Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 23:25:19
Station Roodeschool door HenkN
Vandaag om 23:03:48
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 22:59:02
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VictorPM
Vandaag om 22:21:37
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door 1200blauw
Vandaag om 21:58:07
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 21:37:24
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 21:15:08
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Jasperkc
Vandaag om 21:07:10
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Donny95
Vandaag om 20:49:09
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
Vandaag om 20:33:47
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:09:29
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door iarnrod
Vandaag om 19:46:30
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Karben
Vandaag om 18:42:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 18:08:33
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
Vandaag om 17:40:08
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:36:08
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 17:21:53
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door tothebeach
Vandaag om 16:26:30
Bouw Artitec Post T door gtw6016
Vandaag om 16:11:51
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 15:27:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:26:50
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:47:50
Lokpilot 4 defect door henk
Vandaag om 14:35:50
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Karben
Vandaag om 14:35:34
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door R.C.Grootveld
Vandaag om 14:24:58
Dat overkomt mij niet. door 1200blauw
Vandaag om 14:11:24
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door janvanbemmel
Vandaag om 11:32:40
Yet Another Servo Decoder door Karst Drenth
Vandaag om 10:38:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:04:48
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00

Auteur Topic: Opsolder wordt herbouwd  (gelezen 20630 keer)

Gert1

• Gast
Re:Opsolder wordt herbouwd
« Reactie #75 Gepost op: 02 April 2013, 21:06:07 »
Zo'n dijkcoupure is een leuk idee!

mvg,
Gert

jakop

• Gast
« Reactie #76 Gepost op: 02 April 2013, 21:08:25 »
Zie hier

nscargo

• Offline Offline
  • Wederopbouw Opsolder
« Reactie #77 Gepost op: 02 April 2013, 22:01:01 »
Ik ben nog eens terug gegaan en ben eens gaan meten.
Ik vind dit erg moeilijk om te zeggen, maar ik ben bang dat het niet gaat passen.
De stad moet al helemaal doorlopen tot aan de wand, zodat de wissels op de tweede foto niet op een wirwar van dijken komt te liggen. Dus dat deel van de polder ben ik al kwijt.
De grote flauwe bochten passen daardoor ook niet, meteen na de wissels moet ik al met r2 en r3 de bocht om
Dan het spoor naar de lokloods, dat spoor ligt 25 cm vanaf de rand van de tafel.
Op het ontwerp is er nog ruimte om een weg naast de loods aan te leggen, in het echt past dat echt niet.
Er is een stuk van 50 bij 34 cm helemaal links om fabrieken neer te zetten, dat zal misschien net passen, al zijn de van Walthers flink groot ( maar wel heel mooi) Laat ik er een spoor naar toe lopen dan wordt dat stuk flink kleiner.Dan krijg je twee kleine stukken
Als ik het industriegebied ga verhogen dan gaat er nog meer van de polder af.
Het kanaal en de haven nemen ook ruimte van de polder af ( ik wil ze er heel graag in hebben hoor)
Al ik het goed heb gemeten blijft er een polder over van 1.35 bij 75 cm over op het breedste deel
Ik ben bang dat ik teveel wil op te weinig ruimte, gek want als je in die ruimte staat en die tafel ziet dan is het echt groot
ik heb nog even de hele wisselstraat een stuk terug geschoven, maar dan past zowiezo de klompentrein al niet meer op het stationspoor. En dus de viertjes dan ook niet.
Nogmaals, ik vind dit erg moeilijk om te zeggen, vooral Gert heeft er veel tijd en energie in gestoken. Maar ook Jacob en anderen. Ik weet het even niet meer en de lust om te bouwen is nu ook even weg
Harm
« Laatst bewerkt op: 02 April 2013, 22:13:11 door nscargo »
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Matthijs van Heijningen

• Offline Offline
« Reactie #78 Gepost op: 02 April 2013, 22:06:23 »

Gert1

• Gast
« Reactie #79 Gepost op: 02 April 2013, 22:18:29 »
Dan denk ik dat je toch concessies zult moeten doen. Kortere treinen lijken mij geen optie.
Dus dat betekent dat het station een bepaalde lengte moet hebben. Daaruit volgt dus dat de stad het grootste deel van het 'bovenste deel' zal opslokken.

Maar wat nu als je in plaats van een kanaal uitgaat van een rivier? Dan zouden de uiterwaarden van de rivier nog wel aan de stad kunnen grenzen. En dan kan er in het onderste deel nog altijd een polder liggen. Alleen moet je daar de haven dan eigenlijk weg halen. Misschien de haven toch terug naar de stad? En de polder om het 'onderste deel' verder zo leeg mogelijk laten? Dus daar geen spoor meer aanleggen? Zou dat een oplossing zijn?

Zal ik dat nog eens proberen in te tekenen?

mvg,
Gert

JAB van Ree

• Offline Offline
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
« Reactie #80 Gepost op: 02 April 2013, 22:19:00 »
Ik denk dat je toch teveel wilt proppen op een te klein oppervlak...

Kijk eens naar een wat bescheidener motief, waarvoor wel ruimte is. Dus geen grote dubbelsporige hoofdbaan maar bijvoorbeeld alleen de aftakking, denk bijvoorbeeld aan Barneveld Noord of een stuk van De Vork bij Elst

Bij die laatste passen ook meteen je diesels perfect :)
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

nscargo

• Offline Offline
  • Wederopbouw Opsolder
« Reactie #81 Gepost op: 02 April 2013, 22:39:30 »
Hallo Gert,
Ik moet je eerlijk zeggen dat ik eerst niet eens je reactie durfde te lezen, na al die moeite die je gedaan hebt.
Ik denk ook dat de stad het hele bovenste gedeelte gaat opslokken, raar want dat is van wand naar wand 3,6 meter.
IK dacht echt dat het allemaal makkelijk zou passen,maar zoals JAB al zegt en had ik inmiddels ook in de gaten, teveel op een te kleine ruimte. En al die prachtige ruime bochten....
Haven weer naar boven of zelfs helemaal weg lost het verlies van polder onderin wel op natuurlijk.
Als je nog iets wilt tekenen dan graag natuurlijk, ik hoop dat ik dan weer zin krijg om te beginnen, nu zit ik even in een dipje.
Harm

Gert1

• Gast
« Reactie #82 Gepost op: 02 April 2013, 22:53:49 »
Hoi Harm,

Je hebt weliswaar 3,60 meter, maar daar gaat aan beide zijden door de bogen een flink stuk nuttige lengte af.
Nu weet ik niet hoe je de tafel geconstrueerd hebt, maar is het hogere gedeelte waar nu de stad gedacht was eventueel ook weer lager te zetten? Zo ja, dan lijkt het me ook nog wel een optie om de stad te verhuizen naar het gedeelte waar nu het kanaal ligt. Onderin kan dan een stukje polder met de snelweg blijven, terwijl het deel waar de stad gepland was een vrij forse polder kan worden met daarin misschien dan toch de haven.

Zou je dat wat vinden? Zo ja, dan wil ik dat wel uitwerken. Maar dat staat of valt dus met de mogelijkheid de hoogte van de tafel aan te passen. Laat me dat s.v.p. even weten.

mvg,
Gert

nscargo

• Offline Offline
  • Wederopbouw Opsolder
« Reactie #83 Gepost op: 02 April 2013, 23:23:10 »
Hoi Gert.
Het is niet moeilijk om de tafel weer lager te zetten, kwestie van hier en daar losdraaien en klosjes onder de poten er weer af.
Wel wat werk, maar niet moeilijk
Harm

nscargo

• Offline Offline
  • Wederopbouw Opsolder
« Reactie #84 Gepost op: 03 April 2013, 09:02:58 »
Vanmorgen met pijn in het hart de rails en wissels maar weer opgeruimd.
Ik had het baanplan aan de wand gehangen, maar ook die maar weer weg gehaald   :'(
Nu eerst maar even aan de koffie
Harm

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #85 Gepost op: 03 April 2013, 09:08:37 »
Hé Harm,

Laat je niet kisten. Ik loop tijdens het bouwen van vanalles en nog wat ook altijd tegen vanalles en nog wat aan. Van slecht ontwerp van de fabrikant tot aan domme fouten van mezelf. Dat levert altijd een hoop stress op en soms laat ik het dan ook even voor wat het is. Maar uiteindelijk ga ik altijd weer met goede moed verder. Dus ik zou zeggen, kop koffie en dan met frisse tegenzin even doorbijten, je komt vast op iets briljants!

Gr.

Tom.

Sent from my iPad using Tapatalk HD
Spoor 0 adept

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
« Reactie #86 Gepost op: 03 April 2013, 10:01:18 »
Gewoon volhouden Harm!

Gr. Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Hendrik Jan

• Offline Offline
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
« Reactie #87 Gepost op: 03 April 2013, 10:45:37 »
Hoi Harm,

welkom bij het genootschap van gefrustreerde ontwerpers ;)
Ik ben ruim 2 jaar aan het puzzelen geweest voordat ik mijn huidige baan ging bouwen(http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,43441.msg694970.html#msg694970) .

Een goed plan is belangrijk.
Ik heb eerst heel veel slechte plannen in de prullenbak gemikt, voordat ik tevreden was.

Gewoon volhouden dus. En daarbij: het ontwerpen van baanplannen is al een hobby op zich. Geldt ook voor Gert, zo te zien.

Succes,
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Gert1

• Gast
« Reactie #88 Gepost op: 03 April 2013, 11:56:08 »
Ik heb gisterenavond laat nog zitten tekenen. Hierbij het resultaat:

De stad is nu verhuisd naar het deel waar eerst het kanaal lag. Doordat de wissels feitelijk al beginnen op de plek waar het spoor opduikt onder de snelweg, kan het haast niet anders of de stationssporen worden nu lang genoeg. Ik heb de perrons nog niet met de bogen mee laten lopen, maar dat kan natuurlijk wel.

Een deel van de stad komt nu aan het water te liggen. Je zou daar dan een soort kade kunnen maken.
Kan een leuk beeld opleveren.

Bedenk steeds dat dit maar een schets is. Uiteraard klopt wel de verhouding. Aangezien Harm's ruimte 3.60 x 3.60 meet, heb ik dit getekend op 18 x 18 cm.

Eigenlijk zitten alle elementen uit het vorige plan, op de Van Gend & Loos loods na, er weer in.
Bij de wissels net voor de brug wordt het even puzzelen. Wellicht zul je ook daar met boogwissels moeten werken.
Volgens mij moet het nu mogelijk zijn om perronsporen van circa twee meter lengte te creëren.

In het deel waar nu de polder komt heb ik fabrieken gesitueerd om de scherpe boog een beetje aan het zicht te onttrekken. Op de een of andere manier zal het spoor daar naar beneden moeten duiken. Deze keer kunnen we dat niet met hoogbouw oplossen om het te camoufleren. Misschien is een rij bomen die dicht op elkaar staan een optie?

Harm, zou je (als je weer de moed kunt vinden om het nog eens te proberen) foto's kunnen maken van de uitgelegde rails?

mvg,
Gert

Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)

• Bruntendijk
  • Offline Offline
  • Kan het nog "Nederlandser" ?
« Reactie #89 Gepost op: 03 April 2013, 12:45:59 »
Als ik de tekening (van Gert) goed bekijk is het volgens mij zelfs nog wel mogelijk om Van Gend en Loos te plaatsen op de plek waar nu links van de sporen de hoogbouw staat. De hoogbouw rechts van de sporen wel laten blijven staan.
Ook de haven heeft nu een perfecte plek gekregen. Je kunt overwegen de vuurtoren wat meer richting haven te plaatsen maar dat ik niet noodzakelijk.

Het is inderdaad niet eenvoudig om totale (perfecte) plannen in een keer te maken, Harm. Zoiets moet namelijk "groeien". Zoals meerdere ben ik ook al wat jaartjes bezig en breng nog steeds wijzigingen aan hoor. Maar dat houdt deze hobby levendig.

De opzet van Opsolder ziet er tot nu toe goed uit. Dit draadje zal ook vele weer "op weg" helpen.
Zie hier Klein Bruntendijk

En hier Groot Bruntendijk

Groeten vanuit "NS Blokpost 21" Bruntendijk.
Kees