Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 16:00:15
Prestige Models : ervaringen door Dennis1984
Vandaag om 15:58:43
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 15:55:02
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door spoorzeven
Vandaag om 15:51:31
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 14:38:45
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Vreemd probleem door AP3737
Vandaag om 14:35:31
Aachenau West door wob
Vandaag om 14:30:54
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 14:27:09
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:07:16
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
DE II van DKM opnieuw bedraden. door paazhaas
Vandaag om 13:04:47
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Montanbahn
Vandaag om 11:32:55
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door spoorijzer
Vandaag om 11:16:04
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:13:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:02:57
  

Auteur Topic: Tijdelijk chloortransport over het spoor door Oudewater  (gelezen 4572 keer)

Klaas Boekema

  • Offline Offline
  • Berichten: 836
  • Lid Friese Modelbaan Club
M.v.g. Klaas Boekema

Behalve H0 rijdt ik ook N, heeft toch wel wat van 2 soorten schalen snoepen

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re:Tijdelijk chloortransport over het spoor door Oudewater
« Reactie #1 Gepost op: 15 March 2013, 13:19:56 »
Ojee, chloor !! :o
Ja over het grondgebied van de Gemeente Oudewater...... kilometers polder naar alle kanten.
Echt niet langs de Heksenwaag hoor.

Dirk,

Bas van Heiningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 352
Re:Tijdelijk chloortransport over het spoor door Oudewater
« Reactie #2 Gepost op: 15 March 2013, 14:09:56 »
Omdat het per spoor gaat is nieuws, maar je wil niet weten van voor chemische zooi er dagelijks over de weg wordt vervoerd.  :o

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re:Tijdelijk chloortransport over het spoor door Oudewater
« Reactie #3 Gepost op: 15 March 2013, 14:23:05 »
Ojee, chloor !! :o
Ja over het grondgebied van de Gemeente Oudewater...... kilometers polder naar alle kanten.
Echt niet langs de Heksenwaag hoor.

Dirk,
Misschien gaat het vanuit Duitsland naar de Botlek ook wel door Zevenaar, Arnhem, Ede, Utrecht, Woerden, Gouda en Rotterdam (ook door de Willemstunnel)  ;) en dan lekker over wisselstraten en door tunnels.

Tegelijkertijd wil je niet weten wat er daarnaast allemaal over het spoor, de weg en het water gaat. Maar daar zijn allemaal regels voor om dat veilig te doen.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Dennis.

  • Offline Offline
  • Berichten: 979
    • De Hoekselijn
Re:Tijdelijk chloortransport over het spoor door Oudewater
« Reactie #4 Gepost op: 15 March 2013, 14:31:44 »
Dus daarom "geen paniek mensen"... Overdreven gedoe altijd over die gevaarlijke stoffen per spoor.

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4385
Re:Tijdelijk chloortransport over het spoor door Oudewater
« Reactie #5 Gepost op: 15 March 2013, 14:32:56 »
Probleem met chloor is, dat het in zulke grote hoeveelheden tegelijkertijd in één vracht wordt vervoerd, dat het bij een grote calamiteit tot echt grote problemen leidt.
Er is ooit eens aangegeven dat als het in een woonwijk mis gaat, het tot wel 3km in de omgeving dodelijk kan zijn.

Met vrachtwagens is de kans misschien groter op een ongeval (weet ik niet, geen ervaring in), maar de uiteindelijke gevolgen vele malen kleiner..

En dan heb ik het alleen over chloor, voor andere stoffen zouden er andere criteria kunnen zijn.

Gr,, Bert

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1620
Re:Tijdelijk chloortransport over het spoor door Oudewater
« Reactie #6 Gepost op: 15 March 2013, 14:45:51 »
Over het spoor is het vervoer veilig. Chloor transporten hebben de naam maar er zijn veel gevaarlijkere stoffen die niet per vrachtauto of schip vervoerd mogen worden. Deze stoffen gaan ook per spoor maar hoor je bijna niemand over.
Sterker nog, die treinen zijn langer en bevatten meer liters aan gevaarlijke stof.
Choortreinen is in ons land een item waar erg moeilijk over gedaan word. Er zijn strikte regels omtrend het chloortransport per spoor in ons land. Om een aantal te noemen:

-Trein heeft een maximale snelheid van 60 km/u (behalve in tunnels waarbij het noodzakkelijk is sneller te rijden om er uit te komen).
-Trein mag niet ongepland tot stilstand komen.
-Trein mag uitsluitend bestaan uit Chloortransport (geen andere wagens en niet in bontetreinen).

Al we nu kijken hoe de trein vanuit Duitsland rijd:
-Normale snelheden (95 - 100 km/u)
-De wagens mogen daar ook in bonte (gemengde) treinen worden meegevoerd.

Alleen wij zijn zo benauwd, ten onrechte. Er zijn meerdere gevaarlijke stoffen die per trein worden getransporteerd die nog gevaarlijker kunnen zijn dan Chloor.


Gr. Silvester
Gr. Silvester

Dennis.

  • Offline Offline
  • Berichten: 979
    • De Hoekselijn
Re:Tijdelijk chloortransport over het spoor door Oudewater
« Reactie #7 Gepost op: 15 March 2013, 14:47:04 »
Een ketel gevaarlijke stoffen, blijft even gevaarlijk. Of hij nu op een vrachtwagen staat op op een spoorwagon de essentie blijft hetzelfde. Allebei op dezelfde manier afgesloten alleen op een andere manier vervoerd.

Ook het vervoerde volume maakt geen verschil men zal bij de afnemer dezelfde hoeveelheid "product" nodig hebben. Wat wel verschil maakt is het feit dat er slecht 1 treinrit nodig is voor tot misschien wel 80 vrachtwagenritten.

Wanneer er op een vrachtwagen een lekkende tankcontainer met chloor zou staan heb je over drie kilometer echt ook een probleem, maar dat heb je waarschijnlijk ook wanneer er een tankwagen met LPG bij het vullen van een pompstation de lucht in gaat.

Over het spoor gaan echt nog een hoop stoffen die nog gevaarlijker zijn dan chloor, maar wanneer de combinatie chloor en spoor bij elkaar komen schieten er in Nederland altijd wel weer een paar journalisten wakker om het weer in een mooi artikel samen te vatten.
« Laatst bewerkt op: 15 March 2013, 14:54:00 door Dennis. »

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8597
Re:Tijdelijk chloortransport over het spoor door Oudewater
« Reactie #8 Gepost op: 15 March 2013, 14:51:39 »
vergeet de "groene beweging" niet.
Jeroen

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re:Tijdelijk chloortransport over het spoor door Oudewater
« Reactie #9 Gepost op: 15 March 2013, 14:53:21 »
Ik wil wel even wat praktijk erbij pakken aangaannde de sterkte van chloorwagens. Te Zenderen is in 1972 eloc 1111 niet bepaald zacht in contact gekomen met een chloorwagen. Zeg maar gerust er vol achterop geklald, waarbij de 1111 de vorm van de ketel aannam. En dat ziet er zo uit:

http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1970-1980/155707

Loc ingedeukt, onderstel van de wagen redelijk geknikt, maar de ketel zelf is niets mis mee. Kortom: waar hebben we het over. Die ketels zijn gemaakt van 20 mm dik ketel-plaatstaal. Als je ze van 10 hoog naar beneden lazert, heb je hooguit wat beschadigde tegels in de straat. Chloor brand niet, kan dus ook geen explosie veroorzaken en zodoende kan er ook geen kettingreactie ontstaan, zoals dat bij ketelwagens met LPG wel zou kunnen. En die mogen wel gewoon bij elkaar vervoerd worden. Over "het in de juiste verhoudingen bekijken" gesproken.
Groetjes,
Emiel

Dennis.

  • Offline Offline
  • Berichten: 979
    • De Hoekselijn
Re:Tijdelijk chloortransport over het spoor door Oudewater
« Reactie #10 Gepost op: 15 March 2013, 14:55:34 »
Zoals ik al zei " geen paniek mensen"  ;D

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22519
Re:Tijdelijk chloortransport over het spoor door Oudewater
« Reactie #11 Gepost op: 15 March 2013, 15:16:48 »
Dat zijn veel gebruikte laatste woorden.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re:Tijdelijk chloortransport over het spoor door Oudewater
« Reactie #12 Gepost op: 15 March 2013, 16:13:03 »
Er was een paar jaar geleden een probleem met een lekkende chloortrein in Amersfoort. Dus onderschat het goedje niet!
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3614
    • Flickr
Re:Tijdelijk chloortransport over het spoor door Oudewater
« Reactie #13 Gepost op: 15 March 2013, 16:14:43 »
Dat was zeker geen chloor. Ook nooit sprake van geweest! Het was iets heel ongevaarlijks

Maar dit is dus een mooi voorbeeld van de huidige beeldvorming als het gaat om goederenvervoer per spoor.

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4023
Re:Tijdelijk chloortransport over het spoor door Oudewater
« Reactie #14 Gepost op: 15 March 2013, 16:37:45 »
Sowieso is het overgrote deel van de 'lekkende ketelwagens' een kwestie van smeltend ijs en condens op de afsluiters. De krant is geen betrouwbare indicator voor de veiligheid van spoorvervoer.
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt