Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Mijn minitrix 2051 hobbelt
door
spoorijzer
Vandaag
om 13:56:07
Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 13:55:11
Roco NS 1631 wisselstroom naar gelijkstroom
door
Jan Breman
Vandaag
om 13:44:38
US diorama in H0
door
Ronald Halma
Vandaag
om 13:41:19
Raadplaatje
door
chrvdv37402
Vandaag
om 13:20:07
Update: baan in de tropen
door
Hans Grasmaijer
Vandaag
om 13:18:56
Rondom Charlois
door
Eric B
Vandaag
om 13:14:40
W.V. Kalender 2026
door
Jelmer
Vandaag
om 13:08:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Jelmer
Vandaag
om 13:06:19
PPM kranen van Strukton
door
edwin1974
Vandaag
om 13:01:06
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM
door
Met een sik
Vandaag
om 12:40:45
modulebaan in spoor 1
door
rbroerse
Vandaag
om 12:30:31
BrauWelt, fantasiebaan in H0
door
Brouwersbaan
Vandaag
om 11:11:48
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
Huup
Vandaag
om 11:01:08
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
Vandaag
om 10:46:29
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen!
door
Sascha [St. 3rail]
Vandaag
om 10:23:37
Nederlands-materieel in Spoor-1
door
Kees-Jan
Vandaag
om 10:19:58
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 09:41:24
Station Roodeschool
door
Benelux795
Vandaag
om 09:10:38
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32)
door
rbroerse
Vandaag
om 09:02:22
Bauarbeiten im gange
door
puntenglijder
Vandaag
om 08:58:28
Wat spoor 1 brouwsels
door
Sikko
Vandaag
om 08:58:05
Pfarrerwinkel bahn
door
puntenglijder
Vandaag
om 08:55:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
puntenglijder
Vandaag
om 08:49:23
Stationsplein Baden Baden
door
Dion
Vandaag
om 08:39:56
Layne, Somewhere South.
door
g-j
Vandaag
om 07:36:29
Baanplan Belkamp H0
door
Gerrit H
Vandaag
om 04:52:28
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
door
roadster36
Vandaag
om 02:03:29
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving.
door
Ronald A.
31 October 2025, 23:26:09
Wat zijn de basis kleuren in pigment voor modelspoor?
door
neudalhausenstadbahn
31 October 2025, 22:47:28
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Lautreux (Baanplan-N)
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
Volgende
- [
1
]
2
3
Omlaag
Auteur
Topic: Lautreux (Baanplan-N) (gelezen 11640 keer)
Honk uit Rucphen
Offline
Berichten: 71
Lautreux (Baanplan-N)
«
Gepost op:
23 June 2007, 18:13:04 »
Zie hier een poging tot ontwerp van een baanplan. Ik heb programma DRAIL gebruikt.
Er zijn nog enkele verbindingen die ik niet sluitend heb gekregen, dat moet ik eerst eens uitproberen als ik voldoende railmateriaal binnen heb.
Het station (op de voorgrond) en het grijze deel komt op niveau 0. Het blauw-rode deel komt op niveau 1 en het gele deel tenslotte komt op niveau 2. Hoe hoog ik kan komen moet ik nog uitmeten. Dit spoor moet een beetje lijken op het spoor dat vanuit Lausanne naar het oosten gaat en bovenlangs de wijngaarden gaat. Op de hellingen van het meer van Geneve wordt trouwens voortreffelijke wijn gemaakt.
Het tweede plaatje is het schaduwstation en moet tevens dienen om treinen even uit het zicht te houden.
De gestippelde delen zullen niet zichtbaar zijn. Gelukkig heeft Zwitserland bergen.
Mocht iemand willen weten waarom het linkerdeel smaller is, dat deel moet wat smallere omdat daar een ingebouwde kast staat. De linker berg komt dus in een soort nis. De baan is 2.90 meter bij 0.90 / 0.68 meter
https://images.beneluxspoor.net/bnls/lautreux_1.jpg
https://images.beneluxspoor.net/bnls/lautreux_schaduw_1.jpg
«
Laatst bewerkt op: 31 October 2007, 09:36:00 door Honk uit Rucphen
»
Gelogd
N-spoor, moderne tijd, Kanton Vaud, Zwitserland.
Peter Korsten
Offline
Berichten: 8570
Re: Baanplan Lautreux
«
Reactie #1 Gepost op:
24 June 2007, 11:22:49 »
Is dit in schaal N? Te zien aan de afmetingen zou dat kunnen; anders heb je wel erg kleine boogstralen aan de linkerkant. Houd je er rekening mee dat je een keerlus hebt?
- Peter
Gelogd
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40
rail4marcel
Offline
Berichten: 5277
Re: Baanplan Lautreux
«
Reactie #2 Gepost op:
24 June 2007, 11:46:39 »
Ik ga altijd skieen in de buurt van geneve :p Dat is zeker wel mooie natuur en bergen daar ben benieuwd hoe dat er uit gaat zien. Maar ik vind het wel een goed baan plan. Alleen heeft peter wel gelijk met die boog aan de linker kant.
Gelogd
Voor grootspoorfoto's zie
site
Peter Korsten
Offline
Berichten: 8570
Re: Baanplan Lautreux
«
Reactie #3 Gepost op:
24 June 2007, 11:55:26 »
En met een baan van iets minder dan drie meter kun je 10 cm stijgen
over de hele lengte
. Dus in die bogen kun je misschien een paar cm omhoog gaan, maar dan heb je het ook gehad. In een boog kun je namelijk minder steil omhoog dan op een recht stuk. Vandaar dat ik vraagtekens zet bij de niveaus 0, 1 en 2.
Het plan ziet er verder erg leuk uit, maar tekenen op een computer is iets heel anders dan de uiteindelijke baan.
- Peter
Gelogd
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40
Honk uit Rucphen
Offline
Berichten: 71
Re: Baanplan Lautreux
«
Reactie #4 Gepost op:
24 June 2007, 12:31:32 »
@Peter:
Ja het is inderdaad N-schaal. De ruimte aan de linkerkant is beperkt omdat het een nis is tussen een vaste kast en de muur.
Ik heb vanmorgen besloten om vanuit het schaduwstation een klimspiraal te bouwen om naar niveau nul te komen.
Die krappe boog links ga ik waarschijnlijk iets wijder maken (R2 ipv R1). Die hele blauw/rode lijn is trouwens nog niet zeker van zijn exacte plaats.
Tekenen op de computer geeft wel het voordeel dat je zonder moeite de verhouding tussen de diverse railsoorten ziet. Als je uit de hand gaat tekenen, maak je soms constructies die helemaal niet kunnen. Zogauw ik voldoende railmateraal verzameld heb, eerst maar eens een en ander uitproberen. Die hele situatie bij het station zit me ook nog niet echt lekker.
Met DRAIL heb ik overigens het schaduw station in schaal 1:1 uitgeprint en met behulp van deze print heb ik het schaduwstation al kunnen construeren.
Nog een vraagje: Waar zit die keerlus?
Gelogd
N-spoor, moderne tijd, Kanton Vaud, Zwitserland.
neudalhausenstadbahn
Offline
Berichten: 2923
Re: Baanplan Lautreux
«
Reactie #5 Gepost op:
24 June 2007, 12:39:57 »
Ik zie stroom technisch geen keerlus in, groetjes Michiel
Gelogd
"
Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe
"
Rick
Lid Houtense Koekenclub
Offline
Berichten: 8582
Spoor N
Re: Baanplan Lautreux
«
Reactie #6 Gepost op:
24 June 2007, 12:47:51 »
Jawel, in plaatje 1, de goudgele lus is een keerlus.
Gelogd
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).
Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.
ReesCees
Gast
Re: Baanplan Lautreux
«
Reactie #7 Gepost op:
24 June 2007, 13:03:57 »
Mooi plan.
als je de wissels zo in je schaduwstation legt zijn alle sporen even lang.
https://images.beneluxspoor.net/bnls/lautreux_schaduw_1_1.jpg
Dan zit je ook niet dat er een te lange trein op een te kort spoor staat.
Kees-Jan
«
Laatst bewerkt op: 24 June 2007, 13:05:44 door ReesCees
»
Gelogd
Honk uit Rucphen
Offline
Berichten: 71
Re: Baanplan Lautreux
«
Reactie #8 Gepost op:
24 June 2007, 13:04:21 »
Inderdaad Rick, maar electrisch lijkt het me in orde. Die lus heb ik gemaakt omdat ik op dat hogere niveau een dubbelspoor traject wilde maken. Die lus ligt dus in de berg en zal op een vlak niveau liggen. De stijging/daling komt dus in het langere stuk naar rechts + de verborgen bochten aan de rechterkant.
Gelogd
N-spoor, moderne tijd, Kanton Vaud, Zwitserland.
Peter Korsten
Offline
Berichten: 8570
Re: Baanplan Lautreux
«
Reactie #9 Gepost op:
24 June 2007, 13:09:50 »
Je moet de twee tekeningen in gedachten aan elkaar leggen. In de eerste tekening zit geen keerlus. In de tweede ook niet. Maar zodra je de twee tegen elkaar aan legt, heb je opeens een keerlus te pakken. Teken maar eens + en - en volg het spoor vanuit het station via het schaduwstation terug naar het station.
- Peter
Gelogd
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40
p.heinst
Offline
Berichten: 1192
Re: Baanplan Lautreux
«
Reactie #10 Gepost op:
24 June 2007, 13:31:34 »
hallo allemaal,
Het is niet nodig om de twee tekeningen aan elkaar te denken.
Neem als voorbeeld de wissel rechts onder en de kruiswissel, als je rechtonder begint met het volgen van de rails en de rechter rails staaf als + neemt en je gaat via de stippellijn bocht naar de goudkleurige en zo naar links en dan weer terug naar recht en je komt uit bij de kruiswissel dan zie je dat daar de plus en de min elkaar raken, bij het begin was de + onder en bij de kruiswissel is het nu boven, de wissels zijn onderling met elkaar verbonden.
sluiting
groetjes Piet
«
Laatst bewerkt op: 24 June 2007, 13:33:08 door p.heinst
»
Gelogd
Roco rijder met 2multimaus als slave, RouteControl, multimaus pro, Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 8.0 A3 en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem
marco haringa
Offline
Berichten: 585
Modulebaan "immergut"
Re: Baanplan Lautreux
«
Reactie #11 Gepost op:
24 June 2007, 13:54:56 »
hoi honk,
Met stijgingen altijd zo flauw als maar mogelijk is bouwen.
En bij de bouw van een spiraal aan de binnenkant de trein laten dalen en aan de buitenkant de trein omhoog laten rijden.
succes marco
Gelogd
N Spoor Nijmegen
N spoor digitaal loconet met IB en koploper.Alle loks omgebouwd op faulhabermotoren.
NS,DB,SBB.
Honk uit Rucphen
Offline
Berichten: 71
Re: Baanplan Lautreux
«
Reactie #12 Gepost op:
24 June 2007, 13:57:33 »
@ Kees-Jan,
Je hebt gelijk. De stukken zijn dan alle even lang. Helaas moet ik dan wel 4 wissels vervangen (van links naar rechts of andersom). Nou heb ik al redelijk vast omlijnde plannen omtrent het materiaal waarmee ik wil gaan rijden (treinen van bescheiden omvang) en die passen alle op de stukken rails in het schaduwstation.
@ Piet en Peter,
Die Wissels zijn geen kruiswissels. maar gewone wissels. Over elk stuk rails kan maar in één richting gereden worden. Daarom kan je van spoor drie naar spoor één en wordt spoor twee alleen gekruist.
Gelogd
N-spoor, moderne tijd, Kanton Vaud, Zwitserland.
Rick
Lid Houtense Koekenclub
Offline
Berichten: 8582
Spoor N
Re: Baanplan Lautreux
«
Reactie #13 Gepost op:
24 June 2007, 14:36:43 »
Aha, als het gewone kruiswissels zijn dan zie ik geen keerlus meer. Ik dacht dat het Engelse wissels waren, vandaar.
Gelogd
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).
Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.
Peter Korsten
Offline
Berichten: 8570
Re: Baanplan Lautreux
«
Reactie #14 Gepost op:
24 June 2007, 16:06:57 »
Ah, nou snap ik het. Het zijn dus elektrisch gescheiden
kruisingen
.
Laten we wel even de goede namen gebruiken, want nu ontstaat er verwarring:
Een
Engels wissel
is een kruising tussen twee sporen waarbij je ook nog af kunt buigen.
Een
kruising
is precies dat, twee sporen die elkaar kruisen en waarbij je niet af kunt buigen.
Een
kruiswissel
zijn vier in elkaar geschoven wissels en een kruising, waarbij je bij twee parallel liggende sporen van het eerste naar het tweede en van het tweede naar het eerste kunt gaan. Het is dus geen Engels wissel en ook geen kruising. Je ziet ze vaak op stations.
- Peter
Gelogd
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40
Print
Pagina's:
1
2
3
Volgende
- [
1
]
2
3
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Lautreux (Baanplan-N)