Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 10:51:04
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 10:50:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 10:46:40
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 10:42:06
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 10:40:00
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door schipcas
Vandaag om 10:21:06
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Laenderbahn27
Vandaag om 09:55:11
BR-18.6 Schaal-0. door AP3737
Vandaag om 09:17:52
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
Vandaag om 09:10:49
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door MOVisser
Vandaag om 08:55:27
Welke kleur is Roco oud bruin? door MadhouseNL
26 July 2025, 23:37:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 July 2025, 23:18:40
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
26 July 2025, 22:54:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
26 July 2025, 22:44:59
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
26 July 2025, 21:56:59
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Sylvester
26 July 2025, 20:24:27
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
26 July 2025, 20:00:50
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
26 July 2025, 19:04:24
Raadplaatje door Klaas Zondervan
26 July 2025, 18:48:57
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
26 July 2025, 17:44:09
Rheinburg, TP V/VI door rail4marcel
26 July 2025, 17:42:27
Lokpilot 4 defect door bellejt
26 July 2025, 17:40:40
Seuthe gaat stoppen door Eric B
26 July 2025, 17:04:15
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
26 July 2025, 17:02:03
Da's Daz 2 door BartvD
26 July 2025, 16:55:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
26 July 2025, 16:45:15
Aachenau West door Arjan6511
26 July 2025, 16:41:30
Roco 63432 loksound 2 vraag door bellejt
26 July 2025, 14:12:27
Mijn geweatherde modellen door hervé
26 July 2025, 13:48:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
26 July 2025, 13:29:17
  

Auteur Topic: Bij nul beginnen  (gelezen 23257 keer)

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10762
Re:Bij nul beginnen
« Reactie #15 Gepost op: 02 February 2013, 11:40:36 »
Marc, dan moeten wij die schaal S trein wel trekken, dan.
Correctie:
Marc, dan moeten wij die schaal S tram wel trekken, dan.   ;D

Dè reden voor mij om niet in de spoor 0 verleiding te komen zijn overigens de beschikbare betaalbare modellen. Ik heb niet zoveel met köfjes, V100'en e.d... Maar ik kijk er wèl graag naar bij een ander.
No dress rehearsel, this is our life.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Online Online
  • Berichten: 17842
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:Bij nul beginnen
« Reactie #16 Gepost op: 02 February 2013, 11:55:12 »
Je moet namelijk ALLES detailleren, je kunt kleine onbelangrijke details niet wegmoffelen. Elk schroefje en boutje kan en moet eigenlijk worden weergegeven, dus de scratch built bouwer is nu nog langer bezig.

Mee eens en niet mee eens.... ;) je moet meer detailleren als bij de kleinere schalen. Ik ben zelf een sterk voorstander van de "kloppende totaalindruk". Als je een loc superdetaillleerd en de rest eromheen niet lijkt dat helemaal nergens op. Andersom ook niet, een super-landschap met een kale speelgoedloc doet 't ook niet. Als je het geheel in dezelfde staat van detaillering houdt is dat vaak voldoende. De graag van die detaillering "overall" is dan aan de bouwer zelf.

Ik heb dat zelf gedaan met Lake Louisa (http://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=32221.0). Die is niet supergedetailleerd maar wel zover dat het totaalbeeld in balans is. En als je dan het compliment krijgt van een mede-bouwer dat je een "sfeerbouwer" bent weet ik dat mijn theorie werkt. Het totaalplaatje, daar gaat het uiteindelijk om ;)

Maar dan nog groot respect voor die mannen die tot het uiterste gaan :)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10475
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Bij nul beginnen
« Reactie #17 Gepost op: 02 February 2013, 12:24:46 »
Idem Ronald ! (y)

Maarrrr.... ik moet zeggen, die nieuwe V60 van Lenz......  :-* :-* :-*  De verleiding is mega ;)


Grtzz,

Karst

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Online Online
  • Berichten: 17842
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:Bij nul beginnen
« Reactie #18 Gepost op: 02 February 2013, 12:52:21 »
Ja, echt wel ;D ;)

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3354
Re:Bij nul beginnen
« Reactie #19 Gepost op: 02 February 2013, 20:38:36 »
Ieder z'n voorkeur voor een spoor/schaalgrootte, maar ik vrees toch dat een spoor nul-baan erg snel gaat vervelen als je niet echt heel veel ruimte tot je beschikking hebt - en dan bedoel ik een enorme zolder, tuinkamer of kelder. Het wordt dan een beetje heen en weer rijden bij een station, wat rangeren, wat aan- en afkoppelen en that's it. Ik kan me moeilijk voorstellen dat dit op termijn uitdagend is en de aandacht kan vasthouden. Van een flinke trein door een landschap laten (rond)rijden kan het gros van de nul-spoorders slechts dromen. Maar misschien zie ik het verkeerd ::).

Tja, dat beetje heen en weer rangeren zie ik dus best wel zitten. Verder heb ik een ruw sporenplan in m'n hoofd zitten waarbij ook rond gereden kan worden. Maar het zal inderdaad bij korte treinen blijven. Een Köf met een paar goederenwagens, een railbus, een stammetje van een paar korte rijtuigen, dat soort werk. Grote landschappen zijn aan mij niet besteed, aangezien ik inmiddels wel van mezelf weet dat ik op scenerygebied niet zo veel interesse heb in seriewerk. 1 boom maken is leuk, 100 bomen niet. Een stationnetje maken is leuk, maar niet een heel dorp. De directe omgeving van het spoor vind ik 't leukste, en in 0 blijft er vanzelf niet veel meer ruimte over...
Reinier

Marijn

  • Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2190
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
Re:Bij nul beginnen
« Reactie #20 Gepost op: 04 February 2013, 19:46:18 »

Wat een verschrikkelijk fout, doch geniaal argument. Ik kan mij er ook helemaal in vinden, ik heb hetzelfde ;)
« Laatst bewerkt op: 04 February 2013, 21:47:14 door Bert van Gelder. Reden: Overbodig citaat verwijderd. Druk op ANTWOORD i.p.v. CITAAT »
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

Huib

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
    • Avontuur in Miniatuur
Re:Bij nul beginnen
« Reactie #21 Gepost op: 04 February 2013, 20:00:18 »
Groot gelijk Reinier!  (y)



Als er iets saai is, dan is het wel een flinke trein eindeloos door een landschap laten rondrijden. Je kunt erbij zitten en ernaar kijken, maar dan houdt het meestal wel op. In 0 kun je echt aan de slag. Een model in deze schaal leeft zoveel meer. Ik heb mijn overstap van een grote H0 baan (De Lage Zij, hier nog wel bij wat mensen bekend) naar een zijlijn in 0 (Buitenlust, ook inmiddels een beetje bekend) als een bevrijding ervaren.

Heel veel succes!

Grtz,

Huib
« Laatst bewerkt op: 04 February 2013, 20:05:14 door Huib. Reden: Passend plaatje toegevoegd »
Buitenlust in 1:43,5 | BMD16N, BMD16N-SD | website: www.avontuurinminiatuur.com | vlog: www.prutsvlog.nl |
updates: https://www.instagram.com/huibmaaskant/

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11260
    • nulpunt
Re:Bij nul beginnen
« Reactie #22 Gepost op: 04 February 2013, 20:27:12 »
Spoor 0 plaats innemen? Bij mij thuis niet. Voornamelijk een metertje ruimte op werkblad omdat ik me het lieftst bezig houd met het bouwen van materieel. Met name Franse en Nederlandse loks.
Voor het oog staat dat dan nog wel op een klein stoomdepot gebouwd op 3 modules (de rest is opgeslagen) van mijn grote spoor 0 baan uit vervlogen dagen.


plaatje van een Franse 241P in aanbouw.

---------------------------------------------------------------------------------------------------

Bij deze dan ook in dit draadje de mededeling:

27-28 april op station Amersfoort... SPOOR 0 WEEKEND
te gast bij de NVBS.
http://www.spoornul.nl/forum/viewtopic.php?f=10&t=815159

---------------------------------------------------------------------------------------------------
.

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3354
Re:Bij nul beginnen
« Reactie #23 Gepost op: 04 February 2013, 20:52:41 »
Wat een verschrikkelijk fout, doch geniaal argument. Ik kan mij er ook helemaal in vinden, ik heb hetzelfde ;)

Ja he.... 't is niet voor niets dat mijn vorige projecten (Mariënberg en Ha in H0) plattelandsstationnetjes waren met relatief veel rails.....

Ik heb mijn overstap van een grote H0 baan (De Lage Zij, hier nog wel bij wat mensen bekend) naar een zijlijn in 0 (Buitenlust, ook inmiddels een beetje bekend) als een bevrijding ervaren.

Da's wel een rake typering eigenlijk, een bevrijding. Ik voel dat ook wel enigszins zo, hoewel misschien op een andere manier dan jij bedoelt. Toen ik een x-aantal jaren geleden opnieuw begon met een verzameling op te bouwen, koos ik voor een afgebakend thema (NS rond '55) dat overzichtelijk was en waarvan ik me als doel stelde om alle modellen die in dat thema pasten, aan te schaffen. Nieuw, maar ook gebruikt op de beurzen zoeken. Kort daarna barstte echter de stortvloed aan modellen los van met name Artitec. Op zich natuurlijk toe te juichen dat er zoveel 'missende' modellen op de markt kwamen, maar het was voor mij totaal niet meer bij te houden en de sport van het zoeken van alle modellen was ook meteen over. Het uitbrengen van de 3700 was de druppel, aangezien ik toen besloot dat ik niet zoveel geld aan een loc kon en wilde uitgeven. Ik ben toen eigenlijk gestopt met kopen van modellen. Het is dan wel aardig om te ontdekken dat je daar helemaal niet ongelukkiger van wordt. Aangezien de treinen bij mij toch alleen maar in dozen lagen te wachten tot er eens een keer een baan af zou zijn, miste ik de aankopen eigenlijk ook niet. En het aardige is dat de Neurenberg draadjes nog steeds leuk zijn om te lezen, maar nog prettiger vind ik de gedachte dat ik géén 600-700 euro ga uitgeven aan een 6300 en géén 300 euro aan een bijpassend stammetje rijtuigen.

Nou kost een loc in 0 ook iets in die richting, maar daar heb ik niet de 'drang' om een complete collectie te hebben. Een klein locje, een grote loc, wat wagentjes, en dan is de boel al snel vol. Het bescheidenere aanbod in 0 maakt het ook haalbaarder en overzichtelijker.

Ik heb een tijd met de gedachte gespeeld om in H0 verder te gaan met een nog strikter thema, namelijk alleen diesel, en de rest op te ruimen. Die optie is er nog steeds, en ook al heb ik de afgelopen weken wat spullen opgeruimd, de Blauwe Engelen, 2400-en en sikken horen voorlopig bij de kerncollectie die mag blijven. Tenminste.... dat dacht ik, omdat ik dacht dat het me erg aan het hart zou gaan om die weg te doen. Maar nu de Köf in schaal 0 hier heen en weer pruttelt met een paar goederenwagentjes, bekijk ik de H0-collectie toch met een andere blik. Hoewel ik ze nog steeds prachtig vind, heb ik ineens het idee dat ik ze toch best zou kunnen missen. Dus wie weet....

« Laatst bewerkt op: 04 February 2013, 21:06:14 door Reinier Z. »
Reinier

Pauldg

  • Online Online
  • Berichten: 7476
Re:Bij nul beginnen
« Reactie #24 Gepost op: 04 February 2013, 21:02:45 »
Herkenbaar herkenbaar. Twee dingen heb ik van mijn overstap overgehouden. In de eerste plaats het hele nieuwe 'level' aan details dat relevant wordt. Aan het meest suffe thema kan je eindeloos doordetailleren. Op kleinere schalen kijk je toch een stuk globaler. In de tweede plaats een herwaardering van het halfnul spul in negatieve zin. Het doet mij gewoon niet zoveel meer terwijl ik me er een jaar of 20 mee heb bezig gehouden. Er is geen weg terug, althans zo voelt het. Wellicht is dat laatste geen aanbeveling.  :)

Paul
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

arnout

  • Offline Offline
  • Berichten: 1721
Re:Bij nul beginnen
« Reactie #25 Gepost op: 04 February 2013, 21:17:44 »
Ik denk dat het gevaarlijk gaat worden als Bemo in 0 MGB/FO en BVZ modellen gaat uitbrengen.
Daar zijn nu ook wel modellen van te koop maar dat segment vind ik voor modeltreinen te gek.

Gr Arnout.

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 524
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re:Bij nul beginnen
« Reactie #26 Gepost op: 05 February 2013, 00:49:20 »
Wel beste Arnout het wordt voorlopig nog niet gevaarlijk.Op de tentoonstelling in Bauma heb ik bij Bemo nog geïnformeerd of zij ook Furka Oberalp etc. gaan maken.Het antwoord is : voorlopig nog niet.Zelf vind ik dit namelijk ook erg leuk.In Bauma was ook Ferro-Suisse met een 0m model van de Schöllenenbahn tandradmotorwagen.Erg mooi, maar met een prijskaartje van Sfr 6000 wel wat teveel.Gelukkig had Model Rail nog wielen en tandraderen voor de FO HGe 4/4/ I voor Sfr 20 per as.Wanneer ik nog wat RTM materiëel gemaakt heb wil ik eraan gaan beginnen.

Wat spoor 0 in het algemeen betreft wil ik ook nog even reageren op wat eerder in dit draadje gezegd is.Ik ben nu 25 jaar met spoor 0 bezig, in het begin vooral Engels prototype.In een Engels tijdschrift ben ik ooit het verhaal tegengekomen  van een man die een spoor 0 baan ontworpen had en vervolgens in zijn tuin een loods liet bouwen waar deze modelbaan in paste.Ik heb nooit van iemand anders gehoord die zo te werk ging.Ieder ander heeft een bepaalde ruimte en gaat daar een modelbaan in passen.En met spoor 0 is die ruimte eerder gevuld.Spoor 0 biedt ook veel meer mogelijkheden voor detaillering.Mijn aanzet was toen ik een NS 6000 bouwpakket van Philotrain gesuperd had.Het was een enorm gepriegel en het resultaat viel me nog tegen.Ik heb de gesuperde loc verkocht verkocht en was vervolgens zelf verkocht voor spoor 0.Ik heb in 25 jaar nooit meer enige twijfel gehad.Een ander aspect is m.i. het aspect van spoor 0 d.w.z hoe je er tegenaan kijkt.Spoor Z, N en TT zie je eigenlijk altijd vanuit vogelperspectief.Spoor H0 meestal ook wel.Een spoor 0 modelbaan kun je veel gemakkelijker vanuit straatniveau bekijken.Dat voelt gewoon anders.Het lijkt alsof je zelf in de uitgebeelde scene staat.Spoor 1 heeft dat natuurlijk nog meer maar dat vind ik dan toch weer onhandig groot.Verder rijdt een spoor 0 trein ook zonder DCC met stroombuffer gelijkmatiger.Het heeft allemaal meer massa en dat zie je wel aan hoe het over de rails beweegt.Zoals ik onlangs nog op een beurs zag dat een H0 trein vanuit volle snelheid in één klap stopte bij het perron zie je bij spoor 0 niet.

Vriendelijke groeten,
Jan den Haan
« Laatst bewerkt op: 05 February 2013, 01:11:45 door JanHdH »

Henk ho

  • Gast
Re:Bij nul beginnen
« Reactie #27 Gepost op: 05 February 2013, 07:50:10 »
Hallo Reinier,

Ik heb net met veel interresse je topic doorgelezen, en ook hier begint het een beetje te kriebelen in spoor O.
Na het waterballet van vorige week (zie Modulebaan Dachboden II), kijk ik nu tegen een stapel lege modulebakken aan.
Ik heb al even naar de startset van Lenz gekeken, volgende maand maar eens even kijken in het spoorwegmuseum ;D
Ik blijf dit draadje goed in de gaten houden ;D

gr. Henk

frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 773
Re:Bij nul beginnen
« Reactie #28 Gepost op: 05 February 2013, 08:23:28 »
het ziet er allemaal fraai uit, maar voor mij toch een horde te ver:

- detaillering kan het probleem nooit zijn, in n zie je dingen voorbijkomen die ik in O niet kan
- ruimte is toch echt een ding
- ik mag toch graag rijden

maar toch, als ik overnieuw moest beginnen ging ik toch ook eens over Oe nadenken. Dat is toch
een mooi antwoord op het ruimtebeslag

fred
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re:Bij nul beginnen
« Reactie #29 Gepost op: 05 February 2013, 08:43:26 »
Toen ik een x-aantal jaren geleden opnieuw begon met een verzameling op te bouwen, koos ik voor een afgebakend thema (NS rond '55) dat overzichtelijk was en waarvan ik me als doel stelde om alle modellen die in dat thema pasten, aan te schaffen. [...] Aangezien de treinen bij mij toch alleen maar in dozen lagen te wachten tot er eens een keer een baan af zou zijn, miste ik de aankopen eigenlijk ook niet. [...] Ik heb een tijd met de gedachte gespeeld om in H0 verder te gaan met een nog strikter thema, namelijk alleen diesel, en de rest op te ruimen.

Beetje off-topic, maar volgens mij komt het vaker terug. Je koopt een boel materieel, maar die baan komt er eigenlijk maar niet van, of ze komt niet af. Een tijdje geleden ben ik daar eens over na gaan denken en tot de conclusie gekomen dat ik eigenlijk helemaal niet zo geïnteresseerd ben in een baan of een vast thema. Wat ik leuk vind zijn lange treinen met verschillende bedrijfsnummers voor ieder rijtuig/iedere wagen en zaken zoals ACTS, Strukton e.d.

Bovendien heb ik te maken met een klimaat waar ik veel geld zou kwijt zijn aan het beschermen van de kostbare collectie, zowel initieel (bescherming tegen vocht, air conditioning) als lopende kosten (elektriciteit). Tel daarbij op dat modelbanen me eigenlijk niet eens zo heel veel interesseren (mooi om te zien, maar om er nou jaren aan te gaan werken...) en dan wordt de oplossing eigenlijk heel eenvoudig: zoek een plek waar je een vitrine van een meter of vijf, zes lang kunt en stal daar je treintjes in. Misschien dat er ooit een diorama komt (zo wil ik Attard Station in H0m nog eens bouwen), misschien ook niet.

Maar de conclusie is eigenlijk: je hoeft helemaal niet een grote baan in H0 (of N) met grote bogen, paradevak, (middel)groot station, zijlijn e.d. te maken. Je kunt doen waar je zelf zin in hebt.

En als dat een bescheiden baan in schaal 0 is met een paar koddige locjes en wagentjes, prima. Zelf vind ik de toenemende interesse in schaal 0 een prachtige ontwikkeling.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40