Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vraag een machinist het hemd van zijn lijf door JoopSpoort
Vandaag om 22:07:12
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 21:55:03
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door JoopSpoort
Vandaag om 21:51:14
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:29:45
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
Vandaag om 21:24:37
Sfeer op je modelbaan door Frank 123
Vandaag om 21:18:17
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:11
Raadplaatje door GerardvV
Vandaag om 21:05:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door cor_b
Vandaag om 21:03:37
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door Spoolder1972
Vandaag om 21:01:35
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 21:00:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Karst Drenth
Vandaag om 20:48:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 20:45:15
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door puntenglijder
Vandaag om 20:39:54
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:32:53
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door hmmglaser
Vandaag om 20:30:09
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 19:49:23
Aanpassen baanplan bestaande baan door JoopSpoort
Vandaag om 18:31:31
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Bob11
Vandaag om 18:15:35
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 18:05:41
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:22:12
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
Vandaag om 16:27:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Frits C
Vandaag om 15:48:45
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:06:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 13:51:22
Aansturen verlichting Exact-Train ICR door VAM65
Vandaag om 13:34:11
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 13:25:09
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door defender
Vandaag om 12:51:30
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door sncf231e
Vandaag om 11:53:24
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 01:23:58
  

Auteur Topic: kortkoppelingen  (gelezen 1256 keer)

dito

  • Offline Offline
  • Berichten: 612
kortkoppelingen
« Gepost op: 15 March 2013, 23:29:44 »
Ik ben begonnen met mijn oude wagons te voorzien van een symoba kortkoppeling systeem wat aardig lukt.Welke koppelingen met nem schacht zou ik best gebruiken.Ik heb geprobeerd met de standaard beugelkoppelingen,maar soms wordt in bochten ontkoppeld niettegenstaande alle koppelingen goed op dezelfde hoogte staan.Heeft iemand hier ondervinding mee?
Herman

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re:kortkoppelingen
« Reactie #1 Gepost op: 15 March 2013, 23:37:21 »
Waarom neem je de moeite om kortkoppelingmechanieken in te bouwen, als je er vervolgens gewone beugelkoppelingen in steekt ???
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1562
Re:kortkoppelingen
« Reactie #2 Gepost op: 16 March 2013, 08:18:15 »
Herman, het heeft er ook mee te maken hoe ver de KK adapter van de as(sen) af ligt en vanzelfsprekend van de toegepaste boogstraal. Spooroneffenheden zijn vaak de oorzaak van het lossen van de (verschillende) beugelkoppelingen. Ga eerst eens wat uittesten met de Roco kortkoppeling en de Fleischmann Profi versie.

Gr, Rob

eric10nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 794
    • OV Website
Re:kortkoppelingen
« Reactie #3 Gepost op: 16 March 2013, 08:47:17 »
Mijn ervaringen met Fleischmann Profi koppeling zijn zeker bij 1:87 rijtuigen niet altijd goed, in krappe boogstralen (en dan gebruik ik zelf nooit kleiner als boogstraal 3)  worden de rijtuigen soms door de buffers uit de rails gedrukt.

Met de Roco kortkoppeling geen last van. Een nadeel van de Roco koppelingen is dat ze wat verder uitsteken, maar dan gewoon je laatste wagon niet van een koppeling voorzien. Dat kan natuurlijk alleen maar als je in vaste samenstelling rijdt.

Eric
H0 (Fleischmann Profi), IB, Loconet, S88 en I-train

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22529
Re:kortkoppelingen
« Reactie #4 Gepost op: 16 March 2013, 08:54:22 »
Mijn ervaringen met de profi zijn juist uitstekend en met de Roco koppelingen minder wat betreft voortijdig lossen.
Verder is dit onderwerp al een keer of dertig besproken schat ik zo in. Gebruik eens de zoekfunctie.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re:kortkoppelingen
« Reactie #5 Gepost op: 16 March 2013, 10:58:39 »
Bij de Fleischmann profikoppeling die ik zelf al jaren naar alle tevredenheid gebruik, kunnen de koppelingen los gaan als de rails niet goed vlak ligt. Plotseling optredende hobbels doen de wagens ontkoppelen.
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:kortkoppelingen
« Reactie #6 Gepost op: 16 March 2013, 12:03:27 »
Nog nooit lastgehad van losschietende profi koppelingen terwijl bij mij het spoor in het schaduwstation ook niet echt vlak ligt...
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re:kortkoppelingen
« Reactie #7 Gepost op: 16 March 2013, 12:16:32 »
Ik geloof dat het bij de profikoppelingen nogal uitmaakt uit welke periode je ze hebt.
Ik heb een flink aantal gekocht toen ze net uit waren. Die hadden extreem veel last van loslaten, of de rails daarbij vlak lag of niet, maakte niet heel veel uit. Door frictie lieten ze gewoon na verloop van tijd los. Mede om die reden heb ik toen voor de, op dat moment veel betrouwbaardere, Roco-koppelingen gekozen. Door de koop van tweedehands materieel later nog een paar keer profikoppelingen in mijn bezit gekregen en die kennen dat probleem van loslaten eigenlijk helemaal niet.
De Roco-kortkoppelingen hebben weer het probleem dat er materiaalmoeheid optreedt na veel aan- en afkoppelen.
De Roco-universeelkoppeling is de meest betrouwbare, maar koppelt rijtuigen niet balg tegen balg.
In mijn ogen bestaat de ideale koppeling (nog) niet. Maar welke je ook kiest, in combinatie met een kortkoppelmechanisme is het eigenlijk altijd beter dan de beugelkoppeling.

Huub

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:kortkoppelingen
« Reactie #8 Gepost op: 16 March 2013, 13:40:32 »
Flm-wagens met kortkoppelingen onderling verbinden levert naar mijn ervaringen zelden problemen op, behalve als je rails erg beroerd ligt bij het begin van een stijging bijvoorbeeld. Wel schieten ze wel eens los bij wagens van andere merken omdat de hoogte niet altijd precies correspondeert met die van Flm-wagens. Er is wel enige marge, maar het luistert toch vrij nauw. Bij Trix-wagens zit de houder bijvoorbeeld altijd ietsje lager. Zou niet moeten mogen, maar 't is toch het geval.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

dito

  • Offline Offline
  • Berichten: 612
Re:kortkoppelingen
« Reactie #9 Gepost op: 16 March 2013, 13:56:31 »
Hallo Klaas
Ik begrijp uw antwoord niet.-Het is voor mij de bedoeling om mijn oude aethern wagons een meer gepaste koppeling te geven welke compatibel zijn met de gangbare koppelingen zoals,roc,fleischmann en zoals ik reeds schreef de beugel koppelingen,zodat deze wagons aan om het even elke loc of wagon kunnen gekoppeld worden.
Herman
« Laatst bewerkt op: 16 March 2013, 13:58:03 door dito. Reden: fout »

dito

  • Offline Offline
  • Berichten: 612
Re:kortkoppelingen
« Reactie #10 Gepost op: 16 March 2013, 14:02:18 »
Hallo Klaas
Intussen denk ik dat ik uw antwoord begrepen heb.Is het niet zo dat beugelkoppelingen niet zo kort zijn.
Herman