Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmann Anna ombouw. door janw
Vandaag om 01:06:14
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 00:15:10
US diorama in H0 door jan47
Vandaag om 00:07:21
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
10 August 2025, 23:45:43
Sfeer op je modelbaan door Floris Dilz
10 August 2025, 23:30:18
Open huis VAMES Modelspoorclub Apeldoorn door hmmglaser
10 August 2025, 23:22:18
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door sncf231e
10 August 2025, 23:18:36
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
10 August 2025, 23:09:44
Edelweisz in model door Rob Ellerman
10 August 2025, 22:47:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
10 August 2025, 22:28:23
Trix BR94 ontspoort door frederik19630
10 August 2025, 22:26:08
Vaste baan door GertW
10 August 2025, 22:24:00
Tams app door Reinout van Rees
10 August 2025, 22:20:53
Open huis VAMES Modelspoorclub Apeldoorn door GertW
10 August 2025, 22:09:16
booster vraag door maartenvdb
10 August 2025, 22:06:57
Station Roodeschool door Casmir
10 August 2025, 21:59:14
Aanpassen baanplan bestaande baan door Bjor
10 August 2025, 20:39:43
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
10 August 2025, 20:33:46
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
10 August 2025, 20:29:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Pommie
10 August 2025, 20:11:11
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
10 August 2025, 19:31:47
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
10 August 2025, 19:14:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
10 August 2025, 16:52:03
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
10 August 2025, 16:28:45
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
10 August 2025, 16:24:01
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
10 August 2025, 16:16:18
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Merlin674
10 August 2025, 15:57:00
EL11 NSB sound file door bellejt
10 August 2025, 15:19:30
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
10 August 2025, 13:46:57
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
10 August 2025, 11:49:58
  

Auteur Topic: Hector Rail koopt overschot van NS  (gelezen 5546 keer)

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7284
Hector Rail koopt overschot van NS
« Gepost op: 28 March 2013, 10:00:34 »
Dit had ik al in het Scandinavië topic gepost. Het is nu het gesprek in de
Zweedse spoorfora. De rijtuigen gaan verhuurd worden aan Veolia. Dus
zullen ook van Stockholm naar Berlijn gaan rijden.

http://www.hectorrail.com/latest_06.asp?sida=2&um=1&id=930

Hector Rail has bought from NS Financial Services carriages of the NS type ICK (not ICL). They were built for Deutsche Bahn in 1963 by Waggonfabrik Uerdingen. When in service in Germany they were admitted for a maximum speed of 200 km/h. In the Netherlands they were admitted for a maximum speed of 160 km/h.
1st class: 54 seats (36 coaches)
2nd class: 72 seats (96 coaches)
2nd class + luggage compartment: 44 seats (18 coaches)
DB sold 150 BM235 to NS in 2000 and NS used the reclassed ICK coaches between 2002 and 2009. Their interior was modernized and the NS-colours yellow/blue were applied on the exterior. They were used in intercity trains Den Haag – Venlo/Heerlen and Haarlem – Maastricht.
In 2009 they became redundant with the introduction of more new VIRM-4 EMU’s.

http://www.sjk.se/65/artikelarkiv/nyhetsarkiv/3-28-2013-hector-rail-koper-personvagnar.html?utm_source=twitterfeed&utm_medium=facebook

Mvh Steef

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2086
Re:Hector Rail koopt overschot van NS
« Reactie #1 Gepost op: 28 March 2013, 12:41:28 »
Vanaf 1963 gebouwd, niet in 1963. Alleen van deze serie zijn er al bijna 2000 gebouwd, door diverse fabrikanten.
De rijtuigen die aan NS verkocht zijn, zijn bij mijn weten van de jaren '70. Zie ook de site van Martijn Haman, deeplink: http://www.martijnhaman.nl/typeick.htm

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7284
Re: Hector Rail koopt overschot van NS
« Reactie #2 Gepost op: 08 October 2014, 18:02:24 »
Inmiddels heeft HectorRail zijn nieuwe rijtuigen getoond.
Eens zien of ik ze met de kerst voor de lens kan krijgen.

http://www.sjk.se/65/artikelarkiv/nyhetsarkiv/2014-10-08-hector-rail-presenterar-renoverad-personvagn.html


En Tim, als er een fout in een persbericht staat, heeft het weinig zin
de gekopieerde tekst te verbeteren. Stuur dan een mailtje naar HectorRail...
Mvh Steef

PKM

  • Offline Offline
  • Berichten: 298
    • Trainsandtrucks.nl
Re: Hector Rail koopt overschot van NS
« Reactie #3 Gepost op: 08 October 2014, 19:59:19 »
Leuk!

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8108
Re: Hector Rail koopt overschot van NS
« Reactie #4 Gepost op: 08 October 2014, 20:07:38 »
Zien er netjes uit.
Gr.
Eric

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Re: Hector Rail koopt overschot van NS
« Reactie #5 Gepost op: 08 October 2014, 20:31:51 »
Best krap of lijkt dat zo?
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7284
Re: Hector Rail koopt overschot van NS
« Reactie #6 Gepost op: 08 October 2014, 21:16:56 »
Kleine mensen die Zweden   :)
Mvh Steef

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1891
  • Roco Fccpps vriend
Re: Hector Rail koopt overschot van NS
« Reactie #7 Gepost op: 08 October 2014, 22:46:44 »
En weer geschikt voor 200km/h.  ::) Vraag ik me toch af waarom NSR/HSA aan het begin van het Fyra debacle zo stellig beweerde dat "er nergens materiaal is dat 200km/h kan". Stond nota bene onder hun eigen neus. Sukkels.
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Arjan73

  • Offline Offline
  • Berichten: 43
Re: Hector Rail koopt overschot van NS
« Reactie #8 Gepost op: 09 October 2014, 09:58:45 »
De te smalle en vrijwel onmogelijk te openen toegangsdeuren maakten deze rijtuigen ongeschikt om als HSL-Zuid materieel dienst te doen.

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4023
Re: Hector Rail koopt overschot van NS
« Reactie #9 Gepost op: 09 October 2014, 10:24:32 »
Te openen ramen zijn ook leuk als er een Thalys langs stormt.

Maar om terug te komen op Hector: ziet er zo van een afstandje best kek uit voor spul wat al weer een paar jaar stond weg te schimmelen.
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

WesleyMunnik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1200
    • Modelspoor Design
Re: Hector Rail koopt overschot van NS
« Reactie #10 Gepost op: 09 October 2014, 13:35:17 »
Vraag ik me toch af waarom NSR/HSA aan het begin van het Fyra debacle zo stellig beweerde dat "er nergens materiaal is dat 200km/h kan".
Meen me te herinneren dat ze dat alleen waren met Magneetremmen en deze waren afgenomen  bij ombouw tot ICK, en te kostbaar om er weer onder te doen.

Gr,

Wesley
Met vriendelijke groet,

Wesley Munnik

www.modelspoordesign.nl

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1419
Re: Hector Rail koopt overschot van NS
« Reactie #11 Gepost op: 09 October 2014, 15:19:35 »
Ik krijg met dit soort zaken altijd een gevoel van een belazerde over me. Waarom kan een ander wel wat hier niet schijnt te kunnen.
Hector zal ook aan €Uropese normen zijn gehouden en daar zullen deuren ook open en dicht moeten kunnen en mensen in en uit.
Maar dat zal ook wel met locale regeltjes te maken hebben om een buitenstaander buiten te houden. Het is toch van de zotte dat een goedgekeurde trein in Duitsland niet naar haar buurlanden mag rijden omdat daar weer een kommaatje in de regels verschilt.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7752
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Hector Rail koopt overschot van NS
« Reactie #12 Gepost op: 09 October 2014, 15:56:58 »
Het is toch van de zotte dat een goedgekeurde trein in Duitsland niet naar haar buurlanden mag rijden omdat daar weer een kommaatje in de regels verschilt.

De andere kant is het natuurlijk ook weer niet goed als een instantie uit een buurland hier dingen mag doen omdat bij "hen" de regels soepeler zijn terwijl "we" dat zelf niet mogen omdat onze eisen anders zijn.

Oplossing: de regels hetzelfde krijgen. Maar da's ook weer niet goed, want dan is Brussel (o.i.d.) weer betuttelend bezig  :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re: Hector Rail koopt overschot van NS
« Reactie #13 Gepost op: 09 October 2014, 16:01:48 »
Met andere woorden: Iedereen kan lekker blijven mopperen. Nationale hobby nr 1...  ;)

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4218
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Hector Rail koopt overschot van NS
« Reactie #14 Gepost op: 09 October 2014, 19:20:53 »
De te smalle en vrijwel onmogelijk te openen toegangsdeuren maakten deze rijtuigen ongeschikt om als HSL-Zuid materieel dienst te doen.

Ik kan nog iets anders verzinnen; langere ritten en langere stationnementen in Zweden dan hier.
Hier in NL moet per se zowat elk station anderhalve seconde door de HSL worden aangedaan waardoor de reissnelheid  terugzakt tot die van en stoptrein.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.