Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 22:24:27
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Reinier Z.
Vandaag om 22:20:36
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 21:55:57
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 20:48:43
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij) door Eric B
Vandaag om 20:38:09
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 20:35:48
Station Roodeschool door cor_b
Vandaag om 20:29:49
Z21 App gebruiken om wissels via de 10836 decoder door n-driver
Vandaag om 20:18:42
Is het normaal dat een digikeijs booster af en toe de gele led flitst? door Dirk
Vandaag om 20:07:55
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 19:30:54
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Spoor1vogel
Vandaag om 19:26:33
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
Vandaag om 19:12:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door william_2
Vandaag om 18:57:40
RhB H0m, Albulisch door Joz
Vandaag om 18:22:06
keerlusproblemen door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:06:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 16:56:41
Koploper: Functies uitgebreid en geluid / Loksound 5 door martr
Vandaag om 16:10:49
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 14:31:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:28:36
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Montanbahn
Vandaag om 14:08:08
Roco BR 93 stroomafname door bellejt
Vandaag om 13:38:37
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door wob
Vandaag om 13:18:07
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 12:58:18
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 12:45:27
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Hollandserhbfan
Vandaag om 12:17:28
onderdeel gezocht voor trix 22707 door bellejt
Vandaag om 11:45:10
Microstepper motoren voor armseinpalen door Dennis1984
Vandaag om 11:07:19
2025-8-18: Spoor verzakt: veel minder treinen tussen Eindhoven en Utrecht door spoorzeven
Vandaag om 10:58:03
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 10:54:26
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:33:52

Auteur Topic: DJH Modelloco(5500 stoomlok)  (gelezen 10992 keer)

Wesley

• Offline Offline
  • NS tussen WO2 en deklassering
DJH Modelloco(5500 stoomlok)
« Gepost op: 22 June 2007, 22:19:12 »
Hallo, ik heb een vraag aan iedereen die ervaring(en) heeft met DJH Modelloco. Ik heb hele mooie sets gezien die je zelf in elkaar dient te zetten. Ik ben een leek wat betreft het bouwen/in elkaar zetten van messing modellen. Is het voor mij een grote klus om zo'n set in elkaar te zetten. Solderen lukt mij overigens wel aardig.

De set waar ik mee wil beginnen is de 5500 stoomlok

Wesley
If I had stayed for other people to make my tools and things for me, I had never made anything.

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
Re: DJH Modelloco(5500 stoomlok)
« Reactie #1 Gepost op: 22 June 2007, 22:21:16 »
DJH-kits zijn deels van witmetaal, het solderen daarvan is een kunst op zich... (maar lijmen kan ook)
Verder levert een zo uit de doos gebouwde DJH-kit een loc op die rijdt, maar ook niet meer dan dat... onderstellen zijn niet echt geweldig en als je daar wat aan wilt doen moet je je er toch wat meer in verdiepen.

Wesley

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 22 June 2007, 22:43:19 »
nou dat wordt een leuk project(je) dus, ik denk dat ik hem toch aan ga schaffen. Verlichting zal er ook niet inzitten dus dat wordt weer gloeilampjes solderen(die vindt ik wel het beste staan bij stoomloks). Ik zal ook een airbrush moeten aanschaffen

Maar goed als ik naar de plaatjes kijk is er wel iets moois van te maken.

Bedankt

Wesley
If I had stayed for other people to make my tools and things for me, I had never made anything.

Huup

• Offline Offline
  • May your coffee kick in before reality does.
« Reactie #3 Gepost op: 23 June 2007, 02:20:09 »
Ik heb het ding een 15 jaar terug als volslagen leek zonder problemen gebouwd.
Wel is het zo dat de laatste as bij voorloop een nauwkeurige spoorlegging prettig vindt. Scherpe (lees standaardbogen) vindt die as in voorloop ook niet fijn, evenmin wissels met kleine radius.

Succes!

Huibert

stig

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 23 June 2007, 05:24:48 »
Ja, en heb je die gelijmd of gesoldeerd?  :D

Ik moet het ook nodig eens afmaken... Maar ja, die camping aggregaatjes lonken... ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Huup

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 23 June 2007, 11:43:28 »
Gesoldeerd. Hoewel ik gelijk beken, dat her en der ook lijm zit. Ik had indertijd geen fluit verstand van het solderen van witmetaal en was dan ook wel verrast toen het metaal smolt wanneer ik lang de bout er op hield. Dat betekent dat er her en der gevijlde klodders zitten (niet zichtbaar uiteraard) en daar waar ik echt niet anders kon heb gelijmd.
Het frame is natuurlijk wel volledig gesoldeerd.

-----------------------------------

Foto: Lars op 't Hof

-----------------------------------

Hm, vind ik me daar tch een verslagje in mn archief.....!
Gaattie:

DJH 5500

Al enige jaren ben ik in het bezit van een 5500 van DJH Model Loco.
Daar heb ik wel wat voor moeten doen: Het gaat hier immers om een bouwpakket!
Voor mij was het mn eerste bouwpakket van een stoomlok (er liggen er inmiddels drie te wachten) nadat ik eerder een kameel van dezelfde fabrikant in elkaar heb geknutseld.
Over die kameel was ik niet zo tevreden, vandaar dat ik toch met enige vrees de 5500 kocht.
In de doos een prima beschrijving en een hoop onderdelen (gek he), allemaal keurig verpakt in 'tasjes' plastic: 1 tasje bevat meerdere vakjes met bij elkaar horende onderdelen.
Zoals gezegd is de beschrijving goed. Slim is je aan de volgorde te houden, dan kan dr niks mis gaan.
Gereedschap voor dit soort klussen heb je wel nodig. Ik heb er speciaal sleutelvijltjes voor gekocht, verder zijn een miniboormachientje, een regelbare soldeerbout, schroevendraaiertjes, punttang en een puntpincet onmisbare attributen. Een mini bankschroef is ook handig.
Voor het bouwen heb ik eerst alle bramen weggesneden en gevijld waar nodig. Het gietwerk is van een prima kwaliteit en paszuiver. Het nieuwzilver frame heb ik schoon laten maken door een buurman van me die voor zijn klokwerken een soort loog gebruikt.
Het in elkaar zetten van de loc is op zich een fluitje van een cent.
Het kost tijd, dat wel, maar dat is dankbaar gebruikte tijd!
Aandachtspunten zijn een recht, strak frame, vrij lopende assen, een soepel lopende tandwielkast.
Bij de opbouw (de lokkast, de 'carrosserie' zeg maar) is eigenlijk het enige aandachtspunt het strak trekken en buigen van de diverse leidingen. Gewoon secuur werken. Ook het verbinden van de trapjes van nieuwzilver aan de witmetalen omloop liep niet soepel. Ik wilde solderen, ik had gewoon moeten lijmen.
Gaatjes voor de handgrepen ed zijn aangegeven of voorgeboord.
Het materiaal laat zich prima schilderen, mi is spuiten geen noodzaak.
Wat niet bij het model inbegrepen zit zijn de ramen. Die zijn wel noodzakelijk. Ik heb ze dus maar zelf gemaakt. De ronde met behulp van een perforator en vervolgens op maat geknipt en ingezet. De ramen aan de zijkant van afvalplastic en wat slaters. Helaas zijn die er uitgevallen, waardoor ik daarmee opnieuw aan de slag moet.
Verder nog wat losse kolen in de kolenbak gemikt en gefixeerd.
Het locje is voorzien van opnameschachten voor insteekkoppelingen volgens NEM. Die heb ik niet gebruikt. Ik prefereer een zelfgemaakte koppelhaak op een lok en die zit dus ook op deze.

Hoe rijdt dat ding nou?
Uiteraard ben ik vooringenomen; ik heb m zelf gebouwd en dan zeggen 'zij rijdt slecht' is natuurlijk 'not done'.
Dus: 'Nou, best wel goed!'

Met andere woorden: niet altijd.
Het motortje, een Bühler, draait voortreffelijk, de overbrenging is goed en ik moet zeggen: 't lokkie rijdt tender voor en achter mooi gelijkmatig en ook langzaam. Over rechte stukken.
Bij bogen wordt t een ander verhaal. De 1 uit de asvolgorde 2B1 loopt om de dooie dood niet lekker door bogen wanneer het de eer heeft als eerste door de boog te gaan. Ontsporingen zijn dan schering en inslag. Waarschijnlijk heeft dat zijn oorzaak in de krapte van de bogen. Bij mijn nieuwe baan zal ik daar dan zeker ook rekening mee houden. In wat flauwere bogen blijft ze keurig op de rails.
Desalniettemin verdient het aanbeveling deze loopas met bv een messingstripje in V-vorm op de rails gedrukt te houden.
Verder moeten zowel wielen als rails goed schoon zijn voor een ongehinderde loop. Ze neemt immers aan één zijde maar van twee wielen stroom af.
De trekkracht (zonder asb-tjes) is ruim voldoende: 25 tweeassers neemt ie met gemak mee. Nee, ik heb geen berglandschap of ondergrondse rangeersporen. Die had je in die tijd nog niet.

Kortom: mooie loc. Voor 550 piek een hele hoop plezier:)

Groet,

Huibert

PS... die 550 piek zijn guldens.
PS... Op de foto ontbreken de trapjes inmiddels: afgevallen. Maar intussen zitten ze er weer op. Home-made van wat messing.

Wesley

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 23 June 2007, 15:01:28 »
Nou ik ben overtuigd, ik ga hem binnenkort maar bestellen. Niet alleen omdat het een mooi model is maar ik vind het ook leuk om zelf te "knutselen" ;)

Bedankt voor het verslag

Wesley

arjen

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 23 June 2007, 17:58:31 »
PS... Op de foto ontbreken de trapjes inmiddels: afgevallen. Maar intussen zitten ze er weer op. Home-made van wat messing.

Dat is dus inderdaad een van de onderdelen die je echt moet solderen en niet moet lijmen  ;)  De truc is om het messing of nieuwzilver eerst met een 'hete' bout te voorzien van een laagje soldeertin en de trapjes dan met een minder hete bout aan het witmetaal vast te zetten. Witmetaalsoldeer houdt niet op messing maar wel op tin.

Voor de rest helemaal mee eens. Van alle modellen van NS-stoomlocs, die er ooit op de markt zijn geweest, is de 5500 nog het beste geschikt als beginnersmodel.  Past allemaal redelijk goed, de messing- en nieuwzilverdelen kun je inderdaad beter solderen maar het witmetaal past goed genoeg om het met lijmen voor elkaar te krijgen. Redelijk simpel en goed ontworpen onderstel. Geen buitenliggende cilinders/schuifbeweging om mee in de fout te gaan. Die achteras is inderdaad dubieus, maar als de vering soepel werkt dan gaat het wel. Zelf heb ik ook een beetje moeite met het voorste draaistel gehad: het heeft een beetje de neiging om te blijven hangen op de schroefdraad van de bevestigingsschroef. En de door Model Loco geleverde wielen voor dat draaistel zien er niet uit, ik heb daar indertijd een setje ingezet dat volgens mij van Philotrain kwam, met 9 ipv 10 spaken en een mooiere vormgeving...

Succes er mee!

Arjen (die de Kameel nog ongebouwd heeft liggen, en vermoedt dat dát inderdaad absoluut geen beginnersmodel is)

Wesley

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 23 June 2007, 23:08:25 »
oh oke dan kan ik daar ook rekening eme hoeden. Er zit geen verlichting bij he? Verder wil ik de lok zo origineel mogelijk houden.

Wesley

arjen

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 23 June 2007, 23:11:07 »
Nee, geen verlichting. En ik vrees dat het knap lastig wordt om lampjes in de massief witmetalen lantaarns te frotten.

Arjen.

Wesley

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 23 June 2007, 23:30:39 »
oh ja nou dan maar niet, is er wel ruimte voor een rook generator als ik de schoorsteen uitboor, ik weet niet of dat nodig is.
Als ik wel een manier heb gevonden voor verlichting zet ik het hier wel neer maar dat zal pas van de zomer worden :)

Wesley

Huup

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 24 June 2007, 00:19:23 »
Niet aan beginnen: de schoorsteen is te dun voor een passende generator.
Lampjes zijn makkelijker met andere lantaarns dan de bijgeleverde. Ik zou wat lantaarns zelf maken op floriaanse wijze :)

Gerke

• Mcn NSR
  • Offline Offline
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
« Reactie #12 Gepost op: 24 June 2007, 00:23:58 »
Nog een tip:

Ga voor bufers, lantaarns, luchtslangen e.d. bij Philotrain shoppen! Vele malen mooier dan de bijgeleverde hompen witmetaal en messinggietwerk!
Wil je een goed lopende lok? Compenseren die hap. Ook al is het maar één as: Dan is een goede loop vrijwel verzekerd.  wat het draastel betreft: wel even de srtoomafname wijzigen: De wielisolatie niet verbreken door er het bekende messing draad in te steken, maar gewoon zo laten. Aan de bovenzijde een stikje printplaat lijmen en daar pick-ups van fosforbrons op solderen. Met een ministekker richting motor voeren en datzelfde herhalen met het achterste loopwiel. Print daar onder de lok i.o.d. plaatsen, daar waar het niet opvalt. De drijfwielen verder niet voor stroomafname gebruiken. Zorg ook voor voldoende druk op de wielen, dan is de kans op ontsporen het kleinst.
Ik heb mijn 6300 zo ook verbouwd. Als je meer wil weten over dat verhaal:

http://home.hetnet.nl/~f2hhanshobbyhoek/hhh_bzk_lurken_ns6306_nl.html

Succes!

Grt,

Ger.
Met groet,

Ger.

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #13 Gepost op: 24 June 2007, 10:37:00 »
Waarom zou je de drijfwielen niet voor stroomafname gebruiken? Zelf doe ik dat liever juist wel, loopwielen gebruiken voor stroomafname is een beetje tricky (drijfwielen draaien zich wel schoon als de loc een keer doorslaat, terwijl loopwielen meer vuil verzamelen en bovendien de afstelling van de stroomafnemertjes tricky is omdat ze niet teveel wrijving mogen hebben. Beste is natuurlijk stroomafname op alle wielen, dan kun je van een 5500 een schitterend lopend machientje maken.

Wesley

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 24 June 2007, 10:41:43 »
ja ik kijk ook nog wel wat ik met de stroomafname ga doen, ik kan natuurlijk ook goed de baan schoon houden ;)

nog een vraagje, met welkke wagons reed deze lok. Ik weet dat ze in de lokale diensten rond Utrecht reed, maar waarmee?

Wesley