Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

extra terugmeld module viessmann 5217 door Kolho005
Vandaag om 20:09:10
Franse lantaarnijzers in 1:87 gezocht door Rob Ellerman
Vandaag om 19:36:28
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door V200-G2000
Vandaag om 19:36:21
C12c rijtuig door Eelco Storm
Vandaag om 19:35:38
Roco wagon openen door Herb73
Vandaag om 19:33:02
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 19:22:04
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Wim1969
Vandaag om 19:19:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 19:09:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Casmir
Vandaag om 18:55:23
waterwagens door j.ossebaar
Vandaag om 18:34:55
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Marc tramt
Vandaag om 17:55:39
slechte stroomafname bij ROCO RH310 7120013 door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:10:31
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 16:49:12
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 16:47:15
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
Vandaag om 16:31:03
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 16:23:34
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Pauldg
Vandaag om 15:33:53
Fleischmann rijtuig 5896 door ArjanB
Vandaag om 15:15:17
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:55:36
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 13:44:42
Op Zuid (NL H0) door spoorijzer
Vandaag om 13:35:20
Ik ben aan het opruimen. door hervé
Vandaag om 13:33:31
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:34:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:04:05
Au bord de la Cèze door Basmans
Vandaag om 11:56:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 10:09:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 10:01:43
Acme nieuwe ICNG door arnaud-ns/htm
Vandaag om 09:33:30
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling?? door Rick
Vandaag om 08:05:02
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door MathynK
Vandaag om 07:31:01
  

Auteur Topic: Eerste baan : advies gevraagd  (gelezen 5140 keer)

Gert1

  • Gast
Re:Eerste baan : advies gevraagd
« Reactie #15 Gepost op: 21 March 2013, 11:17:29 »
Ik denk dat het afhankelijk is van welke doelen je stelt. Moet het een hyperrealistische baan worden? Of is het juist belangrijk dat je met twee treinen rond kunt rijden. In feite heeft Hans dat laatste al gezegd.

Dan kom je dus onvermijdelijk op een dubbel rondje uit. Of je zou een schaduwstation moeten aanleggen en de baan verder enkelspoors moeten uitvoeren. Maar dan wisselen de treinen elkaar hooguit af en zie je dus niet meer tegelijkertijd twee treinen rijden.

mvg,
Gert
« Laatst bewerkt op: 21 March 2013, 11:19:46 door Noordwaarts. Reden: Tikfoutje... »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26824
    • Pagina van klaas
Re:Eerste baan : advies gevraagd
« Reactie #16 Gepost op: 21 March 2013, 11:17:44 »
Als voorbeeld je hebt een draaischijf maar er zijn geen verzorgings sporen bij aanwezig om locs te voorzien wat water,kolen en ander benodigd spul,waarom ligt die draaschijf daar dan  ???
Een logische functie van een draaischijf is om stoomlocs met de neus naar de goede kant te zetten, dus daar is niks mis mee. De beide spoortjes aan weerszijden van de locloods kunnen dienen als verzorgingssporen.

Verder vind ik ook dat er nogal veel spoor ligt. Ik zou eerder mikken op een enkelsporige hoofdbaan. En die hoeft niet eens rond te lopen. Je kan van het station een kopstation maken, en van het smalle aanhangsel rechtsonder maak je dan een fiddleyard. De treinen rijden dan heen en weer tussen station en fiddleyard.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12261
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re:Eerste baan : advies gevraagd
« Reactie #17 Gepost op: 21 March 2013, 11:45:00 »
Die 2 spoortjes zijn volgen het plan voor goederen overslag bij de loods.
Dat maakt verder niet uit,het was/is maar om een voorbeeld aan te halen.
Mocht de TS het zo wel prima vinden dan is t toch goed,wat wij dr van vinden is bijzaak  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

HDK

  • Offline Offline
  • Berichten: 105
Re:Eerste baan : advies gevraagd
« Reactie #18 Gepost op: 21 March 2013, 12:43:42 »
Allen,

Dank voor de reacties.
Ik heb de draaischijf erin gelegd om lokloods en keermogelijkheid te combineren.  Anders rijden de treinen altijd in dezelfde richting.  Ik zal inderdaad het tweede spoor naar de loods-lijn als service-spoor inrichten.
Dat er veel spoor ligt besef ik ook, maar ik zie niet in hoe ik er minder kan leggen als ik een dubbelsporig plan wil met toch wat rangeerplaatsen...  Ik sta open voor ideeën...
Het feit dat ik een steenoverslag wil opnemen komt louter en alleen omdat ik het piko-pakket daarvoor al heb...  Eerst dacht ik die te zetten op de plaats waar nu ongeveer de lokloods staat met daarachter een steengroeve (in de berg waar de tunnel door rijdt). Maar zonder draaischijf betekent dat dat ik dan ergens een keerlus moet inwerken.  Mocht iemand de steenoverslag willen ruilen voor iets anders (fabriek, bedrijf, whatever) dan hoor ik het graag.  De link vind je hier : http://www.piko.de/produkt_db/check.php?page=detail&grand_id=200&parent_id=5&child_id=0&id=61123
Ik wil ook niet alles hyperrealistisch hebben, het gaat me meer om het treinbedrijf op zich.  Als je bijv een steengroeve hebt dan zou je bijv ook een bedrijf moeten voorzien die die stenen verwerkt etc.  De 100% logica vind ik minder belangrijk, ook gezien de ruimte.  Het dorp zal bijv ook maar uit een paar huizen bestaan (max 6 denk ik) en dat is ook niet erg realistisch maar ja, mocht ik 50 m2 hebben, dan zou het verhaal anders zijn.
Alvast dank voor de reacties.  Ik neem ze in overweging.
Tijdperk Id/IIab, ECOS2, Brawa/Fleischmann/Roco loks en wagons. Baan in opbouw.

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re:Eerste baan : advies gevraagd
« Reactie #19 Gepost op: 21 March 2013, 13:07:32 »
De hoofdzaak is dat JIJ het leukt vind. Wel gemerkt dat het wegdoen of beter nog ruilen / verkopen van spullen die je eigenlijk niet wilt hebben of vind passen bij je plannen een enorme verbetering kan betekenen. Realistisch is ook persoonlijk, moeten wegen altijd een logische route hebben? Met een beetje fantasie denk je de weg toch verder dan de tafel en de afnemers voor jouw steengroeve liggen misschien net buiten de regio (tafel). Veel succes met je baan.  (y)

Marc Riswick

  • Offline Offline
  • Berichten: 1029
    • Stuyteweg
Re:Eerste baan : advies gevraagd
« Reactie #20 Gepost op: 21 March 2013, 16:31:26 »
Hallo Hans,

wat betreft dat opstelspoortje voor de loc. Als je met een trein binnenkomt op een van de opstelsporen, staat de loc aan de voorkant van de trein. Die loc wordt dan als het ware opgesloten door de trein. Je hebt geen overloopwissels aan het einde van de opstelsporen, dus je zal, of met een andere loc weer moeten wegrijden, of de trein met een rangeerloc weg moeten rijden zodat de loc weer vrij staat. In beide gevallen is het makkelijk als die loc (of rangeerloc) niet helemaal vanaf de loods moet komen, maar dat er een kort spoortje is waarop die staat te wachten. Als het een rangeerloc is zal die na het rangeren daar weer kunnen gaan staan en als het een reserveloc is, dan zal de oorspronkelijke loc daar neergezet kunnen worden nadat hij weer vrij is gekomen.

groet Marc
H0, 2-rail DCC, NL en grensverkeer, IB en Koploper

HDK

  • Offline Offline
  • Berichten: 105
Re:Eerste baan : advies gevraagd
« Reactie #21 Gepost op: 21 March 2013, 17:34:45 »
Beste mensen,

Ik ben er in geslaagd om de kluwen van wissels en het derde parallel spoor eruit te gooien, zodat het wat minder druk en complex is.  Hiervoor moest ik wel de breedte van de basis tot 160 cm brengen, maar dat had dan weer tot voordeel dat er meer ruimte is voor de draaischijf en loods.  Bij deze heb ik bekoling, bezanding en watertoren en -kraan ook toegevoegd in de nabijheid. De originele loods staat nu linksboven.  Exit steenslaginstallatie, dus.  Bij deze is deze dus te koop/ruil.  Vermits de fiddle station al bijna klaar is, kon ik de sporen niet meer verschuiven.  Dan maar de ganse fiddle station 6 cm naar rechts verschoven.
Graag jullie idee over het nieuwe plan.

Dank
Hans
« Laatst bewerkt op: 21 March 2013, 17:36:40 door HDK »
Tijdperk Id/IIab, ECOS2, Brawa/Fleischmann/Roco loks en wagons. Baan in opbouw.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12261
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re:Eerste baan : advies gevraagd
« Reactie #22 Gepost op: 21 March 2013, 18:35:30 »
Feitelijk gezien heb ik nog maar 1 ding wat miss veranderd dient te worden.
Als je de wissels bij je station rechts op je plaatje evt vederr ri tunnel kan krijgen dan kan er een leuk stammetje rijtuigen staan.
Buiten dat om ,als alle zaken bij de stoomloc verzorgings sporen er komen,dan zou ik even niet weten waarom je dit niet zou kunnen bouwen.
(mits je t zelf ook een leuk baanplan vind  ;) )
De enige vraag die me nog rest,dat fiddle spul word dat in t zicht of onntrokken aan t zicht ?
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

HDK

  • Offline Offline
  • Berichten: 105
Re:Eerste baan : advies gevraagd
« Reactie #23 Gepost op: 21 March 2013, 18:53:02 »
Floris,
Het fiddle station zal zichtbaar zijn maar zal ook aangekleed worden (ballastbed, seinhuis, laadperrons en een kleine bekolingsinstallatie).  Zoals gezegd is dat voor mij mijn proef-tuin want daarop heb ik alle technieken die ik dien te kunnen voor de grote baan uitgetest. Het resultaat stemt me tot nu toe goed.  Aangezien ik geen echt schaduwstation heb, zal de fiddle station ook dienst doen om locs en wagons op de sporen te zetten.  Mijn commando-post zal immers net links van het fiddle station zijn.
Dank voor je kritiek.
Hans
Tijdperk Id/IIab, ECOS2, Brawa/Fleischmann/Roco loks en wagons. Baan in opbouw.

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re:Eerste baan : advies gevraagd
« Reactie #24 Gepost op: 21 March 2013, 19:05:29 »
ziet er goed uit :) echter zie ik een probleem met je weg.
deze loopt tussen 2 wissels door bij het depot en gaat je denk ik problemen geven met wisseltongen(als je dit mooi wilt maken moet er wat tussen de rails)
verder zou ik rechts boven met een flexrail werken om die rare s bocht eruit te krijgen..(vlak na de rivier) het laatste bochtstuk eruit en een flexrail naar de wissel bovenin.
datzelfde zou ik dan ook toepassen op de andere rail die er soort van parallel aan loopt, hier zou je dan het laatste bochtstuk kunnen vervangen voor die wissel die er nu ook licht en dan met flexrail naar je lokverzorging en de rest van de baan werken..
hoop dat je snapt wat ik bedoel :)
anders geef je het maar aan en kan ik het verduidelijken met een plaatje
groeten,
Auke

HDK

  • Offline Offline
  • Berichten: 105
Re:Eerste baan : advies gevraagd
« Reactie #25 Gepost op: 21 March 2013, 21:10:58 »
Auke,
Je hebt gelijk.  Dat zijn nu net de details waarvoor ik dit advies vraag.  Ik denk dat ik tussen de 2 wissels wel een 5-tal cm vind om wat bielzen te leggen tussen de sporen zonder dat ze de tongen hinderen.
Hans
Tijdperk Id/IIab, ECOS2, Brawa/Fleischmann/Roco loks en wagons. Baan in opbouw.

HDK

  • Offline Offline
  • Berichten: 105
Re:Eerste baan : advies gevraagd
« Reactie #26 Gepost op: 25 March 2013, 22:15:17 »
Hallo,
Ondertussen is mijn fiddle station klaar geraakt.  Hierbij een paar foto's.  Zoals gezegd was dit mijn proefproject om te zien of ik de aankledings-technieken voor spoorbanen onder de knie kon krijgen...  Ik ben wel tevreden met het resultaat.  Nog suggesties ?
Hans


Tijdperk Id/IIab, ECOS2, Brawa/Fleischmann/Roco loks en wagons. Baan in opbouw.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Eerste baan : advies gevraagd
« Reactie #27 Gepost op: 25 March 2013, 23:12:40 »
Ziet er niet verkeerd uit Hans.  (y)

Er van uitgaande dat je alle ballast en strooisel goed vast heb liggen, zou ik er met een kwast verdunde Tamiya 'XF 57 Buff' over heen kwasten. ( of met de airbrush ;) ) Dan vlak je de harde kleuren wat af.

Grtzz,

Karst

HDK

  • Offline Offline
  • Berichten: 105
Re:Eerste baan : advies gevraagd
« Reactie #28 Gepost op: 26 March 2013, 11:02:35 »
Karst,
OK, ga ik eens proberen.  De ballast en steentjes voor de grindweg liggen inderdaad vast.  Ik schrok wel toen ik de ballastlijn over de ballast druppelde...  Ziet er eerst niet uit !!!!  Maar na een dagje drogen is het resultaat heel mooi.
Hans
Tijdperk Id/IIab, ECOS2, Brawa/Fleischmann/Roco loks en wagons. Baan in opbouw.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5926
Re:Eerste baan : advies gevraagd
« Reactie #29 Gepost op: 26 March 2013, 13:59:28 »
ik heb een draadje gelazen :een oud baanplan in een nieuw jasje:
Daar is ook niet alles realistisch,
een dorp/stad met een paar huizen
een groter hout verwerking.
Maar een baan met spelmogelijkheen,
en dat is wat deze bouwer ook wil
Rijden en bouwen
realiteit?
een steen groeve hoeft zn spullen toch niet perse in het dorp te verwerken
Of heeft de staal fabriek in ijmuiden een eigen ertz mijn in de achtertuin
venz een eigen cacau plantage.
Het spel zit in jezelf,
en als t allemaal realistisch moet ,
dan kunnen we allemaal beter stoppen
Wie heeft de ruimte om een stationnetje na te maken
een rangeer terrein,
een havengebied.
Dus lekker bouwen,
als je verderbent en wat meer ervaring
dan kan je altijd weer iets anders bouwen
« Laatst bewerkt op: 26 March 2013, 15:16:10 door jerrytrein »