Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Eelco Storm
Vandaag om 18:09:00
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 18:01:34
Op Zuid (NL H0) door Ruben90
Vandaag om 17:57:21
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Ben
Vandaag om 17:51:04
Een leuke vrachtwagen door tothebeach
Vandaag om 17:40:03
Omgeving Frankfurt am Main door Hasenwald
Vandaag om 17:36:19
Overstap naar HTM door Jan Bennink
Vandaag om 17:30:37
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
Vandaag om 17:27:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 17:25:44
Terschellinger Spoor door defender
Vandaag om 17:15:47
Leubachtalbahn door Krokodil68
Vandaag om 16:59:26
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 16:58:17
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Wim Vink
Vandaag om 16:56:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 16:36:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn193
Vandaag om 16:30:06
De fabriek - Spoor 0 door g-j
Vandaag om 16:13:49
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:02:14
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 15:29:48
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:19:03
Welke decoder is dit? door Ben
Vandaag om 15:09:20
Tram reageert niet door R1954
Vandaag om 15:00:31
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:11:34
PB Models, ICR-rijtuigen door serie1200
Vandaag om 14:10:22
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door nighttrain1
Vandaag om 14:09:15
Nieuwe generatie spoorseinen NL door Eric B
Vandaag om 13:59:34
Kato ETA 515 door mamory
Vandaag om 13:42:14
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:20:07
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald69
Vandaag om 13:16:35
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
Vandaag om 11:57:43
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 11:02:16
  

Auteur Topic: Roco Plan T - Digitaal / 3-Rail  (gelezen 3270 keer)

v140

  • Offline Offline
  • Berichten: 584
Re:Roco Plan T - Digitaal / 3-Rail
« Reactie #15 Gepost op: 04 March 2013, 11:01:46 »
Hallo Peter

De wielen mogen dan fysiek wel geisoleerd zijn maar als je de
contacten die tegen de wielen zitten op de print elektrisch aan elkaar knoopt dan krijg je hetzelfde effect als niet geisoleerde wielen en dan maak je nog steeds kortsluiting op een twee-rail baan. Die verbinding zul je dus wel moeten verbreken om gebruik te maken van de isolatie in de wielen zelf. (staat in de posting van Henk boven je eigen bericht  ;D)

Gr. Ron
« Laatst bewerkt op: 04 March 2013, 11:05:57 door v140 »
Gr. Ron

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re:Roco Plan T - Digitaal / 3-Rail
« Reactie #16 Gepost op: 04 March 2013, 11:28:01 »
Snap ik, maar Josiu zegt dat ze geïsoleerd zijn (ik mag hopen dat hij dat heeft doorgemeten en niet alleen op het oog heeft gedaan). Waar ik me een beetje over verbaas is dat er over een aantal zaken heen wordt gelezen, zoals:

Ik wil het vooral simpel houden. Niet ingaan op railhoogte of wat dan ook.

en vervolgens:

Is al eens naar de flenshoogte gekeken?

Maar goed.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

v140

  • Offline Offline
  • Berichten: 584
Re:Roco Plan T - Digitaal / 3-Rail
« Reactie #17 Gepost op: 04 March 2013, 11:36:16 »
Ah, OK, op die fiets.
Ik mag dan inderdaad hopen dat ze zijn doorgemeten want deze "op het oog" constatering is erg beperkt inderdaad.

Gr. Ron
Gr. Ron

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5374
  • Team Mitropa - OHMB
Re:Roco Plan T - Digitaal / 3-Rail
« Reactie #18 Gepost op: 04 March 2013, 11:50:51 »
Je moet ook rekening houden met de wielen: voor 3-rail worden vaak wielen met hoge flenzen gebruikt die geschikt zijn voor maximaal K of C-rail (code 93?).  Als je die trein dan op een code-83 rail zet zoals Roco of Peco dan heb je ratelende wielen en slecht elektrisch contact.  Is het bijvoorbeeld Piko A-gleis (code 100) dan zit je waarschijnlijk goed.


ff overheen gelezen..advies was goed bedoeld hoor. Maar ja wie wil dan ook 3-rail spullen, da's zo 1935... ;D ;D

Maar serieus: De meeste Roco wisselstroommodellen die ik ken zijn aangepaste gelijkstromers, dus geisoleerde assen met een gesoldeerde doorverbinding op de stroomafnemers. Dus alleen met soldeerwerk aan te passen.
« Laatst bewerkt op: 04 March 2013, 11:54:50 door Besselspoor »
RETROBAHN A.G.

Jeroen Mooij

  • Offline Offline
  • Berichten: 286
  • check www.roestrijden.nl
Re:Roco Plan T - Digitaal / 3-Rail
« Reactie #19 Gepost op: 04 March 2013, 11:56:14 »
Ik heb een ex 3-rail rivarossi 1300 rondrijden op gelijkstroom.
Daar zaten de linker en rechter rail op de print aan elkaar gesoldeerd.

Simpelweg het draadje van het sleepcontact losgezet en hier weer (ik meen de rechter)rail stroomafname weer aan gesoldeerd.

Werkt prima.


Ik heb voor mijn vader de Trix Ram eens omgebouwd naar 3-rail door dit precies andersom uit te voeren. werk perfect.


Jaren geleden al kon mijn gelijkstroom FL*sprinter al gekoppeld rijden op de wisselstroombaan van mijn vader.
Middels een schakelaar kon ik de wielen met elkaar doorverbinden. De voeding van de motor kwam dan (2-polig)via een stroomgeleidende koppeling.

Groet,

Jeroen
Treinen moeten rijden

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22580
Re:Roco Plan T - Digitaal / 3-Rail
« Reactie #20 Gepost op: 04 March 2013, 12:00:18 »
Snap ik, maar Josiu zegt dat ze geïsoleerd zijn (ik mag hopen dat hij dat heeft doorgemeten en niet alleen op het oog heeft gedaan).

Ik heb dat gelezen als dat er alleen geïsoleerde wielstellen in zitten. Dat is al bijzonder, omdat er voor de meeste Roco locs wel degelijk specifieke ongeïsoleerde wielstellen in drierailvarianten worden toegepast. Ik ben er voetstoots vanuit gegaan dat de boel intern electrisch weer is verbonden. Al was het alleen maar omdat er anders op veel drierailbanen problemen ontstaan met de detectie.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

teunistreinen

  • Offline Offline
  • Berichten: 132
    • Raptorforum Voor en Door Raptor gebruikers
Re:Roco Plan T - Digitaal / 3-Rail
« Reactie #21 Gepost op: 04 March 2013, 12:00:37 »
Hoi Jeroen

Dank.
Tja, het werkt dus gewoon.

teunis
Marklin M-rails, ca 100 electr.wissels, ca 50 loks met 60902 of ESU. Bestuurd door Trainbrain, Koploper en nu Raptor. Zelfbouw van EDITS wissel- en schakeldecoders, boosters en terugmelders. Zelfbouw van Viessman lichtseinen, LDT seindecoders en Boosters.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22580
Re:Roco Plan T - Digitaal / 3-Rail
« Reactie #22 Gepost op: 04 March 2013, 12:04:47 »
Er is ook niemand die anders beweerd. Ombouwen is niet moeilijk, maar dat elke keer doen als het stel mee naar de club moet, lijkt mij geen lolletje.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4655
Re:Roco Plan T - Digitaal / 3-Rail
« Reactie #23 Gepost op: 04 March 2013, 12:06:39 »
Ik kan alleen maar beamen dat veel Roco 3-rail modellen geïsoleerde assen hebben (maar een hogere flens). Om niet voor problemen te zorgen zijn de stroomafnemers van de 2 wielen intern met elkaar verbonden. Om dus op 2-rail te rijden moet je een van deze 2 stroomafnemers verbinden met het punt waar nu de sleper zit. Om dus 2-rail en 3-rail te kunnen rijden is wel wat schakelwerk/verbouwing nodig.

Dit nog afgezien van de decoder. Maar ook hier past Roco vaak een multi protocol decoder die zowel MM als DCC snapt. Ik weet niet hoe het precies voor dit model zit maar dat is makkelijk te testen. (3-rail spoortje, DCC centrale eraan en kijken of hij reageert).


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

teunistreinen

  • Offline Offline
  • Berichten: 132
    • Raptorforum Voor en Door Raptor gebruikers
Re:Roco Plan T - Digitaal / 3-Rail
« Reactie #24 Gepost op: 04 March 2013, 12:12:15 »
Er is ook niemand die anders beweerd. Ombouwen is niet moeilijk, maar dat elke keer doen als het stel mee naar de club moet, lijkt mij geen lolletje.

Misschien een uitdaging om het zo te maken dat met een simpele "klik" van een schakelaar de trein  geschikt is voor 2 rail of 3rail.

oef...

teunis
Marklin M-rails, ca 100 electr.wissels, ca 50 loks met 60902 of ESU. Bestuurd door Trainbrain, Koploper en nu Raptor. Zelfbouw van EDITS wissel- en schakeldecoders, boosters en terugmelders. Zelfbouw van Viessman lichtseinen, LDT seindecoders en Boosters.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22580
Re:Roco Plan T - Digitaal / 3-Rail
« Reactie #25 Gepost op: 04 March 2013, 12:34:29 »
Dat kan natuurlijk en het mooiste is dan om die schakelaar van buitenaf te kunnen bedienen. Het zou alleen goed kunnen dat de boel in alle vier de bakken is doorverbonden en dan hebben we het over vier schakelaars. Maar dat weet ik eigenlijk niet.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Noordpool

  • Offline Offline
  • Berichten: 205
    • https://sites.google.com/site/omroepmodelspoorclub/home
Re:Roco Plan T - Digitaal / 3-Rail
« Reactie #26 Gepost op: 06 March 2013, 16:58:57 »
Ik heb alle info doorgespeeld naar diegene. Hij gaat wat uitproberen en wil iedereen bedanken voor de gegeven adviezen.
Lid: OMC Hilversum.
Gebouwde banen: KBS 562, Ergernisse I & II, Numéro 4, Less is More en in aanbouw Baan 6 (Nog Naamloos).