Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen?
door
JoopSpoort
Vandaag
om 20:38:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Ronald69
Vandaag
om 20:38:35
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 20:17:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Mark D.
Vandaag
om 20:16:53
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 20:02:13
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie.
door
daempfer
Vandaag
om 19:58:34
Uhlenbrock Intellibox 3
door
Hasenwald
Vandaag
om 19:58:21
Uhlenbrock Iris
door
Ronald Halma
Vandaag
om 19:43:54
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
Ronald Halma
Vandaag
om 19:27:59
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N
door
einte
Vandaag
om 19:14:30
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Frank 123
Vandaag
om 18:56:27
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 18:54:46
US diorama in H0
door
moonlicht
Vandaag
om 18:44:41
Station Roodeschool
door
Torikoos
Vandaag
om 18:42:39
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
door
Erwin 054
Vandaag
om 18:42:16
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
ruudns
Vandaag
om 18:24:13
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
Vandaag
om 16:15:22
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
Vandaag
om 16:14:55
Esu Loksound - NS Wadloper?
door
Torikoos
Vandaag
om 16:14:38
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
RdJ
Vandaag
om 15:49:38
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 15:17:11
Modelspoorbaan van Einte
door
Wim Vink
Vandaag
om 15:12:20
Stationsplein Baden Baden
door
Dion
Vandaag
om 15:10:51
Configureren GCA50/GCA50a
door
cbouwhuis
Vandaag
om 15:09:40
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 15:04:57
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
door
dennie
Vandaag
om 14:47:24
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
Pauldg
Vandaag
om 13:10:53
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke
door
Duikeend
Vandaag
om 13:07:40
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
Vandaag
om 12:58:51
Raadplaatje
door
hervé
Vandaag
om 11:26:43
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Baanplan "Strandpoort" H0 245-295cm Tijdperk III-IV
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: Baanplan "Strandpoort" H0 245-295cm Tijdperk III-IV (gelezen 7047 keer)
caelan
Baanplan "Strandpoort" H0 245-295cm Tijdperk III-IV
«
Gepost op:
13 February 2013, 20:30:36 »
Beste baanplanologen en anderen,
Al eerder ben ik gaan experimenteren met modelspoor, maar heb nu de zolder opgeruimd en een eerste plan gemaakt. Mijn idee was een baan te maken met als kern een kopstation aan het strand, vergelijkbaar met Zandvoort.
Om te beginnen: wat heb ik voor ogen:
- Een H0 baan in een U-vorm (opp: 295-245 met een middenstuk waar je in kunt staan om bij de baan te kunnen)
- De linker "U" een klein kopstation vanuit de duinen/bossen naar het strand
- Onder in de "U" een klein doorgaand stationnetje langs een secundaire lijn
- In de rechter "U" een klein inglenook sidings goederenstation
- Achterin de "U" in het bos een klein stationnetje voor lichte houtverwerking.
- Tijdperk: III-IV (vanaf 1945/1955 met wat materieel uit III)
- NS materieel: Lima mat 46 (deze moet nog digitaal), Roco NS 1100 met 4 plan D rijtuigen. Later nog een sik en wat goederenwagons voor rangeerwerk en misschien een grotere dieseloc (2400 of 2200?)
Dat als inleiding heb ik enorm lopen puzzelen voor en baanplan die ik gemakshalve even in Anyrail heb gemaakt en met een tekenprogramma wat nadere invulling heb gegeven. Om het eenvoudig te houden heb ik nu voor 1 rijverdieping te doen, ik heb pogingen ondernomen om ook een schaduwstation te doen, maar dat vind ik erg moeilijk als dat eronder moet komen via klimpspiralen, want de ruimte is zeer beperkt.
Achtergrond van mijn zolder:
- De onderkant van de U zit onder schuin dak. De rechterpoot moet ook wat bureauruimte zijn; de baan mag best daarachter lopen, als ik ervoor maar kan werken.
- Er staat ook een wasmachine, CV en Droger, gelukkig is de luchtvochtigheid niet heel hoog, maar klimatologisch voor een baan niet de beste omstandigheden. Temperatuur is gelukkig daardoor wel constant.
Ik hoop dat ik een eenvoudig plan heb, maar met genoeg mogelijkheden...
Dan hieronder mijn eerste baanplan:
Thomas G.
Guns 'N Roses
Re:Baanplan "Strandpoort" H0 245-295cm Tijdperk III-IV
«
Reactie #1 Gepost op:
13 February 2013, 21:23:03 »
Hallo,
Dat ziet er goed uit!
Alleen heb ik twee opmerkingen.
De eerste:
Zou je die wissels links boven het grote station niet kunnen weghalen en dan de kruiswissel vervangen door een hele of een halfe engelse wissel?
De Tweede:
Is het station wel lang genoeg voor de 1100 om om te lopen?
Het lijkt me niet een heel lang station en anders moet je met de plan d rijtuigen voor de 1100 gaan rijden en dat is ook geen gezicht lijkt mij.
Verder ziet het er mooi uit.
Ik ga dit zeker volgen.
Groet Thomas
Hier een overzichtje van mijn bouwprojecten
Nieuw Nieuwerveen, Westerveen en Weststad
tijgernootje
Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
«
Reactie #2 Gepost op:
14 February 2013, 08:43:25 »
1ste vraag voor nu: kan je overal bij met dit baanplan ?
ik zie nu 1 grote plaat en das wat anders dan de omschrijving die ik las.
Het is niet handig als je van welke kant ook,niet bij een ontspoorde trein kan met je handen.
Met vr gr
Floris
Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0
caelan
«
Reactie #3 Gepost op:
17 February 2013, 09:02:04 »
Dank voor jullie eerste opmerkingen
@thomas: die engelse wissel past volgens mij niet goed in de bocht, maar ik ga een poging wagen. Wellicht spaart het ruimte uit!
Voor de 1100 heb ik berekend dat de loc maximaal 17 cm is, de plan d rijtuigen 24 cm=totaal met 4 rijtuigen 96+17=113. Ik heb een lengte tussen de wissels van 130 genomen. Zou in theorie moeten lukken, maar mijn berekening is op obv de officiele maten terugrekenen naar h0.
@tijgernootje
Ja dat is heel terechte vraag. Daar worstel ik wel mee. Ik wilde eerst met twee hoogten werken en een schaduwstation laag achterin, maar ik krijg de bochten niet goed naar beneden. Misschien een klimspiraal? Maar de ruimte is beperkt, dus zal met r3 of max r4 moeten van roco.
tijgernootje
«
Reactie #4 Gepost op:
17 February 2013, 12:04:01 »
Dat is opzich best te doen zelfs met een klimspiraal erbij denk ik,al zullen de ervaren spiraalbouwers hier miss meer van kunnen vertellen
Maar nogmaals,ik heb het idee als ik zo lees dat je alleen maar vanaf de voorkant een evt ontspoorde trein kan proberen te pakken omdat de rest van de baan straks overal tegen muren aan staat.
Klopt dat ?
Als dat waar is dan is t handig om te zorgen dat je baan niet al te diep/breed wordt,anders dan kom je met je handen nooit meer bij de achterkant van de baan en de probleem trein
Met vr gr
Floris
caelan
«
Reactie #5 Gepost op:
18 February 2013, 23:06:49 »
@tijgernootje
Dat is correct, er zijn muren aan drie kanten (de onderkant van de tekening is uiteraard de open kant) en dan is het inderdaad ver reiken. Ik ben wel lang maar het is een behoorlijke afstand. Heb je suggesties daarvoor? Helpt een open baan of werkt het beter als ik een plaats maak dat ik alsnog via een luikje erbij kan?
Verder ben ik nog aan het puzzelen om het kleine station ook voldoende ruimte te geven. Mijn mat 36 moet er ook kunnen stoppen.
Dan ben ik nogal een leek op het gebied van digitaal rijden, maar ik zal de mat 36 van lima moeten ombouwen. Ik zal dat in een ander draadje nog verder vragen, maar moet ik er met mijn baanplan ook rekening mee houden? Blokverdeling of secties, en hoe zorg ik voor een regelmatige stroomvoorziening overal? Wat betekent dat voor mijn plan?
caelan
«
Reactie #6 Gepost op:
20 February 2013, 09:32:33 »
Om even een blik te geven hierbij wat foto's van de rommelzolder die behoorlijk aangepakt moet worden wil ik er een baan in kwijt. Maar een eerste begin was er altijd al.
En tot slot de mat 36 die de strandverbinding moet maken:
tothebeach
Michel
low-budget modelbouwer
«
Reactie #7 Gepost op:
20 February 2013, 11:31:10 »
Hoi Caelan,
Je hebt een mooi plan uitgewerkt. Er zitten veel speelelementen in, alles op 1 niveau (wat het bouwen wel makkelijker maakt) en er is gedacht aan afwisselend treinverkeer.
Waar ik al een tijdje tegenaanloop in dit sporenplan is de situatie linksboven.
Een bochtwissel dat even verderop de sporen weer laat kruisen. De afstand is te klein om er een trein te laten passeren, het eerste spoor is ook bereikbaar via een wissel verderop. Ik zie het nut niet in van deze situatieschets. Op zijn hoogst om een lok te plaatsen, de de trein op het eerste spoor overneemt, zodat de ingesloten lok weer vrij kan komen.
Maar dat kan ook anders:
Het gestippelde spoor is om een lok te kunnen plaatsen voor het eerste spoor. Daarnaast heb ik ook de houtoverslag gewijzigd en deze aangesloten op het station. Zo hoeft er minder over het hoofdspoor gerangeerd gaan worden. En waarschijnlijk hou je zo net iets meer ruimte over voor landschap in die hoek. Daarnaast oogt het wat minder druk, minder bochtig
Het zijn maar suggesties, zie maar wat je er mee doet.
Groet,
Michel
La Fabrique etc.
Dioramaatje 009
Schrijfblokkarton, etc... (h0)
Website Rangeerbanen
caelan
«
Reactie #8 Gepost op:
20 February 2013, 17:58:24 »
Hierbij de aanpassing op basis van de suggestie. Ik heb ook een aantal andere dingen gedaan. Met name met hoogteverschil. Hoe kijken jullie hier tegenaan?
Jeronimos
Now everything seems so faded and jaded.
«
Reactie #9 Gepost op:
20 February 2013, 18:06:26 »
Ik zou dat industriespoor rechts niet zo aanleggen. Dat red je niet met je hellingen. Laat dat spoor dan aftakken van het spoor geheel rechts.
Jeroen
caelan
«
Reactie #10 Gepost op:
20 February 2013, 18:53:01 »
Het industriespoor aan de haven midden rechts is op hoogte 0cm, het dubbelspoor/station erboven op 7 cm, maar ik ben vergeten dat ik inderdaad ook nog de hoogte van de brug moet nemen. Ik zal even kijken of ik dat op een andere manier kan oplossen. Ik vind het wel leuk om hoogteverschil te houden tussen het industriespoor bij de haven rechts en het dubbelspoor onderin. Ik heb wel in de tekening rekening gehouden met de hoogteverschillen bij de andere sporen, maar blijft wel lastig!
tijgernootje
«
Reactie #11 Gepost op:
20 February 2013, 21:00:16 »
Om even terug te komen op je 1ste vraag.
Als je zoals dus klopt,niet overal bij kunt komen zonder problemen dan kun je 2 dingen doen:
1) het geheel minder breed/diep maken.
2) zorgen dat je idd ergens half verwege een "luik" hebt wat eraf kan zodat je dmv kruipen bij dat gat kan komen om je probleem te verhelpen.
Overigens is je 3 sporig industriespoor rechts zo niet handig,je kan er niks mee.
De sporen zijn te kort(over het algemeen) om er bv een sleepje schuifwand wagens,ketelwagens of ander zaken neer te zetten en een overslag met bv een goederenloods lijkt dan ook erg te mis staan.
Als je iets wil doen met industrie of goederen overslag dan ben je beter met langere sporen dan 3 tekorte waar nog geen loc kan staan(zomaar een voorbeeld)
En zoals het nu getekend is met die 3 sporen verplicht je je eigen om geduwd naar het eind van die lijn te rijden,aangezien je loc niet kan omlopen.
Ook dat is voor zo'n afstand niet aante raden als je met hellingen wilt werken erin.
Tot zover wat punten op de I van mijn kant,zie maar of en wat je er mee doet
Met vr gr
Floris
tothebeach
Michel
low-budget modelbouwer
«
Reactie #12 Gepost op:
20 February 2013, 23:16:02 »
Het idee is creatiever, minder statisch
Zeker het haven spoor dat onder de brug vandaan komt zal een leuk kijkje geven. Of het qua helling zal halen, kan ik niet beoordelen. De houtopslag (linksboven gaat het niet halen, en de ronde baan wordt ongeveer een 8-baan, dan weer er over, dan er onder.
Qua havenaansluiting ben ik het met Floris (tijgernootje) eens, misschien is het handiger om twe sporen naast elkaar parallel aan de haven te maken. Twee overgangwissels er tussen en je kunt er een aarig treintje laten lossen en laden.
Een andere vraag, je hebt een 1100 met een aantal plan-D rijtuigen. Waar kunnen die kop maken, zodat de trein weer terug naar het station kan?
Groet,
Michel
Edit:
Misschen een idee: Het strandstation op niveau 0, het dorpsstation op niveau 1 (+7-10cm) en de haven laten aftakken vanaf het strandstation, bijv ipv de hout overslag. De hout overslag kan je misschien nog ergens bij het dorpstation kwijt? Of bij het lange rechte spoor uiterst rechts?
Ter illustratie een plaatje:
De houtopslag heb ik verkleind tot 1 spoor, op die twee sporen kan je nauwelijks wagens meer wagens kwijt dan op dit ene.
Succes!
«
Laatst bewerkt op: 21 February 2013, 10:04:38 door tothebeach. Reden: Plaatje bijgevoegd
»
La Fabrique etc.
Dioramaatje 009
Schrijfblokkarton, etc... (h0)
Website Rangeerbanen
caelan
«
Reactie #13 Gepost op:
24 February 2013, 21:53:11 »
Dank voor de reacties! Wordt zeer gewaardeerd, ik denk dat ik weer een stapje verder kom. Het blijft puzzelen, maar dat is ook het leukste van dit onderdeel!
Ik vind het idee van tothebeach wel leuk! Ik ga even kijken of dat kan toepassen. Ten aanzien van het spoor bij de haven wil ik graag de inglenook sidings shunting puzzle houden voor het rangeerwerk. Dat blijft er in ieder geval in. Ook vind ik het hoogteverschil leuk om iets mee te doen. Ik zal binnenkort een nieuwe versie neerzetten. Wat ik nog wel even wil checken is hoe jullie het kopstation vinden. in principe heb ik deze de hele tijd zo gehouden, maar de idee is om een 1100 met 4 wagons kop te kunnen laten maken. Ik zit nog te dubben of ik een (oude) locloods voor een diesel rangeerlocje (-oer-sik oid).
Met het dorpsstation ben ik nog niet tevreden, misschien dat ik deze meer rechts wil hebben in een bocht.
caelan
Re: Baanplan "Strandpoort" H0 245-295cm Tijdperk III-IV
«
Reactie #14 Gepost op:
29 September 2013, 22:09:38 »
Dag allen,
Het heeft hier thuis even stil gelegen om verschillende redenen. Maar nu ik door heb hoe ik houtlijm van het spoor kan krijgen en dus mijn baan kan afbreken wil ik weer verder. Materiaal is nog zelfde als begin van het draadje.
Nu dus een update met een eenvoudig baanplan.
Wat ik heb is nu een kopstation, met daaronder een schaduwstation. Dan links een inglenook sidings shunting puzzle (rechts) als een havenspoortje. En dan in het midden een houtspoortje.
Ik worstel nog wel echt met de ruimte. Het kopstation is redelijk volledig volgens mij, van links af 1 klein spoor voor kleine lokale treinen, dan 2 lange sporen met omloopsspoor voor de intercity, dan 2 goederensporen. Bovenin nog twee sporen, een voor locdepot en een opstelspoor.
Maar dan de rest van de baan; dat is een flink gepuzzel geweest. Ik wil het ook niet te vol maken, dus vandaar enkelspoor, maar ik wilde dus de inglenook shunting puzzle erin en ook nog een houtspoortje en een rondje kunnen rijden.
Maar goed, graag commentaar van jullie experts!
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
« vorige
volgende »
Je bent hier: