Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 03:51:10
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Thom
Vandaag om 02:36:02
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door TonM
01 August 2025, 23:45:23
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Huup
01 August 2025, 23:17:10
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
01 August 2025, 23:09:02
Fleischmann Anna ombouw. door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:55:34
Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:35:24
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
01 August 2025, 22:32:11
Sfeer op je modelbaan door defender
01 August 2025, 22:14:23
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Seinhuis
01 August 2025, 22:04:48
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
01 August 2025, 21:43:07
Randstad door Luit
01 August 2025, 21:20:43
Show je werkplek door cor_b
01 August 2025, 21:10:12
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2 door Duikeend
01 August 2025, 21:00:31
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Duikeend
01 August 2025, 20:58:52
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Duikeend
01 August 2025, 20:56:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Ben
01 August 2025, 20:29:21
Grootspoor in Frankrijk door FritsT
01 August 2025, 20:18:52
Eerste hulp bij Freecad door Sylvester
01 August 2025, 20:12:41
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
01 August 2025, 19:38:41
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
01 August 2025, 19:00:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
01 August 2025, 18:44:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
01 August 2025, 18:37:29
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
01 August 2025, 18:34:36
Raadplaatje door Modellbahnwagen
01 August 2025, 18:34:11
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
01 August 2025, 17:46:39
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
01 August 2025, 17:17:20
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
01 August 2025, 16:55:08
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
01 August 2025, 16:40:06
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door R1954
01 August 2025, 16:31:56

Auteur Topic: [Trambaan] Emseburg  (gelezen 23971 keer)

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re:[Trambaan] Emseburg
« Reactie #15 Gepost op: 19 March 2013, 06:31:29 »
Een keerlus hoort bij een tram en wat is er mooier dan een tram door een keerlus te zien kruipen.
Een tram die door een smal straatje slingert.  ;)
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

RobK

• Offline Offline
    • Blog: Eiland Waan (el. tram in 0)
« Reactie #16 Gepost op: 19 March 2013, 13:14:13 »
Mooi, weer een trambaan erbij. Leuk plan, Dennis.
Begrijp ik het goed dat deze baan in een hoek van de kamer wordt gebouwd? Als dat zo is, zou ik het depot niet in de hoek plaatsen. Je zal altijd zien dat je beste tram plotseling niet meer wil rijden als hij achteraan in de loods staat. Met het voorgestelde railplan kan je daar dan niet bij (of je moet een gat hakken vanuit de naastliggende kamer, maar dat mag vast niet).

Ik zou het depot aan de voorkant leggen, in de oksel als het ware, en de doorgaande lijn er achter langs laten lopen. Dan liggen de depotsporen onder handbereik; bovendien is zo'n remise een leuke blikvanger, zonde om die in een hoek te duwen. Bovendien verdwijnt de doorgaande tram dan even achter de remise uit het zicht. Aardig effect.

Ik heb goede ervaringen met digitaal rijden. Ik heb één pool aan de bovenleiding, en éen pool aan beide, doorverbonden, railstaven. Dat werkt prima, maar je moet soms je trams wel ombouwen; en uiteraard moet de bovenleiding goed functioneren.

Succes met Emseburg (waar ligt dat eigenlijk?)!

Waelsteder

• In the groove.....
  • Offline Offline
    • Gemeente Tram Waelstede
« Reactie #17 Gepost op: 19 March 2013, 14:57:52 »
Een tram die door een smal straatje slingert.  ;)

;D  ;D  ;D

Groeten, Rob.
Rob Boeser is oktober 2019 overleden

Opperhoofd

• Offline Offline
  • Dennis
« Reactie #18 Gepost op: 19 March 2013, 19:21:41 »
Hallo Rob,

Daar heb je wel gelijk in. Een keerlus is juist mooi en speels om te tonen. Ik denk dat ik maar van het bergen idee af zie :-)

Groeten Dennis

Henk Boshuyzen

• Offline Offline
    • Modeltram Toulon sur Arroux
« Reactie #19 Gepost op: 20 March 2013, 16:19:13 »
Zoals de directeur van Waelstede al aangeeft: vermijd met twee-assige trams hellingen.
Ik heb het ook geprobeerd om op een lengte van zo'n 3 meter een 10 centimeter te zakken.
Vreemd, naar beneden reden de twee-assers prachtig, los kwamen ze wel weer boven maar met 1 bijwagen niet.
Het tunneltraject wordt nu veranderd naar een tweetal onzichtbare opstelsporen voor 4 trams elk.

Verder gaat het rijden zonder bovenleiding wel goed. De Halling aandrijving moet alleen een kleine ingreep aan de contactslepers ondergaan zodat ze iets beter contact maken met het wiel.
Ik heb ervoor gekozen om tijdens de opbouw tweerail digitaal te rijden waarna op bovenleidingbedrijf overgeschakeld kan worden.

Henk Boshuyzen

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 20 March 2013, 16:51:05 »
DEnnis,

Gelukkig heb je er geen kruisingen in liggen, gebruik je kant en klare rail dan kun je vrij snel leggen.
Ik heb door de keuze van HOm de kruising zelf moeten bouwen en een paar "uitrijwissels".
zie de foto:

Verder zou ik, zoals reeds gezegd, het depot niet in de hoek plannen, maar naar voren halen.
Bij mij is één van de sporen van het depot ingericht als "Programmeerspoor", oftewel het enige spoor waar een isolatielas in ligt, maar dat zou bij jou één van de kopeindpunten kunnen zijn.

Veel succes met de bouw.

Henk Boshuyzen

Opperhoofd

• Offline Offline
  • Dennis
« Reactie #21 Gepost op: 20 March 2013, 19:38:38 »
@Henk:
Bedankt voor de tips.

Het programmeerspoor komt waarschijnlijk niet op de baan, al is er wel over na te denken. Ik kan hem ook op een stukje paradespoor maken. Het depot heb ik expres achter geplaatst zodat er meer diepte in gemaakt kan worden dmv. een achtergrond.

@allen:
Overigens, vandaag een nieuw model ontvangen. De Badnerbahn TW400 van Halling. Hij rijd keurig, echter de motor maakt wel wat lawaai. Nu heb ik gehoord dat dat normaal is bij Halling, maar kan ik het nog iets verminderen?

Hier een illustratie:

Groeten Dennis

Henk Boshuyzen

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 20 March 2013, 19:46:50 »
@Henk:
Bedankt voor de tips.

Het programmeerspoor komt waarschijnlijk niet op de baan, al is er wel over na te denken. Ik kan hem ook op een stukje paradespoor maken. Het depot heb ik expres achter geplaatst zodat er meer diepte in gemaakt kan worden dmv. een achtergrond.

Dennis,

Een programmeerspoor op je baan heeft wel enige voordelen.
De praktijk leert dat af en toe soms (afhankelijk van het gebruikte type decoder) er een spontane decoder reset plaats kan vinden.Reden waarom mijn Multimaus op de materieeleenheid "Nood" het adres 3 heeft.
Bij zo'n geval haal ik de betreffende materieeleenheid met de multimaus of koploper naar het programmeer spoor, schakel de rest van de baan af, programmeer de tram opnieuw en schakel de rest van de baan weer in.

Groet,
Henk Boshuyzen

Opperhoofd

• Offline Offline
  • Dennis
« Reactie #23 Gepost op: 20 March 2013, 19:49:11 »
Hallo Henk,

Mijn idee was om een programmeerspoor te maken op mijn werkbureau. Dan kan ik gelijk, via de computer, de modellen via een mooie GUI programmeren.

Een tweede programmeerspoor op de modeltrambaan is natuurlijk nooit verkeerd. Hier zal ik eens over nadenken.

Dat een programmeerspoor voordelen heeft weet ik. Ik help namelijk al jaren mee aan een grote modelbaan in hartje Enschede.

Groeten Dennis

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #24 Gepost op: 20 March 2013, 20:45:46 »
Ik vind dat wel een slim idee van Henk. Zoveel goede ideeën komen voorbij op BNLS, mijn hoofd loopt er van over!  :P
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Opperhoofd

• Offline Offline
  • Dennis
« Reactie #25 Gepost op: 20 March 2013, 22:01:34 »
Mooi, weer een trambaan erbij. Leuk plan, Dennis.
Begrijp ik het goed dat deze baan in een hoek van de kamer wordt gebouwd? Als dat zo is, zou ik het depot niet in de hoek plaatsen. Je zal altijd zien dat je beste tram plotseling niet meer wil rijden als hij achteraan in de loods staat. Met het voorgestelde railplan kan je daar dan niet bij (of je moet een gat hakken vanuit de naastliggende kamer, maar dat mag vast niet).

Ik zou het depot aan de voorkant leggen, in de oksel als het ware, en de doorgaande lijn er achter langs laten lopen. Dan liggen de depotsporen onder handbereik; bovendien is zo'n remise een leuke blikvanger, zonde om die in een hoek te duwen. Bovendien verdwijnt de doorgaande tram dan even achter de remise uit het zicht. Aardig effect.

Ik heb goede ervaringen met digitaal rijden. Ik heb één pool aan de bovenleiding, en éen pool aan beide, doorverbonden, railstaven. Dat werkt prima, maar je moet soms je trams wel ombouwen; en uiteraard moet de bovenleiding goed functioneren.

Succes met Emseburg (waar ligt dat eigenlijk?)!

Hallo Rob,

Excuus, ik had even over het bericht heen gelezen, haha.

Had je misschien een suggestie waar ik het depot dan zou kunnen plaatsen, je zegt namelijk in de oksel. Dit is dan wel mogelijk maar ik zou niet weten waar de wissel moet komen vanaf de hoofdbaan naar het depot.

Emseburg is een fictieve stad gelegen in het midden van Duitsland. De naam is ooit eens bedacht door een hobbygenoot.

Groeten Dennis

RobK

• Offline Offline
    • Blog: Eiland Waan (el. tram in 0)
« Reactie #26 Gepost op: 21 March 2013, 10:23:07 »
...ik zou niet weten waar de wissel moet komen vanaf de hoofdbaan naar het depot

Verplaats het voorgestelde wissel een stukje verder naar links, ongeveer links van de knik in het dubbelspoor. Het aftakkende spoor leidt dan uiteraard naar de onderrand van de baan, en moet het tegenspoor kruisen.
Of je legt het wissel in het onderste spoor; de trams rijden dan vooruit de remise in i.p.v. achteruit.

Speedy

• Offline Offline
  • Trains Planes & Automobiles
« Reactie #27 Gepost op: 21 March 2013, 12:19:32 »
@Henk, Welke railmateriaal heb je voor H0m gebruikt?
Voor mijn DWK ga ik een klein baantje maken, met een kopstation en daar moet de tram kunnen omlopen.
Tips voor wissels?

Groet,

Robert Jan

Henk Boshuyzen

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 21 March 2013, 20:04:59 »
Ik heb gewoon de Tillig rail gebruikt en losse bielsmatten die ik per twee steeds losgesneden heb.
Voor de kruising dezelfde railstaven op printplaat gesoldeerd.
Wissels zijn Tillig bouwpakketten waarbij de doorgaande spoorstaven gewoon de meterlengtes zijn die erin geschoven zijn.
En alles gewoon bij Conrad besteld

Opperhoofd

• Offline Offline
  • Dennis
« Reactie #29 Gepost op: 21 March 2013, 22:33:45 »
Verplaats het voorgestelde wissel een stukje verder naar links, ongeveer links van de knik in het dubbelspoor. Het aftakkende spoor leidt dan uiteraard naar de onderrand van de baan, en moet het tegenspoor kruisen.
Of je legt het wissel in het onderste spoor; de trams rijden dan vooruit de remise in i.p.v. achteruit.

Hallo Rob,

Ik zal eens kijken of ik dit mooi in kan bouwen. Voortwaarts de remise in vind ik persoonlijk niet mooi, dus dat word hem niet.

Groeten Dennis