Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 23:25:19
Station Roodeschool door HenkN
Vandaag om 23:03:48
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 22:59:02
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VictorPM
Vandaag om 22:21:37
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door 1200blauw
Vandaag om 21:58:07
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 21:37:24
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 21:15:08
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Jasperkc
Vandaag om 21:07:10
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Donny95
Vandaag om 20:49:09
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
Vandaag om 20:33:47
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:09:29
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door iarnrod
Vandaag om 19:46:30
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Karben
Vandaag om 18:42:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 18:08:33
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
Vandaag om 17:40:08
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:36:08
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 17:21:53
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door tothebeach
Vandaag om 16:26:30
Bouw Artitec Post T door gtw6016
Vandaag om 16:11:51
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 15:27:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:26:50
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:47:50
Lokpilot 4 defect door henk
Vandaag om 14:35:50
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Karben
Vandaag om 14:35:34
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door R.C.Grootveld
Vandaag om 14:24:58
Dat overkomt mij niet. door 1200blauw
Vandaag om 14:11:24
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door janvanbemmel
Vandaag om 11:32:40
Yet Another Servo Decoder door Karst Drenth
Vandaag om 10:38:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:04:48
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00

Auteur Topic: Opsolder wordt herbouwd  (gelezen 20606 keer)

Chris

• Offline Offline
    • Het Groterdam Project
Re:Opsolder wordt herbouwd
« Reactie #60 Gepost op: 02 April 2013, 13:19:14 »
Een soortgelijke molen in model is beschreven in het draadje "once upon a time...".
Weliswaar een "echte" Amerikaanse, maar met dezelfde soort wieken.

Zeg je Denemarken, zeg je windmolens, zeg je Vestas.
We hebben er hier in Tilburg 5 stuks van 4 MW elk staan.

Busch komt ermee he.
neurenberg 2013

Gert1

• Gast
« Reactie #61 Gepost op: 02 April 2013, 13:23:33 »
De verplaatsing van de haven zal ik vanavond uitwerken.

De aansluiting zoals jij die getekend hebt, heeft als nadeel dat je de treinen niet meer vanuit het station naar de haven kunt sturen. Juist het derde spoor in het station biedt nu de mogelijkheid om een goederentrein binnen te nemen, ondertussen personentreinen te laten arriveren en te laten vertrekken en daarna de goederentrein naar de haven te sturen.

Het 'omgooien' van de sporen over het kanaal lost rechts onderin de grote 'dooi hoek' op, maar verzoorzaakt er vervolgens net zo hard eentje rechts bovenin. Dat maakt dus niet zo veel uit. Enige voordeel is dat het kanaal minder schuin wordt overgestoken. Maar dat kan ondervangen worden door het kanaal iets te draaien.

Zoals ik hierboven al aangaf is de 'dooie hoek' op te lossen door er windmolens te plaatsen. Die zijn immers zeer kenmerkend voor Friesland.

mvg,
Gert

Gert1

• Gast
« Reactie #62 Gepost op: 02 April 2013, 13:24:37 »
Busch komt ermee he.
neurenberg 2013

Warempel! Die was ik helemaal vergeten. Nou Harm, je wordt op je wenken bediend!   (y)

mvg,
Gert

jakop

• Gast
« Reactie #63 Gepost op: 02 April 2013, 13:37:36 »
De aansluiting zoals jij die getekend hebt, heeft als nadeel dat je de treinen niet meer vanuit het station naar de haven kunt sturen.

Daar heb je een punt. Aansluiting na de brug is dan wel mooier.

Het 'omgooien' van de sporen over het kanaal lost rechts onderin de grote 'dooi hoek' op, maar verzoorzaakt er vervolgens net zo hard eentje rechts bovenin.

Klopt, maar die is vlak bij het station en kan dus met bebouwing van 'de stad' worden gevuld

Zoals ik hierboven al aangaf is de 'dooie hoek' op te lossen door er windmolens te plaatsen. Die zijn immers zeer kenmerkend voor Friesland.

Die kan er nu evengoed nog wel.

BTW1 in jouw versie 'knijpt' de boog onderin ook behoorlijk scherp  ;)
BTW2 links naast het station is wel de scherpste boog in het plan...of wordt die uit beeld gehouden door iets?

Gert1

• Gast
« Reactie #64 Gepost op: 02 April 2013, 13:52:48 »
Klopt, maar die is vlak bij het station en kan dus met bebouwing van 'de stad' worden gevuld
Dat zou kunnen, ware het niet dat Harm daar de polder al laat beginnen. Naar ik begreep is de tafel al gebouwd.
Klopt dat Harm?

BTW1 in jouw versie 'knijpt' de boog onderin ook behoorlijk scherp  ;)
BTW2 links naast het station is wel de scherpste boog in het plan...of wordt die uit beeld gehouden door iets?
Uiteindelijk is dit pure wiskunde: Als je een halve cirkel wilt maken (en dat willen we, want de treinen moeten uiteindelijk de andere kant op) dan zul je hoe dan ook 180 graden moeten overbruggen. Dat kan door 90 graden te draaien, het spoor parallel aan de muur te laten lopen en dan weer 90 graden te draaien. Maar dat dát geen fraaie oplossing is, daar zijn we het allemaal wel over eens. Dus heb je nog twee mogelijkheden. Dat is zoals ik het getekend heb, of zoals jij het getekend hebt. Voordeel van mijn oplossing is dat er iets meer rijlengte zit tussen de brug en het begin van de wisselstraten. Ik weet niet of Harm aan blokbeveiliging gaat doen, maar zo zou er misschien nog net een blok mogelijk zijn.

De scherpe boog links naast het station is onvermijdelijk, maar kan uit het oog gehouden worden door ook links aan de voorkant hoogbouw te plannen. Het oude stadsgedeelte van Opsolder ligt dan rondom het station en richting de polder, terwijl links en achterin de uitbreidingswijken met hoogbouw gesitueerd zijn.

mvg,
Gert

Gert1

• Gast
« Reactie #65 Gepost op: 02 April 2013, 18:26:12 »
Hierbij de aangepaste tekening. Terwijl ik ermee bezig was bedacht ik dat de scherpe boog links van het station prima achter een of meerder fabrieken schuil zou kunnen gaan. Hoogbouw in de vorm van flats heb je immers al aan de achterzijde van het stadje.

Bovendien was het heel gebruikelijk dat in industriestadjes de fabrieken tamelijk dicht bij het centrum of zelfs zowat in het centrum stonden. En vaak stonden die fabrieken er tot ver in de jaren '70. Bijkomend voordeel is dat je het spoor waar ik nu een Van Gend & Loos loods heb getekend zou kunnen doortrekken als aansluiting voor zo'n fabriek.

Verder is zoals reeds vermeld de haven verplaats en heb ik die typische windmolens ingetekend.
Ik hoop dat het lukt om vanavond wat foto's te maken. Ben bijvoorbeeld benieuwd naar de hoogte van de tafel.

mvg,
Gert

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #66 Gepost op: 02 April 2013, 18:28:53 »
Voor de 'dooie hoek' die rechtsonder in de polder is ontstaan, zijn windmolens misschien wel een mooie oplossing.
Typerend voor Friesland zijn deze: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Amerikaansewindmolen1.jpg

Een soortgelijke molen in model is beschreven in het draadje "once upon a time...".
Weliswaar een "echte" Amerikaanse, maar met dezelfde soort wieken.

Ik dacht meer aan de versie van Wim Mesu: Weide Molentje. Deze versie komt ook voor in het noorden van het land. Een leuk bouwkitje.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Gert1

• Gast
« Reactie #67 Gepost op: 02 April 2013, 18:34:31 »
Ook heel fraai!

mvg,
Gert

dimo1_dimo1

• Offline Offline
« Reactie #68 Gepost op: 02 April 2013, 18:59:10 »
kom je met de haven in het idee van Noordwaarts niet in de knoei met de rails die er onderdoor moet?
groeten,
Auke

Gert1

• Gast
« Reactie #69 Gepost op: 02 April 2013, 19:11:47 »
Dat kan eenvoudig ondervangen worden door de spoordijk geleidelijk te laten zakken zodat hij ter hoogte van het industrieterrein al op hetzelfde niveau is als de polder. Dat is sowieso verstandig omdat het spoor onder de snelweg door moet. Vervolgens heb je dan nog de hele boog om verder te dalen.

mvg,
Gert
« Laatst bewerkt op: 02 April 2013, 20:23:31 door Noordwaarts. Reden: Tikfoutje aangepast... »

nscargo

• Offline Offline
  • Wederopbouw Opsolder
« Reactie #70 Gepost op: 02 April 2013, 19:58:19 »
Zo,plaatjes
kijkje op  het station.
Het spoor aan de rechterzijde gaat dus naar de loods

De Wisselstraat bovenin het station. het was nog een heel gepuzzel, er zal één klein stukje pas moeten worden gemaakt.

De aftakking naar het industriespoor.

Het spoor op het industrieterrein

Vuurtoren even van een bus en een lijmbus.Gewoon even kijken waar die ongeveer zou moeten komen.

De bochten die onder het viaduct zullen verdwijnen

Op de tekening staan aan de linkerzijde de bochten vanuit het station nog een paar rechte rails getekend.Bij de buitenbocht kan dit wel, bij de binnenbocht niet.

Dan tot slot, het materiaal wat ik als geluidsdemping ga gebruiken. Ik heb deze rol gekregen.

Zoals je kunt zien moet er nog veel rails bij. ik heb nog flink wat flexrails, die ga ik ervoor gebruiken.

Ik hoop dat het allemaal wat duidelijk is wat er past en wat nog niet lekker ligt.
ik heb wel een vraag over de haven. Omdat die in de eerste plaats in de stad kwam en we allen sloten , kanaal en haven op één en hetzelfde waterniveau wilden hebben, is de stad  die 5,5 cm omhoog gebracht.
Nu komt de haven dus op de andere kant en is de haven nog maar 12 mm diep, ofwel de plaatdikte van de platen.
Is dat niet wat te ondiep?
Harm
« Laatst bewerkt op: 02 April 2013, 20:15:30 door Bert van Gelder. Reden: Url\'etjes gefixt »
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Gert1

• Gast
« Reactie #71 Gepost op: 02 April 2013, 20:22:37 »
Leuk om de foto's te zien Harm! 

Wat de haven betreft zou ik dit oplossen door het industrieterrein gewoon wat hoger aan te leggen.
Dat is niet eens zo onwaarschijnlijk, want er zou best wat land opgespoten kunnen zijn in een stuk dat eerst polder was.
Bijkomend voordeel is dat het spoor dat aftakt van je spoordijk niet al te steil wordt.

mvg,
Gert

nscargo

• Offline Offline
  • Wederopbouw Opsolder
« Reactie #72 Gepost op: 02 April 2013, 20:40:10 »
Hoi Gert,
Als ik dat deel waar de haven komt ook ophoog blijft er van de polder niet veel over :o
Die windmolens zijn  leuk en ik zal eens kijken of ik een bewegende kan vinden.
Maar ik wil ook een normale windmolen hebben, houtzaag, of meelmaal weet ik nog niet.
Maar dat zijn scenery details en nu nog niet zo belangrijk.
Harm
« Laatst bewerkt op: 02 April 2013, 21:02:25 door nscargo »
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

scassidy

• Offline Offline
« Reactie #73 Gepost op: 02 April 2013, 20:47:43 »

jakop

• Gast
« Reactie #74 Gepost op: 02 April 2013, 21:04:05 »
Aangezien er geen sluis is moet het wel binnenwater zijn, dus geen eb en vloed. Kenmerk van een polder is dat het laag ligt. Laag t.o.v. water, dus een verschil van 12 mm is niet raar. Wel raar zou zijn als er een dijk tussen water en polder ligt en bij de haven is geen 'dijk'.....
Het kadeterrein ophogen met nog eens 12 mm is dan wel het minste.
Zoals Gert al aangaf; de helling naar de brug wordt dan ook aangenamer.
De dijk om het kadeterrein laten lopen is ook een optie (of zelfs ook bij het voorgaande al wenselijk). Dat geeft ook de mogelijkheid om het spoor vanaf de brug via een coupure door de dijk het kadeterrein op te laten gaan.
Juist in ons vlakke Nederlandsche landschap is het spelen met hoogteverschilen erg leuk.  ;D