Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 00:20:24
Line-up foto's van modellen door Ronald69
Vandaag om 00:07:33
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
25 July 2025, 23:21:37
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
25 July 2025, 23:20:05
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Wim Vink
25 July 2025, 23:17:57
Heroplage Artitec Plan W? door Jeroen Water
25 July 2025, 23:14:02
US diorama in H0 door Wim Vink
25 July 2025, 23:10:40
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
25 July 2025, 23:01:52
Iemand ervaringen met een Lima Astora RaBe 503 018, art 1680 ? door Dave.......
25 July 2025, 22:58:55
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
25 July 2025, 22:58:28
Mijn geweatherde modellen door Dave.......
25 July 2025, 22:42:29
Aachenau West door wob
25 July 2025, 22:34:05
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door MOVisser
25 July 2025, 22:29:47
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
25 July 2025, 21:46:43
Chinese prut kabel door Menno
25 July 2025, 21:33:22
Show je werkplek door cor_b
25 July 2025, 21:25:19
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
25 July 2025, 21:00:32
schok bij vertrek door phdirk
25 July 2025, 20:52:17
Raadplaatje door Rick
25 July 2025, 19:15:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
25 July 2025, 19:11:24
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door grossraumwagen
25 July 2025, 18:59:13
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
25 July 2025, 17:35:46
Seuthe gaat stoppen door ex-DR V100
25 July 2025, 15:46:46
Arduino loconet-interfaces door NTeering
25 July 2025, 14:09:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
25 July 2025, 14:07:51
Spuitmondjes door Bahn-AG
25 July 2025, 13:51:34
Yamorc booster door Montanbahn
25 July 2025, 13:23:59
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door KNed
25 July 2025, 13:06:17
C en K rails samen door Blausee-Mitholz
25 July 2025, 12:54:53
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
25 July 2025, 12:49:58
  

Auteur Topic: Roco Plan T - Digitaal / 3-Rail  (gelezen 3202 keer)

v140

  • Offline Offline
  • Berichten: 584
Re:Roco Plan T - Digitaal / 3-Rail
« Reactie #15 Gepost op: 04 March 2013, 11:01:46 »
Hallo Peter

De wielen mogen dan fysiek wel geisoleerd zijn maar als je de
contacten die tegen de wielen zitten op de print elektrisch aan elkaar knoopt dan krijg je hetzelfde effect als niet geisoleerde wielen en dan maak je nog steeds kortsluiting op een twee-rail baan. Die verbinding zul je dus wel moeten verbreken om gebruik te maken van de isolatie in de wielen zelf. (staat in de posting van Henk boven je eigen bericht  ;D)

Gr. Ron
« Laatst bewerkt op: 04 March 2013, 11:05:57 door v140 »
Gr. Ron

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re:Roco Plan T - Digitaal / 3-Rail
« Reactie #16 Gepost op: 04 March 2013, 11:28:01 »
Snap ik, maar Josiu zegt dat ze geïsoleerd zijn (ik mag hopen dat hij dat heeft doorgemeten en niet alleen op het oog heeft gedaan). Waar ik me een beetje over verbaas is dat er over een aantal zaken heen wordt gelezen, zoals:

Ik wil het vooral simpel houden. Niet ingaan op railhoogte of wat dan ook.

en vervolgens:

Is al eens naar de flenshoogte gekeken?

Maar goed.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

v140

  • Offline Offline
  • Berichten: 584
Re:Roco Plan T - Digitaal / 3-Rail
« Reactie #17 Gepost op: 04 March 2013, 11:36:16 »
Ah, OK, op die fiets.
Ik mag dan inderdaad hopen dat ze zijn doorgemeten want deze "op het oog" constatering is erg beperkt inderdaad.

Gr. Ron
Gr. Ron

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5335
  • Team Mitropa - OHMB
Re:Roco Plan T - Digitaal / 3-Rail
« Reactie #18 Gepost op: 04 March 2013, 11:50:51 »
Je moet ook rekening houden met de wielen: voor 3-rail worden vaak wielen met hoge flenzen gebruikt die geschikt zijn voor maximaal K of C-rail (code 93?).  Als je die trein dan op een code-83 rail zet zoals Roco of Peco dan heb je ratelende wielen en slecht elektrisch contact.  Is het bijvoorbeeld Piko A-gleis (code 100) dan zit je waarschijnlijk goed.


ff overheen gelezen..advies was goed bedoeld hoor. Maar ja wie wil dan ook 3-rail spullen, da's zo 1935... ;D ;D

Maar serieus: De meeste Roco wisselstroommodellen die ik ken zijn aangepaste gelijkstromers, dus geisoleerde assen met een gesoldeerde doorverbinding op de stroomafnemers. Dus alleen met soldeerwerk aan te passen.
« Laatst bewerkt op: 04 March 2013, 11:54:50 door Besselspoor »
RETROBAHN A.G.

Jeroen Mooij

  • Offline Offline
  • Berichten: 286
  • check www.roestrijden.nl
Re:Roco Plan T - Digitaal / 3-Rail
« Reactie #19 Gepost op: 04 March 2013, 11:56:14 »
Ik heb een ex 3-rail rivarossi 1300 rondrijden op gelijkstroom.
Daar zaten de linker en rechter rail op de print aan elkaar gesoldeerd.

Simpelweg het draadje van het sleepcontact losgezet en hier weer (ik meen de rechter)rail stroomafname weer aan gesoldeerd.

Werkt prima.


Ik heb voor mijn vader de Trix Ram eens omgebouwd naar 3-rail door dit precies andersom uit te voeren. werk perfect.


Jaren geleden al kon mijn gelijkstroom FL*sprinter al gekoppeld rijden op de wisselstroombaan van mijn vader.
Middels een schakelaar kon ik de wielen met elkaar doorverbinden. De voeding van de motor kwam dan (2-polig)via een stroomgeleidende koppeling.

Groet,

Jeroen
Treinen moeten rijden

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22504
Re:Roco Plan T - Digitaal / 3-Rail
« Reactie #20 Gepost op: 04 March 2013, 12:00:18 »
Snap ik, maar Josiu zegt dat ze geïsoleerd zijn (ik mag hopen dat hij dat heeft doorgemeten en niet alleen op het oog heeft gedaan).

Ik heb dat gelezen als dat er alleen geïsoleerde wielstellen in zitten. Dat is al bijzonder, omdat er voor de meeste Roco locs wel degelijk specifieke ongeïsoleerde wielstellen in drierailvarianten worden toegepast. Ik ben er voetstoots vanuit gegaan dat de boel intern electrisch weer is verbonden. Al was het alleen maar omdat er anders op veel drierailbanen problemen ontstaan met de detectie.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

teunistreinen

  • Offline Offline
  • Berichten: 132
    • Raptorforum Voor en Door Raptor gebruikers
Re:Roco Plan T - Digitaal / 3-Rail
« Reactie #21 Gepost op: 04 March 2013, 12:00:37 »
Hoi Jeroen

Dank.
Tja, het werkt dus gewoon.

teunis
Marklin M-rails, ca 100 electr.wissels, ca 50 loks met 60902 of ESU. Bestuurd door Trainbrain, Koploper en nu Raptor. Zelfbouw van EDITS wissel- en schakeldecoders, boosters en terugmelders. Zelfbouw van Viessman lichtseinen, LDT seindecoders en Boosters.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22504
Re:Roco Plan T - Digitaal / 3-Rail
« Reactie #22 Gepost op: 04 March 2013, 12:04:47 »
Er is ook niemand die anders beweerd. Ombouwen is niet moeilijk, maar dat elke keer doen als het stel mee naar de club moet, lijkt mij geen lolletje.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re:Roco Plan T - Digitaal / 3-Rail
« Reactie #23 Gepost op: 04 March 2013, 12:06:39 »
Ik kan alleen maar beamen dat veel Roco 3-rail modellen geïsoleerde assen hebben (maar een hogere flens). Om niet voor problemen te zorgen zijn de stroomafnemers van de 2 wielen intern met elkaar verbonden. Om dus op 2-rail te rijden moet je een van deze 2 stroomafnemers verbinden met het punt waar nu de sleper zit. Om dus 2-rail en 3-rail te kunnen rijden is wel wat schakelwerk/verbouwing nodig.

Dit nog afgezien van de decoder. Maar ook hier past Roco vaak een multi protocol decoder die zowel MM als DCC snapt. Ik weet niet hoe het precies voor dit model zit maar dat is makkelijk te testen. (3-rail spoortje, DCC centrale eraan en kijken of hij reageert).


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

teunistreinen

  • Offline Offline
  • Berichten: 132
    • Raptorforum Voor en Door Raptor gebruikers
Re:Roco Plan T - Digitaal / 3-Rail
« Reactie #24 Gepost op: 04 March 2013, 12:12:15 »
Er is ook niemand die anders beweerd. Ombouwen is niet moeilijk, maar dat elke keer doen als het stel mee naar de club moet, lijkt mij geen lolletje.

Misschien een uitdaging om het zo te maken dat met een simpele "klik" van een schakelaar de trein  geschikt is voor 2 rail of 3rail.

oef...

teunis
Marklin M-rails, ca 100 electr.wissels, ca 50 loks met 60902 of ESU. Bestuurd door Trainbrain, Koploper en nu Raptor. Zelfbouw van EDITS wissel- en schakeldecoders, boosters en terugmelders. Zelfbouw van Viessman lichtseinen, LDT seindecoders en Boosters.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22504
Re:Roco Plan T - Digitaal / 3-Rail
« Reactie #25 Gepost op: 04 March 2013, 12:34:29 »
Dat kan natuurlijk en het mooiste is dan om die schakelaar van buitenaf te kunnen bedienen. Het zou alleen goed kunnen dat de boel in alle vier de bakken is doorverbonden en dan hebben we het over vier schakelaars. Maar dat weet ik eigenlijk niet.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Noordpool

  • Offline Offline
  • Berichten: 200
    • https://sites.google.com/site/omroepmodelspoorclub/home
Re:Roco Plan T - Digitaal / 3-Rail
« Reactie #26 Gepost op: 06 March 2013, 16:58:57 »
Ik heb alle info doorgespeeld naar diegene. Hij gaat wat uitproberen en wil iedereen bedanken voor de gegeven adviezen.
Lid: OMC Hilversum.
Gebouwde banen: KBS 562, Ergernisse I & II, Numéro 4, Less is More en in aanbouw Baan 6 (Nog Naamloos).