Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door 741230
Vandaag om 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
Vandaag om 21:06:11
De fabriek - Spoor 0 door Huup
Vandaag om 20:48:34
Her-(her-)beginnen door Overet
Vandaag om 20:24:16
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
Vandaag om 20:23:05
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 20:19:02
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
Vandaag om 20:14:08
Grootspoor in Frankrijk door Benjamin92
Vandaag om 20:11:12
Met welke tang knip je verenstaal? door cor_b
Vandaag om 19:58:14
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door roco
Vandaag om 19:57:36
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 19:47:07
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 19:21:26
Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:07:39
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 18:38:50
't Boemeltje door bask185
Vandaag om 16:38:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
Vandaag om 15:33:50
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 14:35:52
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 14:34:05
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
Vandaag om 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 12:22:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:09:35
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Vislijn
Vandaag om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc? door AdLoc
Vandaag om 10:28:24
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 10:10:38
  

Auteur Topic: waggelende trein kost conducteur de knieen.  (gelezen 3967 keer)

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6440
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
waggelende trein kost conducteur de knieen.
« Gepost op: 04 February 2013, 10:09:08 »
Zie bijgaand link.
http://m.ad.nl/article/portal2//3388045/Wiebeltrein-kost-conducteur-knieen.html

Tja, je kon er op wachten dat de VIRM problemen ging geven.
Ook het veelvuldig trappenlopen is niet zo gezond, en zeker als de trein er ook nog eens bij waggelt als een eend.

Nu is het nog wachten op de 1e machinist die zich meld met rugklachten van het veelvuldig gewaggel in de wisselstraten.
Ook voor het comfort van de passagiers is dat ding een hel.

Wat ik dan ook zo maf vind, DDM 1, 2 en 3 hadden daar niet zo heel veel last van.
Die lagen veel stabieler op het spoor.

Geef mij dan maar het gewone ICRm rijtuig.


Jos
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5378
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:waggelende trein kost conducteur de knieen.
« Reactie #1 Gepost op: 04 February 2013, 10:49:07 »
De liften in de oudere V-IRM stellen maar weer in gebruik nemen, maar nu voor de HC?  ;D ;D ;D

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re:waggelende trein kost conducteur de knieen.
« Reactie #2 Gepost op: 04 February 2013, 11:52:44 »
Het probleem van de VIRM zit hem in de veel stuggere vering in vergelijking met de DDM-series. Die laatste hebben een vering die vergelijkbaar is met ICRm en ICMm. Overigens zullen machinisten geen rugklachten krijgen van waggeltreinen. Rugklachten krijg je voornamelijk van een verkeerde zithouding en bij NSR heeft elke machinist zit-instructie gehad. En het is maar net wat je gewend bent. Ik heb nog dienst gedaan op stoomlocs (onder de SSN-vlag) en dan is elk nieuwer materieel comfortabeler...

Overigens, het rijcomfort van een 1700 is veel beroerder dan van een VIRM. Alleen merken zowel conducteurs als reizigers daar natuurlijk niets van.
Groetjes,
Emiel

rene w.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1298
Re:waggelende trein kost conducteur de knieen.
« Reactie #3 Gepost op: 04 February 2013, 12:04:44 »
voor iedereen die straks weer zegt dat het wel meevalt!
De hc/mcn zitten gemiddeld 8uur dag in,
dag uit jaren lang in een wiebelend apparaat terwijl de gemiddelde forens er een uurtje daarin doorbrengt.
De forens zal dus veel minder hinder ondervinden van deze problemen, menig hc al tegengekomen met last van knieen of rug.
« Laatst bewerkt op: 04 February 2013, 12:11:23 door rene w. »

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:waggelende trein kost conducteur de knieen.
« Reactie #4 Gepost op: 04 February 2013, 12:08:28 »
Maar toch geen 8 uur in een VIRM?

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10768
Re:waggelende trein kost conducteur de knieen.
« Reactie #5 Gepost op: 04 February 2013, 12:09:15 »
Hoe gaat dat met zeelui?  ???
No dress rehearsel, this is our life.

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re:waggelende trein kost conducteur de knieen.
« Reactie #6 Gepost op: 04 February 2013, 12:13:20 »
Zeelui doen over het algemeen geen dienst op VIRM (behalve dan als deze voor Sail Amsterdam op een ponton is geplaatst)...
Groetjes,
Emiel

rene w.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1298
Re:waggelende trein kost conducteur de knieen.
« Reactie #7 Gepost op: 04 February 2013, 12:16:31 »
Die hebben zeebenen  (y)

Trouwens die Virm's zijn meer gaan schommelen toen de buffers ertussen zijn wegeghaald
en nu alleen maar Semi Automatische Koppeling (http://nl.wikipedia.org/wiki/Treinstam#VIRM)
de verbinding vormt tussen de bakken, maar volgens mij is dat niet bij alle Virm's gedaan
dus kan je duidelijk verschil merken.

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re:waggelende trein kost conducteur de knieen.
« Reactie #8 Gepost op: 04 February 2013, 12:22:40 »
Helaas: geen enkele VIRM heeft nog buffers. En of dat het rijcomfort verslechterd heeft: ik denk dat het niet veel verschil maakt. Hooguit het zijwaards waggelen wordt met buffers iets gedempt. Maar een hobbel in het spoor voel je met buffers net zo erg als zonder, omdat een hobbel een verticale beweging geeft. Ik zie dan ook meer in de matige spoorligging. Zo zijn de klachten over VIRM toegenomen sinds het in de 8800 Ut-Ledn rijdt. Dat is een combinatie van het slechtsliggende baanvak en een trein met brandhout-vering. Vraag een Hc naar deze combi en hij/zij kijkt beslist niet blij.
Groetjes,
Emiel

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4218
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:waggelende trein kost conducteur de knieen.
« Reactie #9 Gepost op: 04 February 2013, 12:36:47 »
Ook het veelvuldig trappenlopen is niet zo gezond,
Lijkt me sterk. Mij wordt regelmatig geadviseerd de trap te nemen ipv de lift en normale knieën kunnen ertegen.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26685
    • Pagina van klaas
Re:waggelende trein kost conducteur de knieen.
« Reactie #10 Gepost op: 04 February 2013, 12:45:08 »
Ook het veelvuldig trappenlopen is niet zo gezond,
Vandaar dat ik in een IRM zo weinig conducteurs zie. Die blijven lekker in de eerste klas hangen. Het overkomt mij regelmatig dat ik op een reis van Zeeland naar de Randstad en terug maar één keer een conducteur tref, en soms geeneens geen één. (vrij naar Wim Sonneveld)
Overigens vind ik het waggelen van de IRM's wel meevallen. Ik reis bijna uitsluitend met dit type trein, omdat we hier niks anders hebben, maar ik heb me nooit gestoord aan het rijgedrag en het zitcomfort.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

johnny-VIRM

  • Offline Offline
  • Berichten: 522
Re:waggelende trein kost conducteur de knieen.
« Reactie #11 Gepost op: 04 February 2013, 12:49:46 »
het probleem word dus weer verkeerd voor gesteld, het heeft te maken met de lucht veer, een gewone trein als vroeger danst maar werd alleen wat gedempt door veren met schokbrekers , dus een zeg maar een beweging naar rechts deed ie gewoon maar dan gedempt, een luchtveer gaat, maar werkt dan hard tegen terwijl de staande conducteur uit natuur al zelf tegen de beweging in gaat, en juist die momenten werken door in je knieen, dus dit geld dus voor DDM2/3, SGM, ICM, VIRM, SLT...
« Laatst bewerkt op: 04 February 2013, 12:51:20 door johnny-VIRM »

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re:waggelende trein kost conducteur de knieen.
« Reactie #12 Gepost op: 04 February 2013, 12:50:15 »
Aan het traplopen ligt het mijns inziens ook niet, want dat is elke keer maar een kort moment. Het meest belastende is in een schuddende en bonkende trein door een coupe moeten voor de controleronde. Dat is stukje lopen, staan, stukje lopen, staan. En als je dan met overstrekte knieën staat, dan is dat belastend.

In de tijd dat ik nog dienst deed op stoomlocs, werd er altijd het advies gegeven om met iets gebogen knieën te gaan staan. Dan kon je makkelijk meeveren met de beweging van de loc. Dat ontlast niet alleen je kneën, maar ook deels je rug.
Groetjes,
Emiel

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22519
Re:waggelende trein kost conducteur de knieen.
« Reactie #13 Gepost op: 04 February 2013, 12:55:51 »
Het hangt inderdaad sterk van de route af. Ik reis meestal tussen Utrecht, Amsterdam en Den Haag en dan merk je weinig. Maar naar Leiden is inderdaad beroerd en richting Maastricht zit ergens ook een stuk dat niet te harden is. Dan kun je niet met het ene been over het ander geslagen zitten en moet je beide benen op de grond houden om niet teveel te stuiteren. En dan ben ik dus een zittende passagier. Het verschil met ICR of ICM is dan toch wel groot.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re:waggelende trein kost conducteur de knieen.
« Reactie #14 Gepost op: 04 February 2013, 12:56:19 »
het probleem word dus weer verkeerd voor gesteld, het heeft te maken met de lucht veer, een gewone trein als vroeger danst maar werd alleen wat gedempt door veren met schokbrekers , dus een zeg maar een beweging naar rechts deed ie gewoon maar dan gedempt, een luchtveer gaat, maar werkt dan hard tegen terwijl de staande conducteur uit natuur al zelf tegen de beweging in gaat, en juist die momenten werken door in je knieen, dus dit geld dus voor DDM2/3, SGM, ICM, VIRM, SLT...

Toch veren de DDM-series, ICMm en ICRm lichter omdat het een ander systeem van luchtveren is. SGMm heeft een nog lichtere vering en was na mat'64 het meest geschikt voor het brandhout-baanvak Wd-Ledn. De luchtveren van de VIRM is een stugger type en oneffenheden in de baan voel je daardoor veel meer in de trein dan op andere materieeltypes. Alleen op een 1700 voel je oneffenheden nog beter, maar daat heeft alleen de machinist "last" van.
Groetjes,
Emiel