Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 01:06:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 00:56:58
NS 6000 (in schaal 0) door roadster36
Vandaag om 00:45:36
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 00:03:55
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
26 april 2024, 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
19 Toen door defender
26 april 2024, 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
26 april 2024, 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
26 april 2024, 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
26 april 2024, 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
26 april 2024, 15:29:26
  

Auteur Topic: Lautreux (Baanplan-N)  (gelezen 10483 keer)

Honk uit Rucphen

  • Offline Offline
  • Berichten: 71
    • Lautreux; Work in Process
Lautreux (Baanplan-N)
« Gepost op: 23 juni 2007, 18:13:04 »
Zie hier een poging tot ontwerp van een baanplan. Ik heb programma DRAIL gebruikt.
Er zijn nog enkele verbindingen die ik niet sluitend heb gekregen, dat moet ik eerst eens uitproberen als ik voldoende railmateriaal binnen heb.
Het station (op de voorgrond) en het grijze deel komt op niveau 0.  Het blauw-rode deel komt op  niveau 1 en het gele deel tenslotte komt op niveau 2. Hoe hoog ik kan komen moet ik nog uitmeten. Dit spoor moet een beetje lijken op het spoor dat vanuit Lausanne naar het oosten gaat en bovenlangs de wijngaarden gaat. Op de hellingen van het meer van Geneve wordt trouwens voortreffelijke wijn gemaakt.
Het tweede plaatje is het schaduwstation en moet tevens dienen om treinen even uit het zicht te houden.
De gestippelde delen zullen niet zichtbaar zijn. Gelukkig heeft Zwitserland bergen.
Mocht iemand willen weten waarom het linkerdeel smaller is, dat deel moet wat smallere omdat daar een ingebouwde kast staat. De linker berg komt dus in een soort nis. De baan is 2.90 meter bij 0.90 / 0.68 meter

https://images.beneluxspoor.net/bnls/lautreux_1.jpg

https://images.beneluxspoor.net/bnls/lautreux_schaduw_1.jpg
« Laatst bewerkt op: 31 oktober 2007, 09:36:00 door Honk uit Rucphen »
N-spoor, moderne tijd, Kanton Vaud, Zwitserland.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Baanplan Lautreux
« Reactie #1 Gepost op: 24 juni 2007, 11:22:49 »
Is dit in schaal N? Te zien aan de afmetingen zou dat kunnen; anders heb je wel erg kleine boogstralen aan de linkerkant. Houd je er rekening mee dat je een keerlus hebt?

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5278
    • grootspoorfoto's
Re: Baanplan Lautreux
« Reactie #2 Gepost op: 24 juni 2007, 11:46:39 »
Ik ga altijd skieen in de buurt van geneve :p Dat is zeker wel mooie natuur en bergen daar ben benieuwd hoe dat er uit gaat zien. Maar ik vind het wel een goed baan plan. Alleen heeft peter wel gelijk met die boog aan de linker kant.
Voor grootspoorfoto's zie site

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Baanplan Lautreux
« Reactie #3 Gepost op: 24 juni 2007, 11:55:26 »
En met een baan van iets minder dan drie meter kun je 10 cm stijgen over de hele lengte. Dus in die bogen kun je misschien een paar cm omhoog gaan, maar dan heb je het ook gehad. In een boog kun je namelijk minder steil omhoog dan op een recht stuk. Vandaar dat ik vraagtekens zet bij de niveaus 0, 1 en 2.

Het plan ziet er verder erg leuk uit, maar tekenen op een computer is iets heel anders dan de uiteindelijke baan.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Honk uit Rucphen

  • Offline Offline
  • Berichten: 71
    • Lautreux; Work in Process
Re: Baanplan Lautreux
« Reactie #4 Gepost op: 24 juni 2007, 12:31:32 »
@Peter:
Ja het is inderdaad N-schaal. De ruimte aan de linkerkant is beperkt omdat het een nis is tussen een vaste kast en de muur.
Ik heb vanmorgen besloten om vanuit het schaduwstation een klimspiraal te bouwen om naar niveau nul te komen.
Die krappe boog links ga ik waarschijnlijk iets wijder maken (R2 ipv R1). Die hele blauw/rode lijn is trouwens nog niet zeker van zijn exacte plaats.
Tekenen op de computer geeft wel het voordeel dat je zonder moeite de verhouding tussen de diverse railsoorten ziet. Als je uit de hand gaat tekenen, maak je soms constructies die helemaal niet kunnen. Zogauw ik voldoende railmateraal verzameld heb, eerst maar eens een en ander uitproberen. Die hele situatie bij het station zit me ook nog niet echt lekker.
Met DRAIL heb ik overigens het schaduw station in schaal 1:1 uitgeprint en met behulp van deze print heb ik het schaduwstation al kunnen construeren.

Nog een vraagje: Waar zit die keerlus?
N-spoor, moderne tijd, Kanton Vaud, Zwitserland.

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: Baanplan Lautreux
« Reactie #5 Gepost op: 24 juni 2007, 12:39:57 »
Ik zie stroom technisch geen keerlus in, groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8063
  • Spoor N
Re: Baanplan Lautreux
« Reactie #6 Gepost op: 24 juni 2007, 12:47:51 »
Jawel, in plaatje 1, de goudgele lus is een keerlus.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

ReesCees

  • Gast
Re: Baanplan Lautreux
« Reactie #7 Gepost op: 24 juni 2007, 13:03:57 »
Mooi plan.

als je de wissels zo in je schaduwstation legt zijn alle sporen even lang.


https://images.beneluxspoor.net/bnls/lautreux_schaduw_1_1.jpg

Dan zit je ook niet dat er een te lange trein op een te kort spoor staat.

Kees-Jan
« Laatst bewerkt op: 24 juni 2007, 13:05:44 door ReesCees »

Honk uit Rucphen

  • Offline Offline
  • Berichten: 71
    • Lautreux; Work in Process
Re: Baanplan Lautreux
« Reactie #8 Gepost op: 24 juni 2007, 13:04:21 »
Inderdaad Rick, maar electrisch lijkt het me in orde. Die lus heb ik gemaakt omdat ik op dat hogere niveau een dubbelspoor traject wilde maken. Die lus ligt dus in de berg en zal op een vlak niveau liggen. De stijging/daling komt dus in het langere stuk naar rechts + de verborgen bochten aan de rechterkant.
N-spoor, moderne tijd, Kanton Vaud, Zwitserland.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Baanplan Lautreux
« Reactie #9 Gepost op: 24 juni 2007, 13:09:50 »
Je moet de twee tekeningen in gedachten aan elkaar leggen. In de eerste tekening zit geen keerlus. In de tweede ook niet. Maar zodra je de twee tegen elkaar aan legt, heb je opeens een keerlus te pakken. Teken maar eens + en - en volg het spoor vanuit het station via het schaduwstation terug naar het station.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

p.heinst

  • Offline Offline
  • Berichten: 1191
    • DutchRoco
Re: Baanplan Lautreux
« Reactie #10 Gepost op: 24 juni 2007, 13:31:34 »
hallo allemaal,

Het is niet nodig om de twee tekeningen aan elkaar te denken.

Neem als voorbeeld de wissel rechts onder en de kruiswissel, als je rechtonder begint met het volgen van de rails en de rechter rails staaf als + neemt en je gaat via de stippellijn bocht naar de goudkleurige en zo naar links en dan weer terug naar recht en je komt uit bij de kruiswissel dan zie je dat daar de plus en de min elkaar raken, bij het begin was de + onder en bij de kruiswissel is het nu boven, de wissels zijn onderling met elkaar verbonden.
sluiting

groetjes Piet
« Laatst bewerkt op: 24 juni 2007, 13:33:08 door p.heinst »
Roco rijder met 2multimaus als slave, RouteControl,  multimaus pro, Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 8.0 A3 en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem

marco haringa

  • Offline Offline
  • Berichten: 585
  • Modulebaan "immergut"
Re: Baanplan Lautreux
« Reactie #11 Gepost op: 24 juni 2007, 13:54:56 »
hoi honk,

Met stijgingen altijd zo flauw als maar mogelijk is bouwen.
En bij de bouw van een spiraal aan de binnenkant de trein laten dalen en aan de buitenkant de trein omhoog laten rijden.

succes marco
N Spoor Nijmegen


N spoor digitaal loconet met IB en koploper.Alle loks omgebouwd op faulhabermotoren.
NS,DB,SBB.

Honk uit Rucphen

  • Offline Offline
  • Berichten: 71
    • Lautreux; Work in Process
Re: Baanplan Lautreux
« Reactie #12 Gepost op: 24 juni 2007, 13:57:33 »
@ Kees-Jan,
Je hebt gelijk. De stukken zijn dan alle even lang. Helaas moet ik dan wel 4 wissels vervangen (van links naar rechts of andersom). Nou heb ik al redelijk vast omlijnde plannen omtrent het materiaal waarmee ik wil gaan rijden (treinen van bescheiden omvang) en die passen alle op de stukken rails in het schaduwstation.

@ Piet en Peter,
Die Wissels zijn geen kruiswissels. maar gewone wissels. Over elk stuk rails kan maar in één richting gereden worden. Daarom kan je van spoor drie naar spoor één en wordt spoor twee alleen gekruist.
N-spoor, moderne tijd, Kanton Vaud, Zwitserland.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8063
  • Spoor N
Re: Baanplan Lautreux
« Reactie #13 Gepost op: 24 juni 2007, 14:36:43 »
Aha, als het gewone kruiswissels zijn dan zie ik geen keerlus meer. Ik dacht dat het Engelse wissels waren, vandaar.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Baanplan Lautreux
« Reactie #14 Gepost op: 24 juni 2007, 16:06:57 »
Ah, nou snap ik het. Het zijn dus elektrisch gescheiden kruisingen.

Laten we wel even de goede namen gebruiken, want nu ontstaat er verwarring:
  • Een Engels wissel is een kruising tussen twee sporen waarbij je ook nog af kunt buigen.
  • Een kruising is precies dat, twee sporen die elkaar kruisen en waarbij je niet af kunt buigen.
  • Een kruiswissel zijn vier in elkaar geschoven wissels en een kruising, waarbij je bij twee parallel liggende sporen van het eerste naar het tweede en van het tweede naar het eerste kunt gaan. Het is dus geen Engels wissel en ook geen kruising. Je ziet ze vaak op stations.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40