Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Trix DXI van DC naar AC door Robert vh Prutsert
Vandaag om 23:00:48
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
Vandaag om 22:46:31
Mantua H0 GP20 DCC & sound rijd erg slecht weg door GP20
Vandaag om 22:45:40
Wat was jullie allereerste loc? door Joz
Vandaag om 22:22:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 22:13:16
Sfeer op je modelbaan door Ronald Halma
Vandaag om 21:43:25
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
Vandaag om 21:25:07
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 21:11:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 21:10:48
De fabriek - Spoor 0 door NS264
Vandaag om 20:43:53
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 20:38:42
Her-(her-)beginnen door meino
Vandaag om 20:21:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 20:13:29
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door EN446
Vandaag om 19:35:05
Fleischmann Anna ombouw. door klusser
Vandaag om 19:19:58
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:15:29
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 18:47:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 18:00:40
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 17:23:54
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 16:57:23
Aachenau West door wob
Vandaag om 16:54:23
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Ronaldk
Vandaag om 16:45:57
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 16:44:29
booster vraag door hmmglaser
Vandaag om 16:12:55
Leuke film over spoorwegbouw 1949 door Vislijn
Vandaag om 16:12:02
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:06:45
The Summer of 69 door Ronald Halma
Vandaag om 14:22:40
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:31:50
't Boemeltje door Sam
Vandaag om 13:26:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
Vandaag om 13:22:05
  

Auteur Topic: NS serie 1600 in aanbouw - Alsthom 1981  (gelezen 10126 keer)

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
NS serie 1600 in aanbouw - Alsthom 1981
« Gepost op: 18 February 2013, 18:11:56 »
Toevallig kwam ik interessante foto´s tegen van NS locomotieven van de serie 1600 in aanbouw bij Alsthom:

(bron: www.trains-en-voyage.com)
Voor meer foto´s, kijk hier:
http://www.trains-en-voyage.com/forum/circulations-touristiques-sur-le-rfn-voies-secondaires-touristiques-et-industrielles/21011-visite-ateliers-alsthom-en-1981-a.html

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

lokpaint

  • Gast
Re:NS serie 1600 in aanbouw - Alsthom 1981
« Reactie #1 Gepost op: 18 February 2013, 18:33:26 »
Hoi

Erg gaaf (y)

Wat ik me altijd afgevraagd heb.
Waarom zit het rooster bij de 1600 eigenlijk hoger dan bij zijn Franse broertjes?

bart

Ascona

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
Re:NS serie 1600 in aanbouw - Alsthom 1981
« Reactie #2 Gepost op: 18 February 2013, 21:17:04 »
Die foto van de 1610,fonkelnieuw,WAUW!!! :o
EN dan te bedenken dat de locs op de nominatie staan om verschroot te worden,op een paar na.
Zonde hoor!,alhoewel het wel al weer 32 jaar geleden is,time flies!!!!
Rijden de oranje TGV's eigenlijk nog? sud-est waren dat toch?
Groetjes Patrick

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re:NS serie 1600 in aanbouw - Alsthom 1981
« Reactie #3 Gepost op: 19 February 2013, 01:45:59 »
De stellen van de TGV-Paris-Sud Est zijn allemaal gerenoveerd en rijden nu in grijsblauw rond:

http://www.rail-pictures.com/name/train-photo/7572/gallery/france~high-speed-trains~tgv-pse-paris-sud-est.html

Tevens mogen ze sinds de renovatie ook 300 km/h rijden in de normale dienst.
Groetjes,
Emiel

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2884
    • foto's op Imgur
Re:NS serie 1600 in aanbouw - Alsthom 1981
« Reactie #4 Gepost op: 19 February 2013, 09:29:31 »
Leuk, zo'n nagelnieuwe 1600.
Wat lijkt het allemaal lang geleden. Nostalgie.
Ik heb ook ooit zo'n nieuwe 1600 gefotografeerd op Den Haag CS. Maar die was toch weer niet zo nieuw als die bij Alsthom. Gebruikssporen krijg je al gauw...

En eigenlijk vind ik een oranje TGV zo verkeerd nog niet.
Het paste wel bij Frankrijk in die tijd.
Zou er best nog wel een model van willen hebben...
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Grandmaster ICM

  • Offline Offline
  • Berichten: 216
  • Reeds!
Re:NS serie 1600 in aanbouw - Alsthom 1981
« Reactie #5 Gepost op: 19 February 2013, 16:21:06 »
De 1600 in aanbouw, bijzondere foto's, die heb ik de afgelopen 32 jaar nog nooit gezien.
Op het moment dat materieel buiten dienst gaat / gesloopt wordt, waarvan je de aflevering nog bewust hebt meegemaakt, dan voel je je pas echt een spoorsenior :-[
Wordt het toch nog gezellig!

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8988
  • Hengelooo 1:160
Re:NS serie 1600 in aanbouw - Alsthom 1981
« Reactie #6 Gepost op: 19 February 2013, 16:40:54 »
Maar beste Hans, daar hoef je je toch niet  :-[ om te voelen... 8) past beter want wie kan er nou zeggen dat ie na een pittige volleybalwedstrijd per 289 is vervoerd over de Hofpleinlijn? De 289 die exact 28 jaar geleden bij Koek stond als laatste "gewone" '46-er...

@Maarten, bedankt voor het plaatsen van de 1600-foto's. Voor mij ook de eerste keer dat ik de locserie in aanbouw zie. Die 1613 illustreert zonder grijze bril perfect hoe rechtop die frontruiten wel niet staan...
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

MaVe

  • Offline Offline
  • Berichten: 180
Re:NS serie 1600 in aanbouw - Alsthom 1981
« Reactie #7 Gepost op: 20 February 2013, 19:57:19 »
Stomme vraag maar is die neus op foto 1 oorspronkelijk van n 1100 ofzo?

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re:NS serie 1600 in aanbouw - Alsthom 1981
« Reactie #8 Gepost op: 20 February 2013, 21:58:53 »
Nee. De neus van een 1100 is door NS zelf ontworpen en gebouwd. De neus van een 1600 standaard-ontwerp die Alsthom op meer locs heeft gebruikt.
Groetjes,
Emiel

Ascona

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
Re:NS serie 1600 in aanbouw - Alsthom 1981
« Reactie #9 Gepost op: 20 February 2013, 23:20:18 »
toch zou je zeggen dat de neus van de 1100 wel is geinspireerd door de 1600,al kwam die pas later.
Groetjes Patrick

Taigagaai

  • Offline Offline
  • Berichten: 605
  • *
    • Flickr
Re:NS serie 1600 in aanbouw - Alsthom 1981
« Reactie #10 Gepost op: 25 February 2013, 21:41:25 »
Die foto van de 1610,fonkelnieuw,WAUW!!! :o
EN dan te bedenken dat de locs op de nominatie staan om verschroot te worden,op een paar na.
De 1610 is zelfs al verschroot. Op 6 juli 2012 is de locomotief afgevoerd naar de sloper.
Spoorgroet, Martin

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re:NS serie 1600 in aanbouw - Alsthom 1981
« Reactie #11 Gepost op: 25 February 2013, 21:59:44 »
toch zou je zeggen dat de neus van de 1100 wel is geinspireerd door de 1600,al kwam die pas later.
Dan zou ik eerder denken dat de neus-inspiratie is gehaald uit de SNCF BB 7003 die in 1976 in Nederland proefritten reed en model stond voor wat uiteindelijk de 1600 is geworden.
Groetjes,
Emiel

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1448
Re:NS serie 1600 in aanbouw - Alsthom 1981
« Reactie #12 Gepost op: 17 May 2013, 02:50:31 »
Nog een verschil over de botsneuzen!
De neuzen bij de NS 1100 serie zijn geheel uit staal gemaakt en bekleed met staal platen.
De neuzen bij de NS 16,17,1800 serie zijn van polyester gemaakt zover ik weet.
Hier ook een mooie link naar de voorzetneuzen van de ns1600.
http://www.flickr.com/photos/35626608@N00/5941005870

Misschien dat er iemand dit verschil in materiaal kan bevestigen? ???
Mvg jamie diks
« Laatst bewerkt op: 17 May 2013, 03:30:43 door Jamie. Reden: Link bijgeplaatst »

Ascona

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
Re:NS serie 1600 in aanbouw - Alsthom 1981
« Reactie #13 Gepost op: 17 May 2013, 08:06:20 »
Maar wat is eigenlijk de reden dat de frontruiten bij de 1600 rechter op staan ??
Groetjes Patrick

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3864
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:NS serie 1600 in aanbouw - Alsthom 1981
« Reactie #14 Gepost op: 17 May 2013, 08:32:02 »
was dat net uit een inspraakronde van het personeel naar voren gekomen; iets met inval van zonlicht?
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie