Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 23:31:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 22:30:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 22:20:51
booster vraag door reinderlf
Vandaag om 22:08:53
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 21:40:36
Wat was jullie allereerste loc? door Bahn-AG
Vandaag om 21:10:02
Wat te doen met oude catalogi door sncf231e
Vandaag om 21:09:10
Her-(her-)beginnen door Overet
Vandaag om 21:06:51
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 20:57:06
Terugverende koppeling door phdirk
Vandaag om 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
Vandaag om 20:24:48
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 20:17:43
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:09:59
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
Vandaag om 19:58:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 19:53:30
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
Vandaag om 19:33:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
Vandaag om 19:29:14
Trix DXI van DC naar AC door hmmglaser
Vandaag om 19:27:03
Vitrinekast door Scratchbuilt
Vandaag om 18:44:53
MoBaBro.de door henk
Vandaag om 17:54:00
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
Vandaag om 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Tedo
Vandaag om 17:41:37
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 17:30:20
Station Arnhem jaren '80' door Niels B
Vandaag om 17:26:13
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:57:56
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 16:20:35
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:09:31
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Pauldg
Vandaag om 15:42:46

Auteur Topic: Welk type koppeling gebruiken op h0m modellen?  (gelezen 4666 keer)

Marco Staartjes

• Offline Offline
Welk type koppeling gebruiken op h0m modellen?
« Gepost op: 26 June 2007, 21:32:47 »
Binnenkort ga ik beginnen met de bouw van h0m modellen. Het eerste messing bouwpakket is reeds besteld. Als voorbereiding heb een Tillig h0m goederenwagen aangeschaft. Hier ontbrak de bij smalspoor aanwezige middenbuffer. Reden is dat de aanwezige beugelkoppeling blijft haken aan een mogelijk aanwezige middenbuffer. Welk type koppeling kan ik wel gebruiken bij een aanwezige middenbuffer?

Marco.

stig

• Offline Offline
Re: Welk type koppeling gebruiken op h0m modellen?
« Reactie #1 Gepost op: 26 June 2007, 22:20:45 »
Al eens naar Bemo gekeken?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Marco Staartjes

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 27 June 2007, 08:57:54 »
De BEMO koppeling lijkt (voor zover ik het in de catalogus goed kan bekijken) precies op de Tillig koppeling zoals deze reeds aanwezig is, namelijk een beugelkoppeling. Deze beugel zal tijdens gebruik, dus in bogen of tijdens ontkoppelen met de middenbuffer in "conflict" komen.

Ik ben eigenlijk op zoek naar een kleine koppeling die geen omhoog bewegende delen heeft. Bestaat zoiets?

Marco.
« Laatst bewerkt op: 27 June 2007, 12:22:09 door Peter Korsten. Reden: Citaat van voorgaande bericht verwijderd. »

stig

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 27 June 2007, 09:38:17 »
Wat is er mis met die beugelkoppeling? Ik vind het een acceptabele oplossing voor een middenbuffer. Ik heb RhB materiaal, dus weet een beetje hoe dat gaat. Let wel, je moet de middenbufer dan wel weglaten natuurlijk! De beugelkoppeling "gaat door voor" middenbuffer. Iets anders is er eigenlijk niet.

Ja, je kunt er een amerikaanse klauwkoppeling onder hangen, maar dan krijg je zo'n bonk op de voorkant, dat staat niet.

Andere mogenlijkheid is een staafje in de buffer te steken met een ring. Deze ring hang je dan over de andere staafje in de andere buffer. Proberen maar...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #4 Gepost op: 27 June 2007, 09:54:57 »
Rik en ik zaten met hetzelfde probleem bij zn Franse H0m-baantje, dus werden wat gitaarsnaren van zn vriendin gevorderd om te proberen of er misschien wat te bereiken valt met alex jackson-koppelingen. Wegens luiheid etc etc hebben we nu welgeteld 3 koppelingen maar die lijken het toch best te doen. Gamma-deurmagneetjes onder de baan voor de ontkoppeling en gaan met die handel  ;)
Maar ja, voor het ook echt gaat werken zijn we denk ik wel weer even verder... afstellen afstellen afstellen.....
Hier een linkje:
http://www.mmrs.co.uk/technical/ajcoupling.htm
't lijkt een erg onbenullig ding maar ik heb er weleens eerder mee geëxperimenteerd en het is echt een geniaal ontwerp, heel simpel, heel goedkoop en het doet in feite bijna hetzelfde als een dure kadee terwijl het er mooier uitziet. Het nadeel is dat bij geduwd rijden de koppeling geen drukkrachten opvangt en de buffers dus het werk moeten doen, wat bij krappe bogen dus niet werkt... Maar bij smalspoormaterieel met middenbuffer is dat probleem minder aanwezig omdat de middenbuffer vaak lekker breed is (eventueel kun je m ook zelf nog wat breder maken dan ie hoort te zijn)

Marco Staartjes

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 27 June 2007, 10:06:59 »
Wat is er mis met die beugelkoppeling? Ik vind het een acceptabele oplossing voor een middenbuffer. Ik heb RhB materiaal, dus weet een beetje hoe dat gaat. Let wel, je moet de middenbufer dan wel weglaten natuurlijk! De beugelkoppeling "gaat door voor" middenbuffer. Iets anders is er eigenlijk niet.

Er is niks mis met de beugelkoppeling, maar om mijn modellen zo natuurgetrouw te bouwen, was mijn eerste plan om ook de middenbuffer te monteren. Dan zou er dus een "conflikt" komen met de koppeling.
Ik had zelf ook al ondervonden dat er onder de middenbuffer eigelijk te weinig ruimte is om daar nog een koppeling te monteren.

Zodra de modellen rijklaar zijn, zal ik eens verder proberen.

Marco.

Marco Staartjes

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 27 June 2007, 10:10:50 »
Floris, 

ook een "zelfbouw" optie heb ik overwogen, maar voor motoren, wielen, koppelingen enz wil ik in verband met betrouwbaarheid toch gebruik maken van kant en klare onderdelen.

Marco.

erwin

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 27 June 2007, 11:08:28 »
micro scale kadee koppelingen kunnen zonder dat er iets aan de middenbuffer gewijzigt wordt onder de middenbuffer geplaats worden. De koppeling steekt slechts iets voor de buffer uit.
Deze koppelingen zijn magnetisch ontkoppelbaar en zijn redelijk goed verkrijgbaar. Dit zijn dus N spoor kadee koppelingen en niet te vergelijken met HO kadees! O.a te verkrijgen bij Jophispoor.
Jocadis gebruikt deze koppelingen voor zijn SNCV materieel en ik gebruik ze op bijna alle modellen welke ik verkoop voor het Nederlandse systeem waarbij een middenbuffer gebruikt wordt.

Met vriendelijke groet,

Erwin

Marco Staartjes

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 27 June 2007, 11:59:42 »
Erwin,

misschien is dat een optie. Op hun website http://www.micro-trains.com
kan ik echter niet de verschillende typen koppeling vinden. Kan jij me misschien verder helpen? En heb je toevallig een plaatje hoe dat er dan in de praktijk uitziet?

Marco.

BVZfan

• Smalspoormalloot
  • Offline Offline
  • HGe 4/4 II
    • Zermattbahn
« Reactie #9 Gepost op: 27 June 2007, 12:36:10 »
Marco,

Misschien hier eens een kijkje nemen: www.Mirawo.ch ?

Speciaal gemaakt voor H0m om de middenbuffer te imiteren. Werkt op een zelfde manier als de Kadee koppelingen. Goedkoop zijn ze niet sFr 5,50 per stuk en ik heb er zelf geen ervaringen mee (gebruik gewoon de beugelkoppelingen van Bemo).

Mvg,

- Paul

erwin

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 27 June 2007, 13:29:18 »
op www.werpsmodelbouw.nl staat een foto van een nederlands model met de betreffende koppeling.

groet,

Erwin

stig

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 27 June 2007, 13:41:29 »
Speciaal gemaakt voor H0m om de middenbuffer te imiteren. Werkt op een zelfde manier als de Kadee koppelingen.

Dat komt omdat het kadees zijn... de H0n3 variant. Maar dit moet je niet willen, het is speciaal voor Bemo ontwikkeld. Dat moet je weer gaan aanpassen om aan andere modellen te plakken.

Nu werken ze met kadees, maar vrooeger met een adapter voor Fl* N-spoor kortkoppelingen.

Marco Staartjes

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 27 June 2007, 14:02:14 »
De koppeling onder de middenbuffer op www.werpsmodelbouw.nl ziet er lekker klein uit. Misschien ga ik dat wel proberen in de toekomst!

Marco.

arjen

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 27 June 2007, 18:43:23 »
Weet je zeker dat je überhaupt een middenbuffer nodig hebt? In het echt komen bij smalspoor allerlei verschillende koppelingen voor. Meestal dient dan de koppeling tevens als buffer. Aparte middenbuffers waren in West-Europa de regel, maar elders eerder een uitzondering.
Kortom, welk bedrijf wil je precies gaan nabouwen?

Arjen.

Marco Staartjes

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 27 June 2007, 20:25:56 »
Arjan,

ik heb zeker een middenbuffer nodig. Mijn voorbeeld is de voormalige Südharz-Eisenbahn (1963 opgeheven). Deze maatschappij had (tot voor WOII) een directe verbinding met de NWE en GHE (huidige Harzer Schmalspur Bahnen).
Mijn eerste model zal de Triebwagen T02 zijn.

Marco.