Doel:€250.00
Donaties:€92.50

Per saldo:€-157.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 28-08-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vensterbankbaan (H0-Märklin) door André 1976
Vandaag om 17:30:46
Nederlandse Smalspoormodelbouwdagen Katwijk door Frans Peeters
Vandaag om 17:30:38
Projekt 083-338 door Bert V
Vandaag om 17:20:31
Bouwpakket van een CIWL LX rijtuig van Amati door JaJo
Vandaag om 17:18:36
65 018 van de SSN/VSM door Karben
Vandaag om 17:02:41
1/32 schaal, 'Papier Berken" door Daniel Caso
Vandaag om 16:57:49
BNLS trammodule: “Jewels of the HTM” door Tulpendaal
Vandaag om 16:47:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door JaJo
Vandaag om 16:47:16
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjen-V
Vandaag om 16:36:18
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door 1795
Vandaag om 16:27:05
Fleischmann draaischijf 6052 door zuylen
Vandaag om 16:11:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door WesleyMunnik
Vandaag om 16:00:03
Nieuwe baan, nieuwe schaal van N naar H0e door Sven
Vandaag om 15:37:26
Roco BR215 decoder door NS1220
Vandaag om 15:26:02
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Nullem
Vandaag om 14:19:49
Raadplaatje door tothebeach
Vandaag om 14:16:41
BNLS-Module: "Spoormuseum in H0" door Joran
Vandaag om 14:04:17
Van Biervliet/B Models 2019 door Ryansprenkels
Vandaag om 13:18:34
Graag jullie mening over deze baan door bask185
Vandaag om 11:58:13
Vensterbankbaan (H0-Märklin) door mdjr78
Vandaag om 11:44:59
EifelBurgenBahn door mass am see
Vandaag om 11:17:13
Van Dapol spoor 0 class 08 naar NS 500/600 door JaJo
Vandaag om 10:59:34
De laatste dag van een 1700 door Vislijn
Vandaag om 10:53:04
Roco NS 200/300 Sik, model 2019 door Floris Dilz
Vandaag om 10:23:31
Digitale centrale: Roco z21 of Digikeijs DR5000? door MdBruin
Vandaag om 09:55:37
Project 0m, iets heel anders: Rhätische Bahn door Nullem
Vandaag om 09:39:55
De Hondsrugbaan, H0 door mass am see
Vandaag om 08:35:34
Seuthe 10 in BR 50 008 icm Lopiv4 door Coliebollie
Vandaag om 06:58:02
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 05:02:01
Nieuwe bome, verse nieuwe bome!!! door grove den
18 september 2019, 23:50:56
  

Auteur Topic: NL baan: Frotterdam in h0  (gelezen 179028 keer)

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 8533
Re:Frotterdam in h0
« Reactie #15 Gepost op: 08 februari 2013, 19:27:26 »
@Marc: mijn perronlengte later te bouwen zal zo'n lange trein niet toestaan. Het wordt inkorten of doorrijden. :(
Oh dan valt het wel mee  ;D
Maar tòch mooie treinlengtes mogelijk lijkt me.
Trambaantje in h0
Rosestraat in 0/0m 
Tea Tray Depot in 0
www.modulebaan.nl  Charleroi - Route de Mons

Ben

  • Online Online
  • Berichten: 3131
Re:Frotterdam in h0
« Reactie #16 Gepost op: 08 februari 2013, 20:02:49 »
Juli 2012.

Na een korte onderbreking voor wat tuinklussen w.o. een prieeltje bouwen voor de vrouw  8) wordt de bouw weer hervat met de aanleg van het schaduw kopstation.

Een stukje spoor wordt uitgezaagd voor de aftakkende wisselstraat. In dit deel komt vertrekkend verkeer uit het schaduwstation verkeer van / naar het kopstation elkaar tegemoet. Koploper regelt dat allemaal netjes. (y)



Tussen beide stations zit net genoeg ruimte voor de nodige bereikbaarheid t.b.v. onderhoud.







Slim sporen uitkienen zodat ik optimaal de treinsamenstellingen kwijt kan, 7 lange en 3 kortere spoortjes voor een dubbele Hondenkop en DE's. Uiteindelijk kan ik nu zo'n 20 - 22 treinen stallen.





Voorts servo's plaatsen, stopsecties maken en weer uitgebreid testrijden.

De baan ligt nu een maand of 7 en er is al heel wat rond gereden. Ik heb nog niet behoeven poetsen behoudens uiteraard stofzuigen. Uiteindelijk rijdt alles nog zeer betrouwbaar alhoewel er al het nodige vuiligheid op de rail te zien. is. Helemaal blij met m'n overstap naar 2rail so far. (y)

Gr, Ben.


HeRo

  • Offline Offline
  • Berichten: 372
    • Bouwdraadje bij de buren.
Re:Frotterdam in h0
« Reactie #17 Gepost op: 08 februari 2013, 21:43:02 »
Een bekend verhaaltje in sneltreinvaart. ;)
Ik wacht vol spanning op de voor mij nieuwe hoofdstukken Ben.

Groeten Robin

PW100

  • Offline Offline
  • Berichten: 164
    • Mijn H0 baan
Re:Frotterdam in h0
« Reactie #18 Gepost op: 08 februari 2013, 22:55:04 »
Puik baantje  (y)  Maar kan natuurlijk ook niet anders met zo'n geweldig voorbeeld!
Heb je ook nog een volledig baanplan van de bovenbouw?

Succes met de bouw, en ik kijk al uit naar het vervolg. Hoop alleen dat dit niet voortijdig afgebroken moet worden.

PS Ik zie hier op de Brabant route die ICRm met twee of drie stammen rijden en een stuurstand. Dus 7 of 10 rijtuigen in totaal. Heb je bewust voor acht rijtuigen gekozen?
 
Groetjes,
Harm

Ben

  • Online Online
  • Berichten: 3131
Re:Frotterdam in h0
« Reactie #19 Gepost op: 09 februari 2013, 07:09:14 »
Augustus 2012.

Kastruimte is dringend nodig om materieel op te kunnen bergen. Onder het kopstation een 3-tal ladekasten van de Afhaalzweed geplaatst, 2 oudjes uit een slaapkamer en een nieuwe. Met stelpootjes wordt het kopstation weer netjes waterpas gesteld.







Gr, Ben.

Ben

  • Online Online
  • Berichten: 3131
Re:Frotterdam in h0
« Reactie #20 Gepost op: 09 februari 2013, 07:15:29 »
September 2012.

Tijd om na te denken over de bovenbouw.

Er is eindeloos proefgereden met beide stations en in Koploper zijn de nodige aanpassingen gedaan. De tijdelijke lus wordt ontmanteld. Ook een goed moment om alle bedrading te fatsoeneren (terugmelding en de diverse ringleidingen) en definitief vast te zetten.







Gr, Ben.

Ben

  • Online Online
  • Berichten: 3131
Re:Frotterdam in h0
« Reactie #21 Gepost op: 09 februari 2013, 07:30:19 »
Oktober 2012.

Wat ik in het zicht wil realiseren wordt een beetje lastig. Het probleem is de CV ketel en de bereikbaarheid. Ik wist dat dit er aan zat te komen.

Besluit is genomen de ketel 80cm te verplaatsen zodat ik later met een uitneembare module voor de ketel langs kan gaan bouwen. En passant het besluit genomen een low-budget Gamma laminaat vloertje te leggen. In de tussentijd vragen mijn huisgenoten zich af wat ik allemaal aan het doen ben op de zolder en of ik wel goed bij m'n hoofd ben. ;D







Gr, Ben.

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 10297
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re:Frotterdam in h0
« Reactie #22 Gepost op: 09 februari 2013, 08:04:04 »
Wow! (y)

Gr. Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Ben

  • Online Online
  • Berichten: 3131
Re:Frotterdam in h0
« Reactie #23 Gepost op: 09 februari 2013, 08:05:04 »
December 2012 / januari 2013.

Anyrail is geduldig maar ik wil m'n ontwerp eerst eens uitleggen.



Van Huib kreeg ik nog de tip mee de slinger links uit de perronsporen te halen. (y)

Daartoe de bovenbouw aangevangen met het dicht leggen met 12mm berkenplex. De lange wisselstraten heb ik 1:1 uitgeprint en uitgelegd. Ik kan nu de dragende constructie gaan bepalen, het tracé aftekenen en uitzagen zonder dat ik straks voor verrassingen kom te staan met de servo aandrijvingen etc.. In deze fase moet ik ook gaan nadenken over de achterwand, de verlichting van de schaduwstations (ledstrips), enz. Ook moet ik een verlichtingsplan maken voor de hele zolder.

De linker wisselstraat (waar dus de CV ketel hing):  :)



Rechts:









Uiteindelijk heb ik een goed beeld van wat het moet worden, wordt het tracé uitgezaagd en kan ik aan de ruwbouw beginnen.





Gr, Ben.

Ben

  • Online Online
  • Berichten: 3131
Re:Frotterdam in h0
« Reactie #24 Gepost op: 09 februari 2013, 08:18:04 »
In vogelvlucht heb ik de bouw van het afgelopen jaar beschreven. We zijn nu "live" aangekomen in februari 2013.

Het eerste stukje van het tracé is afgelopen week aangelegd: een stukje spoordijk aansluitend aan de klimspiraal.



Het plan voor de komende tijd is de houtbouw van het stationscomplex realiseren, een achterwand maken waarbij er een uitneembaar stukje moet komen voor het raam langs (het raampje moet 's zomers open kunnen kantelen om te ventileren), de verlichting voor de schaduwstations maken en de ruimte verlichting aanpassen. Werk genoeg dus de komende tijd vooreer ik de eerste wisselstraten en rail kan gaan leggen.

Gr, Ben.

Ben

  • Online Online
  • Berichten: 3131
Re:Frotterdam in h0
« Reactie #25 Gepost op: 09 februari 2013, 08:23:15 »

PS Ik zie hier op de Brabant route die ICRm met twee of drie stammen rijden en een stuurstand. Dus 7 of 10 rijtuigen in totaal. Heb je bewust voor acht rijtuigen gekozen?


Harm,

Het zal wel bab-bab met een stuurstand worden, ook in de Benelux versie. Ik denk dat ik deze net kan laten stoppen langs het 1e perron rijdend van links naar rechts. Maar het is kiele kiele, we gaan het beleven. :)

Gr, Ben.

Ferry As

  • Spoor 1
  • Offline Offline
  • Berichten: 1668
  • **
Re:Frotterdam in h0
« Reactie #26 Gepost op: 09 februari 2013, 08:44:35 »
In de tussentijd vragen mijn huisgenoten zich af wat ik allemaal aan het doen ben op de zolder en of ik wel goed bij m'n hoofd ben. ;D
Herkenbaar  ;D


Mooi verslag Ben !  Leuk om zo de ontwikkeling van je baan te zien.

M´n complimenten, ziet er keurig uit allemaal.

Grt.

Ferry

Ronald Koerts

  • Offline Offline
  • Berichten: 7553
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Frotterdam in h0
« Reactie #27 Gepost op: 09 februari 2013, 09:16:50 »
Hallo Ben,

Kastruimte is dringend nodig om materieel op te kunnen bergen. Onder het kopstation een 3-tal ladekasten van de Afhaalzweed geplaatst, 2 oudjes uit een slaapkamer en een nieuwe. Met stelpootjes wordt het kopstation weer netjes waterpas gesteld.

Het blijft er netjes uit zien. Welke kastjes zijn dit van de afhaalzweed? Deze zien er namelijk zeer netjes uit.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Harald en Alex

  • Offline Offline
  • Berichten: 220
Re:Frotterdam in h0
« Reactie #28 Gepost op: 09 februari 2013, 10:03:00 »
Hallo Ben  :)

We gaan het hier ook weer volgen uiteraard  ;)

Harald & Alex

Ben

  • Online Online
  • Berichten: 3131
Re:Frotterdam in h0
« Reactie #29 Gepost op: 09 februari 2013, 11:12:24 »
@Ronald:

MALM Ladekast 3 lades, wit
€ 49.95 / st.
Artikelnummer:
402.145.51

Gr, Ben.