als je de stenen brug bekijkt dan klopt dat met wat ik nu omschrijf terwijl als je de Bascuul brug bekijkt is het geen gezicht toch als de brug omhoog zou gaan en 10 meter verder vaar je tegen een stenen
brug aan.
Wat dat betreft had Thonis gelijk dat de Bascuul brug als hij open gaat hij iets in beeld roept van een doorgang tot in het
oneindige en dat mis ik nu.
Herwim
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

Gert1

  • Gast
Re:Een Bascuulbrug is niet meer.
« Reactie #6 Gepost op: 29 March 2013, 22:00:46 »
Tja, hoe fraai zo'n bascule ook is, feitelijk is er geen goede reden om hem hier te plaatsen.
Dus dan is het misschien toch beter om er van af te zien en een tweede stenen brug te bouwen.

mvg,
Gert

frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 773
Re:Een Bascuulbrug is niet meer.
« Reactie #7 Gepost op: 29 March 2013, 22:04:34 »
Als pseudo-historische rechtvaardiging zou je nog kunnen bedenken dat er in de tijd dat er nog gevaren
werd de bascuulbrug gebouwd werd.
Later, kanaal dicht, een vaste brug voor extra verkeer, zolang het niet roest blijft de bascuulbrug liggen.

fred
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re:Een Bascuulbrug is niet meer.
« Reactie #8 Gepost op: 29 March 2013, 22:53:10 »
Hallo

Ik denk een oplossing gevonden te hebben waarbij de Bascuul brug bewaart blijft voor de nazaten en ook jullie
redeneringen in ere worden aanvaard.
Het uitgangspunt is 2 bruggen en daarbij neem ik vooral de uitspraak van Fred zeer ter harte.
De tweede brug is inderdaad bedoeld als brug voor extra verkeer en dat is dan in dit geval de stenen brug
waarbij auto verkeer (eerder paard en wagen) personen vervoer en een klein boemel treintje deze brug passeren.
De eerste brug wat in principe de Bascuul brug was en bedoeld voor een eenvoudig kolen treintje om de kolen
handelaar op moduul 2 te bevoorraden zal vervangen worden door de volgende brug maar dan wel een aangepaste brug.



Deze stalen brug had ik nog liggen het is een brug voor 2 sporen en in principe veel te pompeus voor mijn doel maar,
als ik de brug van boven af over de hele lengte meer dan halveer (zie blauwe lijntjes op de zijkant) en het 2 sporrig traject ook halveer tot 1 spoor dan wordt het een heel ander verhaal.
De kleur wordt net zoals de Bascuul brug mosgroen met een ver vergaande loek of te wel roest.

Herwim
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re:Een Bascuulbrug is niet meer.
« Reactie #9 Gepost op: 29 March 2013, 22:56:55 »
Lijkt me een aanvaardbaar compromis, Herwim  (y)

Grt
Jan

decauville_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 448
  • Atelier Bongaards
    • Decauville Spoorweg Museum
Re:Een Bascuulbrug is niet meer.
« Reactie #10 Gepost op: 29 March 2013, 23:05:10 »
Oplossingen kunnen ook zijn: 3 basculebruggen (dus stenenbrug weg),  of,
een dubbelsporige ophaalbrug of bascule midden in de stenen brug, in deze twee opties hou je je "doorgang tot in het oneindige" (mooi)
 

(met dank aan stadsarchief Amsterdam)

of de eenvoudigste oplossing, de bascule van de stalen brug verwijderen. Het is absoluut niet onwaarschijnlijk dat er in later stadium een stalen brug naast de stenen brug is gebouwd. De doorgang tot in het oneindige mis je dan wel.

Atelier Bongaards * Arnoud Bongaards - Amsterdam

Diorama voor Artitec: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92010.0

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re:Een Bascuulbrug is niet meer.
« Reactie #11 Gepost op: 30 March 2013, 05:00:37 »
Hallo Decauville

Ik neem aan dat dit een schuilnaam is en niet je voornaam  ;D
Een heel mooie foto is dat,
Als de baan anders van opzet was en niet direct met een levens verhaal te maken had zou ik direct
mijn plannen veranderen en een dergelijke brug zien te bouwen.
Maar die stenen brug is cruciaal in dit verhaal, maar ik ben heel blij met onder anderen je opmerking
Citaat
Het is absoluut niet onwaarschijnlijk dat er in later stadium een stalen brug naast de stenen brug is gebouwd. De doorgang tot in het oneindige mis je dan wel.
Dat idee had ik ook al, maar nu moet ik de knoop doorhakken pas ik inderdaad de Bascuul brug aan of pas
ik de zware stalen brug aan.
Ik nijg naar de Bascuul brug daar deze gemaakt is van dunne ijzer profielen en niet zo grof en pompeus als
de stalen brug wat natuurlijk voor zo'n dergelijke brug wel noodzakelijk was.
Het voordeel van de Bascuul brug is ook dat de brughoofden etc al aanwezig zijn.
Het oneindige hoop ik te creëren door middel van mijn achtergrond schildering maar dat later.
Dit weekend neem ik de beslissing.

He mannen en naar ik hoop ook vrouwen
In ieder geval weer leuk zo'n discussie over een persoonlijk keuze probleempje.
Dat brengt weer heel wat kennis en infiniteit (schrijf ik dit wel goed) aan het licht.
Bedankt
Herwim
« Laatst bewerkt op: 30 March 2013, 05:16:53 door Herwim Frank »
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:Een Bascuulbrug is niet meer.
« Reactie #12 Gepost op: 30 March 2013, 08:17:45 »
Als de stenen brug hoog is en het spoor van de basculebrug vervolgens onder de stenen brug doorgaat heb je toch ook een goed verhaal?

decauville_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 448
  • Atelier Bongaards
    • Decauville Spoorweg Museum
Re:Een Bascuulbrug is niet meer.
« Reactie #13 Gepost op: 30 March 2013, 09:52:46 »
Hallo Decauville

Ik neem aan dat dit een schuilnaam is en niet je voornaam  ;D
Herwim

Hallo Herwim,

Tis meer een herkenbare internet naam die ik op fora gebruik. Ik hou niet zo van schuilnamen. Daarom staat ook altijd netjes mijn naam helemaal onder elk bericht...

Maar ten overvloede:

Gr Arnoud ;)
Atelier Bongaards * Arnoud Bongaards - Amsterdam

Diorama voor Artitec: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92010.0

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12227
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re:Een Bascuulbrug is niet meer.
« Reactie #14 Gepost op: 30 March 2013, 10:15:47 »
Voor wat het betreft de bruggen kwestie,hier mijn persoonlijke idee.
Voor het beeld oogt het als een brug te ver  ;) ,maargoed je hebt denk ook mede door je baanplan geen keus dan 2 bruggen te gebruiken.
Je moet doen wat jij wilt,jij bent de baas daar  ;)
Persoonlijk zou ik de originel brug er gewoon bij behouden,zoals je zelf al aanhaalt de landhoofden zijn er al en ondanks dat hij wat overheersend is,is t wel een mooie brug die bovendien beter oogt in die omgeving dan een stalenbrug.
(die trouwens denk ik nooit helemaal mooi is aan te passen)
Je zou van tijd tot tijd de bascule brug open kunnen zetten ivm werkzaamheden aan de brug,dan heb je ook een doorkijkje.
Je zou ook evt kunnen kijken of je stenenbrug niet iets is op te hogen,dan kom t hij boven de sporen uit van de bascule brug.
(als t gaat tenminste,geeft wel extra diepte werking denk ik)
Tot zover mijn inbreng over dit probleem   ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0