Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 10:40:43
Rivarossi MDDm, losse onderdelen verkrijgbaar? door Pauldg
Vandaag om 10:32:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 10:27:23
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R v/d Hoven
Vandaag om 10:25:51
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door henk
Vandaag om 10:07:39
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:43:26
W.V. Kalender 2026 door puntenglijder
Vandaag om 09:25:53
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 09:11:22
Randstadrail halte Voorburg ‘t Loo door Jelmer
Vandaag om 08:56:25
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Klaas Zondervan
Vandaag om 08:17:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 08:14:59
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
Vandaag om 08:13:09
Wat zijn de basis kleuren in pigment voor modelspoor? door Sikko
01 November 2025, 23:23:03
Rondom Charlois door Alewijn
01 November 2025, 23:16:08
Minibaan Visserskaai H0 door Alewijn
01 November 2025, 23:10:28
Layne, Somewhere South. door Ronald Halma
01 November 2025, 22:23:00
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Ronald Halma
01 November 2025, 22:19:04
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Dave.......
01 November 2025, 21:56:58
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Ferry As
01 November 2025, 21:54:39
Roco NS 1631 wisselstroom naar gelijkstroom door Jan Breman
01 November 2025, 21:32:17
Update: baan in de tropen door phdirk
01 November 2025, 21:22:41
reed contact onder de baan door R1954
01 November 2025, 20:33:55
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
01 November 2025, 20:21:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Ed K.
01 November 2025, 19:58:13
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
01 November 2025, 19:17:43
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
01 November 2025, 19:17:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
01 November 2025, 19:16:52
Lenz Standard+ V2 doet gek door Nijboer
01 November 2025, 19:12:29
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
01 November 2025, 18:08:18
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
01 November 2025, 17:47:32
  

Auteur Topic: Lautreux (Baanplan-N)  (gelezen 11652 keer)

Honk uit Rucphen

  • Offline Offline
  • Berichten: 71
    • Lautreux; Work in Process
Lautreux (Baanplan-N)
« Gepost op: 23 June 2007, 18:13:04 »
Zie hier een poging tot ontwerp van een baanplan. Ik heb programma DRAIL gebruikt.
Er zijn nog enkele verbindingen die ik niet sluitend heb gekregen, dat moet ik eerst eens uitproberen als ik voldoende railmateriaal binnen heb.
Het station (op de voorgrond) en het grijze deel komt op niveau 0.  Het blauw-rode deel komt op  niveau 1 en het gele deel tenslotte komt op niveau 2. Hoe hoog ik kan komen moet ik nog uitmeten. Dit spoor moet een beetje lijken op het spoor dat vanuit Lausanne naar het oosten gaat en bovenlangs de wijngaarden gaat. Op de hellingen van het meer van Geneve wordt trouwens voortreffelijke wijn gemaakt.
Het tweede plaatje is het schaduwstation en moet tevens dienen om treinen even uit het zicht te houden.
De gestippelde delen zullen niet zichtbaar zijn. Gelukkig heeft Zwitserland bergen.
Mocht iemand willen weten waarom het linkerdeel smaller is, dat deel moet wat smallere omdat daar een ingebouwde kast staat. De linker berg komt dus in een soort nis. De baan is 2.90 meter bij 0.90 / 0.68 meter

https://images.beneluxspoor.net/bnls/lautreux_1.jpg

https://images.beneluxspoor.net/bnls/lautreux_schaduw_1.jpg
« Laatst bewerkt op: 31 October 2007, 09:36:00 door Honk uit Rucphen »
N-spoor, moderne tijd, Kanton Vaud, Zwitserland.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: Baanplan Lautreux
« Reactie #1 Gepost op: 24 June 2007, 11:22:49 »
Is dit in schaal N? Te zien aan de afmetingen zou dat kunnen; anders heb je wel erg kleine boogstralen aan de linkerkant. Houd je er rekening mee dat je een keerlus hebt?

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5277
    • grootspoorfoto's
Re: Baanplan Lautreux
« Reactie #2 Gepost op: 24 June 2007, 11:46:39 »
Ik ga altijd skieen in de buurt van geneve :p Dat is zeker wel mooie natuur en bergen daar ben benieuwd hoe dat er uit gaat zien. Maar ik vind het wel een goed baan plan. Alleen heeft peter wel gelijk met die boog aan de linker kant.
Voor grootspoorfoto's zie site

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: Baanplan Lautreux
« Reactie #3 Gepost op: 24 June 2007, 11:55:26 »
En met een baan van iets minder dan drie meter kun je 10 cm stijgen over de hele lengte. Dus in die bogen kun je misschien een paar cm omhoog gaan, maar dan heb je het ook gehad. In een boog kun je namelijk minder steil omhoog dan op een recht stuk. Vandaar dat ik vraagtekens zet bij de niveaus 0, 1 en 2.

Het plan ziet er verder erg leuk uit, maar tekenen op een computer is iets heel anders dan de uiteindelijke baan.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Honk uit Rucphen

  • Offline Offline
  • Berichten: 71
    • Lautreux; Work in Process
Re: Baanplan Lautreux
« Reactie #4 Gepost op: 24 June 2007, 12:31:32 »
@Peter:
Ja het is inderdaad N-schaal. De ruimte aan de linkerkant is beperkt omdat het een nis is tussen een vaste kast en de muur.
Ik heb vanmorgen besloten om vanuit het schaduwstation een klimspiraal te bouwen om naar niveau nul te komen.
Die krappe boog links ga ik waarschijnlijk iets wijder maken (R2 ipv R1). Die hele blauw/rode lijn is trouwens nog niet zeker van zijn exacte plaats.
Tekenen op de computer geeft wel het voordeel dat je zonder moeite de verhouding tussen de diverse railsoorten ziet. Als je uit de hand gaat tekenen, maak je soms constructies die helemaal niet kunnen. Zogauw ik voldoende railmateraal verzameld heb, eerst maar eens een en ander uitproberen. Die hele situatie bij het station zit me ook nog niet echt lekker.
Met DRAIL heb ik overigens het schaduw station in schaal 1:1 uitgeprint en met behulp van deze print heb ik het schaduwstation al kunnen construeren.

Nog een vraagje: Waar zit die keerlus?
N-spoor, moderne tijd, Kanton Vaud, Zwitserland.

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2924
Re: Baanplan Lautreux
« Reactie #5 Gepost op: 24 June 2007, 12:39:57 »
Ik zie stroom technisch geen keerlus in, groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8582
  • Spoor N
Re: Baanplan Lautreux
« Reactie #6 Gepost op: 24 June 2007, 12:47:51 »
Jawel, in plaatje 1, de goudgele lus is een keerlus.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

ReesCees

  • Gast
Re: Baanplan Lautreux
« Reactie #7 Gepost op: 24 June 2007, 13:03:57 »
Mooi plan.

als je de wissels zo in je schaduwstation legt zijn alle sporen even lang.


https://images.beneluxspoor.net/bnls/lautreux_schaduw_1_1.jpg

Dan zit je ook niet dat er een te lange trein op een te kort spoor staat.

Kees-Jan
« Laatst bewerkt op: 24 June 2007, 13:05:44 door ReesCees »

Honk uit Rucphen

  • Offline Offline
  • Berichten: 71
    • Lautreux; Work in Process
Re: Baanplan Lautreux
« Reactie #8 Gepost op: 24 June 2007, 13:04:21 »
Inderdaad Rick, maar electrisch lijkt het me in orde. Die lus heb ik gemaakt omdat ik op dat hogere niveau een dubbelspoor traject wilde maken. Die lus ligt dus in de berg en zal op een vlak niveau liggen. De stijging/daling komt dus in het langere stuk naar rechts + de verborgen bochten aan de rechterkant.
N-spoor, moderne tijd, Kanton Vaud, Zwitserland.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: Baanplan Lautreux
« Reactie #9 Gepost op: 24 June 2007, 13:09:50 »
Je moet de twee tekeningen in gedachten aan elkaar leggen. In de eerste tekening zit geen keerlus. In de tweede ook niet. Maar zodra je de twee tegen elkaar aan legt, heb je opeens een keerlus te pakken. Teken maar eens + en - en volg het spoor vanuit het station via het schaduwstation terug naar het station.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

p.heinst

  • Offline Offline
  • Berichten: 1192
    • DutchRoco
Re: Baanplan Lautreux
« Reactie #10 Gepost op: 24 June 2007, 13:31:34 »
hallo allemaal,

Het is niet nodig om de twee tekeningen aan elkaar te denken.

Neem als voorbeeld de wissel rechts onder en de kruiswissel, als je rechtonder begint met het volgen van de rails en de rechter rails staaf als + neemt en je gaat via de stippellijn bocht naar de goudkleurige en zo naar links en dan weer terug naar recht en je komt uit bij de kruiswissel dan zie je dat daar de plus en de min elkaar raken, bij het begin was de + onder en bij de kruiswissel is het nu boven, de wissels zijn onderling met elkaar verbonden.
sluiting

groetjes Piet
« Laatst bewerkt op: 24 June 2007, 13:33:08 door p.heinst »
Roco rijder met 2multimaus als slave, RouteControl,  multimaus pro, Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 8.0 A3 en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem

marco haringa

  • Offline Offline
  • Berichten: 585
  • Modulebaan "immergut"
Re: Baanplan Lautreux
« Reactie #11 Gepost op: 24 June 2007, 13:54:56 »
hoi honk,

Met stijgingen altijd zo flauw als maar mogelijk is bouwen.
En bij de bouw van een spiraal aan de binnenkant de trein laten dalen en aan de buitenkant de trein omhoog laten rijden.

succes marco
N Spoor Nijmegen


N spoor digitaal loconet met IB en koploper.Alle loks omgebouwd op faulhabermotoren.
NS,DB,SBB.

Honk uit Rucphen

  • Offline Offline
  • Berichten: 71
    • Lautreux; Work in Process
Re: Baanplan Lautreux
« Reactie #12 Gepost op: 24 June 2007, 13:57:33 »
@ Kees-Jan,
Je hebt gelijk. De stukken zijn dan alle even lang. Helaas moet ik dan wel 4 wissels vervangen (van links naar rechts of andersom). Nou heb ik al redelijk vast omlijnde plannen omtrent het materiaal waarmee ik wil gaan rijden (treinen van bescheiden omvang) en die passen alle op de stukken rails in het schaduwstation.

@ Piet en Peter,
Die Wissels zijn geen kruiswissels. maar gewone wissels. Over elk stuk rails kan maar in één richting gereden worden. Daarom kan je van spoor drie naar spoor één en wordt spoor twee alleen gekruist.
N-spoor, moderne tijd, Kanton Vaud, Zwitserland.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8582
  • Spoor N
Re: Baanplan Lautreux
« Reactie #13 Gepost op: 24 June 2007, 14:36:43 »
Aha, als het gewone kruiswissels zijn dan zie ik geen keerlus meer. Ik dacht dat het Engelse wissels waren, vandaar.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: Baanplan Lautreux
« Reactie #14 Gepost op: 24 June 2007, 16:06:57 »
Ah, nou snap ik het. Het zijn dus elektrisch gescheiden kruisingen.

Laten we wel even de goede namen gebruiken, want nu ontstaat er verwarring:
  • Een Engels wissel is een kruising tussen twee sporen waarbij je ook nog af kunt buigen.
  • Een kruising is precies dat, twee sporen die elkaar kruisen en waarbij je niet af kunt buigen.
  • Een kruiswissel zijn vier in elkaar geschoven wissels en een kruising, waarbij je bij twee parallel liggende sporen van het eerste naar het tweede en van het tweede naar het eerste kunt gaan. Het is dus geen Engels wissel en ook geen kruising. Je ziet ze vaak op stations.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40