Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Eric B
Vandaag om 17:53:17
Overstap naar HTM door Dave.......
Vandaag om 17:49:55
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:39:28
Br 38 Piko Superen. door Silvolde
Vandaag om 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 17:32:02
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:23:06
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
Vandaag om 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 17:06:02
NS 1700 transfers door Roy van Dijk
Vandaag om 17:03:17
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 17:00:00
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:56:23
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door marco
Vandaag om 16:39:58
Sfeer op je modelbaan door puntenglijder
Vandaag om 16:39:32
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
Vandaag om 15:29:18
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 15:24:49
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:40:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:28:28
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door Hans Reints
Vandaag om 14:10:16
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Hans Grasmaijer
Vandaag om 14:06:48
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:24:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Niels64
Vandaag om 13:16:43
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:07:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 11:46:46
Verlichting feller, Roco zimo door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:46:21
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 11:44:44
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:52:53
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 10:41:20
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
Vandaag om 10:33:18

Auteur Topic: Waarschuwing! Wellicht problemen met Lokprogrammer software 4.4.1  (gelezen 8546 keer)

Remunj

• Offline Offline
Re:Waarschuwing! Wellicht problemen met Lokprogrammer software 4.4.1
« Reactie #15 Gepost op: 21 February 2013, 20:29:43 »
Totdat er een oplossing is gewoon de oude versies blijven gebruiken.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Ekklesia

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 21 February 2013, 21:06:29 »
Het ligt aan de nieuwe software. Als je in het configuratiescherm de optie software aan klikt, dan krijg je een overzicht van al je programma's en daar staat ook Lokprogrammer 4.4.1 tussen, deze aanklikken en verwijderen. Daarna een vorige versie weer downloaden, installeren en je kunt je 4.0 decoders weer bewerken. Ik werk hier met XP.

Mogelijk dat de decoders, die onder 4.4.1 bewerkt zijn het niet doen, het beste wat je denk ik dan kunt doen is even te wachten op de versie 4.4.2.

Rob

Biesje

• Offline Offline
    • Biesje.nl
« Reactie #17 Gepost op: 21 February 2013, 22:30:15 »
Het is best gemeen, volgens de handleiding en ook de site vallen firmware upgrades niet onder de garantie, maar 4.4.1 update de firmware zomaar zonder zelfs maar te vragen :( Zou mooi zijn dat je automatische firmware upgrades kon uitschakelen. Nog beter als dit standaard niet aan staat.

Ik kan de decoder opsturen naar Esu maar dat is ook niet gratis natuurlijk. Het is maar een functiedecoder. Ik heb een nieuwe en een reserve besteld in Vlaardingen. Voorlopig maar 4.4.0 en 2.7.9 gebruiken.

Als ze all wat door hebben gekregen bij Esu over dit probleem zijn ze nu vast aan het testen om de fout te reproduceren. Dan horen we pas nadat ze klaar zijn met testen hoe of wat er gebeurt is.

Spannend  8)

Mvg,

Robert

Gert1

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 21 February 2013, 22:42:21 »
Maar even voor mijn beeld: zo'n decoder is misschien 'in de war', maar kan toch nooit echt kapot worden gemaakt door verkeerde software? Technisch gezien is het toch onmogelijk dat software hardware kapot maakt?
Of zie ik dat nou verkeerd?

M.a.w.: Als ESU dadelijk door krijgt wat er aan de hand is en ze voren een update door, dan zou je die decoders toch weer aan de praat moeten kunnen krijgen? Of denk ik nou te simpel?

mvg,
Gert

Jeronimos

• Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 21 February 2013, 23:14:14 »
Dan moet je kapot definiëren. Kapot zoals in het ligt in stukken, nee, maar kapot zoals in dat het niet meer werkt, ja. En dat kan gebeuren met firmware. Wat toch een soort van software is. 

Jeroen

Gert1

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: 21 February 2013, 23:36:06 »
Met kapot bedoel ik beyond repair, zoals de Engelsen dat zo treffend uitdrukken.
Met kapot bedoel ik niet dat het na nieuwe firmware met daarin een bug weer hersteld kan worden door nog nieuwere firmware. Ik verwacht dat ESU met een update komt waarna die decoders weer bruikbaar zullen zijn. Die verwachting is toch heel redelijk?

mvg,
Gert

Jan Beelen

• Geen PB mogelijkheden
  • Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 21 February 2013, 23:38:04 »
Redelijk zeker maar of het reëel is dat moeten we afwachten!

Jan-Peter

• Offline Offline
  • Bnlx treinendokter.
« Reactie #22 Gepost op: 22 February 2013, 00:54:17 »
Hoi Gert, e.a.

Eens kijken of ik het in Jip en Janekke taal kan verduidelijken.

Vergelijk de decoder met een modelbaan thuis (bv zo'n ovaaltje)
Dan is de processor een trein. Voorop zit de locomotief, daarachter een zooitje wagentjes waar iets in kan.

Ongeacht wat je in de wagentjes gooit, kan de locomotief poberen de wagentjes te trekken. Heb je de wagentjes correct geladen, dan rijdt de trein keurig zijn rondjes op de baan. Dan heb je er dus veel plezier aan.
Laad je de wagonnetjes te zwaar, rijdt de trein niet meer, maar dit is makkelijk te verhelpen door de wagentjes opnieuw te laden.

Zolang de locomotief niet gewijzigd wordt, kun je de lading van de trein veranderen. Echter als je bij het laden de locomotief vol stort met afval, dan zal de trein niet meer rijden. De rest van je modelbaan is echter nog gewoon heel/operationeel. Om de locomotief weer schoon te krijgen moet je de locomotief van de baan halen, en boven het vuilnisvat leeg schudden. Daarna kun je er weer de orginele inhoud er in doen, en doet de lok het weer. Nu kan ook weer de wagentjes vullen. En met de trein spelen.

Ok, eh misschien net iets te veel J&J taal.
Een microprocessor heeft een 'heilig' geheugen gebied waar de programmatuur staat die de decoder instaat steld met de buitenwereld te praten. In dit gebied staat ook de routine die het mogelijk maakt nieuwe 'decoder' software te laden terwijl de microprocessor nog op de decoder zit. Overschrijf je dit heilige gebied (of zet je ergens een verkeerde pijl naar een verkeerde geheugenplaats) kun je dus geen nieuwe software meer op de decoder zetten. Je zal dan als reparatie eerst dit heilige gebied van de microprocessor opnieuw moeten laden (microprocessor kan of los gehaald worden (lok leeg schudden boven prullenbak), of met een speciale programeer tang direct geladen). Dit kan 'alleen' ESU.

De firmware kan daarna opnieuw geladen worden in het normale opslaggebied van de microprocessor, door middel van de standaard procedure.

Kan firmware je decoder fysiek kapot maken? Nee, maar wel onbereikbaar.

Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

Biesje

• Offline Offline
    • Biesje.nl
« Reactie #23 Gepost op: 22 February 2013, 04:50:01 »
het vreemde is dud dat direct een CV schrijven niet lukt. Ook een CV lezen lukt niet. Niet met de lokprogrammer en ook niet met mijn multimaus pro. Maar een project laden lukt weer wel... en de hele bups uitlezen in één keer lukt ook! (read decoder date, knopje met groene pijltje).

Als ik in het project dingen verander zoals CV1 (Loc adres) en het dan als projevt in de decoder stamp. En ik lees alles dan weer uit, dan zijn de CVs gewoon gewijzigd. Alleen simpelweg de normale manier van aanspreken 9direct programmeren of gewoon commandos geven zoals F0 F1 rijrichting etc) werkt niet meer

Op het Esu forum kreeg ik een programmaatje met oudere firmware. Heb het wel 5 keer gedaan en ook nog een paar keer de nieuwe firmware er in, maar helpt niks. Firmware update gaat trouwens ook helemaal foutloos.

Direct CVs uitlezen en veranderen met de lokprogrammer of mijn multimaus pro werkt niet en geeft een foutmelding op de programmer.

Decoder reset werkt niet (CV8 op 8) en geeft een foutmelding op de programmer. Werkt ook niet op MMP.

Decoder reageert niet op commando's

De rest werkt allemaal zonder foutmeldingen.

Ook nog geprobeerd: decoder direct aan de rails aangesloten met zwarte en rode draad. Zelfde verhaal.

Even geen ideeën meer :P

Groet,

Robert

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 22 February 2013, 11:00:57 »
@Robert: zoals ik al eerder zei, kon ik ook de projecten zonder problemen opnieuw laden maar reed mijn blokkendoos niet meer na de update naar 4.4.1
Bij mij hielp de volgende methode:
Via het menu van de lokprogrammer, Update firmware.
Melding: firmware is up to date (4.4.1), do you want to reset to de factory default?
Kies hier om hem via deze methode te resetten.
Blokkendoos getest op het standaard adres 3. Lok reed weer (y).
Daarna had ik mijn project weer geladen met als met het in het adress opgeslagen nummer 9151.
Blokkendoos getest, niet meer werken :-X.
Procedure dmv decoder firmware update/reset zoals hier boven beschreven herhaald.
Hierna NIET het project meer geladen, maar gewoon opnieuw beginnen met programmeren en daarna het project op de pc over het bestaande project heen opgeslagen.
Blokkendoos getest op het standaard adres 9151 Lok reed weer (y).
Procedure dmv decoder firmware update/reset zoals hier boven beschreven herhaald.
Nu via de programmer het opgeslagen project Blokkendoos 9151.esu in de decoder gepompt.
Blokkendoos getest op het standaard adres 9151 Lok reed weer (y).

Hieruit concludeer ik dat ook het opgeslagen project door de update 4.4.1 de vernieling in was geholpen en dus NIET meer bruikbaar was.
Ik heb inmiddels de software update mbt ESU 4.4.1 van mijn pc gedeinstalleerd en de oude versie 4.4.0 weer geinstalleerd en wacht effe af wat ESU hierover gaat melden.

Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Mohy

• BNLS Supporter
  • Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 22 February 2013, 11:12:53 »

Kan firmware je decoder fysiek kapot maken? Nee, maar wel onbereikbaar.

Jan-Peter

Dat is volgens mij niet correct. Firmware regelt oa de voltages richting de microprocessors en FUBAR (F**ed Up Beyond All Repair/Recognition) firmware is uitstekend in staat om de rest van de decoder ook FUBAR te maken.
« Laatst bewerkt op: 22 February 2013, 15:51:30 door Mohy »
You're born with nothing, you die with nothing, so what have you lost: nothing !! - Monthy Python

Biesje

• Offline Offline
    • Biesje.nl
« Reactie #26 Gepost op: 22 February 2013, 14:06:36 »
@Ruud,

Dit is ook al geprobeerd. Werkte bij mij niet.  :'( Ook oudere firmware geprobeert. Ging ook niet.

Groet,

Robert

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 22 February 2013, 15:18:13 »
@Robert: :( was te proberen. Dan heb ik schijnbaar meer geluk gehad ;D.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Automatic-rock

• Offline Offline
  • Impressionistisch Modelbouwer
    • Modelspoor op Automatic-rock.nl
« Reactie #28 Gepost op: 22 February 2013, 17:12:00 »
Dat is volgens mij niet correct. Firmware regelt oa de voltages richting de microprocessors en FUBAR (F**ed Up Beyond All Repair/Recognition) firmware is uitstekend in staat om de rest van de decoder ook FUBAR te maken.

De firmware staat op de microprocessor  (1 zal voldoende zijn voor een decoder), zijn eigen 5v spanning zal wel gewoon via hardware geregeld zijn.
Vriendelijke groet, Benno

Mijn Brabantse H0 baan in opbouw:Westerweel 1985-1995
Ouderwets leuke & handige modelspoorideeën op: automatic-rock.nl

Mohy

• BNLS Supporter
  • Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 22 February 2013, 20:36:31 »
Nee, dat is te kort door de bocht denk ik. Iedere processor heeft firmware voor zichzelf, dit is echter niet de firmware die geflashed wordt. De firmware van het geheel van elektronica, oftewel de decoder, die wordt geflashed. Dit is opgeslagen in chipsets op de decoder en bevat de instructies voor alle componenten samen. Bij foutieve instructies kan je gekke dingen krijgen. Echter hier wordt (als het goed is)streng op getest door fabrikanten. 

Oh ja, ik zeg niet dit hier aan de hand is  ;D

You're born with nothing, you die with nothing, so what have you lost: nothing !! - Monthy Python