Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 1136 van AC naar DC door Remco vM
Vandaag om 18:59:26
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Ronald Halma
Vandaag om 18:39:28
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:16:48
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 18:15:56
Dat overkomt mij niet. door wob
Vandaag om 17:48:21
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 17:47:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door BrightonBelle
Vandaag om 17:30:54
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door bask185
Vandaag om 16:11:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 16:02:05
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:43:38
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 15:43:00
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 15:36:58
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
Vandaag om 15:17:45
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
Vandaag om 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
Vandaag om 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
Vandaag om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
Vandaag om 12:32:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
Vandaag om 12:23:25
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 12:13:11
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:40:32
Microstepper motoren voor armseinpalen door Albert de Heer
Vandaag om 11:33:22
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 10:54:45
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door schipcas
Vandaag om 10:21:06
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Laenderbahn27
Vandaag om 09:55:11
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door MOVisser
Vandaag om 08:55:27
  

Auteur Topic: Rijproblemen nieuwe Märklin krokodillen set 37565  (gelezen 14726 keer)

Steamer

  • Offline Offline
  • Berichten: 28
  • SBB-DB-OBB-SNCF-FS
Rijproblemen nieuwe Märklin krokodillen set 37565
« Gepost op: 07 March 2013, 19:46:11 »
Hallo modelspoor hobbyisten,

Van de week heb ik de Marklin ce 6/8 krokodillen set 37565 opgehaald.
Ben al in het bezit van 8 andere recente krokodillen met sinusmotoren die allemaal erg soepel en over goede rijeigenschapen beschikken, maar niet bijzonder veel trekkracht genereren op hellingen omhoog, ondanks het feit dat mijn bergmodelspoorbaan over hele nette hellingen beschikt met een maximaal stijgingspercentage < 3%. Ik rijdt op C-rails   
Dus was ik zo blij met de aankondiging dat er eindelijk een krokodil uitgebracht werd, die is uitgerust met  twee motoren waardoor alle assen aangedreven worden, dat dit mij direct over de streep heeft getrokken om deze nieuw aangekondigde 37565 set te bestellen.

Ben net een klein kind dat jarig is, dus vanzelfsprekend was ik er blij mee en zeer benieuwd naar wat hij kon en de rijeigenschappen.
Dus 's-avonds vol verwachting de twee krokodillen uitgepakt en op de baan gezet.
Ik zag al dat er een nieuwe sleper is gebruikt die er op zich wel goed uit ziet maar, ik was er al bang voor, problemen geeft als de krokodil met gepaste snelheid een standaard C rails wissel 24611, 24612 of een Engelse wissel 24624 in afgebogen stand passeert. De sleper loopt vast in de wisselvorken met als gevolg dat beide korokodillen meestal ontsporen. Daar ben je lekker mee. Ik heb al van alles geprtobeerd dpoor aan wat aan de slepers te verstellen maar het probleem blijft bestaan. Het nieuwe 2- motoreige concept levert overigen wel een aanzienlijke verbetering op aan trekkracht. dus dat is ze wel gelukt. Na 5 minuten proberen liep van de bruine krokodil een van de aandrijvingen vast. Als het ene wielstel vast liep ging het ander twee maal zo hard rijden, wat vermoedelijk betekent dat de door de decoder uitgegeven stoomsterkte naar de motoren gelijkelijk verdeeld wordt tussen beide motoren als beiden draaien. Dacht in eerste instantie aan een slecht gesoldeert draadje.

Vanwege de problemen heb ik de bruine krokodil van de baan geplukt en heb ik de blokkerende zijde eens goed bekeken. Aan een kant waren al drie schroeven van de drijfstang verdwenen waardoor deze vast liep in de buurt van het draaien de contragewicht. Hierdoor is wat schade veroorzaakt  in de vorm van verbogen stangetjes en dergelijke. Daar wordt je toch niet goed van. Zijn ze nu echt zo dom om weer eens een nieuw ontwerp op de markt te zetten zonder dit uitvoerig te hebben getest op hun eigen railsystemen, inclusief wissels en dergelijke of rijden ze nu werkelijk alleen een rondje op een simpel cirkeltje. Voor mij was het na tien minuten klaar.

Beide loks weer netjes ingepakt en de volgende dag ingeleverd bij mijn winkelier MTE. Natuurlijk kan hij niet anders doen dan de boel weer eens te voorzien van de bekende M reparatie stickers. Dit was de zoveelste keer dat ik nieuwe Marklin loks direct weer kan inpakken om deze te laten reparen. Ditmaal ben ik daar niet mee akkoord gegaan. Ze worden wel retour naar Marklin gerstuurd maar de eerste set zal ik niet meer accepteren. Mijn vakhandelaar MTE had er alle begrip voor en ik heb gisteren van hem een andere kompleet nieuwe set meegekregen, die ik vanavond ga testen op de baan. Ik ben benieuwd maar vrees het ergste.

Het is natuurlijk weer eens wat anders dan TGV's (37790 en 37791) die spontaan assen verliezen of de nieuw ontworpen BR 151 (39582) wat gewoon een trix lok is waar een krakkemikkig slepertje onder geschroefd zit, die hierdoor niet genoeg omhoog kan bij het passeren van een wissel waardoor het hele 3-assige wielstel van de rails komt. Ze moeten vooral zo doorgaan daar in Göppingen, das goed voor de klandizie.

Over deresultaten van de tweede set laat ik wel weten hioe het deze is vergaan

 

Mijn vraag: Zijn meer mensen die deze, of andere problemen met deze krokodillenset 37565 hebben, of zijn het alleen vitrine modellen?

Mocht een van u deze set ook besteld hebben of op de nominatie hebben staan om aan te schaffen, wees voorzichtig, wellicht is het verstandig om toch even te wachten tot er eventueel meer bekend is over bijvoorbeeld hoe hij zich gedraagt op K-rails, anders loop je het risico dat je weinig plezier hebt van je 800 Euro. MTE had er al meer negatiefs over gehoord maar wist niet meer wat precies.
Ik laat wel weten of het de tweede set vanavond beter vergaat. Als dit niet het geval is stuur ik hem net zo lanf in tot hij goed rijdt en anders klim ik zeker in de boom en tot deze gecrediteerd is door Marklin.       








;

 
       

Gert1

  • Gast
Re:Rijproblemen nieuwe Märklin krokodillen set 37565
« Reactie #1 Gepost op: 07 March 2013, 20:32:10 »
Je zou bijna denken dat Märklin de verkoop van Trix-modellen wil stimuleren...

Mvg,
Gert

Jopie

  • Offline Offline
  • Berichten: 364
Re:Rijproblemen nieuwe Märklin krokodillen set 37565
« Reactie #2 Gepost op: 08 March 2013, 13:32:46 »
De mijne doen het prima op een grote mrail baan. Wel zijn ze wat trekkracht iets minder sterk en dat laten de testen ook zien.
Ik heb ruim 100 loks en daarvan gaat bijna geen enkele lok met problemen terug. Ik had alleen in de jaren 2005 - 2010 toen Marklin Esu decoders er instapte problemen.  Daarvan ging vaak het mfx gedeelte kapot.Maar de laatste jaren heb ik totaal geen problemen meer. Maar ze zien er wel beter uit dan de oudere versies.
Wat ik wel zie is dat soms Marklinisten bij het aanleggen van hun baan er technisch gezien een zooitje van maken. Of dat er een zwarte koek op de rails ligt vooral bij wissels en daarom een bepaalde lok er niet of nauwelijk meer overheen rijdt. Bij problemen bezoek ik op verzoek van mijn handelaar wel eens een klant thuis.
Verder vervang ik af en toe de handelaar als hij op vakantie gaat. Wat ik mij afvraagt controleert een verkoper de spullen die binnenkomen omdat er tijdens het transport nogal eens wat  kapot gaat.. en dat geldt zeker ook als het verstuurt wordt via pakket diensten als het naar de klant wordt verstuurd.
Ik zelf rij met een CS2 en een CS1 als slave en een MS.

Wat betreft uw vermelding over de lok 39582 dat is helemaal geen nieuwe lok, deze stond in de neuheiten gids van 2005. Bovendien heeft deze loc de oude grote sinusmotor en die is nooit in een Trix lok ingebouwd.
« Laatst bewerkt op: 08 March 2013, 20:13:51 door Bert van Gelder. Reden: Verkopers bespreken géén concurrenten!! »

Gert1

  • Gast
Re:Rijproblemen nieuwe Märklin krokodillen set 37565
« Reactie #3 Gepost op: 08 March 2013, 18:23:46 »
De mijnen doen het prima op een grote mrail baan.

Wat voor mijnen heb je dan? Steenkoolmijnen? IJzerertsmijnen?
En wat is het verband met de krokodillen?

mvg,
Gert

tod

  • Offline Offline
  • Berichten: 186
Re:Rijproblemen nieuwe Märklin krokodillen set 37565
« Reactie #4 Gepost op: 08 March 2013, 19:07:45 »
Ik heb vanaf ergens in 54 of 55 gereden met Trix Express. Ik ben eind jaren negentig over gestapt op 2-railgelijkstroom.
Reden hiervoor was de steeds beperkter keuze in het materiaal en de teruggang in kwaliteit waar het het technisch deel van de produkten betrof.
Ik heb toen nog overwogen om op Märklin over te stappen, maar ik kreeg dan met gelijke problemen te maken.
De laatste jaren nog een paar Trix loks gekocht die ook in Märklin  verkrijgbaar zijn, zoals de 6400derden, de 12oo met geluid (alleen de fluit), de ICE en de Koploper.
Op zich rijden die redelijk alleen de trekkracht.
Op hellingen van 2,5 % slechts enkele wagens en een ICE van 8 wagens, de standaard configuratie, komt na een stop op een helling niet meer op gang. Het zelfde geldt voor de Koploper. Ik hoor dergelijke klachten ook van Märklinrijders over gelijke modellen.
Aan de baan kan het niet liggen, want mijn andere loks en treinstellen (ROCO, PIKO, LIMA/Rivarossie ed) komen wel weer op gang na een stop op de hellingen.
Ik volg MaTrix nog steeds, maar of ik nog wat koop ????????????????
Het enige goede is dat ik via het servicecentrum in Nederland nog wel steeds aan onderdelen van treinen van de laatste jaren kan komen.
En of een winkelier modellen voor de voorkoop controleert weet ik niet, maar wat dat betreft tot heden geen problemen gehad.
Ton
« Laatst bewerkt op: 08 March 2013, 20:18:28 door Bert van Gelder. Reden: Tekst aangepast, zie Pb »

Jopie

  • Offline Offline
  • Berichten: 364
Re:Rijproblemen nieuwe Märklin krokodillen set 37565
« Reactie #5 Gepost op: 08 March 2013, 19:37:25 »
Wat voor mijnen heb je dan? Steenkoolmijnen? IJzerertsmijnen?
En wat is het verband met de krokodillen?

mvg,
Gert

Zoek je weer wat. 1 foutje en je gaat op de persoon spelen. Of ben je jaloers soms!

Casrog
Ik heb nog even geïnformeerd en niemand bij mijn handelaar die deze set had besteld heeft tot nu toe problemen.

Dus het lijkt erop dat je een maandagmorgen model hebt of dat er iets mis is gegaan tijdens het transport.

« Laatst bewerkt op: 08 March 2013, 19:54:04 door Jopie »

Gert1

  • Gast
Re:Rijproblemen nieuwe Märklin krokodillen set 37565
« Reactie #6 Gepost op: 08 March 2013, 20:11:36 »
Welnee, ik hoef helemaal geen krokodillen. Ik heb al bolle neuzen!    ;D

mvg,
Gert

Gouda

  • Offline Offline
  • Berichten: 1234
  • kaas, kaars en siroopwafel
    • Railclub Utrecht
Re:Rijproblemen nieuwe Märklin krokodillen set 37565
« Reactie #7 Gepost op: 08 March 2013, 20:33:29 »
Vitrinemodel koop je toch niet met een ski eronder. Dit is een afbreuk aan het model. Is misschien de reden dat ze moeilijk klimmen met skies moet je omlaag. ;) ;)

Marc
Nederlandse diesels zijn mijn favoriet.

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4385
Re:Rijproblemen nieuwe Märklin krokodillen set 37565
« Reactie #8 Gepost op: 08 March 2013, 20:36:14 »
Houden jullie even in de gaten dat een aantal berichten niet meer bijdragen aan het oplossen van het rijprobleem van de Krokodillen?

Thanks, gr,

Bert

Steamer

  • Offline Offline
  • Berichten: 28
  • SBB-DB-OBB-SNCF-FS
Re:Rijproblemen nieuwe Märklin krokodillen set 37565
« Reactie #9 Gepost op: 15 March 2013, 20:53:18 »
Hallo aan degenen die gereageerd hebben en mogelijk nog gaan reageren,

Had al eerder een vervolg willen posten maar ik ben een tijdje niet thuis geweest in verband met het werk.
Allereerst bedankt aan degenen die serieus hebben gereageerd op mijn post, maar ook aan degenen zonder discipline met alles alleen in de vitrine en degenen die er blijkbaar niet mee zitten om een lok aan te schaffen van 400 euro die niet goed rijdt waar je blijkbaar wel mee achteruit kan skien. Toch weer wat geleerd.

Het aloude geneuzel over 2 en 3 rail boeit mij helemaal ook niet. Het heeft allebei zijn voor en nadelen. Ik ben gewoon blij met mijn 3 rail systeem, maar als ik op nieuw zou beginnen zou ik ook voor het 2 rail systeem kiezen al was het maar vanwege het grote aanbod in gelijkstroom materieel en meerdere keuzemogelijkheden voor wat betreft de rails zelf. Ieder zijn meug. Mocht er iemand zijn die mijn 3 rail verzameling in een koop wil overnemen voor het juiste bedrag kan deze zich melden.

Een aantal van de aangedragen mogelijke oorzaken kunnen het zeker niet geweest zijn.
De baan wordt geregeld handmatig gereingd en er rijden altijd wel een of meerdere stofzuigers mee,De baan is dus niet vies, is nergens vet en er zit nergens zwarte smurrie op de wissels.
Ik weet dat M rijders er onder de 2 railrijders om bekend staan dat alles schots en scheef ligt, maar dat is op mijn eigen baan zeker niet het geval. Ik zie overigens ook zat 2 rail banen waarik niet vrolijk van wordt. :P
Mijn eigen geheel digitale M c rails baan, waar ik nog overigens nog aan aan het bouwen ben, is een vast aangelegde baan van ongeveer 700 meter lengte met 122 wissels en ongeveer 140 seinen 20 trafos 14 boosters en 650 stroomaansluitpunten, die uiterst netjes en strak is aangelegd en waarvan het stijgingspercentage nergens boven de 3% uit komt. Zelfs de uiterst zwakke M koploper waarover gesproken wordt kan bij mij vanuit stilstand op een helling gewoon wegrijden, maar ook dit is een zwak ontwerp van M of Trix. Ik bezit momenteel meer dan 500 digitale locs en zeker 4000 wagons waar allemaal geregeld mee gereden wordt en waar van bekend is dat de ene nu eenmaal beter rijdt dan de andere. Ik rijdt alle tijdperken en koop gewoon wat ik mooi vind. Daar komen er iedere maand wel een aantal lokomotieven bij.
Ben overigens wel blij met vitrine verzamelaars want zodoende koop ik geregeld oude analoge vitrine modellen die hierdoor gewoon nieuw zij gebleven. Na de Aankoop laat ik ze dan ombouwen met hochleistungs motoren en zo mogelijk een sounddecoder.   

Ik heb nog wat verder onderzocht waardoor de nieuwe krokodillen problemen geven die ik met alle 7 andere krokodillen niet heb gehad. Dit zijn allemaal 37 nummers, dus over nog oudere modellen kan ik niet meepraten. 
   
Omdat de bruine krokodil al na 10 meter ellende, een in elkaar gelopen drijfwerk had opgelopen heb ik nog wat verder getest met de groene. Ik heb de boel goed in het licht gezet en de wielstellen ook nog eens bijgelicht met een maclite om het echt goed te kunnen zien. Vervolgens heb ik de loc uiterst langzaam over twee gelijke contra liggende M 24611  wissels laten kruipen. Als het de sleper halverwege de wissel is valt de sleper iets scheef waardoor deze in feite kantelt en vastloopt tussen de wissel delen waardoor de loc dus geheel vastloopt, of ontspoort. Als hij eenmaal vastgelopen is dan hij ook niet meer achteruit rijden. Zelfs een duwtje levert niks op. Als hij vast staat dan kan hij alleen bevrijd worden door hem van de rails te tillen. Ik heb ook gezien dat in het midden van de lengte van de sleper er aan beide zijden  aan de zijkanten behoorlijke bramen zijn ontstaan als gevolg van het kantelen en vervolgens vastlopen in de wissel. Het lijkt er ernstig op dat een van de aanwezige puntjes van de stroomvoorzienende middengeleider hiervan de veroorzaker zijn en deze combinatie het probleem veroorzaakt. Wat bijstellen aan de sleper heeft in dit geval helaas geen verbetering opgeleverd. Het heeft dus wat te maken met de nieuw ontworpen sleper.     

Dus heb ik intussen de eerste set geretourneerd en hiervoor van MTE een andere set meegekregen. Mijn dank hiervoor.
De eerste gaat retour M.

De tweede set uitgepakt en de ontsporingen waren weer daar maar in mindere mate. Na wat bijstellen aan beide slepers rijdt de groene inmiddels fantastisch maar de bruine komt met veel moeite en wat klikkende geluidjes van de sleper meestal wel over de wissel heen en daar zitten in de sleper ook alweer een aantal bramen in. Speciaal voor de wintersportliefhebbende modeltrein liefhebbers, Om in ski termen te spreken zal de sleper er na een tijdje uitgaan zien als een carve ski. ;D :D ::) De bruine krokodil heeft daarbij ook nog een ander nieuw probleem. Onbelast rijdt hij ook gewoon goed behalve op de wissels,, maar voorwaarts met slechts een zestal silowagons erachter zit er een echte tik in de aandrijving die gerelateerd is aan de drijfstangen en niet aan het motortoerental. Dit klinkt niet echt gezond. Achterwaarts is dit probleem er helemaal niet ook niet met 16 ertsbakken erachter? Ik kan visueel niet vaststellen waarhet vandaan komt. Wellicht is een van de meedraaiende contagewichten hier de oorzaak van, maar door de zwarte wielstellen is dit echt slecht vast te stellen.

De groene ga ik gewoon houden en dus niet meer inleveren. De bruine gaat dus ook weer terug met het nadrukelijke verzoek om een ander exemplaar in de hoop dat deze dan wel goed werkt, anders rest er weer niets anders dan net zo lang insturen ter reparatie inleveren bij M tot hij goedt rijdt, maar gelet op eeerdere ervaringen ik vrees het ergste. Hopelijk krijg ik een ander exemplaar van M, omdat dit aandrijvings probleem moeilijk op is te sporen is. Voor dat ik hem inlever zal ik het serienummer noteren om te zien of ik werkelijk een andere gekregen heb. 

wordt vervolgd     


Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6692
Re:Rijproblemen nieuwe Märklin krokodillen set 37565
« Reactie #10 Gepost op: 16 March 2013, 05:47:11 »
Casrog,

Bij de buren loopt een topic over de set, in bijzonder over de nieuwe slepers die Marklin toepast. M.i. ligt daar de bron van jouw probleem. De sleper haakt soms in de puko's, de lok loopt vast met mogelijke gevolg schade. En door de constructie van de sleper heb je mogelijk contact problemen.

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=42311.50

Even tussen het gebabbel doorlezen, misschien kun je er wat mee.

Gr, Ben.

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1554
Re:Rijproblemen nieuwe Märklin krokodillen set 37565
« Reactie #11 Gepost op: 16 March 2013, 08:25:04 »
Casrog, het blijft een vreemd fenomeen. Ik heb nog even voor je op het Drehscheibe forum gezocht maar anders dan commentaar op niet rondlopende wielen tijdens een video opname kon ik niets vinden.
Ik heb de afgelopen jaren veel gelijkstroom modellen naar wisselstroom omgebouwd en ken de sleepcontact-, wielband-, flenshoogte- en wielafstandproblematiek.

Gr, Rob
 

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22509
Re:Rijproblemen nieuwe Märklin krokodillen set 37565
« Reactie #12 Gepost op: 16 March 2013, 08:56:49 »
Nu we het toch over dit model hebben. Het was toch een nieuwontwikkeling?
Ik ben in de gelegenheid geweest het eens goed te bekijken en vind het nog behoorlijk grof eigenlijk.  ???
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

lokpaint

  • Gast
Re:Rijproblemen nieuwe Märklin krokodillen set 37565
« Reactie #13 Gepost op: 16 March 2013, 10:15:39 »
Ik niet.

Bart

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1194
Re:Rijproblemen nieuwe Märklin krokodillen set 37565
« Reactie #14 Gepost op: 16 March 2013, 10:26:56 »
vind het nog behoorlijk grof eigenlijk.  ???

ach, alles is relatief, de een valt over een verf streepje wat een millimeter te hoog zit en een ander ziet een koppeling waar je een zeeschip mee kan verplaatsen en gebruikt het lokje om zijn pizza mee te snijden.
Hou je altijd met smaak en modellen..