Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 10:59:15
Esu Ecos - Aansluiten en verdelen spanning over meerdere boosters door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:58:59
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 10:58:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:56:30
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 10:47:23
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Huup
Vandaag om 10:45:47
Br 38 Piko Superen. door Wim Vink
Vandaag om 10:42:19
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door puntenglijder
Vandaag om 09:47:36
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door spoorijzer
Vandaag om 08:31:11
PB Models, ICR-rijtuigen door spoorijzer
Vandaag om 08:28:20
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 08:03:41
Aanluiting tussen tender en stoomlok door Lobomotion69
Vandaag om 03:39:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Roy van Dijk
30 June 2025, 23:53:36
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door hervé
30 June 2025, 23:24:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
30 June 2025, 22:23:52
meer wissels invoeren in Z21 door Frank 123
30 June 2025, 21:30:51
Set met 2 VAM GFT en 1 VAM potgrond exclusief MTE door Mug
30 June 2025, 21:02:21
Time-of-flight module door janvanbemmel
30 June 2025, 20:31:48
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door prutser
30 June 2025, 20:27:32
Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door reinderlf
30 June 2025, 20:10:28
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door raymond erdtsieck
30 June 2025, 20:04:58
US diorama in H0 door Frank 123
30 June 2025, 20:00:16
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Modellbahnwagen
30 June 2025, 19:43:42
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
30 June 2025, 19:13:34
keerlusproblemen door astrantia
30 June 2025, 18:04:38
De Projecten van RetroJack door RetroJack
30 June 2025, 17:07:25
Bauarbeiten im gange door spoorijzer
30 June 2025, 16:31:53
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
30 June 2025, 16:30:43
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Dave.......
30 June 2025, 15:05:55
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door spoorijzer
30 June 2025, 14:26:22

Auteur Topic: Gooische Stoomtram [GoTM] "16"/ "18" in h0  (gelezen 32430 keer)

Jon

• Offline Offline
Gooische Stoomtram [GoTM] "16"/ "18" in h0
« Gepost op: 17 March 2013, 15:49:37 »
Na het bouwdraadje van Sven gevolgd te hebben met zijn Backer & Rueb stoomtram in H0e/ H0m begon het bij mij toch weer te kriebelen om de Gooische in 1/87 te bouwen.
Gezien de resultaten die Sven door middel van 3D-printen behaald heeft wil ik hier ook voor een groot deel van gebruik gaan maken.
Het model wat ik wil gaan bouwen is de GoTM "16"/ "18" zoals deze op onderstaande foto staat:

Bron: Stoomtram.nl

Het idee is om het model geheel in SolidWorks te zetten, waarnaar ik dan de keus kan maken of ik het gehele model (in delingen) laat printen of alleen het frame waar ik zelf d.m.v. styreen het plaatwerk tegenaan plak.

Via de NVM heb ik inmiddels een tekening besteld met een dwarsdoorsnede van de locomotief, deze zal in loop van de weken op de mat vallen.
Ondertussen hoopte ik dat er hier misschien iemand is die nog tekeningen/ detailfoto's heeft van de betreffende locomotief?

Met vriendelijke groet,

Jon van Dijk

« Laatst bewerkt op: 23 November 2014, 11:52:45 door guest7823 »

Christoph

• Offline Offline
    • Zwetdorf in model
Re:Gooische Stoomtram [GoTM] "16"/ "18" in h0
« Reactie #1 Gepost op: 17 March 2013, 19:17:37 »
Succes met bouwen, ik ga dit voorlopig volgen.

Groeten,

Christoph

Jan den Haan

• Offline Offline
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
« Reactie #2 Gepost op: 17 March 2013, 19:43:18 »
Hallo Jon,

Tekeningen en foto's van deze door Henschel gebouwde locomotieven van de Gooische Tram zijn te vinden in de collectie van de museumtram Hoorn-Medemblik zie : http://www.museumstoomtram.nl/nl/catalogus .Zelf heb ik ook tekeningen geven  (van RTM materiëel) aan dit documentatiecentrum.Op de lijn van deze museumtram rijdt natuurlijk ook nog een locomotief uit deze serie.Het beste kan je daarvan foto's maken.Op de meeste foto's die gemaakt zijn van deze locomotieven toen ze nog bij de Gooische reden is van de appendages aan de ketel meestal niet zoveel te zien.De NVM tekeningen zijn aardig maar voor gedetailleerde modelbouw zoals Sven laat zien zijn ze ongeschikt.

Succes met bouwen,
vriendelijke groeten,
Jan den Haan

rots

• Offline Offline
    • rots' modelspoorfoto's
« Reactie #3 Gepost op: 17 March 2013, 20:29:22 »
Toevallig heb ik me laatst ook eens verdiept in deze locs. Maar goed, ik ben helemaal niet handig met tekenprogramma's, dus dat plannetje verzandde al snel. Genoeg te doen...

Een andere bron voor tekeningen is misschien het henschel-museum.net lokomotivarchiv. Ik was nog niet zover, dus ik heb er geen ervaringen mee.

Succes.
Rob
Oostenrijks smalspoor in h0e

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #4 Gepost op: 17 March 2013, 20:52:18 »
Hee, da's tof! Ik hoop dat je de hele lok gaat doen, dan bestel ik er zeker een! Ik ben erg tevreden over het printresultaat, kijk maar eens hoe scherp de ramen zijn met een mooie opstaande rand. Krijg je met de hand nooit zo mooi. Het frame kun je juist wel van plaatjes styreen maken, tenzij je de ketel en appendages bedoelt. Een tip: denk eraan dat je leidingen en buizen min 0.8 moeten zijn. Dit lijkt bij het ontwerpen veel te dik, maar valt bij de print niet op. Koperen leidingen kun je wel overslaan, die zijn gewoon te dik. Tenzij je met een creatieve oplossing komt. 

Waarom pak je niet de lok van de SHM? Het was een klus van bijna een jaar om uit te zoeken hoe mijn lok precies er uit moest zien. En dan blijven er nog vragen over en kom ik er pas achter dat er nog iets niet klopt. Wel razend interessant, maar als je niet zo lang bezig wilt zijn en niet vast wil zitten, omdat je geen idee hebt hoe iets nu precies zit, kies dan voor een bestaande lok. Die is ook de moeite waard toch? Waarom speciaal de door jouw gekozen lok? Je kunt hem er altijd nog erna maken, als je meer ervaring en kennis hebt opgedaan. En meer foto's bent tegengekomen.

Ben benieuwd, succes!
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Jon

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 18 March 2013, 00:23:15 »
Hee Sven! De gekozen locomotief is ook het type wat bij de SHM rijd (Loc 18 "Leeghwater").
Alleen toen deze bij de beetwortelsuikerfabriek in Roosendaal is komen te rijden is er het een en ander aan de loc veranderd, volgens zeggen is de oververhitter (?) en vacuumrem verwijderd.
Ik weet alleen niet of dit van buitenaf te zien is, mogelijk lag er een andere cilinder op het dak.
Daarnaast wat wel zichtbaar is dat de "rok" (weet er eerlijk gezegd niet de juiste term voor) bij de SHM niet aanwezig is, de wielen+koppelstang zijn zichtbaar en de naam Leeghwater is naar zeggen pas bij de beetwortelsuikerfabriek erop gekomen.
Zoals je ziet zijn het geen grote veranderingen, ik zou makkelijk beide versies kunnen maken, maar voor mezelf wil ik graag de locomotief hebben zoals deze in de jaren 20/30 bij ons in het Gooi gereden heeft.

Wat betreft het 3D model, het idee is inderdaad om haar volledig in SolidWorks te gaan zetten.
Voor de aandrijving zat ik te denken om een N-spoor aandrijving uit elkaar te trekken en er h0 wielen in te plaatsen.
De radstand 1/1 is 1800mm, 1/87 zal dit komen op 20,7mm.
Lukt het aandrijven niet, dan wil ik de aandrijving in een bijbehorend rijtuig gaan plaatsen welke het locje dan vooruit duwt.

Hallo Jan, een bezoek aan het documentatie centrum van de SHM staat zeker in de planning.
Ik heb hier nog enkele privé foto's in bezit welke nog niet in een van de boeken over de Gooische Stoomtram is gepubliceerd, een kopie van deze foto wil ik graag aan hen overhandigen.
Op historische foto's valt er inderdaad aan de binnenzijde vrij weinig te zijn, daarbij zijn er van locnummer  "16" en "18" weinig historische foto's te vinden helaas.
De enige foto van locnummer "18" die ik heb kunnen vinden is de bovenstaande.

Hoi Rob, wist niet dat er een heus Henschel museum bestond, bedankt voor deze tip!

Hoi Christoph, leuk om te horen!
De bouw zal nog wel even duren, vind het zelf erg leuk om me eerst geheel tot een onderwerp te verdiepen.
Alle info die ik vind zal ik uiteraard hier vermelden.

Met vriendelijke groet,

Jon van Dijk

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #6 Gepost op: 18 March 2013, 12:58:38 »
Goed om te horen. Voor mij maakt de versie niet uit, het was meer voor je eigen gemak.

De foto's mag je ook best (lees: graag) hier plaatsen, die hoef je niet exclusief voor het SHM archief te bewaren.

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #7 Gepost op: 18 March 2013, 13:00:33 »
Leuk, die trammetjes-explosie aan alle kanten  (y) Ben heel benieuwd waar jouw ontwerp toe gaat leiden  :)

Enneh, oude foto's horen natuurlijk gedeeld te worden  ;)

Besselspoor

• Offline Offline
  • Team Mitropa - OHMB
« Reactie #8 Gepost op: 18 March 2013, 13:09:32 »
Leuk, nog een trammetje (y)

De Gooische was een normaalsporige tramloc: je zou kunnen proberen een Spudje (GM&S) op de kop te tikken voor de aandrijving, dan krijg je zoiets:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,50696.msg813954.html#msg813954
Werkt erg goed voor dit doeleinde.
RETROBAHN A.G.

Jon

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 21 March 2013, 02:05:35 »
Na aanleiding van de tip van Besselspoor ben ik naar een spud gaan zoeken, helaas tot nu toe zonder succes.
Nu viel het me op dat er uberhaupt weinig aandrijvingen te vinden zijn met een radstand onder de 23mm.
Bij GM&S ben ik de BullAnt aandrijvingen van Hollywood Foundry tegen gekomen, welke vanaf 16mm in elke gewenste radstand geleverd kan worden.

Hieronder heb ik in AutoCad een simpele opzet gemaakt van de Gooische Stoomtram om een idee te krijgen hoeveel ruimte ik heb.
Daarnaast is op de website van Hollywood Foundry een Cad-file en datasheet te downloaden met afmetingen van de BullAnt aandrijvingen, zoals te zien is zou dit qua hoogte net passen, maar in de lengte steekt deze door de ketel.

Afmetingen BullAnt

Afmetingen GoTM 18

Omdat deze aandrijvingen vrij prijzig zijn (ronde 90euro) en ze nog niet 100% passen ben ik nog aan het kijken voor een alternatief voor ik mijn bestelling definitief plaats.
Als relatief betaalbaar alternatief had ik PMT gevonden, maar helaas is hun kleinste radstand 23mm.

@Sven: Zal de foto's binnenkort inscannen, ze zijn op dit moment niet bij mij thuis.

Met vriendelijke groet,

Jon van Dijk
« Laatst bewerkt op: 23 November 2014, 11:53:01 door guest7823 »

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #10 Gepost op: 21 March 2013, 06:24:19 »
Het maakt niet zo uit als ie door de ketel heen steekt, want dat zie je nauwelijks door de ramen. Ik heb dit ook ontzettend proberen te voorkomen, heb de ketel er zelfs iets langer voor gemaakt, maar achteraf denk ik dat dat allemaal niet nodig was geweest. Als er maar een goede motor in zit.

Binnen een paar dagen laat ik mijn gevonden aandrijving zien. Weliswaar 17 mm, maar ik denk dat je dit wel interessant gaat vinden!

Besselspoor

• Offline Offline
  • Team Mitropa - OHMB
« Reactie #11 Gepost op: 21 March 2013, 07:36:13 »
Een spud is ook niet zaligmakend, want grote wielen (het is ontworpen als aandrijving voor treinstellen). Het rijdt wel prima, maar pas na aanpassing van de stroomafname. Dan kan hij zelfs op kruipsnelheid over oude FL* wissels. Ik weet dat diverse andere bouwers van de Hanomag voor de BullAnt oplossing gekozen hebben, maar dat was voor 12mm spoor: normaalsporig weet ik het eigenlijk niet.
RETROBAHN A.G.

Jon

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 04 April 2013, 23:44:49 »
We zijn inmiddels een aantal dagen verder, maar helaas heb ik de afgelopen week weinig tijd gehad om er aan te werken.
Desondanks heb ik toch weer een klein deel van de lok in AutoCad kunnen uitwerken.
Inmiddels is het grootste deel wat ik aan tekeningen en via foto's kon tekenen uitgewerkt, dit is de huidige stand van zaken:

GS 18 aanzichten in AutoCad

Inmiddels heb ik met GM&S contact voor aanschaf van een Hollywood Foundry "BullAnt".
Hierdoor moet ik wel kleine concessies doen in het model, maar mogelijk pas ik de BullAnt nog aan zodat deze wel exact in de ketel past.
Heb een poos zitten twijfelen om zelf een aandrijving te ontwikkelen.
Alleen hier win ik qua ruimte maar weinig mee en qua kosten zal het mekaar niet veel ontlopen, daarnaast is er nog een risico dat het resultaat niet 100% wordt wat ik in gedachte had.
Wie weet in de toekomst ...

1/87 GS 18 met BullAnt

Ik hoop binnenkort tijd te vinden om de SHM te bezoeken om detailfoto's en metingen te verrichten.

Met vriendelijke groet,

Jon
« Laatst bewerkt op: 23 November 2014, 11:52:31 door guest7823 »

RutgerSHM

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 05 April 2013, 14:23:04 »
Jon, de achterruiten zijn even groot als de voorruiten.

En we zien je wel verschijnen!

Groeten,
Rutger

De Stoker

• Offline Offline
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
« Reactie #14 Gepost op: 05 April 2013, 14:43:20 »
Over welke lijn liep deze tram?

Is dit de tram die ze de "Gooise Moordenaar" noemen? omdat er ogenschijnlijk zoveel ongelukken mee gebeurt zijn?

Dit filmpje kwam ik net tegen op Youtube

http://www.youtube.com/watch?v=O5bY7xqT-30
« Laatst bewerkt op: 05 April 2013, 14:46:40 door Rainbird »