Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 19:14:08
booster vraag door rvredebregt
Vandaag om 18:43:59
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 18:20:07
Aanpassen baanplan bestaande baan door Ferdinand Bogman
Vandaag om 17:56:46
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 17:11:39
Tams app door rvredebregt
Vandaag om 17:06:15
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 16:52:03
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:34:28
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
Vandaag om 16:28:45
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 16:24:01
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 16:16:18
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Merlin674
Vandaag om 15:57:00
Sfeer op je modelbaan door hervé
Vandaag om 15:40:47
EL11 NSB sound file door bellejt
Vandaag om 15:19:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:47:21
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:46:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 13:29:50
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 13:20:55
Trix BR94 ontspoort door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 12:41:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door R1954
Vandaag om 12:41:36
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 11:49:58
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:46:25
Edelweisz in model door sncf231e
Vandaag om 11:45:55
Interieur ideeën voor gebouwen door Martin Domburg
Vandaag om 11:39:52
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
Vandaag om 11:19:01
Hochdraußen van Mischa door MischaCT
Vandaag om 10:44:11
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 10:32:20
Mobadaten.info uit de lucht door Hasenwald
Vandaag om 10:17:40
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door MOVisser
Vandaag om 09:40:57
Piko 1136 van AC naar DC door Automatic-rock
Vandaag om 09:40:08

Auteur Topic: Hoe PWM signaal uit te middelen?  (gelezen 7126 keer)

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Hoe PWM signaal uit te middelen?
« Reactie #15 Gepost op: 28 March 2013, 09:14:00 »
Dat gaat niet goed Benno, het enige wat je daarmee misschien bereikt, is dat je je H-brug gaat frituren ;) :P

Grtzz,

Karst

Automatic-rock

• Offline Offline
  • Impressionistisch Modelbouwer
    • Modelspoor op Automatic-rock.nl
« Reactie #16 Gepost op: 28 March 2013, 09:24:36 »
Dat lijkt me idd niet de bedoeling :D
Maar mag ik vragen naar de technische waarom?  :-[
Vriendelijke groet, Benno

Mijn Brabantse H0 baan in opbouw:Westerweel 1985-1995
Ouderwets leuke & handige modelspoorideeën op: automatic-rock.nl

Karst Drenth

• Offline Offline
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #17 Gepost op: 28 March 2013, 09:39:08 »
Omdat je dan een 'analoog' signaal aanbiedt aan de ingang van de H-brug. Afhankelijk van hoe die intern werkt, kunnen dan de high-side en low-side transistors/fets van 1 helft van de brug beide (een beetje) in geleiding komen. De H-brug maakt dan een regelrechte kortsluiting over de voedingsspanning.

Grtzz,

Karst

Automatic-rock

• Offline Offline
  • Impressionistisch Modelbouwer
    • Modelspoor op Automatic-rock.nl
« Reactie #18 Gepost op: 28 March 2013, 09:49:31 »
Ik had je bericht nog niet gezien, maar zat verder na te denken over het frituren. En ik had al bedacht dat het omkeren een probleem zou zijn als de elco de andere kant van de h-brug nog open stuurt. Dus idd, geen goed idee van mij.  :-[

Maar..., als je nu de H-brug weg doet en gewoon 1 transistor gebruikt voor de snelheidsregeling en een dubbelpolig relais voor het omkeren?
Uiteraard eerst proberen de huidige schakeling te gebruiken op een lagere frequentie. Bovenstaand is alleen een theoretisch alternatief

Vriendelijke groet,
Benno
Vriendelijke groet, Benno

Mijn Brabantse H0 baan in opbouw:Westerweel 1985-1995
Ouderwets leuke & handige modelspoorideeën op: automatic-rock.nl

Karst Drenth

• Offline Offline
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #19 Gepost op: 28 March 2013, 10:05:32 »
Dan kan het prima, dwz achter de transistor en voor de ompoler een RC netwerk met kleine R ( < 10-20Ohm en een vette Elco > 4700uF )

henk

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 28 March 2013, 10:16:14 »
Ik denk dat ik een en ander niet snap, maar waarom moet die lift per se op een PWM-uitgang van die Arduino worden aangesloten? Het klinkt mij logischer in de oren om het benodigde vermogen extern te halen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #21 Gepost op: 28 March 2013, 11:36:38 »
Henk, het gaat niet om de liftmotor, maar om de treinen die de lift op- en afrijden.
Dat gedeelte gaat kennelijk analoog. Wat ik overigens ook niet snap, want dat zou volgens mij ook goed digitaal kunnen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 28 March 2013, 11:45:30 »
Dan had ik dat inderdaad niet goed begrepen. Blijft overigens dezelfde redenering. Waarom moeten die treinen dan direct door die Arduino worden aangestuurd? Gaat denk ik ook nog een aardig overgangsprobleem opleveren.

gvandersel

• HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
« Reactie #23 Gepost op: 28 March 2013, 16:22:24 »
Dat is al in het draadje gezegd. Hij weet niet hoe hij de Arduno het digitale adres moet vertellen.
Ik zou aan de PWM uitgang van de Arduno een RC circuit koppelen, dat de gemiddelde waarde bepaald. Hierachter een grote eindtor, die dan weer gevolgd wordt door twee contacten van een relais. Zijn de elco's ook wat kleiner.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

keesd

• Offline Offline
    • klosterhöhe
« Reactie #24 Gepost op: 28 March 2013, 20:28:25 »
Zo wat een reacties  :o.
@ Auke en Karst. Ik was ook al bang dat het aan de frequentie van het PWM signaal zou kunnen liggen. Ik ga dan ook eerst de weg maar eens bewandelen van het verlagen van de PWM frequentie via timer 1.
@ Herwim. Ik zit in, zeg maar, de inleidende beschietingen  ;D. Beetje testen hoe ik het een en ander wil en kan aansturen. T.z.t. zal ik wel een draadje openen over de bouw van mijn baan (incl. lift). Het kapen van mijn draadje is je vergeven  ;), ik beschouw de: "DDPB" van Karst als een van mijn inspiraties (er zijn er overigens nog wel een paar).
@ Klaas en Henk. Ik wil de afhandeling graag volledig geautomatiseerd afhandelen. Ik rij de trein het ontvangstbaanvak op. Hier wordt de trein gedetecteerd, middels een lichtsluis. De trein bevindt zich dan volledig binnen het baanvak en via een wisselrelais wissel ik dan hele baanvak van digitaal naar de arduino, die de afhandeling overneemt. Wil ik daar de trein / loc automatisch digitaal overnemen, dan zal de arduino eerst het adres van de binnenkomende lok moeten lezen. Dan wordt de besturing voor mij ingewikkelder dan noodzakelijk is.
@ Henk. Het vermogen voor de lift wordt niet aan de arduino onttrokken, maar middels de dubbele H-brug gevoed vanuit een 12V voeding. De arduino regelt de dubbele H-brug.
@ Benno, Karst en Gerard. De mogelijkheid van een transistor, met daarachter een RC schakeling hou ik als alternatief voorlopig achter de hand. Als ik het goed begrijp gaat Gerards volgorde niet werken, een transistor geleid wel of niet. Dus als je de spanning middelt voor de transistor heb je na de transistor of 12V of 0V afhankelijk van de spanning waarmee de transistor wordt gestuurd. Of zit ik er naast?

Allemaal bedankt voor jullie reacties. Ik ga me komend weekend eerst maar eens verdiepen in de geheimen van de arduino's timer1.

Kees
P.S. ik zal mijn baanplan binnenkort maar eens aanpassen, want de beschikbare ruimte is sinds het laatste baanplan veranderd

Karst Drenth

• Offline Offline
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #25 Gepost op: 28 March 2013, 20:37:07 »
Wat gerard voorsteld kan wel, dan moet de dikke TOR ( ;) ) in emittervolger en van een flink koellichaam worden voorzien. Door de afvlakking en de uitmiddeling wordt de transistor dan als analoge versterker ( spanningsvolger ) gebruikt, hetgeen bij lagere uitgangsspanningen veel 'opgestookt' vermogen betekend.

Grtzz,

Karst

keesd

• Offline Offline
    • klosterhöhe
« Reactie #26 Gepost op: 28 March 2013, 20:53:53 »
Opstoken van vermogen is wel een beetje zonde, alhoewel het lage deel van de spanning wel niet veel gebruikt zal worden. Om het aanloopkoppel te overwinnen is toch al een wat hogere spanning nodig en kruipen achter de coulissen zie ik geen meerwaarde in. Ik ga zoals gezegd eerst maar eens het pad van de timing op.
Ik hoop dat ik de timing in de loop()routine van het programma kan variëren, dan kan ik voor de trein en de lift elk de optimale frequentie gebruiken.

henk

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 28 March 2013, 20:59:37 »
Waarom geen gebruik gemaakt van Lenz abc of soortgelijke stop/startroutines die in decoders zitten gebakken?
Ik heb toch sterk het idee dat iets nodeloos ingewikkeld wordt gemaakt. Nu heet dat hobby, dat weet ik wel, maar toch.

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #28 Gepost op: 28 March 2013, 21:39:34 »
Een interessant onderwerp :) zowel de lift als de aansturing. Ik zit ook meer op de lijn van Henk. Volgens de standaard van NMRA, DCC Standards, heeft DCC een paar broadcast commando's:

Citaat
Digital Decoder Broadcast Stop Packets For All Decoders

A three byte packet, whose first byte contains eight "0"s, whose second byte contains a specific stop command and
whose third and final byte contains an error byte that is identical to the second byte of the packet, is defined as a
Digital Decoder Broadcast Stop Packet. Upon receiving this packet where bit zero of byte two (S) contains a value
of "0", digital decoders intended to control a locomotive's motor shall bring the locomotive to a stop.

Upon receiving this packet where bit zero of byte two (S) contains a value of "1", digital decoders intended to
control a locomotive's motor shall stop delivering energy to the motor. If bit four of byte 2 (C) contains a value of
"1", the direction bit contained in bit five of byte 2 (D) may optionally be ignored for all direction sensitive
functions.

Dus als op een stopsectie dit commando zet moet een lok automatisch stoppen. Als aanbeveling is ook een mogelijkheid opgenomen om via "extended Packets" nog meer opdrachten via broadcast te geven:

Citaat

B: Broadcast Command For Multi Function Digital Decoders

Instructions addressed to "broadcast address" 00000000 must be executed by all Multi Function Digital Decoders.  The single instruction has the same definition as defined by the Multi Function Digital Decoder packet and can be one, two, or three bytes in length depending on the instruction.  Digital Decoders should ignore any instruction they do not support.  If a decoder supports Broadcast commands, the manufacturer must document which broadcast commands a decoder supports.

Het probleem is dan dat mogelijk niet alle decoders het ondersteunen.

Nu gaf Karst aan dat hij met een andere IC het DCC-signaal decodeerde, dan moet encoderen (op de rails zetten) ook gaan. Of denk ik nu te gemakkelijk?

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Karst Drenth

• Offline Offline
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #29 Gepost op: 28 March 2013, 21:45:15 »
Klopt,

Zijn zelfs gewoon voorbeelden op het Internet te vinden