Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Benjamin92
Vandaag om 01:36:24
Her-(her-)beginnen door J. Brans
Vandaag om 01:21:37
Grootspoor in Frankrijk door Thom
Vandaag om 01:08:43
Wat was jullie allereerste loc? door Syb030
Vandaag om 00:58:56
booster vraag door Martin Domburg
Vandaag om 00:33:22
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door jandcargo
06 August 2025, 23:55:24
't Boemeltje door MOVisser
06 August 2025, 22:56:43
Göhrener Viaduct door MOVisser
06 August 2025, 22:53:48
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Terugverende koppeling door phdirk
06 August 2025, 22:23:02
Update: baan in de tropen door Arjen52
06 August 2025, 22:21:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
06 August 2025, 22:12:23
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
Met welke tang knip je verenstaal? door Ronaldk
06 August 2025, 21:50:59
US diorama in H0 door 741230
06 August 2025, 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
06 August 2025, 21:06:11
De fabriek - Spoor 0 door Huup
06 August 2025, 20:48:34
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
06 August 2025, 20:14:08
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
06 August 2025, 19:21:26
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
06 August 2025, 18:38:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
06 August 2025, 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
06 August 2025, 15:33:50
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
06 August 2025, 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
06 August 2025, 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
06 August 2025, 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
06 August 2025, 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
06 August 2025, 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
06 August 2025, 12:22:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
06 August 2025, 11:09:35
  

Auteur Topic: Ballast problemen  (gelezen 10298 keer)

ReesCees

  • Gast
Re: Ballast problemen
« Reactie #15 Gepost op: 22 June 2007, 15:30:54 »

ReesCees

  • Gast
Re: Ballast problemen
« Reactie #16 Gepost op: 22 June 2007, 15:32:21 »
Wissels zitten bij mij ook niet vast hoor na het lijmen, goeie tip van dat druppie olio.

Kees-Jan

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3354
Re: Ballast problemen
« Reactie #17 Gepost op: 22 June 2007, 15:44:44 »
Wat bij het ballasten van wissels ook helpt:
- De ballast onder de tongen niet te hoog aanbrengen, dus niet gelijk met de bovenkant van de biels, maar iets daaronder;
- Tijdens het aanbrengen en drogen van de lijm de tongen in de middenstand vastzetten (met een speld of  zo), dan kan er geen lijm tussen de tong en de aanslagspoorstaaf komen;
- Bij veel wissels worden de tongen bewogen door een schuivende "biels". Voor en achter deze biels geen ballast aanbrengen, maar de ondergrond donker schilderen;
- Na het drogen van de lijm kan blijken dat de tongen vast zitten op de dwarsliggers. Dit is echter zo los door even met een vinger de tongen heen en weer te bewegen. Houtlijm hecht immers nauwelijks aan metaal en kunststof. Eventueel kan het lijmfilmpje dat op de railstoelen zit voorzichtig weggekrabt worden.

Zo heb ik e.e.a. bij mijn vorige modulebaan gedaan en daar heb ik nooit een probleem gehad met vastzittende wissels. O ja, nog een tip: Als je ondervloeraandrijvingen gebruikt, kan je die beter weghalen voor het lijmen. Anders heb je kans dat de aandrijving vol loopt met lijm  :P
Reinier

Geoffrey Korstanje

  • prutser
  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
Re: Ballast problemen
« Reactie #18 Gepost op: 22 June 2007, 15:45:14 »
@Mark
Ik zeg niet dat het niet kan maar ik heb er slechte ervaringen mee en doe het dus niet met lijm of andere plakzooi. gewoon los.

Maar ik wil gerust bij Railz ook een komen oefenen, op een ander zijn baan hebi k er ook minder moeite mee ;D

DE2225

  • Offline Offline
  • Berichten: 128
  • Webmaster SMMR, lid N-brigade Railclub Utrecht
    • Website van de stichting Museum Materieel Railion
Re: Ballast problemen
« Reactie #19 Gepost op: 22 June 2007, 15:46:17 »
Kijk eens op topic KLIK

Of zoek op het forum naar voorstrijk.

Groetjes,

Rik
« Laatst bewerkt op: 22 June 2007, 15:50:33 door DE2225 »
www.smmr.nl, de homepage van de stichting Museum Materieel Railion

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Ballast problemen
« Reactie #20 Gepost op: 22 June 2007, 16:20:01 »
Geoffrey,

Ik doelde ook niet op jou. Maar ik verwachtte eigenlijk al een antwoord van de een of ander ... van nee en dat kan niet blaat enz... Dus vandaar.  ;)

En ik kan wel begrijpen dat mensen zeggen van nou laat dat lijmen maar zitten rond de wissel.

Ik spreek uit eigen ervaring (en die doe ik zeker niet uitsluitend op bij Railz) Dat het wel kan, mits je enig gevoel hebt voor detail en wat zorg wilt steken in het proces.

Je moet namelijk bij de draaiende delen even opletten. Mensen zijn geneigd alles in orde te maken en dan te testen. Vervolgens zie je dat het niet werkt en dan geef je al snel de lijm de schuld, maar het gebeurt vaker dat er een steentje tussen de draaiende delen zit, of dat je met het verven van de railassen al verf tussen de scharnierpunten hebt zitten dan dat de lijm werkelijk het probleem vormt. Maar omdat het allemaal zo klein is zie je het niet snel, en jah... je moet toch iets de schuld geven natuurlijk. ;D

Verder heb je natuurlijk verschillende vormen van wisselaandrijving. De een duwt wel door, ook al heb je een flinke klodder lijm of verf er tussen zitten. De ander weigert al goed te sluiten bij het kleinste vuiltje. Een wisselmotor met een sterk pinnetje b.v. de Peco wisselmotor (Er zullen er zeker nog velen meer zijn) met een flink dikke stalen pin en een mee werkend veer systeem in de wissel houd je bijvoorbeeld niet snel tegen.
Maar om geen namen te noemen (vervelend voor de fabrikant) er zijn er ook met een veer staaltje zo dik als een haar die de wissel moet omtrekken. Je begrijpt wel dat je bij een dergelijke aandrijving extra moet opletten omdat het dan heel schoon moet blijven op de plekken waar er draaiende delen over de bielsen glijden en natuurlijk ook bij de scharnierpunten.

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

Ronald Tolner

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
    • Mijn eigen online MORPG
Re: Ballast problemen
« Reactie #21 Gepost op: 22 June 2007, 16:44:19 »
bedankt voor de snelle reacties jongens .

Ik heb net even een stukje geprobeerd en dat ging goed en zijn een paar op de biels gevlogen maar dat is er zo afgehaald dus dat was positief maar het helemaal zeiknat spuiten moet ik nog even proberen
Ga naar mijn site hij is echt te gek

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Ballast problemen
« Reactie #22 Gepost op: 22 June 2007, 16:47:55 »
Het is geen werk van liters hoor Robert,

Anders ben ik bang dat je waarscheinlijk houten ondergrond er onder lijden gaat. Als je water onder uit je ballast bed ziet lopen ben je duidelijk te ver gegaan.  ;)

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

btraornsuhobcd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1242
Re: Ballast problemen
« Reactie #23 Gepost op: 22 June 2007, 17:03:12 »
ik heb zelfs gemerkt met mijn manier (dat neusspray dingetje) dat alleen de bovenste laag hard word en dat er onder (ingepakt onder een harde laag) nog los ballast ligt. ik vind dat niet bezwaarlijk aangezien je dat eigenlijk pas merkt als je het weg wilt halen. wat het iets vergemakkelijkt ;)

mvg
Bart

hvh

  • Offline Offline
  • Berichten: 37
Re: Ballast problemen
« Reactie #24 Gepost op: 22 June 2007, 17:10:25 »
Nuttig topic ook voor mij. Bedankt.

Ik zie ook wat plaatjes van spuiten en pipetjes. Bij de apotheek verkopen ze die ook in verschillende formaten.

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Ballast problemen
« Reactie #25 Gepost op: 22 June 2007, 17:13:41 »
Even onder voorbehoud.. Maar ik geloof dat zelfs Railz pimpetjes verkoopt voor een hele schappelijke prijs.

Nogmaals even onder voorbehoud.
Want ja het is slecht maar ik ken niet het hele assortiment uit mijn hoofd  :-[ shame on me.  ;)

m.v.g.

Mark

love to build realistic     let's be kind.

ReesCees

  • Gast
Re: Ballast problemen
« Reactie #26 Gepost op: 22 June 2007, 17:26:04 »
Als er behoefte aan is kan ik zorgen voor:

50cc injectie spuiten (schone haha)
En stope naalden zoals op de foto eerder getoond.

Het grote voordeel hiervan vindt ik dat je gewoon lekker door kunt gaan met lijmen en in een zeer goede dosering aan te brengen is. Wat je over hebt doe je weer terug in de reeds aangemaakte pot met verdeunde lijm.


https://images.beneluxspoor.net/bnls/Web_IMGP1387_1.jpg

In de wissels ligt de ballast ook bij mij wat lager zoals op de foto hopelijk te zien is.

PM me maar.

Kees-Jan
« Laatst bewerkt op: 22 June 2007, 17:30:08 door ReesCees »

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Ballast problemen
« Reactie #27 Gepost op: 24 June 2007, 00:27:45 »
Even een rare vraag: wat gebeurt er als je het ballastbed niet vastplakt? Het is een vaste stap in het leggen van rails, maar bij vaste stappen heb ik altijd de neiging om ze in twijfel te gaan trekken.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

DE2225

  • Offline Offline
  • Berichten: 128
  • Webmaster SMMR, lid N-brigade Railclub Utrecht
    • Website van de stichting Museum Materieel Railion
Re: Ballast problemen
« Reactie #28 Gepost op: 24 June 2007, 06:05:02 »
wat gebeurt er als je het ballastbed niet vastplakt?
Als je het ballast niet vast plakt heeft het een ongezonde aantrekkingskracht naar tandwielen etc. Uiteraard is dit een beetje afhankelijk van het soort ballast. Maar enig idee wat een steentje tussen je tandwielen voor schade toebrengt?
Ik helaas wel....
Sinds we voorstrijk gebruiken hebben we gelukkig veel minder last van losse steentjes, maar de Tomix stofzuiger blijft losse steentjes opzuigen. Dan kunnen die in ieder geval geen schade meer toebrengen ;D .

Groetjes,

Rik
www.smmr.nl, de homepage van de stichting Museum Materieel Railion

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26685
    • Pagina van klaas
Re: Ballast problemen
« Reactie #29 Gepost op: 24 June 2007, 14:04:38 »
Als je het ballast niet vast plakt heeft het een ongezonde aantrekkingskracht naar tandwielen etc.

Je gaat toch niet vertellen dat die ballastkorrels vanzelf naar die tandwielen toevliegen? Ik hoor dit soort verhalen vaker, maar ik kan me absoluut niet voorstellen hoe de ballastkorrels die sprong maken. Het zijn toch geen vlooien?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.