Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Wat zijn de basis kleuren in pigment voor modelspoor?
door
Edsko Hekman
Vandaag
om 20:38:39
Minibaan Visserskaai H0
door
Huup
Vandaag
om 20:33:58
reed contact onder de baan
door
R1954
Vandaag
om 20:33:55
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0)
door
Huup
Vandaag
om 20:29:05
Roco NS 1631 wisselstroom naar gelijkstroom
door
Tedo
Vandaag
om 20:26:15
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel
door
Forever Rocofan
Vandaag
om 20:21:48
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5
door
Rob Bennis
Vandaag
om 20:20:45
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Ed K.
Vandaag
om 19:58:13
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag
om 19:50:19
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan
door
Miniature Holland
Vandaag
om 19:37:52
Raadplaatje
door
Karben
Vandaag
om 19:21:40
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
FritsT
Vandaag
om 19:17:43
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 19:17:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 19:16:52
Lenz Standard+ V2 doet gek
door
Nijboer
Vandaag
om 19:12:29
Update: baan in de tropen
door
Brouwersbaan
Vandaag
om 18:59:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
RetroJack
Vandaag
om 18:40:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 18:08:18
Van 2D afbeelding naar 3D model
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 17:47:32
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 17:39:31
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32)
door
rbroerse
Vandaag
om 17:36:01
100 jaar MBS lok 4
door
borotof
Vandaag
om 17:26:23
Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt
door
Eric B
Vandaag
om 17:24:15
welke draden om servodecoders te testen
door
Dirk
Vandaag
om 17:23:04
Lodewickshaven
door
Ronald Halma
Vandaag
om 16:42:36
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B
door
Carl
Vandaag
om 16:14:38
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
Vandaag
om 15:45:48
PPM kranen van Strukton
door
Eric B
Vandaag
om 15:29:24
Rondom Charlois
door
defender
Vandaag
om 15:12:25
Station Roodeschool
door
defender
Vandaag
om 15:08:36
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
SN61: de onverbiddelijke designklassieker!
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: SN61: de onverbiddelijke designklassieker! (gelezen 7472 keer)
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9890
SN61: de onverbiddelijke designklassieker!
«
Gepost op:
16 March 2013, 14:24:47 »
y0.
Vanwege de totale afwezigheid van elke poging tot vormgeving is de sn61 altijd een van mn favoriete poolse treinen geweest. Vooral dat "oh kut, nu ie klaar is ziet ie er wel heel suf uit, laten we nog maar een aluminium vleugeltje op de neus plakken, dan lijkt t misschien nog wat"-vleugeltje op de neus doet het m wel. Ik weet eigenlijk maar bar weinig over het origineel, alleen dat het bij Ganz gebouwd is en dat er twee series van waren, een met een schuifdeur in de bagageruimte en losse lampen en alu-vleugeltje en een latere versie met de lampen in een soort balk en klapdeuren in de bagageruimte. De gegevens voor het maken van het model waren dan ook een 1:87-bouwplaat (best een gedetailleerd ding, maar hij heeft de neus van de oude en de bagagedeuren van de nieuwe versie en klopt dus bij mijn weten niet, wat er verder aan mankeert wil ik niet eens weten) en een zwikkie foto's van internet.
Ooit, ongeveer een jaar geleden was ik dus es aan een PKP SN61 begonnen. Gewoon de bekende hap, beetje autocadden, beetje frezen, beetje plakken blablabla ledjes solderen je kent t wel.
Aandrijving is een roco 2400-draaistel en een cdromspelermotor. Ding loopt overigens zo glad als 5 negers in een gouwe cadillac.
en de kap, hier al met zilver voor de biezen, tis gewoon styreen en een ingekort roco ICK-dak
Na een hoop geklier, uitstellerij etcetera was het toch wel leuk om die voor ontraxs af te hebben zodat ie op stefanowo kon karren, wat redelijk op het laatste nippertje nog lukte ook, alleen moeten er eigenlijk nog een keer wat geëtste ruitenwissertjes op. Foto's had ik toen niet gemaakt, dus vandaag maar es het ongeveer even druilerige kanaleneiland als achtergrond gebruikt, het weer was er uitstekend geschikt voor. K zag net dat er waarschijnlijk door wat onsubtiel rangeerwerk tijdens ontraxs alweer een vette kras op zit, ach, t blijft een kuthobby.
en dan de echte:
http://www.flickr.com/photos/42309484@N03/4029242320/
Bij deze ook nog dank aan Kees-Jan voor de decals!
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
Chris
Offline
Berichten: 18609
Re:SN61: de onverbiddelijke designklassieker!
«
Reactie #1 Gepost op:
16 March 2013, 14:26:01 »
Gelogd
dgfly
Offline
Berichten: 220
Re:SN61: de onverbiddelijke designklassieker!
«
Reactie #2 Gepost op:
16 March 2013, 14:29:59 »
Zeeer indrukwekkend zeg!!
MOOOI!!
Groet
David
Gelogd
MTV
***
Offline
Berichten: 614
350 004 "Hugo" van de ZSSK
Re:SN61: de onverbiddelijke designklassieker!
«
Reactie #3 Gepost op:
16 March 2013, 16:50:31 »
Erg mooi!
Gelogd
Šarišské Michaľany (SK) in H0
, ook geïnteresseerd in NL, CH en PRC.
Aangesloten bij de Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Lid van FREMO
AlfaArjen
Offline
Berichten: 819
NS in het echt, FS in 1:87
Re:SN61: de onverbiddelijke designklassieker!
«
Reactie #4 Gepost op:
16 March 2013, 19:47:36 »
Dat ziet er netjes uit!
Gelogd
Edgar
Offline
Berichten: 4023
Re:SN61: de onverbiddelijke designklassieker!
«
Reactie #5 Gepost op:
16 March 2013, 20:47:19 »
Verbijsterend lelijk, inderdaad. Supermodel
Gelogd
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan
Granitwerk J. Köppl
.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg
gepimpt
GerardvV
Offline
Berichten: 3857
Enge buur bij de buren
Re:SN61: de onverbiddelijke designklassieker!
«
Reactie #6 Gepost op:
16 March 2013, 22:22:07 »
Ze zijn echt lelijk, vooral als ze niet goed in de tjet zitten.
klik
Lelijkheid goed getroffen, mooi hoor.
Gelogd
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/
.
Trein1:1;
http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;
http://www.flickr.com/photos/tramvliet
178*hier
149* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde
Gert Arkema
Offline
Berichten: 4243
Rhenopa / Bruggen-IG:
Re:SN61: de onverbiddelijke designklassieker!
«
Reactie #7 Gepost op:
16 March 2013, 23:10:43 »
Dat asbakje middenvoor op de neus maakt m wel erg af. Twee emmers met peertjes erin eronder op het front en voilá.
Hulde, ik heb m wat heen en weer zien rijden maar wist niet dat-ie zo kakelvers was
.
Gelogd
groet Gert
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.
Dion
powerd by Uhlenbrock & Esu
Offline
Berichten: 6055
stationsplein Baden-Baden
Re:SN61: de onverbiddelijke designklassieker!
«
Reactie #8 Gepost op:
16 March 2013, 23:14:16 »
petje af.
Gelogd
groetjes Dion
JSRail
Gast
Re:SN61: de onverbiddelijke designklassieker!
«
Reactie #9 Gepost op:
16 March 2013, 23:15:35 »
Prachtig model ! De omgeving voor de fotoshoot past er ook zeer goed bij.
Gelogd
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9890
Re:SN61: de onverbiddelijke designklassieker!
«
Reactie #10 Gepost op:
17 March 2013, 01:07:03 »
ja, hoe druileriger hoe beter.
Voor wie het nog mocht boeien, ik bedacht me dat ik het schakelingetje dat ik ooit bedacht had en in al die poolse meuk hang (dus ook in deze motorwagen) nog nooit hier gepost heb, wellicht dat iemand er nog wat aan heeft want in NS-spul werkt het ook prima. Tis getekend in paint dus het is koning, dacht ik zo.
even korte uitleg: boven is de voorkant van de loc, onder de achterkant.
- Zet je F0 (licht) aan, dan heeft de loc gewoon front- en sluitseinen.
- Zet je daarbij F1 aan dan doven de sluitlichten (werkt in beide richtingen) voor als er een trein achter de loc hangt. (is dus meestal zo, dus waarom zit je dan die rooie stressledjes te solderen, nou, gewoon, omdat t een kuthobby is en het leven niet te leuk moet worden)
- Zet je F2 aan, dan voert de loc rangeersein, ongeacht of F0 en F1 aan staan (hij schakelt vanzelf alle lichten uit behalve 1 witte pit aan beide kanten)
- hier heb ik de zaak getekend voor een loc met 2 frontseinen, zoals de meeste stoomlocs in Polen, maar voor een driepuntssein werkt het ook, mn Ty5 heeft dat voor en dat gaat prima. In de schakeling in dat geval de rechtse gele led voor en achter vervangen door 2 gele leds in serie. In theorie krijg je dan een groot verschil in lichtopbrengst per led tussen rangeerlicht (1 pit) en normaal licht (3 pitten) maar in de praktijk heb ik daar geen last van.
Ik werk met witte smd-leds in de lantaarns zelf en met 10K-weerstanden, ze worden dus flink afgeknepen. Kan zijn dat in andere omstandigheden er wel zulke problemen opduiken.
Het kan wezen dat dit een al lang bekend schakelingetje is, zou me niets verbazen eigenlijk, maar ik ben het tot dusverre nooit tegengekomen, maar ik ben dan ook altijd een schakelingennegeerder geweest. Zelf verzinnen vind ik makkelijker dan uitvogelen wat een ander nou bedoelt
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
Pauldg
Offline
Berichten: 7697
Re:SN61: de onverbiddelijke designklassieker!
«
Reactie #11 Gepost op:
17 March 2013, 14:40:16 »
Ik vind het een briljant apparaat! Da's weer het voordeel van een oostblok maatschappij nabouwen; je hoeft geen ingewikkelde stroomlijnkoppen of zo te bouwen. Dit zou volgens mij ook uit een Silberling gehakt- en gesneden kunnen worden!
Paul
Gelogd
Don't be part of the problem. Be the entire problem!
Klaas Zondervan
Online
Berichten: 26886
Re:SN61: de onverbiddelijke designklassieker!
«
Reactie #12 Gepost op:
17 March 2013, 14:49:11 »
Citaat van: Floris Dilz op 17 March 2013, 01:07:03
.... dus waarom zit je dan die rooie stressledjes te solderen,
Bij locs knip ik de draden naar de rode ledjes af. De enkele keer dat een loc alleen de baan opgaat accepteer ik gewoon dat de machinist vergeten is de sluitpitten aan te zetten.
Overigens een briljante schakeling, net als die schakeling die je een paar jaar geleden verzonnen hebt om een wisselpuntstuk te polariseren zonder omschakelcontact.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
henk
Offline
Berichten: 22638
Re:SN61: de onverbiddelijke designklassieker!
«
Reactie #13 Gepost op:
17 March 2013, 14:59:37 »
Aan het kanaal is nog eens wat te zien.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
MTV
***
Offline
Berichten: 614
350 004 "Hugo" van de ZSSK
Re:SN61: de onverbiddelijke designklassieker!
«
Reactie #14 Gepost op:
17 March 2013, 15:21:06 »
Dat schakelinge
tje
ziet er bruikbaar uit
.
Even naar Johan, die is hier van de elektronica.
Matthijs
Gelogd
Šarišské Michaľany (SK) in H0
, ook geïnteresseerd in NL, CH en PRC.
Aangesloten bij de Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Lid van FREMO
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
SN61: de onverbiddelijke designklassieker!