Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Br 38 Piko Superen. door Wim Vink
Vandaag om 17:02:50
S88n bus splitsen door bask185
Vandaag om 17:01:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:46:54
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:43:45
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:39:08
Roco gebogen wissels 2,5 mm door Albert de Heer
Vandaag om 16:20:42
Artitec DE2 instellingen in Lokpilot 3 .5 MTC decoder door 008200
Vandaag om 16:05:08
betreft de YD7001 door Dirk
Vandaag om 15:51:14
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 15:03:37
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Gert Arkema
Vandaag om 15:01:14
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren door Rico [momfer]
Vandaag om 14:59:51
Sfeer op je modelbaan door MOVisser
Vandaag om 14:44:58
20 jaar BNLS door MOVisser
Vandaag om 14:43:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 14:34:32
365 "Het is weekend foto's" door Montanbahn
Vandaag om 13:49:21
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 13:40:46
Piko 2025 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:17:14
Roco Plan T door NL-modelspoor
Vandaag om 11:41:48
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:03:36
Roco 290 digtaliseren door Ronald Halma
Vandaag om 10:56:24
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door spoorijzer
Vandaag om 10:43:16
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 10:24:01
NZH A 1001 - 1004 door Dave.......
Vandaag om 09:20:11
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 08:54:20
Yamorc YD6016LN en diodeschakeling door Overet
Vandaag om 08:13:20
PB Models, ICR-rijtuigen door PBModels
07 July 2025, 23:43:49
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door ES44C4
07 July 2025, 23:37:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
07 July 2025, 22:48:21
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door FritsT
07 July 2025, 21:31:10
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bask185
07 July 2025, 18:28:20

Auteur Topic: Ronald gaat Finescale in spoor 0!  (gelezen 74863 keer)

Nuffield10/60

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
Re:Ronald gaat Finescale in spoor 0!
« Reactie #30 Gepost op: 19 March 2013, 19:56:46 »
Dank je Ronald!
Heb je je zoon al aan het werk gezet?
Jeroen

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #31 Gepost op: 19 March 2013, 20:10:47 »
Nee, nog niet. Die heeft theorie voor rijles. Morgenavond gaat hij mij even helpen  :)

Nuffield10/60

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #32 Gepost op: 19 March 2013, 20:43:23 »
Wat ben je van plan met de wissels, zelfbouw?
Jeroen

henk

• Offline Offline
« Reactie #33 Gepost op: 19 March 2013, 20:55:28 »
Ja, en even bedenken hoe groot de wissels worden.

Ik heb even een iets netter tekeningetje geproduceerd. De sporen moet je wat breder denken als de lijn, de vrije profielruimte is per spoor in deze schaal ongeveer 10 centimeter:

Ik weet niet hoe lang dat bakkie is, maar dit lijken vrij krappe wissels te worden.
Het is inderdaad een uitdaging. Ik zat toevallig een baantje te tekenen om een beetje met een SIK uit de voeten te kunnen. Zelfs dat valt niet mee op 2 meter.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ronald Halma

• Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 19 March 2013, 20:59:55 »
@Jeroen; ik denk beide met losse delen in Proto48.

@Henk; lengte van een nummer 6 is ongeveer 40 centimeter. 2 achter elkaar is 80 centimeter. Daarmee hou ik ongeveer 40 centimeter over links om met precies 1 locomotief om te kunnen lopen :) De wissels komen feitelijk iets verder naar rechts als nu getekend. Het gaat mij erom eentje in het asfalt te hebben liggen en eentje compleet in het zicht vanwege de mooie detaillering.

En ja, op 2 meter met slanke wissels kun je behoorlijk in de knel komen ;)

en_voyage

• Offline Offline
  • ***** *
« Reactie #35 Gepost op: 19 March 2013, 21:14:40 »
Hi Ronald,

Zou je die bak wel zo ver inkorten qua diepte? Mij lijkt het dan je dan wat weinig ruimte overhoudt voor scenery en dat het spoor vrij overheersend aanwezig is in de gehele compositie, een beetje 'cramped'. Natuurlijk is een kleinere bak wel makkelijker te vervoeren.

Verder weet ik niet echt of BN-locs kwamen tot in Los Angeles. Natuurlijk kun je een modeller's licence gebruiken, maar ik zou proberen om niet teveel zuidelijk Californische elementen toe te voegen. Dat was toch echt het terrein van de UP, SP, een beetje WP en ook nog Santa Fe. Ik kan me ook na de BNSF merger geen foto's herinneren van groene BN-locs in LA (een enkele lease loc daargelaten).

Ter inspiratie kun je eens kijken naar de bekende baan van Lance Mindheim, gesitueerd in Florida in een minder florissant stukje industriegebied. Hij heeft nog wel meer industrial layouts gemaakt, ook gesitueerd in het zuidoosten van de Verenigde Staten. Ook andere bouwers hebben Florida en industrie als uitgangspunten genomen, zoals in dit draadje. Florida is misschien niet helemaal geografisch correct voor zo'n BN-loc, maar het gaat even om het idee qua sfeer.

Blijft die loc trouwens wel BN cascade green? Of gaat de verfspuit er nog overheen?

Groeten, Geoffrey

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #36 Gepost op: 20 March 2013, 08:29:14 »
Ik zou ook niks aan die bak veranderen qua diepte om voorgenoemde redenen,maar goed wij zijn maar toeschouwers alhier  ;D
Baanplannetje ziet er voor zover klaar al leuk uit,ben benieuwd of je er genoeg "speel"ruimte op zal hebben.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Edsko Hekman

• Offline Offline
  • Nooit uitgeklust....
« Reactie #37 Gepost op: 20 March 2013, 09:30:15 »
Ik ben het met beide voorgangers eens. De diepte lijkt mij ook prima zo, zeker voor 0. De baan van KJ op OnTraxs was een meter diep en dat gaf wel een prachtig beeld in die schaal. Die 40 cm die je nu aanhaal lijkt mij echt veel te ondiep. Maar goed, het is jouw keuze uiteindelijk. Ook bij 40 cm diepte blijf ik gewoon meekijken. :)

Gr.

Edsko

Ronald Halma

• Offline Offline
« Reactie #38 Gepost op: 20 March 2013, 09:40:51 »
Goeiemorgen mannen,

De diepte; de essentie van een in dit geval minibaantje is de geringe... diepte. Dus die 40 centimeter is ten opzichte van de 125 centimeter lengte denk ik een prima geheel. Zo word ik gedwongen moeite te doen om die geringe diepte te camoufleren. Met de Civil War baan die net zo ondiep is viel dat juist niet zo op door de achtergrond en wat we er voor gebouwd hadden. Dus denk ik dat dat hier ook wel moet gaan lukken :)

@Geoffrey; je hebt gelijk. Ik heb de kaart nog eens bekeken en inderdaad kwam de BN niet zo ver, later wel de BNSF (voorheen ATSF ofwel Santa Fe). Beter zou ik een noordelijker alternatief moeten zoeken, of wat midden Amerika waar de grain elevators de boventoon voeren:

Bron: www.wikipedia.nl

De banen die je laat zien inspireren mij ook enorm. Ik heb ook echt gezocht naar een CSX loc om dit te gaan doen in 0. Maar je moet altijd oppassen om geen kopie van iets te gaan worden. Uiteindelijk diende zich deze loc aan die in eerste instantie leek in Union Pacific uitvoering nog beschikbaar te zijn maar de site liet nog een oude foto zien en was niet de actuele voorraad op dat moment. Dus heb ik de BN genomen, en moet daar nu een thema omheen toveren.

Ik had er al wel wat en ook e.e.a. getekend. Die waren meer voor het grotere project, nu moet ik dit kleine testbaantje eens even herzien :)

en_voyage

• Offline Offline
  • ***** *
« Reactie #39 Gepost op: 20 March 2013, 12:29:04 »
Hi Ronald,

Ok, die 40 cm is dus met opzet. Ik snap je uitdaging, maar blijf nog een beetje tegensputteren. De essentie van een 'micro' is dat 'ie klein is, niet noodzakelijkerwijs smal;) Anyway, als jij niet bang bent dat die 40 cm straks gaat knellen in het creatieve proces, be my guest. Het is natuurlijk jouw feestje...  ;D

Wat betreft die CSX industrial layouts ben ik het volledig met je eens dat je iets nooit moet kopiëren. De uitdaging zie ik zelf als het vertalen van een dergelijke opzet naar een ander geomodel en andere railroad. Je bent toch al enigzins uit je comfort zone geduwd met die BN-loc (je had toch al UP-locs op eerdere banen). :)

Je zou overigens ook nog voor een wat meer 'waterig' thema kunnen kiezen, zoals op deze foto. Het ligt misschien wat meer in lijn met eerder werk, echter het is wel weer een wat andere (misschien meer originele) invalshoek dan de door mij genoemde houtindustrie en de grain elevators die je memoreerde. BN had werkelijk een klant aan de kleine visserij. Maar zoals gezegd: het is jouw project, dus jij beslist. Ben èrg benieuwd waar het uiteindelijk naar toe leidt.

Waar had je die GP trouwens op de kop getikt?

Groeten, Geoffrey

Ronald Halma

• Offline Offline
« Reactie #40 Gepost op: 20 March 2013, 15:30:20 »
Ok, die 40 cm is dus met opzet. Ik snap je uitdaging, maar blijf nog een beetje tegensputteren. De essentie van een 'micro' is dat 'ie klein is, niet noodzakelijkerwijs smal;) Anyway, als jij niet bang bent dat die 40 cm straks gaat knellen in het creatieve proces, be my guest. Het is natuurlijk jouw feestje...  ;D

Uiteraard ;D Een echte micro is het niet maar het formaat is wel leuk. Niet al te veel rail, klein, en knus. Je mag tegensputteren ;)

Ik ben al naar een iets andere richting aan het kijken. Ik vond namelijk dit:

BN/GN territorium, dus dat kan. UP/BN werkten inderdaad samen in deze contreien, daar heb ik al wel meer foto's van gezien. Ik ga dus hier wat op uitwerken ;) Kijk maar eens hier:

- http://www.flickr.com/photos/nepatterson/3059499670/in/set-72157610033917173/

Het Oregon thema is mooi, had ik gezien naar we hebben net al wat met water gedaan. Even wat anders nu :)

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
« Reactie #41 Gepost op: 20 March 2013, 16:26:21 »
Dit idee lijkt me niet slecht. Mooie foto's waar je wel mee uit de voeten kan denk ik.

Gr. Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Ronald Halma

• Offline Offline
« Reactie #42 Gepost op: 20 March 2013, 16:28:33 »
Dat dacht ik ook Jaap. Plus de factor zelfbouw voor de grote gebouwen is te doen. Ik ben al aan 't denken...... ;)

Jeronimos

• Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
« Reactie #43 Gepost op: 20 March 2013, 16:47:15 »
Dank mannen! Leuk Jeroen dat je ook hier bent :)
Slijmen van Mij ;D

Nee, voordat je mij teveel haat  :D, dit is niet bedoeld als onderuithalen. 't Was meer een poging om je van inspiratie te voorzien. In de tekening op die pagina zie je ook dat de SF er komt. Nu dacht ik zo dat dan misschien zo af en toe ook een BN lok met de SF lok meekwam,  in aanloop naaar de fusie tussen deze maatschappijen.

Jouw idee om iets te doen in LA of California deed mij herinneren aan een plan in de Model Railroad Planning. Ik herinnerde mij dat ze een beschrijving hadden van een havenspoorwegmaatschappij. Veel hoge gebouwen, redelijk eenvormig en "very narrow clearances"  :o ;D

Dus even kijken of ik het kon vinden. Jawel. Het staat in de MRRP van 2003, maar het gaat helaas over de
een maatschappij aan de andere kant van het land, NYC (New York Cross Harbor RR's Bush Terminal).
Maar aspecten kunnen denk ik wel overgenomen worden en vertaalt naar BN in LA.

Verder staat er in het nummer van 1998 ook een plan waarbij je gebruik kunt maken van zowel UP en BN materieel, nu je toch al een beetje de aandacht en mogelijke locatie verlegd hebt. Het gaat hier om de Camas Prairie' s Second Subdivision. Locatie is Washington/Idaho. Hoofdmoot van transport is toch wel graan en hout (lumber). Kun je wel enorme silo's voor bouwen. En houtzagerijen. Maar is qua transport niet bijzonder. En die enorme silo's hebben zoveel footprint nodig dat je voor rails geen ruimte meer hebt in jouw plan.  :-\ :-X

Maar goed, het ging mij er meer om om je van enige "food foor thought" (inspiratie) te voorzien.

Zoals met jouw andere plannen zal ik ook dit weer volgen.

(Alleen, als ik jouw plan zo zien en nu je al iets hebt  van de BN (en later misschien iets van de UP) dan mis ik eigenlijk een plan met daarin een diamond. Gewoon enkelspoors. Met interchangetrack tussen de maatschappijen. )

(oef wat een lap tekst)
« Laatst bewerkt op: 20 March 2013, 17:00:34 door J J H S. Reden: typo\'s »
Jeroen

Ronald Halma

• Offline Offline
« Reactie #44 Gepost op: 20 March 2013, 16:51:23 »

BN/GN territorium, dus dat kan. UP/BN werkten inderdaad samen in deze contreien, daar heb ik al wel meer foto's van gezien.

Verder staat er in het nummer van 1998 ook een plan waarbij je gebruik kunt maken van zowel UP en BN materieel, nu je toch al een beetje de aandacht en mogelijke locatie verlegd hebt. Het gaat hier om de Camas Prairie' s Second Subdivision. Locatie is Wahington/Idaho. Hoofdmoot van transport is toch wel graan en hout (lumber). Kun je wel enorme silo's voor bouwen. En houtzagerijen. Maar is qua transport niet bijzonder. En die enorme silo's hebben zoveel footprint nodig dat je voor rails geen ruimte meer hebt in jouw plan.  :-\ :-X

Ja! Dat artikel was het! Bedankt voor het nummer, ga ik opzoeken want ik heb ze allemaal.

Maar goed, het ging mij er meer om om je van enige "food foor thought" (inspiratie) te voorzien.

Zoals met jouw andere plannen zal ik ook dit weer volgen.

Dank U (y) ;)