Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door Camickaeze
Vandaag om 10:30:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:20:45
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 10:18:01
Project X...... door Ivo tB
Vandaag om 10:15:29
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling?? door verst107
Vandaag om 09:52:50
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Eric B
Vandaag om 09:48:44
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
Vandaag om 09:46:16
Nahmertaler Kleinbahn door Ronald Halma
Vandaag om 09:43:38
Een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
Vandaag om 09:39:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:32:06
NS 8800 in spoor 0 door bollen neus
Vandaag om 09:20:09
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 09:00:22
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 08:32:10
Hoe een schaduwstation automatiseren door Dirk
Vandaag om 08:10:52
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 07:39:29
Show je werkplek door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:47:39
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
08 October 2025, 22:26:30
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Hans1963
08 October 2025, 22:18:48
Een leuke vrachtwagen door Modellbahnwagen
08 October 2025, 21:43:30
C12c rijtuig door roco
08 October 2025, 21:12:06
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Cc72000
08 October 2025, 20:48:54
Raadplaatje door chrvdv37402
08 October 2025, 19:49:55
info gezocht over ETS aandrijfunits door Pauldg
08 October 2025, 19:41:05
De prachtige reeksen van Bemo door Ronald Halma
08 October 2025, 19:05:14
Layne, Somewhere South. door Noordernet
08 October 2025, 18:40:14
slechte stroomafname bij ROCO RH310 7120013 door prutser
08 October 2025, 18:16:02
Modelbaan Beltheim. door Paul1969
08 October 2025, 17:01:07
NS-1000 in spoor-1 door Edwin2121992
08 October 2025, 16:20:52
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
08 October 2025, 15:47:37
Tsjechische Sikken door maartenvdb
08 October 2025, 15:38:59

Auteur Topic: Grau i/Z (H0e)  (gelezen 4360 keer)

Harry

• Offline Offline
Grau i/Z (H0e)
« Gepost op: 27 February 2013, 22:10:29 »
Hallo allen,

ik lees hier al jaren mee, van 2002 tot half 2005 had ik een simpele rondlopende baan in de 2 na grootste slaapkamer bij mij in huis. Relaties komen, je bent een extra bed nodig, relaties gaan. Ik was tijdens mijn relatie begonnen met een zolderbaan. (Mijn vriendin begreep trouwens niet dat ik dat leuk vond, maar als je elke dag om 5 uur opstaat om te gaan werken en 's avonds om 5 / 5.30 thuis komt wil je wel eens wat droomtijd hebben.)
 Hier nooit verder gekomen dan het schaduwstation. Op zolder.... weinig gezelligheid, altijd weer die vlisotrap op en af. Jullie begrijpen het al, het ging mij tegenstaan. Sinds die tijd heeft modelspoor op een laag pitje gestaan. Beetje verzamellen van Stoomloks/ rijtuigen/ wagons in TP IIa, in mijn ogen de hoogtijdagen van de DeutscheReichsbahnGesellschaft. Mede geinspireerd door een baan door 2 fanatieke nederlanders die een grote baan aan het bouwen zijn. Beide zijn ook actief hier op de site.

Zat te dubben van wat zal ik doen. Ik kwam liliput tegen, een leuk klein H0-lokje op N-rails. Hierna eens verder gekeken, kan leuk zijn. Is dus H0e. Niet geschoten altijd mis, dus een lokje gekocht met een paar wagonnetjes van de Zillertalbahn, gewoon voor de leuk ende heb. Verder gekeken, zie ik rolbokwagens, verhaal drastisch inkorten, dit wordt hem. Mooi met rongenwagens op rolbokken, dat staat mij aan.

Volgende kwestie: waar komt mijn baantje? Zolder? nee, slaapkamer zal kunnen, maar waar kijk je er het meeste naar? in de woonkamer. Dus de grote wordt in eerste instantie aangepast naar wat hier mogenlijk is+ ik wordt verplicht om met het bouwen ook wat af te werken. Hier op het forum zie ik veel mooie banen, verschillende bouwmethoden/ opvattingen/ meningen etc. etc. Dus van afval(lig)hout maar een paar bakken gemaakt. Met verf erover zie je geen verschillen meer:

Ik merkte bij mij dat ik vaak te weinig licht had, zo op de Kees-Jan methode verlichting erin gemaakt, altans aan de rechterzijde, links moet nog.
Mijn tempo kan hoog zijn, maar ook heel laag. Dus upgrades zijn niet gegarandeerd binnen een paar dagen.

mvg Harry
« Laatst bewerkt op: 28 February 2013, 00:42:58 door Harry »
H0e: Lilliput en Halling
Verzameling Trams: Roco, Lima, Hobbytrain en Lemke (Kato)

T.Spat

• Offline Offline
Re:Grau i/Z
« Reactie #1 Gepost op: 27 February 2013, 22:55:34 »
Dat is al een mooi begin (y)

Die bakken zien er professioneel uit, ik ga dit draadje wel volgen...

Mvg,

Tis

Harry

• Offline Offline
Re:Grau i/Z (H0e)
« Reactie #2 Gepost op: 01 March 2013, 16:45:25 »
Bedankt Tis.

Volgende stap, ook in het verleden vaak zitten kloten met sporenplannen. Mooi bedacht, maar of ik liep vast met een stoomlok (geen omloopmogenlijkheid) of bedenk ze zelf maar.
Dus mooi aan het speuren op sporenplan.nl of er wat is wat mij wel aanstaat. De hele lijn van de zillertalbahn bijlangs geweest, kom je op het eindpunt: Mayrhofen. Aangezien ik 1 spoor nodig ben voor personenverkeer en ik de mogenlijkheid open wil houden voor stoomlokjes  ;D ;D zijn dit er dus 2, met omloopmegenlijkheid. (spoor 1+2 op tekening) Ook wil ik een plaats hebben voor het lossen van stamhout en laden van bewerkt hout á la Cape Côd dus verpakt in folie. Hiervoor heb ik spoor 4, met rangeermogenlijkheid op spoor 3
Omloopsporen zijn spoor 6 en 8, op spoor 7 komt een lokschuurtje met op spoor 6 een waterkraan en een hokje o.i.d. voor wat kolen. Spoor 5 wordt dusdanig lang dat er een stammetje kan staan, omdat er 'smorgens en 'savonds een extra trein rijdt voor scholieren.

Sporenplan:

Verkijk je hier niet op. Aangezien ik zo niet een goede N-spoor rail kon vinden heb ik maar even fleischmann H0 gepakt.
Het gaat hier om een impressie.
Mijn railtype Peco H0e (of 009) rail code 80. Rail van binnenkomst ligt ongeveer in het midden van de bak, terwijl spoor 5 zich vrij kort tegen de achterwand bevind. Bakmaat ongeveer 50x100.
« Laatst bewerkt op: 01 March 2013, 18:54:35 door Harry »

Harry

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 01 March 2013, 17:15:36 »
Heb ik nog een vraagje, de eerste stap die volgt is de 230 stroom. Hoeveel stopcontacten worden er gebruikt bij modulebakken?
1 Ledverlichting
2 Twincentre
3 verlichtingstrafo

of denk ik nu te 'zwaar'?

mvg Harry

Harry

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 01 March 2013, 22:37:42 »
Zoals ik in mijn openingspost schreef: rongenwagen (Piko Roos-1) op rolbokwagons (Liliput WW...) achter een Diesellok Gmeinder Lupo.

Enige de lading moet nog gefixeerd worden en de rongenwagen moet nog vastgezet worden met blokken en kettingen.
« Laatst bewerkt op: 07 March 2013, 20:13:28 door Harry. Reden: plaatje hersteld »

eenop87

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 01 March 2013, 23:05:33 »
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met hoeveel stopkontakten je nodig hebt. Je moet gewoon minimaal zoveel "gaten" hebben als het aantal stekkers.
Als je vraag betrekking heeft op de maximale belasting van een stopkontakt, hoef je je geen zorgen te maken. Alles van je baan kan door één stopkontakt geleverd worden, alleen moet je er niet tegelijkertijd een krultang op zetten ;D ;D.

Groet,
Gerrit

Harry

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 01 March 2013, 23:49:44 »
Ik bedoel ermee of ik niet te weinig stopcontacten heb. Dat ik dus dingen vergeet welke ik in de toekomst wel nodig ben. Ik heb er een hekel aan om later het wiel overnieuw uit te vinden. Zelf dacht ik naast de genoemde punten 1 extra stopcontact te maken. Het kan zijn dat er hier mensen zijn die zeggen, maak er 1 of 2 erbij voor b.v. mijn krultang.

eenop87

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 02 March 2013, 00:17:26 »
Hang je er toch gewoon een stekkerdoos aan met tig aansluitingen. Als je er een kiest met schakelaar kan je in één klap alles in of uitschakelen.
Zelf gebruik ik een Master-Slave stekkerdoos. M'n computer op de master en de rest op de slave-aansluitingen.
Hoef ik alleen maar mijn computer te schakelen.

Gerrit

Lucien

• Offline Offline
  • narrow minded and proud of it
« Reactie #8 Gepost op: 02 March 2013, 13:22:34 »
Harry,
je schrijft dat je Peco 009 railmateriaal gebruikt. Pak dan wel de mainline points en niet de korte wisseltjes als je met de getoonde opgeschemelde rongenwagens wil gaan rangeren. Je loopt anders kans op ontsporingen.

Probeer anders eens AnyRail te downloaden. De gratis versie heeft Peco 009 in de bibliotheek.
Lucien

Harry

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 02 March 2013, 17:35:32 »
@gerrit, ik ben meer van 1 stekker eruit, zodat ik de bak op zijn rug kan leggen, zodat ik er lekkerder aan de onderzijde kan werken. Ik wil onder elke bak 1 stekkerdoos welke ik kan doorlussen.

@lucien, dat klopt. Alleen ik heb de wissels al, maar ik zal zorgen dat het goederendeel dus andere wissels krijgt. Ik had de wissels wel getest, vooruit achteruit met 6 rolbokken, maar :-[ ik had nog geen lange rongenwagens.
Zijn dus eigenlijk maar 3 wissels.

Harry

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 07 March 2013, 17:45:10 »
Zo, eerste begin is er. De bodem heb ik terra geschilderd (waarom terra, had ik nog staan). De eerste messing schroeven voor het vastzetten van de rails zijn in de bodem geschroeft, opgeruwd en vertint Dus het spel kan beginnen!

mvg Harry

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #11 Gepost op: 07 March 2013, 19:58:13 »
Als ik je laatste bericht aangaande stroom lees dan begin ik het idee te krijgen dat je een ringleiding aan t maken bent onder je bakken.
Als dat zo is dan hoefje niet eens een stekkerdoos op je bakken te plaatsen,als je kaal gestripte stroomdraad onder je bakken hangt dan kan je daar naar believen tzt dingen verder bij aan solderen.
Met blokjes of iets dergelijks kan je de stroom doorvoer dan maken waar in huis ook bv stroomverbindingen wordn doorgekoppeld(of zoals je deze in moderne lampen vind voor aan t plafond)
*hopelijk heb ik t vragen verhaaltje goed begrepen  ;D *
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Harry

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 10 March 2013, 21:50:30 »
Mijn defenitieve baanplan maar eens op papier gezet. Lekker gemakkelijk schaal 1:2, kun je direct zien of het een beetje lijkt.
Het baanplan afgetekend op de bakken en de eerste rails vastgesoldeerd. De eerste wissels liggen.

mvg Harry

Harry

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 16 March 2013, 19:38:14 »
Zo de eerste proefritten zijn gemaakt. Ik heb al gemerkt dat het leggen van de rails veel naukeuriger komt dan bij standaard H0. De eerste ontsporingen al gehad. Doordat ik dus met opgeschemelde wagens wil kunnen rijden test ik hier dus ook mee. Het valt mij op dat de Fleischmann rongenwagen stabieler op de rolbokken staat dan de Piko rongenwagen.
Waar dit aan ligt, ik heb geen idee.
Verder van papier een eerste opzet gemaakt van een station. Van foto's van het (gesloten) station schlitters een proefmodel gemaakt. Ben over de afmetingen nog niet overtuigd, maar ik zal hier morgen wel een foto plaatsen. Gaat nu even niet, batterijen leeg.

mvg Harry

Lucien

• Offline Offline
  • narrow minded and proud of it
« Reactie #14 Gepost op: 17 March 2013, 09:10:34 »
Die ervaring ken ik Harry, door het smalle spoor wordt de combinatie al snel wiebelig vanwege het hogere zwaartepunt. Rails secuur leggen is dan nog belangrijker dan bij "breedspoor"...
Lucien