Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

365 "Het is weekend foto's" door Prutsert
Vandaag om 13:18:39
Piko 2025 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:17:14
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 13:06:48
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:59:45
Artitec DE2 instellingen in Lokpilot 3 .5 MTC decoder door bellejt
Vandaag om 12:52:33
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door RetroJack
Vandaag om 12:44:50
Roco Plan T door NL-modelspoor
Vandaag om 11:41:48
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 11:25:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 11:09:40
20 jaar BNLS door Huup
Vandaag om 11:08:50
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:03:36
Roco 290 digtaliseren door Ronald Halma
Vandaag om 10:56:24
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door spoorijzer
Vandaag om 10:43:16
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 10:24:01
NZH A 1001 - 1004 door Dave.......
Vandaag om 09:20:11
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 08:54:20
Yamorc YD6016LN en diodeschakeling door Overet
Vandaag om 08:13:20
PB Models, ICR-rijtuigen door PBModels
07 July 2025, 23:43:49
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door ES44C4
07 July 2025, 23:37:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
07 July 2025, 22:48:21
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door FritsT
07 July 2025, 21:31:10
US diorama in H0 door Ronald Halma
07 July 2025, 19:15:10
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bask185
07 July 2025, 18:28:20
keerlusproblemen door Nico Hoogerwerf
07 July 2025, 15:28:28
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Rico [momfer]
07 July 2025, 15:10:13
Sfeer op je modelbaan door RobVille
07 July 2025, 14:32:37
NS stoomlocomotief serie boeken door Rob Ellerman
07 July 2025, 14:27:14
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
07 July 2025, 13:20:49
Frans loodsje et cetera door Noordernet
07 July 2025, 13:13:16
Bahnstrecke 5867 door tijgernootje
07 July 2025, 12:22:12

Auteur Topic: Ronald gaat Finescale in spoor 0!  (gelezen 74861 keer)

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:Ronald gaat Finescale in spoor 0!
« Reactie #15 Gepost op: 16 March 2013, 10:21:45 »
Paul, ik hoop het. De wisselhoek wordt wel kleiner als op de foto, ik wil tussen een 6 en 8 blijven. De eerste is 40 cm lang, de 2e 60 cm. Dat zijn beste jongens en met 3 meter lengte niet heel erg veel. Maar ik wilde laten zien dat je op een klein oppervlak ook spoor 0 kunt bedrijven. Dus daar ligt mijn uitdaging.

De 3 meter is trouwens gebaseerd op de lengte die er kan staan op mijn hobbykamer. 3,4 kan ook nog maar dan kan het raam niet meer open, en in de zomer is dat toch wel even een must ;)

Aan het ontwerpen nu! :)

Ronald Halma

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 17 March 2013, 23:36:59 »
Hoi luitjes.

Intussen maar eens op de zondagmiddag met de loc aan de slag gegaan. Na metingen bleek dat zij analoog maximaal zo rond de 0,8 ampere trekt en in "stall" (geforceerde stilstand) 1,2. Da's eigenlijk teveel voor een H0 decoder maar toch wat gaan proberen.
De aandrijving ziet er zo uit; een Pitman motor met Roco draaistel aandrijvingen:

Eerst maar eens de analoge print verwijderd:

Voor de decoder had ik nog een NEM 652 8-polige aansluiting liggen van een H0 LifeLike Proto2000 loc:

Daar kun je mooi de draden aansteken zonder solderen. Dus de boel losgeknipt, doorgemeten op mogelijke motor-draaistel verbindingen en aangesloten en een Lokpilot eraan:

Dat ging even goed... dit merk loc heeft een manko wat ook veel Europese locs hebben; gespleten tandwielen. Tijdens het analoog rijden was er al wel iets van te merken dat ook deze er last van heeft. Dus heb ik het voorste draaistel even los gehad en geïnspecteerd. Jawel, beide gespleten.... dus weer dicht geschroefd en nu toch even een loksound V4 geprobeerd. Deze met dieselsound gevuld en aangesloten:

En zie, nu loopt de dame redelijk probleemloos. Nog niet gehad dat ze bleef steken en in de beveiliging kwam wat wel met de Pilot gebeurde. Ik ben voorzichtig tevreden en maak er morgen even een filmpje van.
Uiteraard moet ze nieuwe tandwielen. Ongeacht of ik Finescale of Proto ga doen, voor beide zijn nieuwe assen met tandwielen te krijgen bij NWSL (North West Short Line: www.nwsl.com). Die zullen dan tzt besteld worden.

Verder ben ik aan het denken wat ik wil gaan doen. Ben daar nog niet helemaal uit.... misschien maak ik eerst een klein stukje van 1,20 met een sector-plate om te proberen, om daarna met de technieken een grotere baan te bouwen. Die moet dan rond de 3 a 3,30 worden in lengte. Die bouw zal zeker meer dan een jaar in beslag nemen dus met een probeer-baantje kan ik en bouwen en ondertussen een beetje rijden met de loc en nog aan te schaffen wagons.
Maar eens goed over denken. Filmpje komt morgenvroeg!
« Laatst bewerkt op: 17 March 2013, 23:41:15 door Ronald Halma. Reden: spelfouten »

Pauldg

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 18 March 2013, 07:08:43 »
Wat een mooi project Ronald.  (y) die Chicago fork ziet er veelbelovend uit. Die site van wijlen Carl Arendt is goud waard. Wel waardeloos dat je lok nu gelijk een manco heeft. Dat had je ook niet zien aankomen. Het is wel mooi materiaal. Ik heb zelf twee tankwagen bouwkits van Intermountain (single dome exemplaren om samen een NL double dome van te maken) en die zien er ook erg scherp uit.

Mvg, Paul
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Ronald Halma

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 18 March 2013, 09:25:27 »
Split gears, Proto2000 modellen hadden er ook last van:

- http://smallrails.blogspot.nl/2011/12/how-to-fix-proto-2000-axles-dreaded-p2k.html

Ik wist dat de Red Caboose GP9 last van dit probleem had dus dat kwam niet helemaal als een verrassing. Het was meer het idee "ik heb een nieuwe en die is nog oke" en dat bleek dus niet zo te zijn.

Ja, de site van Arendt is nog steeds een bron van inspiratie, ook nu de inbreng wat minder is geworden. Het blijft een mooie verzameling van kleine baantjes-plannen ;)

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #19 Gepost op: 18 March 2013, 12:02:21 »
Wauw wat een fraai stuk dieselgeweld heb je daar  :o
Dit wordt weer iets om te volgen geloof ik  ;D
Ben erg benieuwd naar waar dit heen gaat.
Hoe gaat t trouwens met het herstel van je rug ?
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Whis

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 18 March 2013, 12:14:12 »
Jaaaa... leuk!!

Geepjes <3
Das Dauerverkacken setzt sich nathlos fort.
Hmpf.

GD

• Offline Offline
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
« Reactie #21 Gepost op: 18 March 2013, 14:01:04 »
Vet! Ben heel benieuwd waar je ons mee gaat vermaken. Chicago Fork is een leuk baantje, op het forum van model railroad hobbyist magazine heeft prof. Klyzlr het nodige bijgedragen over hoe hij dergelijke baantjes als afspiegeling van het grootbedrijf laat functioneren. Interessante lectuur.

Groet,

Gerard

Ronald Halma

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 18 March 2013, 14:06:18 »
@Floris: begin 5e week revalidatie. Gaat behoorlijk goed :)

@Wieger:  (y)

@Gerard: Dank U! Ik ben nog aan het dubben maar ik denk wel een proefversie te gaan bouwen, en wss ook in P48. Kan ik me eens even lekker op uitleven :) ;)

en_voyage

• Offline Offline
  • ***** *
« Reactie #23 Gepost op: 18 March 2013, 17:21:14 »
Hoi Ronald,

Mooi ding, die GP! En ook leuk om te zien dat je 'm hebt gekocht in de kleuren van Burlington Northern. Persoonlijk m'n favoriete Amerikaanse railroad, met twee leuke tijdperken: Begin jaren '70, in de nog prille post-merger periode waarbij materieel van allerhande pluimage rondreed. De fusie van NP, GN, CB&Q en SP&S bracht nogal wat materieel in verschillende kleuren bij elkaar. Ander interessant tijdperk is begin jaren '90, toen BN langzaam begon af te wijken van cascade green met de 'white face' locs (witte cabinefronten) en SD-60's in een nieuwe crème met groene huisstijl.

Zoals je terecht aangaf, is het werkveld van de BN groot. Je kunt diverse kanten op qua geomodel: Het bosrijke noordwesten, de uitgestrekte prairies van Wyoming en Montana of stedelijk zoals rond Chicago. Vergeet ook niet dat BN locs vrij zuidelijk konden komen na overname van de Frisco door BN. Zelf associeer ik BN met de staten Portland, Oregon en Idaho, de bosrijke gebieden. Op een 'kleine' shunting layout lijkt het mij met een 'bossig' omgevingsthema wat makkelijker om diepte aan te brengen (en naden te verbergen). Kies je de vlaktes van Wyoming als omgeving, dan is de uitdaging om diepte aan te brengen volgens mij wat groter.

Ik vind het dapper van je dat je alle infrastructuur zelf wilt gaan bouwen, maar je hebt natuurlijk al de nodige ervaring opgedaan met eerdere banen. Ben ook benieuwd naar wat je wilt gaan uitbeelden. Een scène van rangeren met wat centerbeams bij een houtzagerij in het bosrijke noordoosten dringt zich op, maar je kunt ook een relatief zuidelijk geomodel kiezen in bijv. Missouri of Arkansas met passende industrie.

Ik heb zelf ooit van een ander forumlid hier wat BN-materieel in 1:160 overgenomen, waaronder een F7 en een GP9. Het gaat toch wel weer jeuken om er wat mee te doen als ik jouw draadje zo lees. Ik ga je vorderingen zeker volgen, succes met de bouw!

Groeten, Geoffrey

Ronald Halma

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 19 March 2013, 15:40:35 »
Dank je Geoffrey! Goeie info (y)

Om een idee te geven wat ik eerst wil gaan doen voordat een groter project in beeld komt de volgende tekening:

De V1 is het begin en een beetje gebaseerd op voornoemde Chigago Fork. De V2 en 3 zijn mijn ideeën daarna. Bij beide heb ik de urban sfeer van LA in gedachte. Die aanzet is door een vriend hier op het forum gegeven die naar bleek ook in 0 gaat doen en ook op gelijke basis. Met hem is het plan overigens de opvolger in 2 delen te maken, 1 door hem en 1 door mij en die als 1 tentoonstellingsbaan te kunnen uitvoeren.
V3 was eigenlijk de eindfase maar V2 met de gestippelde lijn er bij in lijkt ook wel wat. Dan kan de linksboven wissel alsnog in het asfalt en de rechtsonder open en bloot met alle detail.
Dit wordt ongeveer de testbak die mij alle technieken laat leren en het gevoel met spoor 0 gaat laten krijgen. Wordt nog vervolgd.

Een filmpje van de loc op DCC met een Loksound V4. Eigenlijk onderbemeten maar de loc rijdt er prima op. De kwaliteit is niet geweldig, de SD kaart van mijn Canon 550D is gesneuveld dus moest het even met een klein cameraatje:

- http://youtu.be/dfYyn3j-4Dg

Later!

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #25 Gepost op: 19 March 2013, 16:07:30 »
Kan iemand die klokkenluider effe een mep geven,die gast rammelt r aan alsof hij geld krijgt bij iedere rammel van de bel  ;D
Zonder gekkigheid,dat ziet er veel belovend uit  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Jeronimos

• Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 19 March 2013, 16:15:56 »
Dat plan is natuurlijk peanuts, hè. Dit is mooier ;D
Jeroen

Nuffield10/60

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 19 March 2013, 16:18:01 »
Mooi belletje Ronald!  ;)
Jeroen

Ronald Halma

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 19 March 2013, 18:43:18 »
Dank mannen! Leuk Jeroen dat je ook hier bent :)

Ik heb even een iets netter tekeningetje geproduceerd. De sporen moet je wat breder denken als de lijn, de vrije profielruimte is per spoor in deze schaal ongeveer 10 centimeter:

De bak waar het op moet is deze waar oorspronkelijk de Civil War baan op zou komen. De foto dateert van 15 Oktober 2011:

Wat ga ik doen? Ik maak de bak van 60 cm kleiner naar 40 cm, en de kap wordt 45 cm. Zie de rooie strepen:

Iets overstek voor de verlichting, dat moet dan ook wat beter zijn voor de uitlichting. Ik heb nog voor deze bak een dubbele strip LED beschikbaar dus dat komt mooi uit. De overgebleven 20 cm van de modulebak wordt dan hergebruikt als ondergrond voor de fiddleyard die er naast komt.
Het inkorten moet heel even wachten, dat gaat nog niet. Dus daarvoor nog even geduld ;) Ik kan mijn zoon nog eens lief aankijken, die moet toch nog even wat hand- en spandiensten in huis verrichten voor mij.

Laters!
« Laatst bewerkt op: 19 March 2013, 18:44:52 door Ronald Halma »

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
« Reactie #29 Gepost op: 19 March 2013, 18:50:01 »
Je handen jeuken zo te lezen. :)

Gr. Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl