Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bahn-AG
Vandaag om 16:46:28
Halling aandrijvingen door MOVisser
Vandaag om 16:45:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 16:40:46
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 16:40:12
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 16:34:01
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 16:14:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door 5166
Vandaag om 16:07:51
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 16:07:38
Rangeerbaan Molenhoek door Juroen
Vandaag om 16:04:28
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 15:46:43
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 15:21:42
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 15:14:22
Kibri station CALW ingekort als NS station door Pauldg
Vandaag om 14:52:17
Exact-Train 2025 door grossraumwagen
Vandaag om 14:36:59
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door tothebeach
Vandaag om 14:25:35
Layne, Somewhere South. door Ronald Halma
Vandaag om 14:23:34
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:22:00
13 september 25 jaar Huider, Huider Express stoomtrein door Sam
Vandaag om 14:19:46
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik van den Eijnden
Vandaag om 12:50:15
Lima IRM versleten tandwiel + reparatie door ronald100
Vandaag om 10:41:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 09:46:31
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 09:41:37
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 09:34:52
Handleiding van de Roco kraan 46901 NS kraan 482 door Jelmer
Vandaag om 09:32:46
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:29:06
Bauarbeiten im gange door tothebeach
Vandaag om 09:22:04
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen door Jelmer
Vandaag om 09:21:18
iTrain versus Windigiped door Pain0_8
Vandaag om 05:04:03
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 02:23:12
Overstap naar HTM door Jan Bennink
11 September 2025, 21:19:33
  

Auteur Topic: Bij nul beginnen  (gelezen 23697 keer)

0spoorder

  • Offline Offline
  • Berichten: 255
Re:Bij nul beginnen
« Reactie #90 Gepost op: 08 May 2013, 13:58:25 »
Ok, dat moet iedereen zelf weten natuurlijk.
Zijn ze wel te besturen via Koploper?
Die handwissel kan je daar losse electr aandrijvingen opzetten,die zie ik namelijk niet staan op de site van Lenz.

Mvg,
Ben.

MTV

  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 614
  • 350 004 "Hugo" van de ZSSK
    • Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Re:Bij nul beginnen
« Reactie #91 Gepost op: 08 May 2013, 14:20:38 »
Netjes (y)

Mvg,

Matthijs
Šarišské Michaľany (SK) in H0, ook geïnteresseerd in NL, CH en PRC.
Aangesloten bij de Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Lid van FREMO

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26779
    • Pagina van klaas
Re:Bij nul beginnen
« Reactie #92 Gepost op: 08 May 2013, 14:43:40 »
Zijn ze wel te besturen via Koploper?
Het is gewoon DCC, dus te besturen met Koploper, als je de juiste centrale en/of de juiste interface hebt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3355
Re:Bij nul beginnen
« Reactie #93 Gepost op: 08 May 2013, 16:31:01 »
Precies. Op dit moment draait de Köf z'n rondjes met een Roco Multimaus, maar hij lust alle DCC centrales.
Reinier

bink79

  • Offline Offline
  • Berichten: 221
Re:Bij nul beginnen
« Reactie #94 Gepost op: 14 May 2013, 12:14:50 »
hallo reiner

leuk zeg weer een nuller erbij
ik hoop echt dat deze trent door zet want je komt het nog maar weinig tegen bij mensen
heel veel plezier met de set en ik blijf dit zeker volgen je bouw

groetjes fred

1795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1540
    • Raamsdonk spoor 0
Re:Bij nul beginnen
« Reactie #95 Gepost op: 14 May 2013, 15:37:48 »
Natuurlijk is dit aan te sturen met koploper, doen wij met Raamsdonk ook, incl. de wissels en rolbrug
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

HJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 697
Re:Bij nul beginnen
« Reactie #96 Gepost op: 14 May 2013, 16:44:07 »
Hey Reinier,
Welkom in nul-land.
Hoewel ik nog steeds "iets"doe in H0 is 0 voor mij the way to go.
Ben bezig met een baan die modulair is opgebouwd zodat ik afentoe in de huiskamer of in de tuin lekker kan rijden en rangeren. Met al die digitale functies is dat echt geweldig om te doen.
Succes!
Hendrik
modelbouw: lekker prutsen word je blij van!

0spoorder

  • Offline Offline
  • Berichten: 255
Re:Bij nul beginnen
« Reactie #97 Gepost op: 15 May 2013, 14:56:22 »
Hallo 1795

Is het zo dat Lenz wissel aandrijvingen stroom krijgen via de rails ?
Kan je ze ook via een andere analoge trafo van stroom voorzien?
Of kan de trafo van de m-maus dat allemaal aan.

Ben.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26779
    • Pagina van klaas
Re:Bij nul beginnen
« Reactie #98 Gepost op: 15 May 2013, 15:04:47 »
Zoals gebruikelijk vind je het antwoord op al deze vragen op de website van de fabrikant. 8)
http://www.digital-plus.de/pdf/b_45041_2_d.pdf
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

1795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1540
    • Raamsdonk spoor 0
Re:Bij nul beginnen
« Reactie #99 Gepost op: 15 May 2013, 15:40:34 »
Hoe Lenz wissels aangesloten worden weet ik niet, waarschijnlijk is dat allemaal vergelijkbaar, maar zeker in de papiertjes/boekjes die erbij zitten op te zoeken,
Wij hebben oude wissels gebruikt met oude lematec aandrijving eronder. Wel wat aangepast, aansturing vind bij ons plaats met een relais, wat die weer bedient wordt door de wisseldecoder, die weer aangestuurd wordt door koploper.

De spanning die de wisseldecoder en de relais nodig hebben, zijn aparte 12v voedinkjes. Dat kan ook van de railspanning af, dat is maar net wat je nodig hebt, en wat je wilt...
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3355
Re:Bij nul beginnen
« Reactie #100 Gepost op: 19 May 2013, 21:20:15 »
Vandaag weer wat verder geklust. De achtergrondpanelen zijn nu bijna de kamer rond, alleen in de hoek linksvoor ontbreekt nog een stuk (niet zichtbaar op de foto).



De bovenkant van de modules op de foto wordt niveau 0. Op dit niveau komt een enkelsporig ovaal dat de hele kamer rond gaat. Aan de linkerzijde komen een aantal zijspoortjes die als schaduwstation gaan dienen. Dit deel van de baan wordt verborgen onder het toekomstige niveau 1, waarop een kopstationnetje komt.

Rechts blijft niveau 0 in het zicht. Hier komt een simpele halte met een zijspoortje. Achter deze halte komt een helling, waarover het spoor loopt dat van het ovaal aftakt en naar het kopstationnetje op niveau 1 leidt.

En met deze helling is ook een begin gemaakt:



Wat je op deze 2e foto ziet, zit op de 1e foto rechtsvoor, achter de deur.
Reinier

HJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 697
Re:Bij nul beginnen
« Reactie #101 Gepost op: 19 May 2013, 23:47:32 »
Leuk project!
Je zegt dat je modules gebruikt maar als ik naar de foto's kijk lijkt het meer op een vaste baan toch?
Of zie ik iets over het hoofd?

Even over Lenz elektrische wissels.
De ingebouwde decoder, de spoelenaandrijving en de wissellantaarn betrekken standaard hun stroom van de rails (kan ook extern maar dan moet je een kabeltje lostrekken).
De tongen kunnen behalve door de spoelen ook direkt met de hand omgelegd worden. Of door de trein die de wissel open rijdt. Er is geen gevaar voor kortsluiting want het hartstuk is standaard stroomloos.
Een stukje stroomloos is bij Lenz geen probleem omdat alle loks voorzien zijn van een energiebuffer. Zelfs het kleinste kofje kan er kruipend overheen zonder te haperen. Ik heb het een keer getest en Lenz loks zijn in staat om ongeveer een meter te rijden na onderbreking van de stroomtoevoer.
Op mijn H0 baan had ik ook Lemaco wisselmotoren. Ik vond ze altijd erg lawaaig en ze maakten het oprijden van de wissels of het handmatig omzetten onmogelijk.

vr.gr. en succes met dit fraaie project!
Hendrik
modelbouw: lekker prutsen word je blij van!

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18036
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:Bij nul beginnen
« Reactie #102 Gepost op: 20 May 2013, 10:09:30 »
Leuk project!
Je zegt dat je modules gebruikt maar als ik naar de foto's kijk lijkt het meer op een vaste baan toch?
Of zie ik iets over het hoofd?

Hendrik, velen gebruiken tegenwoordig modules voor hun vaste baan. Mocht er een tijd komen dat een baan afgebroken moet worden is dat met modules een veel makkelijker klus dan met een totaal vaste baan. Ook laat modulebouw toe dat je er tijdens de bouw apart aan kunt werken. Met mooi weer leg je er eentje op de terrastafel en onder het genot van de zon en een versnapering kun je dan lekker modelbouwen ;)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Rubedino

  • Gast
Re:Bij nul beginnen
« Reactie #103 Gepost op: 20 May 2013, 10:11:11 »
Psies. Tafels zo houden en er modules opleggen  ;).


HJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 697
Re:Bij nul beginnen
« Reactie #104 Gepost op: 20 May 2013, 12:16:06 »
Hey Ronald,
Ja zo doe ik het zelf ook.
Binnen liggen mijn modules op schappen langs de wand en buiten of op een andere lokatie zet ik ze op een onderstel.
Maar ik vroeg me af hoe dat te zien was op de foto's in dit draadje.
Ik zie volgens mij alleen vaste delen.

Hieronder zie je 2 (van de 4) bakken bij mij in de tuin:




groetjes
Hendrik
modelbouw: lekker prutsen word je blij van!