Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aachenau West door mass am see
Vandaag om 08:21:03
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door MOVisser
Vandaag om 08:13:58
Al mijn goede ideeën... door MOVisser
Vandaag om 08:13:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjen B.
Vandaag om 07:37:56
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 06:57:37
Station Roodeschool door NS264
Vandaag om 06:47:13
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
19 Toen door Benelux795
24 april 2024, 23:18:16
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
24 april 2024, 22:41:05
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakelt niet om door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
24 april 2024, 21:51:02
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
Cranicher Altbahn door Arjen52
24 april 2024, 20:40:00
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
24 april 2024, 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
24 april 2024, 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
24 april 2024, 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
24 april 2024, 17:01:18
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
24 april 2024, 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
24 april 2024, 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
24 april 2024, 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
24 april 2024, 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
24 april 2024, 15:22:42
  

Auteur Topic: Motorpost digitaliseren  (gelezen 33434 keer)

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Motorpost digitaliseren
« Gepost op: 06 maart 2013, 19:25:47 »
Hallo medeforumgenoten,
Sinds kort ben ik in het bezit van een bruine Hamo Motorpost.
Op het forum en op de site van Hanulveen staat wel het één en ander over hoe je het moet doen.
Alleen staat er op die site dat je draden aan een weerstand moet solderen, maar op de foto wordt het gewoon op een soldeer eilandje gesoldeerd.
Maar wat ik niet kan vinden is, als je de motor uit elkaar hebt, is het dan beter om het driepolig anker te vervangen voor een 5 polig?
ik weet dat de rij eigenschappen niet echt denderend zijn, maar ik hoop eigenlijk dat een 5 polig anker wel betere rij eigenschappen geeft.
Maar is dat ook zo, met andere woorden, wat zal het verschil zijn als je met een 3 of een 5 polig anker rijdt.?
Wie het weet mag het zeggen
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21673
Re:Motorpost digitaliseren
« Reactie #1 Gepost op: 06 maart 2013, 19:49:32 »
Volgens mij heeft die Hamo nog een veldspoel. Die spoel vervangen door een magneet van ESU heeft veel meer effect op de rijeigenschappen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1045
Re:Motorpost digitaliseren
« Reactie #2 Gepost op: 06 maart 2013, 20:07:15 »
De MP was de enige trein die ik heb laten ombouwen, achteraf stom. Kostte bakken met geld, en hij klinkt als schuurpapier...
Als hij nu nog gedigitaliseerd zou moeten worden zou ik een alternatieve aandrijving overwegen, kost denk ik hetzelfde als een andere spoel en een permanentmagneet 😉.

Het leek me nuttig te vermelden, het lijkt mij het overwegen waard...
Van de ledprintjes meen ik mij in ieder geval te herinneren dat je goed moet uitkijken, anders blaas je ze geloof ik op... 😋

Groet,

Richard

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re:Motorpost digitaliseren
« Reactie #3 Gepost op: 06 maart 2013, 20:19:49 »
Ik heb ook zo'n koekblik, echter een rood/gele uitvoering. Uit de motor komen 3 draden, 2 van de motor en de 3e van ??
Analoog rijdt het koekblik prima maar digitaal vreselijk. Staat daarom in de vitrine wachtend op betere tijden.
5 polige motor rijdt beter dan een 3 polige motor. Rustigere loop minder horten en stoten. Die ervaring heb ik al wel.
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21673
Re:Motorpost digitaliseren
« Reactie #4 Gepost op: 06 maart 2013, 20:55:47 »
Die derde draad is dus van de veldspoel, ook onderdeel van de oude Märklin allstrommotor. Een vijfpolig anker alleen heeft in die motor weinig zin of werkt zelfs averechts. De veldspoel vervangen door een permanent magneet levert al prima resultaten op.

Op de led-printjes zitten geen weerstanden. De bijbehorende weerstanden zitten op het aparte printje ergens midden in de motorpost.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6141
  • ***
Re:Motorpost digitaliseren
« Reactie #5 Gepost op: 06 maart 2013, 22:08:58 »
Ik heb hem nog niet zo lang geleden gedigitaliseerd en er gelijk een stroomvoerende koppeling aan gemaakt. Ook de eerste post wagon voorzien van stroomafname op alle wielen. Loopt een stuk beter. Eventueel de tweede postwagon ook voorzien van stroomafname. Zie dit draadje. Verder kun je de motor ook nog vervangen, dan moet je dit draadje maar eens doorlezen. Deze motor heb ik in in een Hamo 1100 ingebouwd, dat is pas echt een verbetering (y).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

E.r.i.k.

  • Offline Offline
  • Berichten: 192
Re:Motorpost digitaliseren
« Reactie #6 Gepost op: 06 maart 2013, 22:46:21 »
Ik heb hem nog niet zo lang geleden gedigitaliseerd en er gelijk een stroomvoerende koppeling aan gemaakt.

Ruud,

Kan zo'n Hamo motorpost probleemloos op code 83 rails rijden, bijvoorbeeld Roco-Line?
Mijn ervaring met een 1205 van Hamo was dat deze erg hoge flenzen had en dus niet normaal kon rijden.

Groeten,
Erik.

ikbenik79

  • Offline Offline
  • Berichten: 185
Re:Motorpost digitaliseren
« Reactie #7 Gepost op: 06 maart 2013, 22:52:20 »
hallo

ik heb mij motorpost hamo met een esu decoder 21 polig en een powerpack gemaakt en 5 polig. loop nu als een zonnetje. kruipt zelfs over de wissel. tja alleen de motor blijf wat herrie maken.

gr ronald


ecos, NS , tijdperk 1924 tot nu.
Trix, hamo, roco, fleischmann, lima,
 LS models, rivarossi, electrotren.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6141
  • ***
Re:Motorpost digitaliseren
« Reactie #8 Gepost op: 06 maart 2013, 22:53:33 »
ratelt over de railstoelen ;). Je zou de flenzen iets kunnen afdraaien als je het bezwaarlijk vind. Mijn rails zijn oud en dus hoger. Op enkele plaatsen zat er een stuk flexrail tussen die schijnbaar wel lager was en je even een roffel hoorde. Wordt wat anders als de hele baan zo is natuurlijk. Lok op zijn kop leggen, spanning op de motor zetten met een stuk snoer. Motor laten draaien, stofzuigermondstuk er naast houden en de dremel langs de flens houden ;D.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

E.r.i.k.

  • Offline Offline
  • Berichten: 192
Re:Motorpost digitaliseren
« Reactie #9 Gepost op: 06 maart 2013, 23:18:51 »
ratelt over de railstoelen ;). Je zou de flenzen iets kunnen afdraaien als je het bezwaarlijk vind. Mijn rails zijn oud en dus hoger. Op enkele plaatsen zat er een stuk flexrail tussen die schijnbaar wel lager was en je even een roffel hoorde. Wordt wat anders als de hele baan zo is natuurlijk.

Da's duidelijk! Ik heb tot nu toe geen MP gekocht omdat ik hiervoor juist bang was...

Lok op zijn kop leggen, spanning op de motor zetten met een stuk snoer. Motor laten draaien, stofzuigermondstuk er naast houden en de dremel langs de flens houden ;D.

Haha, maar een slecht plan: een deel van het vijlsel zal in de (electro)magnetische motor terechtkomen ::)

Zijn er wellicht spuds te koop die goed passen bij een MP?  Ben je ook gelijk van die ellendige motor af!

Mvg,
Erik

PS: even snel gekeken bij motorbogies.com: dat is t*ring duur zeg :(

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re:Motorpost digitaliseren
« Reactie #10 Gepost op: 06 maart 2013, 23:31:27 »
Ik was vergeten te melden dat de magneet ook wordt vervangen door een permanente magneet.
Ik wist alleen niet of dan dat 5 polige anker wel zin heeft.
Verder zal ik alle tips goed doorlezen, maar helaas werkt de link naar Karst niet meer.
Nog wel één en ander te doen voordat de motorpost bij mij kan rijden.
Ik heb hier nog een lokpilot 3 liggen, kan die ook gebruikt worden of moet het echt een lopi 4 zijn?
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1045
Re:Motorpost digitaliseren
« Reactie #11 Gepost op: 06 maart 2013, 23:55:11 »
Nou ja... staan er nog wel bij v&a: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,49052.msg788278.html#msg788278
Alleen geen idee of het de goede maat is...

Wellicht biedt een oude Roco V215 oid uitkomst?

Groet,

Richard

Ronald Brandt

  • Offline Offline
  • Berichten: 218
Re:Motorpost digitaliseren
« Reactie #12 Gepost op: 07 maart 2013, 00:12:25 »
Mag ook een lopi 3 zijn.
Heb er zelf 1 omgebouwd met lopi 3en permanentmagneet. Maar de stroomafname blijf een zorgenkind, dus een powerpack of een stroomvoerende koppeling met bijbehorende stroomafnemende postwagon zijn aan te raden .
Ronald
Ronald Brandt

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21673
Re:Motorpost digitaliseren
« Reactie #13 Gepost op: 07 maart 2013, 06:47:58 »
LoPi 3 gaat natuurlijk ook prima. Die magneet scheelt een stuk Harm , een vijfpolig anker gaat daar niet zoveel meer aan toevoegen. Als je dat wel wil, dan maar gelijk alle hoogvermogenonderdelen van Märklin: magneet, anker en motorschild.

Mijn ervaring is eigenlijk dat uitgerekend de Motorpost niet ratelt over Rocoline flex. In tegenstelling tot de Hamo 1139 en de oude 1200'en.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Rockerbox2

  • Offline Offline
  • Berichten: 966
  • Als 'tie rijd zie je d'r nix van.
Re:Motorpost digitaliseren
« Reactie #14 Gepost op: 07 maart 2013, 09:10:52 »
Laat ik nu in de veronderstelling zijn dat een Hamo uitvoering altijd een permanente magneet heeft? Mijn Márklin Hamo 1135 in ieder geval wel, zie http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,50870.0.html.
Hij rijd goed met een Tams LD-G 33 en 3-polig anker, ben nog even bij de firma Keuterman geweest voor een 5-polig anker en nog wat kleine onderdelen. Volgens de heer Keuterman loopt een 5-polig anker DIGITAAL niet heel veel beter dan met een 3-polig anker. Voor mij dus gewoon het oude schoongemaakte anker er weer in. Wat ik al zij, hij rijd goed, ook langzaam en is redelijk stil. Aangestuurd door een MS2 in DCC 128 rijstappen. Soms moet je de lastregeling wat bijstellen zie de gebruiksaanwijzing van je decoder.


Ride On

Rino
Ride On

Rino