Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Sven
Vandaag om 00:26:56
Wat was jullie allereerste loc? door Pommie
Vandaag om 00:20:26
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Seinhuis
Vandaag om 00:20:23
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen? door hmmglaser
Vandaag om 00:01:29
Toon hier je (model)TRAM foto's. door prutser
07 August 2025, 23:33:45
Wielen bruineren. Hoe? door hmmglaser
07 August 2025, 23:33:02
De fabriek - Spoor 0 door bernhard67
07 August 2025, 23:18:36
Mantua H0 GP20 DCC & sound rijd erg slecht weg door Ronald Halma
07 August 2025, 23:12:20
Trix DXI van DC naar AC door Robert vh Prutsert
07 August 2025, 23:00:48
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
07 August 2025, 22:13:16
Sfeer op je modelbaan door Ronald Halma
07 August 2025, 21:43:25
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
07 August 2025, 21:25:07
RhB H0m, Albulisch door Boertje
07 August 2025, 21:11:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
07 August 2025, 21:10:48
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
07 August 2025, 20:38:42
Her-(her-)beginnen door meino
07 August 2025, 20:21:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
07 August 2025, 20:13:29
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door EN446
07 August 2025, 19:35:05
Fleischmann Anna ombouw. door klusser
07 August 2025, 19:19:58
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
07 August 2025, 18:47:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
07 August 2025, 18:00:40
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
07 August 2025, 17:23:54
US diorama in H0 door wob
07 August 2025, 16:57:23
Aachenau West door wob
07 August 2025, 16:54:23
Rijnstraat door Gerco van Beelen
07 August 2025, 16:44:29
booster vraag door hmmglaser
07 August 2025, 16:12:55
Leuke film over spoorwegbouw 1949 door Vislijn
07 August 2025, 16:12:02
Göhrener Viaduct door MaraNCS
07 August 2025, 15:06:45
The Summer of 69 door Ronald Halma
07 August 2025, 14:22:40
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Hans van de Burgt
07 August 2025, 13:31:50

Auteur Topic: Gevolgen van op verkeerde plaats foto's maken  (gelezen 14767 keer)

Swiss-Bas

• Offline Offline
Re:Gevolgen van op verkeerde plaats foto's maken
« Reactie #60 Gepost op: 28 February 2013, 07:31:38 »
Die site heb ik ook even gezien.
Lijkt er op dat bijvoorbeeld nos dit aan moet vragen.
Maar een hobbyist kan ze gewoon maken mitst die natuurlijk achter de witte randen blijft van het perron.
Verder lijkt het me normaal dat er auteurs rechten als bedrijven of instellingen hiermee reclame winst maken of wat dan ook.

Groetjes bas

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #61 Gepost op: 28 February 2013, 08:40:42 »
Lijkt er op dat bijvoorbeeld nos dit aan moet vragen.
Denk dat camaraploegen van de omroepen en aanverwante bedrijven wel een soort van permanewnte doorlopende vergunnung hebben.
Wordt voor hun anders wel erg lastig werken als ze voor elk "akkefietje" een vergunning moeten aanvragen.

Verder blijf ik er bij. Draag alleen een veiligheidshesje als je ook daadwerkelijk iets rond het spoor hetbt uit te voeren en het uit hoofde van je beroep verplicht is.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Thom

• Offline Offline
« Reactie #62 Gepost op: 28 February 2013, 09:05:25 »
Nou, ik denk dat NS graag wil weten waarom er gefilmd wordt, met wat voor doel...

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #63 Gepost op: 28 February 2013, 09:08:58 »
Het staat ook reuze interessant wanneer je zo reageert... ::)

Dat valt wel mee hoor, ik had nog veel interessanter (lees: ongenuanceerder) kunnen reageren.... Ik vind het zelf altijd een beetje een sneu gezicht, iemand met een hesje aan die foto's van treinen staat te maken. Alsof dat hesje een soort 'legitimatie' is, bijna alsof het de drager 'bijzonder' maakt.

Ik heb dan vaak Rainman-associaties...

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #64 Gepost op: 28 February 2013, 10:57:57 »
Nou, ik denk dat NS graag wil weten waarom er gefilmd wordt, met wat voor doel...
Ongetwijfeld. Ze zullen het wel aan moeten kondigen als ze willen filmen. Maar verwacht niet dat ze steeds een vergunning moeten aanvragen.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Bas, Dordrecht

• Offline Offline
« Reactie #65 Gepost op: 28 February 2013, 11:10:11 »
Mijn ervaring is dat spoorwegfotograven met een hesje ineens het gevoel hebben onstervelijk te zijn en "erbij" te horen. Helaas bleek dat een maand of twee geleden weer duidelijk niet het geval te zijn. Camera helemaal kapot, en de eigenaar die deze ooit had gekocht was dat helaas ook. De fotograaf is op het laatste moment met een hesje aan uit de spoorberm gekomen om een trein vanuit Spiez te fotograveren. Hierbij stond hij in het profiel van het andere spoor, waar net een goederentrein vanuit Thun onderweg was. Maw: ook een hesje beschermt hier echt niet. Daarom hebben ook steeds meer machinisten een bloedhekel aan fotograven.

Zelf heb ik er ooit eentje opgepikt die tussen 2 tunnels stond te fotograferen. Keurig netjes aan de spoorkant. Ik was met een losse lok naar Brig onderweg en had van de Fahrdienst gehoord dat er iemand tussen het spoor zat te fotograferen.
Ik zag hem daar dus staan, begin te remmen en stop bij hem. Hij was erg verbaasd...ik sta toch niemand in de weg hier zei hij nog. Eigenlijk niet nee...maar om bij die plek te komen was hij wel door een 150 meter lange tunnel gelopen. De spoorwegpolitie heeft hem een hele fraaie boete als herinnering meegegeven. De BLS heeft daar bovenop de kosten van de vertragingen op hem verhaald. Deze beste man denkt in het vervolg wel 2 keer na voor hij dat weer eens doet.

Bas
« Laatst bewerkt op: 28 February 2013, 15:48:38 door Lokführer Bas. Reden: Te duits gedacht en nederlands geschreven ;-) »

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #66 Gepost op: 28 February 2013, 11:15:02 »
Kijk zo'n lik op stuk beleid moeten ze hier ook doorvoeren en het dan ook consequent uitvoeren.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Bas van Heiningen

• Offline Offline
« Reactie #67 Gepost op: 28 February 2013, 11:16:15 »
Mee eens, en dat het ook een keer duidelijk in media vermelden.

Bas.

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #68 Gepost op: 28 February 2013, 11:43:43 »
Ingrijpen telkens waar en wanneer zo'n illegale plaat verschijnt is misschien het enige wat helpt, alhoewel?

Tja, dat is een discussie die we ook intern gevoerd hebben. Het is vergelijkbaar met graffiti spuiten: ook illegaal, maar desondanks zul je er foto's van aantreffen op het internet.

Echter, als iemand zo stupide is om op allerlei gevaarlijke plekken te gaan staan omdat hij zo nodig een foto van een trein moet nemen, is dat niet iets waar BNLS mee geassocieerd zou willen worden. Wat ik hier beschrijf is niet zozeer beleid (daar gaat immers het bestuur over), maar met zoveel professionals op deze site die hiermee te maken hebben, is het iets wat de gemoederen gegarandeerd zal verhitten.

Dus als nou niemand illegaal genomen foto's op deze site zet, bespaar je veel consternatie en ingrijpen door de moderatoren.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

robin binsbergen

• Offline Offline
« Reactie #69 Gepost op: 28 February 2013, 12:18:14 »
tja, wat is illegaal? Als ik een foto op mijn werkplek maak (bijvoorbeeld Hoofddorp Opstel) is dat niet illegaal voor mij, echter wel voor de doorsnee hobbyist. Het is een lastige discussie, echter blijven er (helaas) personen die menen een trein van dichtbij te moeten fotograferen, de zogenaamde detailfotografen.

En ja, een geel vest helpt echt niet, als je gezien wilt worden, steek dan je hand op. Het rijdend personeel zal je dan veel meer waarderen dan dat je ergens met een geel vest aan staat zodat ze je kunnen zien... en als die waardering groter wordt, zullen ze zo af en toe met een stationnement even wachten totdat je je foto gemaakt hebt alvorens weg te rijden.

mvg,
Robin

wibi

• Offline Offline
« Reactie #70 Gepost op: 28 February 2013, 12:21:53 »
Pas nog een gehandicapte gezien in een electrokar die een oranjehes achterop zijn kar had geplakt  ;D
En nu snap ik dat, is een spoorliefhebber van dit forum en onderweg met zijn camera!
Even serieus, ik maak ook platen, maar wel met afstand. Soms heb je geluk, in St.Louis werd ik
gevraagd om even over de sporen te lopen om de treinen goed te kunnen fotograveren, because
you guys don,t have these hughe trains back home. Was nog eens een leuk gesprek.
Op Sicilie ook geen problemen gehad, zelfs advies over mooie plekken langs de lijn.
Jammer, te weing tijd, dus volgende keer beter.
Tip, vraag altijd aan een spoorwerker, de meesten hebben begrip!

Swiss-Bas

• Offline Offline
« Reactie #71 Gepost op: 28 February 2013, 12:28:12 »
wat een pipo ben je als je zo over het spoor gaat wandelen of door een tunnel.

zorg gewoon dat je goed materiaal heb zoals lenzen statief en zo wees creatief zoek een plek van hhhmmm als ik daar nu eens sta.
ik kijk altijd in de omgeving of ik wat ziet waar ik zou kunnenstaan en welke mogelijkheden dat mij bied.
meestal sta ik op stations op het begin van het perron.
deze plaat was op een behoorlijke warme dag in Zurich.

de foto is gewoon vanaf het perron gemaakt en laat dus het aardige bereik zien.
tegen de tijd dat de trein bij me is heb ik allang de shots gemaakt.
hier onder de plaats van de camera met de paparazzi.

ps de meeste mcn,s vinden het toch wel leuk als ik zo bezig bent geeft altijd weer leuke gezichten reacties

groetjes Bas

dwem

• Offline Offline
« Reactie #72 Gepost op: 28 February 2013, 12:34:37 »
Mijn ervaring is dat spoorwegfotograven met een hesje ineens het gevoel hebben onstervelijk te zijn en "erbij" te horen. Helaas bleek dat een maand of twee geleden weer duidelijk niet het geval te zijn. Camera helemaal kapot, en de eigenaar die deze ooit had gekocht was dat helaas ook. De fotograaf is op het laatste moment met een hesje aan uit de spoorberm gekomen om een trein vanuit Spiez te fotograveren. Hierbij stond hij in het profiel van het andere spoor, waar net een goederentrein vanuit Thun onderweg was.

Op die manier is een aantal jaren geleden iemand omgekomen bij een NVBS excursie in Maastricht, waar de  man om zijn foto te maken ook binnen profiel stond. En dat was dodelijk. Volgens omstanders had hij het niet in de gaten maar deed hij in zijn enthousiasme een paar stappen naar voren.........

Dirk

rene w.

• Offline Offline
« Reactie #73 Gepost op: 28 February 2013, 13:05:41 »

Chris

• Offline Offline
    • Het Groterdam Project
« Reactie #74 Gepost op: 28 February 2013, 13:18:41 »
Yep, bekende :)