Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:06:45
Leuke film over spoorwegbouw 1949 door Montanbahn
Vandaag om 14:53:08
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 14:51:09
The Summer of 69 door Ronald Halma
Vandaag om 14:22:40
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:31:50
't Boemeltje door Sam
Vandaag om 13:26:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
Vandaag om 13:22:05
Met welke tang knip je verenstaal? door Montanbahn
Vandaag om 13:14:53
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door bellejt
Vandaag om 12:58:15
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:42:50
booster vraag door 1200blauw
Vandaag om 12:42:01
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door jan47
Vandaag om 12:41:51
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door ES44C4
Vandaag om 12:20:47
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 12:11:32
De fabriek - Spoor 0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:52:05
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Jeronimos
Vandaag om 11:42:25
Wat was jullie allereerste loc? door puntenglijder
Vandaag om 10:43:11
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 10:41:52
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door Hans Reints
Vandaag om 10:30:51
Modelbaan Beltheim. door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:25:33
Grootspoor in Frankrijk door Wouter W
Vandaag om 10:09:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Montanbahn
Vandaag om 09:01:55
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 08:29:02
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 08:22:44
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 08:02:11
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Benjamin92
Vandaag om 01:36:24
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
US diorama in H0 door 741230
06 August 2025, 21:07:12
  

Auteur Topic: waggelende trein kost conducteur de knieen.  (gelezen 3974 keer)

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6440
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
waggelende trein kost conducteur de knieen.
« Gepost op: 04 February 2013, 10:09:08 »
Zie bijgaand link.
http://m.ad.nl/article/portal2//3388045/Wiebeltrein-kost-conducteur-knieen.html

Tja, je kon er op wachten dat de VIRM problemen ging geven.
Ook het veelvuldig trappenlopen is niet zo gezond, en zeker als de trein er ook nog eens bij waggelt als een eend.

Nu is het nog wachten op de 1e machinist die zich meld met rugklachten van het veelvuldig gewaggel in de wisselstraten.
Ook voor het comfort van de passagiers is dat ding een hel.

Wat ik dan ook zo maf vind, DDM 1, 2 en 3 hadden daar niet zo heel veel last van.
Die lagen veel stabieler op het spoor.

Geef mij dan maar het gewone ICRm rijtuig.


Jos
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5378
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:waggelende trein kost conducteur de knieen.
« Reactie #1 Gepost op: 04 February 2013, 10:49:07 »
De liften in de oudere V-IRM stellen maar weer in gebruik nemen, maar nu voor de HC?  ;D ;D ;D

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re:waggelende trein kost conducteur de knieen.
« Reactie #2 Gepost op: 04 February 2013, 11:52:44 »
Het probleem van de VIRM zit hem in de veel stuggere vering in vergelijking met de DDM-series. Die laatste hebben een vering die vergelijkbaar is met ICRm en ICMm. Overigens zullen machinisten geen rugklachten krijgen van waggeltreinen. Rugklachten krijg je voornamelijk van een verkeerde zithouding en bij NSR heeft elke machinist zit-instructie gehad. En het is maar net wat je gewend bent. Ik heb nog dienst gedaan op stoomlocs (onder de SSN-vlag) en dan is elk nieuwer materieel comfortabeler...

Overigens, het rijcomfort van een 1700 is veel beroerder dan van een VIRM. Alleen merken zowel conducteurs als reizigers daar natuurlijk niets van.
Groetjes,
Emiel

rene w.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1298
Re:waggelende trein kost conducteur de knieen.
« Reactie #3 Gepost op: 04 February 2013, 12:04:44 »
voor iedereen die straks weer zegt dat het wel meevalt!
De hc/mcn zitten gemiddeld 8uur dag in,
dag uit jaren lang in een wiebelend apparaat terwijl de gemiddelde forens er een uurtje daarin doorbrengt.
De forens zal dus veel minder hinder ondervinden van deze problemen, menig hc al tegengekomen met last van knieen of rug.
« Laatst bewerkt op: 04 February 2013, 12:11:23 door rene w. »

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:waggelende trein kost conducteur de knieen.
« Reactie #4 Gepost op: 04 February 2013, 12:08:28 »
Maar toch geen 8 uur in een VIRM?

Marc tramt

  • Online Online
  • Berichten: 10768
Re:waggelende trein kost conducteur de knieen.
« Reactie #5 Gepost op: 04 February 2013, 12:09:15 »
Hoe gaat dat met zeelui?  ???
No dress rehearsel, this is our life.

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re:waggelende trein kost conducteur de knieen.
« Reactie #6 Gepost op: 04 February 2013, 12:13:20 »
Zeelui doen over het algemeen geen dienst op VIRM (behalve dan als deze voor Sail Amsterdam op een ponton is geplaatst)...
Groetjes,
Emiel

rene w.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1298
Re:waggelende trein kost conducteur de knieen.
« Reactie #7 Gepost op: 04 February 2013, 12:16:31 »
Die hebben zeebenen  (y)

Trouwens die Virm's zijn meer gaan schommelen toen de buffers ertussen zijn wegeghaald
en nu alleen maar Semi Automatische Koppeling (http://nl.wikipedia.org/wiki/Treinstam#VIRM)
de verbinding vormt tussen de bakken, maar volgens mij is dat niet bij alle Virm's gedaan
dus kan je duidelijk verschil merken.

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re:waggelende trein kost conducteur de knieen.
« Reactie #8 Gepost op: 04 February 2013, 12:22:40 »
Helaas: geen enkele VIRM heeft nog buffers. En of dat het rijcomfort verslechterd heeft: ik denk dat het niet veel verschil maakt. Hooguit het zijwaards waggelen wordt met buffers iets gedempt. Maar een hobbel in het spoor voel je met buffers net zo erg als zonder, omdat een hobbel een verticale beweging geeft. Ik zie dan ook meer in de matige spoorligging. Zo zijn de klachten over VIRM toegenomen sinds het in de 8800 Ut-Ledn rijdt. Dat is een combinatie van het slechtsliggende baanvak en een trein met brandhout-vering. Vraag een Hc naar deze combi en hij/zij kijkt beslist niet blij.
Groetjes,
Emiel

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4218
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:waggelende trein kost conducteur de knieen.
« Reactie #9 Gepost op: 04 February 2013, 12:36:47 »
Ook het veelvuldig trappenlopen is niet zo gezond,
Lijkt me sterk. Mij wordt regelmatig geadviseerd de trap te nemen ipv de lift en normale knieën kunnen ertegen.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26685
    • Pagina van klaas
Re:waggelende trein kost conducteur de knieen.
« Reactie #10 Gepost op: 04 February 2013, 12:45:08 »
Ook het veelvuldig trappenlopen is niet zo gezond,
Vandaar dat ik in een IRM zo weinig conducteurs zie. Die blijven lekker in de eerste klas hangen. Het overkomt mij regelmatig dat ik op een reis van Zeeland naar de Randstad en terug maar één keer een conducteur tref, en soms geeneens geen één. (vrij naar Wim Sonneveld)
Overigens vind ik het waggelen van de IRM's wel meevallen. Ik reis bijna uitsluitend met dit type trein, omdat we hier niks anders hebben, maar ik heb me nooit gestoord aan het rijgedrag en het zitcomfort.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

johnny-VIRM

  • Offline Offline
  • Berichten: 522
Re:waggelende trein kost conducteur de knieen.
« Reactie #11 Gepost op: 04 February 2013, 12:49:46 »
het probleem word dus weer verkeerd voor gesteld, het heeft te maken met de lucht veer, een gewone trein als vroeger danst maar werd alleen wat gedempt door veren met schokbrekers , dus een zeg maar een beweging naar rechts deed ie gewoon maar dan gedempt, een luchtveer gaat, maar werkt dan hard tegen terwijl de staande conducteur uit natuur al zelf tegen de beweging in gaat, en juist die momenten werken door in je knieen, dus dit geld dus voor DDM2/3, SGM, ICM, VIRM, SLT...
« Laatst bewerkt op: 04 February 2013, 12:51:20 door johnny-VIRM »

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re:waggelende trein kost conducteur de knieen.
« Reactie #12 Gepost op: 04 February 2013, 12:50:15 »
Aan het traplopen ligt het mijns inziens ook niet, want dat is elke keer maar een kort moment. Het meest belastende is in een schuddende en bonkende trein door een coupe moeten voor de controleronde. Dat is stukje lopen, staan, stukje lopen, staan. En als je dan met overstrekte knieën staat, dan is dat belastend.

In de tijd dat ik nog dienst deed op stoomlocs, werd er altijd het advies gegeven om met iets gebogen knieën te gaan staan. Dan kon je makkelijk meeveren met de beweging van de loc. Dat ontlast niet alleen je kneën, maar ook deels je rug.
Groetjes,
Emiel

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22520
Re:waggelende trein kost conducteur de knieen.
« Reactie #13 Gepost op: 04 February 2013, 12:55:51 »
Het hangt inderdaad sterk van de route af. Ik reis meestal tussen Utrecht, Amsterdam en Den Haag en dan merk je weinig. Maar naar Leiden is inderdaad beroerd en richting Maastricht zit ergens ook een stuk dat niet te harden is. Dan kun je niet met het ene been over het ander geslagen zitten en moet je beide benen op de grond houden om niet teveel te stuiteren. En dan ben ik dus een zittende passagier. Het verschil met ICR of ICM is dan toch wel groot.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re:waggelende trein kost conducteur de knieen.
« Reactie #14 Gepost op: 04 February 2013, 12:56:19 »
het probleem word dus weer verkeerd voor gesteld, het heeft te maken met de lucht veer, een gewone trein als vroeger danst maar werd alleen wat gedempt door veren met schokbrekers , dus een zeg maar een beweging naar rechts deed ie gewoon maar dan gedempt, een luchtveer gaat, maar werkt dan hard tegen terwijl de staande conducteur uit natuur al zelf tegen de beweging in gaat, en juist die momenten werken door in je knieen, dus dit geld dus voor DDM2/3, SGM, ICM, VIRM, SLT...

Toch veren de DDM-series, ICMm en ICRm lichter omdat het een ander systeem van luchtveren is. SGMm heeft een nog lichtere vering en was na mat'64 het meest geschikt voor het brandhout-baanvak Wd-Ledn. De luchtveren van de VIRM is een stugger type en oneffenheden in de baan voel je daardoor veel meer in de trein dan op andere materieeltypes. Alleen op een 1700 voel je oneffenheden nog beter, maar daat heeft alleen de machinist "last" van.
Groetjes,
Emiel