Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bob11
Vandaag om 18:01:14
MiWuLa door Olav
Vandaag om 17:29:24
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 17:27:51
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 17:21:08
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door puntenglijder
Vandaag om 17:18:13
H0 U-vormig Pendel-rangeer baantje - door Ronald A.
Vandaag om 17:16:52
23 augustus modelspoorbeurs Houten door nighttrain1
Vandaag om 17:04:20
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald69
Vandaag om 16:42:47
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:29:51
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 16:28:19
Swalbenburg, N modulebaan door Bjor
Vandaag om 16:08:56
maatvoering AKI door MOVisser
Vandaag om 15:46:52
Stalen rijtuigen van NS door Hans Reints
Vandaag om 15:33:38
br 041 334-4 Fleischmann H0 door 008200
Vandaag om 15:31:19
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 15:29:40
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Ronald Halma
Vandaag om 15:09:55
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Huup
Vandaag om 14:29:11
NS-seinen bij en in een splitsingsstation door 1200blauw
Vandaag om 14:20:57
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 13:55:17
Onvoldoende trekkracht, loc verzwaren? door Biesje
Vandaag om 13:03:12
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:56:19
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door HugoB123
Vandaag om 12:45:33
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Jelmer
Vandaag om 09:20:08
Eyro Interlaken door Bas, Dordrecht
Vandaag om 08:52:15
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:19:23
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart door Sven
21 August 2025, 23:24:08
Roco ns 309 ac>dc door hmmglaser
21 August 2025, 23:06:07
Da's Daz 2 door Huup
21 August 2025, 21:15:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
21 August 2025, 20:47:21
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jos_1972
21 August 2025, 20:01:45
  

Auteur Topic: Vijfhuis (v.h. Frotterdam)  (gelezen 627721 keer)

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10768
Re:Frotterdam in h0
« Reactie #15 Gepost op: 08 February 2013, 19:27:26 »
@Marc: mijn perronlengte later te bouwen zal zo'n lange trein niet toestaan. Het wordt inkorten of doorrijden. :(
Oh dan valt het wel mee  ;D
Maar tòch mooie treinlengtes mogelijk lijkt me.
No dress rehearsel, this is our life.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6744
Re:Frotterdam in h0
« Reactie #16 Gepost op: 08 February 2013, 20:02:49 »
Juli 2012.

Na een korte onderbreking voor wat tuinklussen w.o. een prieeltje bouwen voor de vrouw  8) wordt de bouw weer hervat met de aanleg van het schaduw kopstation.

Een stukje spoor wordt uitgezaagd voor de aftakkende wisselstraat. In dit deel komt vertrekkend verkeer uit het schaduwstation verkeer van / naar het kopstation elkaar tegemoet. Koploper regelt dat allemaal netjes. (y)



Tussen beide stations zit net genoeg ruimte voor de nodige bereikbaarheid t.b.v. onderhoud.







Slim sporen uitkienen zodat ik optimaal de treinsamenstellingen kwijt kan, 7 lange en 3 kortere spoortjes voor een dubbele Hondenkop en DE's. Uiteindelijk kan ik nu zo'n 20 - 22 treinen stallen.





Voorts servo's plaatsen, stopsecties maken en weer uitgebreid testrijden.

De baan ligt nu een maand of 7 en er is al heel wat rond gereden. Ik heb nog niet behoeven poetsen behoudens uiteraard stofzuigen. Uiteindelijk rijdt alles nog zeer betrouwbaar alhoewel er al het nodige vuiligheid op de rail te zien. is. Helemaal blij met m'n overstap naar 2rail so far. (y)

Gr, Ben.


HeRo

  • Offline Offline
  • Berichten: 413
    • Bouwdraadje bij de buren.
Re:Frotterdam in h0
« Reactie #17 Gepost op: 08 February 2013, 21:43:02 »
Een bekend verhaaltje in sneltreinvaart. ;)
Ik wacht vol spanning op de voor mij nieuwe hoofdstukken Ben.

Groeten Robin

PW100

  • Offline Offline
  • Berichten: 164
    • Mijn H0 baan
Re:Frotterdam in h0
« Reactie #18 Gepost op: 08 February 2013, 22:55:04 »
Puik baantje  (y)  Maar kan natuurlijk ook niet anders met zo'n geweldig voorbeeld!
Heb je ook nog een volledig baanplan van de bovenbouw?

Succes met de bouw, en ik kijk al uit naar het vervolg. Hoop alleen dat dit niet voortijdig afgebroken moet worden.

PS Ik zie hier op de Brabant route die ICRm met twee of drie stammen rijden en een stuurstand. Dus 7 of 10 rijtuigen in totaal. Heb je bewust voor acht rijtuigen gekozen?
 
Groetjes,
Harm

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6744
Re:Frotterdam in h0
« Reactie #19 Gepost op: 09 February 2013, 07:09:14 »
Augustus 2012.

Kastruimte is dringend nodig om materieel op te kunnen bergen. Onder het kopstation een 3-tal ladekasten van de Afhaalzweed geplaatst, 2 oudjes uit een slaapkamer en een nieuwe. Met stelpootjes wordt het kopstation weer netjes waterpas gesteld.







Gr, Ben.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6744
Re:Frotterdam in h0
« Reactie #20 Gepost op: 09 February 2013, 07:15:29 »
September 2012.

Tijd om na te denken over de bovenbouw.

Er is eindeloos proefgereden met beide stations en in Koploper zijn de nodige aanpassingen gedaan. De tijdelijke lus wordt ontmanteld. Ook een goed moment om alle bedrading te fatsoeneren (terugmelding en de diverse ringleidingen) en definitief vast te zetten.







Gr, Ben.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6744
Re:Frotterdam in h0
« Reactie #21 Gepost op: 09 February 2013, 07:30:19 »
Oktober 2012.

Wat ik in het zicht wil realiseren wordt een beetje lastig. Het probleem is de CV ketel en de bereikbaarheid. Ik wist dat dit er aan zat te komen.

Besluit is genomen de ketel 80cm te verplaatsen zodat ik later met een uitneembare module voor de ketel langs kan gaan bouwen. En passant het besluit genomen een low-budget Gamma laminaat vloertje te leggen. In de tussentijd vragen mijn huisgenoten zich af wat ik allemaal aan het doen ben op de zolder en of ik wel goed bij m'n hoofd ben. ;D







Gr, Ben.

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re:Frotterdam in h0
« Reactie #22 Gepost op: 09 February 2013, 08:04:04 »
Wow! (y)

Gr. Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6744
Re:Frotterdam in h0
« Reactie #23 Gepost op: 09 February 2013, 08:05:04 »
December 2012 / januari 2013.

Anyrail is geduldig maar ik wil m'n ontwerp eerst eens uitleggen.



Van Huib kreeg ik nog de tip mee de slinger links uit de perronsporen te halen. (y)

Daartoe de bovenbouw aangevangen met het dicht leggen met 12mm berkenplex. De lange wisselstraten heb ik 1:1 uitgeprint en uitgelegd. Ik kan nu de dragende constructie gaan bepalen, het tracé aftekenen en uitzagen zonder dat ik straks voor verrassingen kom te staan met de servo aandrijvingen etc.. In deze fase moet ik ook gaan nadenken over de achterwand, de verlichting van de schaduwstations (ledstrips), enz. Ook moet ik een verlichtingsplan maken voor de hele zolder.

De linker wisselstraat (waar dus de CV ketel hing):  :)



Rechts:









Uiteindelijk heb ik een goed beeld van wat het moet worden, wordt het tracé uitgezaagd en kan ik aan de ruwbouw beginnen.





Gr, Ben.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6744
Re:Frotterdam in h0
« Reactie #24 Gepost op: 09 February 2013, 08:18:04 »
In vogelvlucht heb ik de bouw van het afgelopen jaar beschreven. We zijn nu "live" aangekomen in februari 2013.

Het eerste stukje van het tracé is afgelopen week aangelegd: een stukje spoordijk aansluitend aan de klimspiraal.



Het plan voor de komende tijd is de houtbouw van het stationscomplex realiseren, een achterwand maken waarbij er een uitneembaar stukje moet komen voor het raam langs (het raampje moet 's zomers open kunnen kantelen om te ventileren), de verlichting voor de schaduwstations maken en de ruimte verlichting aanpassen. Werk genoeg dus de komende tijd vooreer ik de eerste wisselstraten en rail kan gaan leggen.

Gr, Ben.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6744
Re:Frotterdam in h0
« Reactie #25 Gepost op: 09 February 2013, 08:23:15 »

PS Ik zie hier op de Brabant route die ICRm met twee of drie stammen rijden en een stuurstand. Dus 7 of 10 rijtuigen in totaal. Heb je bewust voor acht rijtuigen gekozen?


Harm,

Het zal wel bab-bab met een stuurstand worden, ook in de Benelux versie. Ik denk dat ik deze net kan laten stoppen langs het 1e perron rijdend van links naar rechts. Maar het is kiele kiele, we gaan het beleven. :)

Gr, Ben.

Ferry As

  • Spoor 1 en een beetje TT
  • Offline Offline
  • Berichten: 1769
  • **
Re:Frotterdam in h0
« Reactie #26 Gepost op: 09 February 2013, 08:44:35 »
In de tussentijd vragen mijn huisgenoten zich af wat ik allemaal aan het doen ben op de zolder en of ik wel goed bij m'n hoofd ben. ;D
Herkenbaar  ;D


Mooi verslag Ben !  Leuk om zo de ontwikkeling van je baan te zien.

M´n complimenten, ziet er keurig uit allemaal.

Grt.

Ferry

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8838
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Frotterdam in h0
« Reactie #27 Gepost op: 09 February 2013, 09:16:50 »
Hallo Ben,

Kastruimte is dringend nodig om materieel op te kunnen bergen. Onder het kopstation een 3-tal ladekasten van de Afhaalzweed geplaatst, 2 oudjes uit een slaapkamer en een nieuwe. Met stelpootjes wordt het kopstation weer netjes waterpas gesteld.

Het blijft er netjes uit zien. Welke kastjes zijn dit van de afhaalzweed? Deze zien er namelijk zeer netjes uit.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Harald en Alex

  • Offline Offline
  • Berichten: 228
Re:Frotterdam in h0
« Reactie #28 Gepost op: 09 February 2013, 10:03:00 »
Hallo Ben  :)

We gaan het hier ook weer volgen uiteraard  ;)

Harald & Alex

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6744
Re:Frotterdam in h0
« Reactie #29 Gepost op: 09 February 2013, 11:12:24 »
@Ronald:

MALM Ladekast 3 lades, wit
€ 49.95 / st.
Artikelnummer:
402.145.51

Gr, Ben.