Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 1136 van AC naar DC door Remco vM
Vandaag om 18:59:26
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Ronald Halma
Vandaag om 18:39:28
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:16:48
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 18:15:56
Dat overkomt mij niet. door wob
Vandaag om 17:48:21
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 17:47:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door BrightonBelle
Vandaag om 17:30:54
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door bask185
Vandaag om 16:11:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 16:02:05
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:43:38
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 15:43:00
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 15:36:58
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
Vandaag om 15:17:45
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
Vandaag om 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
Vandaag om 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
Vandaag om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
Vandaag om 12:32:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
Vandaag om 12:23:25
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 12:13:11
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:40:32
Microstepper motoren voor armseinpalen door Albert de Heer
Vandaag om 11:33:22
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 10:54:45
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door schipcas
Vandaag om 10:21:06
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Laenderbahn27
Vandaag om 09:55:11
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door MOVisser
Vandaag om 08:55:27
  

Auteur Topic: Locs hybride maken  (gelezen 11369 keer)

hooidonk

  • Offline Offline
  • Berichten: 492
Locs hybride maken
« Gepost op: 06 March 2013, 21:39:55 »
Hallo allen,

Ik zit met het volgende:

Ik had vroeger met mijn vader een digitale Marklin baan.
Zelf ben ik na mijn trouwen overnieuw begonnen met gelijkstroom.
Binnenkort wil ik voor mijn verjaardag een Intellibox vragen, waardoor ik weer het digitale tijdperk in stap.

Alleen bij mijn vader staan nog een hoop digitale Marklin locs, dus drie-rail en ik ben nu een verzameling aan het opbouwen van gelijkstroom (twee-rail) locs.
En ik zou het jammer vinden als mijn locs niet bij m'n vader kunnen rijden en zijn locs niet bij mij.
Nu had ik er over gedacht om een hybride baan te maken, met twee- en drie-rail door elkaar, eventueel in combinatie met de bovenleiding, maar dat vind ik veel te omslachtig worden.

Nu zag ik de locs de firma ESU en vond dat die de oplossing hadden.
Sleper er onder; 3-rail
Sleper er onder uit; 2-rail.

Nu zit ik even hardop te denken:
Het Marklin digitale systeem werkt ook op gelijkstroom, dus dat moet geen probleem zijn.
Pa heeft een 6021 centrale, dus motorola formaat.
Intellibox ondersteunt Motorola en DCC, dus dat zou ook moeten lukken.
Ik heb wel eens gehoord van multi-protocol decoders, ik neem aan dat die zowel MM als DCC ondersteunen?

Kom ik alleen nog bij het stukje tussen de decoder en de wielen.
Normaal zit bij een gelijkstroom loc op de print de ene kant aangesloten op de rechter wielen en de linker kant op de linker wielen, kan ik daar gewoon - en + van maken of kan de decoder daar niet mee overweg?
En je zit met het feit dat het ene wiel de ene keer met de + en de andere keer met de - verbonden moet zijn.
Ik kon er op het forum en in de encyclopedie niet veel over vinden, dus ben zelf heel dapper aan het denken geslagen.
Nu heb ik met m'n technische school high tec electronica achtergrond uit de tijd dat de computers nog door paarden werden aangedreven  8) in combinatie met mijn 6-jarige kleuterschool loopbaan met als specialisatie 'kleuren met geuren' een elektrisch schemaatje in elkaar geknutseld:
Ik hoop dat ik de diodes goed om getekend heb (het was echt ver weggezakt...), anders bij voorbaat excuses voor de foutjes  ;)




Sowieso, snappen jullie er wat van?
En gaat dit werken?
Of is er een ander (kant en klaar) alternatief?

Ik hoop op jullie reacties!

Met een vriendelijke groet,

Marten

« Laatst bewerkt op: 06 March 2013, 21:49:38 door hooidonk. Reden: groter plaatje er in gezet »
Het aanrechtbaantje: van Gasfornuis Noord tot Gootsteen CS

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10475
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Locs hybride maken
« Reactie #1 Gepost op: 06 March 2013, 21:49:28 »
Hoi,

Citaat
Het Marklin digitale systeem werkt ook op gelijkstroom, dus dat moet geen probleem zijn.

Hier ga je mis ;) Beide zijn namelijk digitale wisselspanning, waardoor je aan je dieodes niets hebt...

Doorgaans wordt het in de rails opgelost: b.v. Marklin K-rail, buitenste twee rails isoleren van elkaar. Dan kaan daar de voeding voor de tweerail locs aan. Buitenste twee rails verbinden, dan de voeding aan de rails en de middenleider.  Daarvoor zou je wel een mooie relaisschakeling kunnen maken.

( het probleem is dus, dat Marklin voertuigen de assen electrisch doorverbonden hebben en daardoor op een tweerail baan altijd sluiting maken )


Grtzz & suc6,

Karst



Ronald Brandt

  • Offline Offline
  • Berichten: 221
Re:Locs hybride maken
« Reactie #2 Gepost op: 06 March 2013, 21:50:59 »
Marten,

Volgens mij maakt je 1 belangrijke denkfout en dat is dat digitaal wel 2 of 3 rail kan zijn, maar geen gelijkstroom en wisselstroom meer is. De decoders worden met een digitale blokspanning van stroom en opdrachten voorzien en volgens mij zitten hier altijd positieve en negatieve pieken in. Het protocol (motarola of DCC en er zijn er vast nog wel meer)  is eigenlijk de taal waarin je centrale zijn opdrachten naar de decoders stuurt. Je kan dus met de juiste decoder wel op marklin 3 rail met DCC protocol rijden en met motorola op 2 rail.

Voor jouw uitdaging zie ik persoonlijk niet echt een oplossing, of je moet in je locs een schakelaar in kunnen (willen) bouwen die schakelt tussen 3 rail stroomafname en 2 rail stroomafname.

Ronald

Ronald Brandt

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1623
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re:Locs hybride maken
« Reactie #3 Gepost op: 06 March 2013, 22:11:21 »
Beste,

Enkele jaren terug met dezelfde gedachte gezeten.
Echter: de Marklin Loc's en rijtuigen sluiten de beide railstaven kort.

Dan maar met een meerpolige keuze schakelaar de stroomtoevoerskeuze 2R= / 3R~ voor de K-Rails voorzien.
(lukte best, zolang er géén wissel tussen zat...) De K-rails zijn best te gebruiken als een afzonderlijke lus, daar de railstaven niet met elkaar verbonden zijn. Bij gelijkstroombedrijf, hadden de middelpuntcontacten geen nut, maar zaten de + & - polen op de railstaven en werd de wisselstroomtrafo van de baan afgezonderd.
Bij wisselstroombedrijf werden de beide railstaven met elkaar elektrisch met elkaar verbonden en dienden als de éne pool, terwijl er stroom van de andere pool toegelaten werd op de middelpunt contacten & de gelijkstroomtrafo elektrisch afgezonderd werd van de baan.

2R Gelijkstroomwissels, geschikt maken voor het 3-Rail systeem, dat was hét grote probleem (=middelpuntcontacten).
De K-Wissels gaven regelrechte kortsluiting.

Gr,
Jan
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

*Michiel

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
Re:Locs hybride maken
« Reactie #4 Gepost op: 06 March 2013, 22:19:44 »


Beste Jan, begrijp ik goed dat het wél gelukt is om dit probleem op te lossen?
Of is het slechts bij een gedachte dan wel een dappere poging gebleven?
« Laatst bewerkt op: 06 March 2013, 22:36:09 door Bert van Gelder. Reden: Overbodig citaat verwijderd. Druk op ANTWOORD i.p.v. CITAAT »

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4695
Re:Locs hybride maken
« Reactie #5 Gepost op: 06 March 2013, 23:07:11 »
Beste Michiel,

Zolang de wielen de beide 2rails kortsluiten kan je bedenken wat je wilt maar dan gaat het niet lukken.
Je moet dus eerst alle M* locs en ruituigen voorzien van geisoleerde wielen, Karst schreef het ook al.

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10475
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Locs hybride maken
« Reactie #6 Gepost op: 06 March 2013, 23:15:31 »
Als je het in de loc wilt oplossen teminste ;)

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1623
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re:Locs hybride maken
« Reactie #7 Gepost op: 06 March 2013, 23:21:53 »

Beste Jan, begrijp ik goed dat het wél gelukt is om dit probleem op te lossen?
Of is het slechts bij een gedachte dan wel een dappere poging gebleven?

Na enkele maanden, heb ik de moed opgegeven. Het was de bedoeling om een baan aan te leggen met 'oude' Fleischmann Model rails & en Marklin K-rails, afzonderlijk van elkaar, maar met een station waar beide systemen bijeen kwamen & waarvan 1 'overgangspoor' ging gebruikt worden de loc's van de treinen laten ontkoppelen en een andere loc van het andere systeem de 'sleep' laten overnemen. Onder de rijtuigen/wagons moesten 2-Rail gelijkstroomwielen komen, zodat die op beide systemen konden 'bollen'. Hierdoor zou ik géén 2è trein in hetzelfde 'overgansblok' kunnen laten rijden.

Met een Fleischmann Modelrail, die bijna hetzelfde profiel heeft als de K-Rail is het mogelijk op deze na elkaar te plaatsen.
(beiden gebruikt op een gelegenheids 'demo' baantje op een Celtic Event, waar ik M'n CIE 207 'River Boyne' Lima gelijkstroomlok, z'n rondjes liet draaien.

Het moet mogelijk zijn, om een oude Fleischmann 'Model' gelijkstroomwissel, geschikt te maken voor het 3-Rail verkeer.
Eventueel d.m.v. geschikte nageltjes met ruime ronde koppen (waar de wisselstroomslepers hun stroom zouden kunnen opnemen), kort naëen in het midden van de zwarte kunsstofvlakken tussen de 2 railstaven te brengen & hun punten met elkaar te verbinden (vaste draad solderen?). Wel moeten de ronde koppen hoog genoeg komen op beide plaatsen waar de sleper, de railstaaf richting andere richting niet aan kan tikken, tijdens het overbruggen van die railstaaf.

Visueel is dit echter géén zicht! en onvoldoende bevonden.
Nogmaals: met dit systeem kan er maar 1 type loc zich per baanvak bevinden, en onder elk rijtuig/elke wagon, dienen gelijkstroomwielen te zitten. En indien je met stuurrijtuigen met werkende front/eind seinen rijdt & verlichting in de rijtuigen werkt, wordt het nog plezanter met de stroomafname... .

Nog dit: Hierbij ZEKER GEEN aansluitrails gebruiken, maar de 2 railstaven v/d K-Rails afzonderlijk van stroom voorzien. Dus 3 afzonderlijke stroomaansluitingen voorzien! 2 voor de railstaven en 1 voor de middengeleiders.

Gr,
Jan
« Laatst bewerkt op: 06 March 2013, 23:27:00 door iarnrod »
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

lokpaint

  • Gast
Re:Locs hybride maken
« Reactie #8 Gepost op: 06 March 2013, 23:22:35 »
Hoi

Ik heb ooit een Hybride TRIX Re460 gehad.

De "wielen" had ik gewoon aangesloten op de bovenleidingsschakelaar. Stond hij op "rail" dan waren de wielen doorverbonden.
In standje "bovenleiding" waren de wielen volgens DC systeem geschakeld.

Wilde je op gelijkstroom dan zette je de schakelaar dus in de goede stand, en schroefde je even de sleper eronderuit.

Er zat een lokpilot 3 in. Het ding reed dus op AC, DC, Motorola en DCC.

Het enige dat je niet moet vergeten is om de tussenmaat van de wielen op 13,9-14mm te zetten. Anders loopt hij op M-rail, en vaak ook op K-rail geheid bij iedere wissel rechtuit. ;D

Bart

lokpaint

  • Gast
Re:Locs hybride maken
« Reactie #9 Gepost op: 06 March 2013, 23:25:07 »

Het moet mogelijk zijn, om een oude Fleischmann 'Model' gelijkstroomwissel, geschikt te maken voor het 3-Rail verkeer.


Hoi

Met slanke K-rail wissels kun je gewoon 2-rail rijden. De railstaven zijn geisoleerd.

Bart

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1623
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re:Locs hybride maken
« Reactie #10 Gepost op: 06 March 2013, 23:28:57 »
Dan moet het hiermee (Lees: Marklin K-rail & slanke wissels te gebruiken) te doen zijn!
Mits het werken met baanvakken. En de juiste aansturingen van de stroomvoorzieningen van deze baanvakken.
Blijft de vraag of dit ook kan met de slanke kruiswissel.

Jan
« Laatst bewerkt op: 06 March 2013, 23:34:26 door iarnrod »
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

hooidonk

  • Offline Offline
  • Berichten: 492
Re:Locs hybride maken
« Reactie #11 Gepost op: 10 March 2013, 16:01:55 »
Beste Allen,

hartelijk dank voor jullie reacties!

Om het via de baan op te lossen vind ik een prachtige oplossing voor een test/programmeer baan en door jullie inbreng moet dat ook zeker lukken.
Maar die middenrail was een van de redenen om van Marklin af te stappen, dus die oplossing zie ik voor de baan zelf niet zitten.

Sorry Karst, dat ik m'n huiswerk niet goed gedaan had..
Maar maakt het dat eigenlijk niet eenvoudiger?

Het isoleren van de beide wielen had ik inderdaad niet in de tekening opgenomen, maar ik ging hierbij uit van een geisoleerd as.

Het idee van Bart is namelijk precies wat ik zoek en klinkt eenvoudig.
Als dan die schakelaar elektrisch geschakeld kan worden, kan ook het bovenleidingsysteem intact blijven.
Zou je dan uit kunnen komen op het volgende schema?



Ik kan uit de filmpjes van Esu niet wijs worden of daar een handschakelaar onder zit of een elektrische schakeling.
Als zij het elektrisch oplossen, zou het op een manier te doen moeten zijn.

Ik hoop op jullie reacties  :)

Groetjes, Marten
Het aanrechtbaantje: van Gasfornuis Noord tot Gootsteen CS

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1194
Re:Locs hybride maken
« Reactie #12 Gepost op: 10 March 2013, 16:32:23 »



Geen marklin materiaal laten rijden, als je de baan via de twee rijdbare rails voedt.

Als het met programmeer spoor kan kan het in het groot ook, ik wissel gewoon de stekker.
Door elkaar lijkt mij niet geen optie, want als je alle wielen isoleert, waarom zou je dan nog een derde rail en slepers gebruiken?


lokpaint

  • Gast
Re:Locs hybride maken
« Reactie #13 Gepost op: 10 March 2013, 18:12:43 »

Zou je dan uit kunnen komen op het volgende schema?



Ik hoop op jullie reacties  :)

Groetjes, Marten

Hoi

Ik zou de sleper ook schakelbaar maken als zekerheid. (hoewel ik dit ook niet deed).
Als je deze lok per ongeluk in standje DC op een AC baan zet branden je wielkontakten eruit.
Je verbind via de sleper een paar wielen met de massa.

Daarom heeft een elektronisch "iets" ook geen zin. Je kunt net zo goed met de hand even een schakelaartje omgooien als je toch met de sleper zit te "klooien".

Volgens mij drukt bij ESU de sleper ook een schakelaartje om.

Bart
« Laatst bewerkt op: 10 March 2013, 18:22:26 door lokpaint »

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3481
    • modulebaan.nl
Re:Locs hybride maken
« Reactie #14 Gepost op: 10 March 2013, 18:23:19 »
Een mooie oplossing zou zijn dat het plaatsen van de sleper automatisch de verbinding tussen 1 kant stroomafname en de decoder verbreekt. Dat heb je een redelijk fail-safe concept.

Het wordt dan zoiets: (werkt alleen voor gelijkstroomloks!)
Bepaal hoe lang het stuk is waarmee de sleper aan de lok gezet wordt. Leidt alle stroomafnemers van 1 kant naar een punt iets voorbij het bovenstuk van de sleper, en maak een messing plaatje met gelijke gaten als de sleper, maar dan iets langer, zodat er een verbinding is met de draden naar de stroomafnemers.
maak de draad naar de decoder zodanig dat deze contact maakt als de sleper gemonteerd is, en als het vervangende plaatje gemonteerd is.

Als je gelijkstroom wilt rijden, zit er een stripje messing onder. Als je Märklin wilt rijden vervang je dar stripje door een sleper. Je zou het stripje eventueel kunnen voorzien van en randje of een bobbel zodat je er geen sleper tegenaan kunt schroeven.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl