Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Open huis VAMES Modelspoorclub Apeldoorn door hmmglaser
Vandaag om 23:22:18
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door sncf231e
Vandaag om 23:18:36
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 23:09:44
Edelweisz in model door Rob Ellerman
Vandaag om 22:47:01
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 22:42:34
Fleischmann Anna ombouw. door Wim Vink
Vandaag om 22:31:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:28:23
Trix BR94 ontspoort door frederik19630
Vandaag om 22:26:08
Vaste baan door GertW
Vandaag om 22:24:00
Tams app door Reinout van Rees
Vandaag om 22:20:53
Open huis VAMES Modelspoorclub Apeldoorn door GertW
Vandaag om 22:09:16
booster vraag door maartenvdb
Vandaag om 22:06:57
Station Roodeschool door Casmir
Vandaag om 21:59:14
Aanpassen baanplan bestaande baan door Bjor
Vandaag om 20:39:43
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:33:46
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 20:29:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Pommie
Vandaag om 20:11:11
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 19:31:47
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 19:19:29
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 19:14:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 16:52:03
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
Vandaag om 16:28:45
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 16:24:01
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 16:16:18
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Merlin674
Vandaag om 15:57:00
Sfeer op je modelbaan door hervé
Vandaag om 15:40:47
EL11 NSB sound file door bellejt
Vandaag om 15:19:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:47:21
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:46:57
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 11:49:58
  

Auteur Topic: Hector Rail koopt overschot van NS  (gelezen 5538 keer)

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7284
Hector Rail koopt overschot van NS
« Gepost op: 28 March 2013, 10:00:34 »
Dit had ik al in het Scandinavië topic gepost. Het is nu het gesprek in de
Zweedse spoorfora. De rijtuigen gaan verhuurd worden aan Veolia. Dus
zullen ook van Stockholm naar Berlijn gaan rijden.

http://www.hectorrail.com/latest_06.asp?sida=2&um=1&id=930

Hector Rail has bought from NS Financial Services carriages of the NS type ICK (not ICL). They were built for Deutsche Bahn in 1963 by Waggonfabrik Uerdingen. When in service in Germany they were admitted for a maximum speed of 200 km/h. In the Netherlands they were admitted for a maximum speed of 160 km/h.
1st class: 54 seats (36 coaches)
2nd class: 72 seats (96 coaches)
2nd class + luggage compartment: 44 seats (18 coaches)
DB sold 150 BM235 to NS in 2000 and NS used the reclassed ICK coaches between 2002 and 2009. Their interior was modernized and the NS-colours yellow/blue were applied on the exterior. They were used in intercity trains Den Haag – Venlo/Heerlen and Haarlem – Maastricht.
In 2009 they became redundant with the introduction of more new VIRM-4 EMU’s.

http://www.sjk.se/65/artikelarkiv/nyhetsarkiv/3-28-2013-hector-rail-koper-personvagnar.html?utm_source=twitterfeed&utm_medium=facebook

Mvh Steef

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2086
Re:Hector Rail koopt overschot van NS
« Reactie #1 Gepost op: 28 March 2013, 12:41:28 »
Vanaf 1963 gebouwd, niet in 1963. Alleen van deze serie zijn er al bijna 2000 gebouwd, door diverse fabrikanten.
De rijtuigen die aan NS verkocht zijn, zijn bij mijn weten van de jaren '70. Zie ook de site van Martijn Haman, deeplink: http://www.martijnhaman.nl/typeick.htm

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7284
Re: Hector Rail koopt overschot van NS
« Reactie #2 Gepost op: 08 October 2014, 18:02:24 »
Inmiddels heeft HectorRail zijn nieuwe rijtuigen getoond.
Eens zien of ik ze met de kerst voor de lens kan krijgen.

http://www.sjk.se/65/artikelarkiv/nyhetsarkiv/2014-10-08-hector-rail-presenterar-renoverad-personvagn.html


En Tim, als er een fout in een persbericht staat, heeft het weinig zin
de gekopieerde tekst te verbeteren. Stuur dan een mailtje naar HectorRail...
Mvh Steef

PKM

  • Offline Offline
  • Berichten: 298
    • Trainsandtrucks.nl
Re: Hector Rail koopt overschot van NS
« Reactie #3 Gepost op: 08 October 2014, 19:59:19 »
Leuk!

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8108
Re: Hector Rail koopt overschot van NS
« Reactie #4 Gepost op: 08 October 2014, 20:07:38 »
Zien er netjes uit.
Gr.
Eric

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Re: Hector Rail koopt overschot van NS
« Reactie #5 Gepost op: 08 October 2014, 20:31:51 »
Best krap of lijkt dat zo?
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7284
Re: Hector Rail koopt overschot van NS
« Reactie #6 Gepost op: 08 October 2014, 21:16:56 »
Kleine mensen die Zweden   :)
Mvh Steef

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1891
  • Roco Fccpps vriend
Re: Hector Rail koopt overschot van NS
« Reactie #7 Gepost op: 08 October 2014, 22:46:44 »
En weer geschikt voor 200km/h.  ::) Vraag ik me toch af waarom NSR/HSA aan het begin van het Fyra debacle zo stellig beweerde dat "er nergens materiaal is dat 200km/h kan". Stond nota bene onder hun eigen neus. Sukkels.
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Arjan73

  • Offline Offline
  • Berichten: 43
Re: Hector Rail koopt overschot van NS
« Reactie #8 Gepost op: 09 October 2014, 09:58:45 »
De te smalle en vrijwel onmogelijk te openen toegangsdeuren maakten deze rijtuigen ongeschikt om als HSL-Zuid materieel dienst te doen.

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4023
Re: Hector Rail koopt overschot van NS
« Reactie #9 Gepost op: 09 October 2014, 10:24:32 »
Te openen ramen zijn ook leuk als er een Thalys langs stormt.

Maar om terug te komen op Hector: ziet er zo van een afstandje best kek uit voor spul wat al weer een paar jaar stond weg te schimmelen.
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

WesleyMunnik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1200
    • Modelspoor Design
Re: Hector Rail koopt overschot van NS
« Reactie #10 Gepost op: 09 October 2014, 13:35:17 »
Vraag ik me toch af waarom NSR/HSA aan het begin van het Fyra debacle zo stellig beweerde dat "er nergens materiaal is dat 200km/h kan".
Meen me te herinneren dat ze dat alleen waren met Magneetremmen en deze waren afgenomen  bij ombouw tot ICK, en te kostbaar om er weer onder te doen.

Gr,

Wesley
Met vriendelijke groet,

Wesley Munnik

www.modelspoordesign.nl

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1419
Re: Hector Rail koopt overschot van NS
« Reactie #11 Gepost op: 09 October 2014, 15:19:35 »
Ik krijg met dit soort zaken altijd een gevoel van een belazerde over me. Waarom kan een ander wel wat hier niet schijnt te kunnen.
Hector zal ook aan €Uropese normen zijn gehouden en daar zullen deuren ook open en dicht moeten kunnen en mensen in en uit.
Maar dat zal ook wel met locale regeltjes te maken hebben om een buitenstaander buiten te houden. Het is toch van de zotte dat een goedgekeurde trein in Duitsland niet naar haar buurlanden mag rijden omdat daar weer een kommaatje in de regels verschilt.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7752
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Hector Rail koopt overschot van NS
« Reactie #12 Gepost op: 09 October 2014, 15:56:58 »
Het is toch van de zotte dat een goedgekeurde trein in Duitsland niet naar haar buurlanden mag rijden omdat daar weer een kommaatje in de regels verschilt.

De andere kant is het natuurlijk ook weer niet goed als een instantie uit een buurland hier dingen mag doen omdat bij "hen" de regels soepeler zijn terwijl "we" dat zelf niet mogen omdat onze eisen anders zijn.

Oplossing: de regels hetzelfde krijgen. Maar da's ook weer niet goed, want dan is Brussel (o.i.d.) weer betuttelend bezig  :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re: Hector Rail koopt overschot van NS
« Reactie #13 Gepost op: 09 October 2014, 16:01:48 »
Met andere woorden: Iedereen kan lekker blijven mopperen. Nationale hobby nr 1...  ;)

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4218
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Hector Rail koopt overschot van NS
« Reactie #14 Gepost op: 09 October 2014, 19:20:53 »
De te smalle en vrijwel onmogelijk te openen toegangsdeuren maakten deze rijtuigen ongeschikt om als HSL-Zuid materieel dienst te doen.

Ik kan nog iets anders verzinnen; langere ritten en langere stationnementen in Zweden dan hier.
Hier in NL moet per se zowat elk station anderhalve seconde door de HSL worden aangedaan waardoor de reissnelheid  terugzakt tot die van en stoptrein.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.