Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Pimpen Rivarossi DD-AR door StefanNL_Plays
Vandaag om 05:54:25
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Lobomotion69
Vandaag om 02:40:27
Ronald doet de Fork Challenge! door Lobomotion69
Vandaag om 02:28:46
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Lobomotion69
Vandaag om 02:25:44
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
Vandaag om 00:27:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
31 July 2025, 22:52:29
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
31 July 2025, 22:48:52
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Ronald69
31 July 2025, 22:17:32
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Keska
31 July 2025, 22:00:00
Nieuw Vlieringen door Wil uit ZO drenthe
31 July 2025, 21:45:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wil uit ZO drenthe
31 July 2025, 21:34:35
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
31 July 2025, 21:29:05
trein of metro naar Hoek van Holland door R1954
31 July 2025, 21:25:54
US diorama in H0 door gdh
31 July 2025, 21:11:40
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
31 July 2025, 21:00:16
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
31 July 2025, 20:58:47
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
31 July 2025, 20:54:32
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
31 July 2025, 20:52:41
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door Overet
31 July 2025, 20:43:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
31 July 2025, 20:42:08
artikel nummers kloppen niet met spurweite n-spur door Rick
31 July 2025, 20:35:07
Mooi weer om buiten te spelen door Vroeger
31 July 2025, 20:15:18
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
31 July 2025, 19:23:30
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door nighttrain1
31 July 2025, 18:43:04
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
31 July 2025, 18:41:36
Ideeën op doen in Duitsland regio speyer door Eric v C
31 July 2025, 18:36:39
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
31 July 2025, 18:17:40
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
31 July 2025, 17:33:48
spoorboekje zomerdienstregeling 1983 Luxemburg door MaraNCS
31 July 2025, 17:18:57
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
31 July 2025, 16:07:50
  

Auteur Topic: Digitale aansturing Viessmann seinen  (gelezen 6093 keer)

J.T.Tromp

  • Offline Offline
  • Berichten: 29
Digitale aansturing Viessmann seinen
« Gepost op: 09 March 2013, 09:38:43 »
Hallo allemaal,
Ik heb het plan om op mijn baan armseinen van Viessmaan te gaan plaatsen, die zijn redelijk betaalbaar en zien er goed uit.
Ik rijd met Lenz digital in combinatie met koploper en het lijkt geen probleem dit te realiseren.
Na het goed doorlezen van de Viessmann spec is mij duidelijk geworden dat de seinen een positieve schakelpuls vragen en de gele common neg moet zijn daar anders de led niet brand. Dit betekent dat ik magneetdecoders met neg common moet gebruiken bijv Viessmann 5212 maar die zijn wekelijk peperduur E 54 voor 4 wissels en bij ongekoppelde armseinen dit bedrag voor 2 armseinen.
Er zijn veel goedkopere decoders bijv. Digirails en Qdecoder maar die hebben een positieve common en zouden dus niet geschikt zijn , wellicht wel voor enkele seinen maar niet voor dubbele en van die laatste heb ik er nog al wat.
Heeft iemand toevallig een schema van het interne van de seinen, vooral de dubbelarmige, of wellicht een andere oplossing zodat de veel goedkopere decoders te gebruiken zijn.
Jan Tromp
« Laatst bewerkt op: 09 March 2013, 11:05:08 door JeroenJens. Reden: Leesbaarheid verbeterd »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26672
    • Pagina van klaas
Re:Digitale aansturing Viessmann seinen
« Reactie #1 Gepost op: 09 March 2013, 09:55:30 »
Om te beginnen, kan je je bericht aanpassen? Er zit nu wel erg veel 'wit' in. :)

Wat de seinen betreft, ik kan me voorstellen dat je voor de leds de spanning goed moet polen. Viessmann adviseert dan ook om voor de verlichting een aparte trafo te gebruiken.
Maar ik heb in de handleidingen nog niet gevonden dat de aansturing perse met positieve pulsen moet. Kan je een voorbeeld geven waar dat staat?
En als je die seinen al hebt, dan zou je zelf even kunnen testen of het echt wat uitmaakt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

J.T.Tromp

  • Offline Offline
  • Berichten: 29
Re:Digitale aansturing Viessmann seinen
« Reactie #2 Gepost op: 09 March 2013, 12:18:25 »
Klaas, bedankt voor je reactie.
De pos schakelpuls kan je vinden op http://www.viessmann-modell.com/shop/media/pdf/netherlands/4400_98123_03_FR-NL_web.pdf op blz 5 boven fig 5.
Overigens zegt Viessmann dat met enkele aandrijving het niet absoluut nodig is, je moet dan uiteraard wel letten op de polariteit van de led. Bij dubbele aandrijving zeggen ze is het noodzakelijk, vroeger schijnen ze een adapter gemaakt te hebben maar die bestaat niet meer.
Als we zouden weten hoe het er van binnen schematisch uitziet is er waarschijnlijk wel een truc te bedenken.
Vast bedankt voor je hulp.
GRT Jan

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re:Digitale aansturing Viessmann seinen
« Reactie #3 Gepost op: 09 March 2013, 12:40:10 »
Er zal wel een diodematrix in zitten, anders lukt het je niet om met slechts vier aansluitdraden twee spoelen onafhankelijk van elkaar te bedienen. En dan maakt de polariteit van de schakelpuls inderdaad wel uit.
Normaal kun je met een transistor een negatieve puls wel omzetten in een positieve, maar ik laat het even aan de techneuten over om daarvoor een werkend ontwerpje te leveren.   :)
De seinen met één spoel functioneren overigens probleemloos op Lenz-decoders, met twee spoelen heb ik nog niet.
De verlichting staat hier los van, bedrading is gescheiden van de aandrijving.

Huub

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26672
    • Pagina van klaas
Re:Digitale aansturing Viessmann seinen
« Reactie #4 Gepost op: 09 March 2013, 12:45:31 »
Het zal inderdaad zoiets zijn als Huub zegt. Maar het zou wel handig zijn als fabrikanten iets meer laten zien van wat er in hun apparaten zit. Dat maakt het voor techneuten handiger om te bedenken wat je er allemaal mee kan. Als het om een diodematrix gaat, dan zou het een optie zijn om alle diodes om te keren. Als je er tenminste een beetje goed bij kan komen

Ik zat ook te denken aan een hulpschakelingetje om de polariteit om te keren. Moet niet zo moeilijk zijn, maar ik moet er even over denken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Hans Kl

  • Offline Offline
  • Berichten: 653
  • Periode III - heden
Re:Digitale aansturing Viessmann seinen
« Reactie #5 Gepost op: 09 March 2013, 12:55:14 »
Ik heb bij de dubbel aangedreven seinen de diodes omgekeerd, zoals Klaas ook vermoed.
Ze zitten in een vrij groot stuk isolatiekous, deze voorzichtig opensnijden, en dan de diodes omdraaien.
Schakelen zo perfect in combinatie met de OC32 van Leon van Perlo.
DB TPIII-VI, Ecos/Koploper 2rail

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26672
    • Pagina van klaas
Re:Digitale aansturing Viessmann seinen
« Reactie #6 Gepost op: 09 March 2013, 13:42:14 »
Ze zitten in een vrij groot stuk isolatiekous,
Is dat die zwarte box die ze in de handleiding (afbeelding 6) Steuermodul noemen? Zit daar nog meer in behalve diodes?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Hans Kl

  • Offline Offline
  • Berichten: 653
  • Periode III - heden
Re:Digitale aansturing Viessmann seinen
« Reactie #7 Gepost op: 09 March 2013, 13:44:46 »
Ja, ze noemen dat steuermodul. Zo uit mijn hoofd zit er niets meer in, behalve die diodes.
Op dit moment zijn de seinen ver opgeborgen, ben er bijna 100% zeker van dat er niets meer in zit.
DB TPIII-VI, Ecos/Koploper 2rail

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26672
    • Pagina van klaas
Re:Digitale aansturing Viessmann seinen
« Reactie #8 Gepost op: 09 March 2013, 14:06:24 »
Dan lijkt me dat de beste oplossing voor het probleem van Jan. Gewoon die krimpkous opensnijden, en dan moet hij maar zien of hij het ziet zitten om alle diodes achterstevoren te zetten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

J.T.Tromp

  • Offline Offline
  • Berichten: 29
Re:Digitale aansturing Viessmann seinen
« Reactie #9 Gepost op: 09 March 2013, 16:54:21 »
Bedankt allen voor jullie reacties zover.
Huub merkt op dat de verlichting met de led volkomen los staat van de rest, als dat zo is hoef ik als ik het goed heb me niet zoveel aan te trekken van de polariteit het gaat dan toch alleen maar over het bekrachtigen van de spoelen die een gezamelijke ingang en 3 uitgangen hebben en of dat nu +- of -+ bekrachtigd wordt maakt dan toch niks uit.
De verlichting wordt toch apart gevoed.
graag jullie reactie Grt Jan 

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26672
    • Pagina van klaas
Re:Digitale aansturing Viessmann seinen
« Reactie #10 Gepost op: 09 March 2013, 17:43:53 »
...of dat nu +- of -+ bekrachtigd wordt maakt dan toch niks uit.
Als er diodes voor de spoelen zitten maakt het wel degelijk uit. Daarom had ik je al eerder voorgesteld om het gewoon eens te proberen. Gelijkspanningsbron van een volt of 12, en kijken in welke richting het wel of niet werkt.
We kunnen hier nog berichten lang over doordiscussiëren, maar jij hebt die seinen, dus het antwoord ligt voor een groot deel in jouw hand.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re:Digitale aansturing Viessmann seinen
« Reactie #11 Gepost op: 09 March 2013, 17:46:39 »
De verlichting sluit je sowieso niet aan op de decoder. De decoders geven pulsen af, terwijl je voor de verlichting een constante spanning nodig hebt. Je kunt daarvoor wel dezelfde trafo gebruiken als die je voor de decoders gebruikt, maar geadviseerd wordt om een aparte trafo te gebruiken.

De stroompulsen van de decoder naar de spoelen gaan bij deze seinen via diodes. Die zitten op zo'n manier aangesloten dat het alleen nog werkt met decoders met een positieve schakelpuls. Als je alle diodes omkeert, werkt het alleen nog met decoders met een negatieve schakelpuls.
Een andere oplossing die waarschijnlijk wel werkt, is dat hele zwarte kastje gewoon af te knippen. Afgaand op een tekeningetje uit een andere handleiding hou je dan waarschijnlijk zes draden naar de twee spoelen over (naar iedere spoel drie), naast de draden voor treinbeïnvloeding (die je bij digitaal niet gebruikt) en verlichting.  De twee spoelen kun je dan op een willekeurige decoder aansluiten.
En als je het allemaal niet vertrouwt, gewoon voor de Viessmann-decoder gaan.  :)

Huub

J.T.Tromp

  • Offline Offline
  • Berichten: 29
Re:Digitale aansturing Viessmann seinen
« Reactie #12 Gepost op: 09 March 2013, 20:54:55 »
Allemaal hartelijk bedankt voor jullie bijdragen.
Ik denk dat ik de diodes maar ga omkeren of weglaten. ik snap overigens niet echt waarom die dingen er uberhaupt in zitten.

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re:Digitale aansturing Viessmann seinen
« Reactie #13 Gepost op: 09 March 2013, 21:53:32 »
Gezien je reactie, vergeet dat verhaal over het afknippen van het kastje maar. Ik vrees dat dat tot teleurstelling gaat leiden.
Als je het aandurft en weet wat je doet, draai de diodes om of ga anders gewoon voor een Viessmann decoder.

Huub

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26672
    • Pagina van klaas
Re:Digitale aansturing Viessmann seinen
« Reactie #14 Gepost op: 09 March 2013, 23:37:09 »
ik snap overigens niet echt waarom die dingen er uberhaupt in zitten.
Die diodes zitter er, naar mijn inschatting, in omdat je met 4 spoelen 3 seinbeeld kunt tonen. Soms wordt er 1 spoel tegelijk bediend, soms 2 tegelijk. Om geen ongewenste koppelingen te krijgen zitten er diodes tussen. Dus diodes weglaten zal ongewenste resultaten geven.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.