Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Modellbahnwagen
Vandaag om 16:48:08
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:45:28
Ronald doet de Fork Challenge! door tijgernootje
Vandaag om 16:38:24
Onvoldoende trekkracht, loc verzwaren? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 16:36:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door tijgernootje
Vandaag om 16:27:43
Stalen rijtuigen van NS door Modellbahnwagen
Vandaag om 16:25:55
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Ronald Halma
Vandaag om 16:24:49
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door GD
Vandaag om 16:12:18
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 15:22:53
De Projecten van RetroJack door tijgernootje
Vandaag om 15:22:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:21:57
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door tijgernootje
Vandaag om 15:16:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 15:05:27
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 14:56:15
Eyro Interlaken door Bas, Dordrecht
Vandaag om 14:53:22
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 14:48:22
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 14:46:59
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Benelux795
Vandaag om 14:17:43
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart door FritsT
Vandaag om 13:25:08
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 13:08:41
RhB H0m, Albulisch door R.C.Grootveld
Vandaag om 12:42:26
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Duikeend
Vandaag om 12:07:41
23 augustus modelspoorbeurs Houten door jan47
Vandaag om 11:44:47
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 11:27:32
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 11:22:15
MiWuLa door Montanbahn
Vandaag om 09:58:06
Probleem Fleischmann draaischijf 6152c door Voske
Vandaag om 09:27:42
Esu Loksound - NS Wadloper? door Wijbe
Vandaag om 09:10:07
Inscannen of tekenen door MOVisser
Vandaag om 09:03:40
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij) door Jelmer
Vandaag om 08:28:47

Auteur Topic: Digitale besturing voor mijn baan  (gelezen 8388 keer)

RoSoft

• Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: Digitale besturing voor mijn baan
« Reactie #15 Gepost op: 19 June 2007, 12:47:16 »
Aan Wim,

Ik snap wel dat Robert het hier zo vraagt want van die handleiding ookal is die in het Nederlands word je niet altijd beter. Niet vervelend bedoeld maar er staan nog al eens onduidlijke en omslachtige omschrijvingen in. Ook laat de vertaling nog wel eens te wensen over. Kortom ik heb ook een IB met handleiding in Nederlands en ook Duits maar soms....  ;)

m.v.g

Mark

Oh Mark, waarom denk je dat ze dan die boekwerken schrijven?? Om de vragen te laten beantwoorden op een Forum, door mensen die het Handboek wel hebben gelezen. Maar even als voorbeeld het antwoord op de trafo vraag, staat over duidelijk beschreven in het handboek, en daar gaat het mij om. Eerst lezen en dan vragenstellen.

Uit het handboek:
Citaat
Technische gegevens
Ingangsspanning
Maximaal toelaatbaar is een wisselspanning van 18V.
Maximale stroombelasting
3A door de modelspoorbaan
1A op de I2C bus
0,2 A op de LocoNet B uitgang
0,5 A op de LocoNet T uitgang
Alle uitgangen zijn tegen kortsluiting beveiligd
Maximaal aantal terugmeldmodules
31 modules (s88- of s88 –compatibel) kunnen via de s88 terugmeldbus worden aangesloten,
adresbereik 1 tot 31.
Ook via het LocoNet kunnen terugmeldmodules worden aangesloten, adresbereik 1 - 128.
TIP:
Bij gemengd gebruik van s88- en LocoNet terugmelders moet het adresbereik 1-492 voor de
s88 terugmelders met de moduleadressen 1-31 worden gereserveerd.
In totaal zijn 2048 terugmeldcontacten mogelijk
Adresbereik van de locadressen
Motorola –dataformat: 1 –255
DCC –dataformat : 1 –9999
Selectrix: 0 –111
Adresbereik van de wisseladressen
Motorola –dataformat: 1 –320
DCC –dataformat: 1 –2000
Bruikbare transformator
52 –100 VA, max. 18V wisselspanning
b.v. Uhlenbrock transformator 70VA, art. nr. 20 070
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

Ronald Tolner

• Offline Offline
    • Mijn eigen online MORPG
« Reactie #16 Gepost op: 19 June 2007, 17:08:08 »
wat is nou je punt wim ik wist niet eens dat deze nl handleiding betond en nu wil jij mij verwijten dat ik niks lees en lutteloos een beetje vragen hier neer zet nou zo is het echt niet hoor ik heb al vaal gelezen en koop boeken over modelspoor maar ik wil graag jullie kennis horen over de ib want het is niet kattepis was je koopt en ik wil van te voren graag weten waar ik aan toe ben .

De kabels mark kun je ook gewoon bij de bouwmarkt kopen of zijn dat speciale modelspoor kabels ?
Ga naar mijn site hij is echt te gek

ReesCees

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 19 June 2007, 18:13:33 »
Ik lees ook dit draadje.

Cool down ;D

Eerst wil je met 2 treinen gaan rijden, later met 10 of 12 en dat wil je dan doen zonder automatisering of PC?

IB of ECos moet je zelf weten (soort rolling stones of beatles verhaal vind ik). De één is voor de ECoS en de ander voor de IB.

Vraag eens of je bij iemand kan komen kijken die een IB heeft (Wim heeft er één aan zijn onderschrift te zien), zelf heb ik een ECoS en je kunt gerust een keer komen kijken en spelen met dat ding (Via PM graag).

Kabels? ik gebruik Gamma speakersnoer (verkrijgbaar in rollen van 10 meter 0,75mm2).

Kees-Jan

Ronald Tolner

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 19 June 2007, 20:45:26 »
ik hoef niet naar wim toe modelbouwveendam heeft er 1 dat is voor mij dichterbij . Kijk het punt is mij dat wim zo heftig reageert .

Ik ben er achter dat mijn transformator niet gaat werken van marklin dus schaf ik er 1 aan van uhlenbrock want ik wil het wel goed doen .

Ik ga even bij mv langs en jullie horen van mij

mmhajvth

• fulltime busy
  • Offline Offline
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
« Reactie #19 Gepost op: 19 June 2007, 21:05:21 »
Opzich heb ik een IB, maar voor mijn werk heb ik ook een cursus Ecos gehad.

Persoonlijk vind ik de Ecos een stuk fijner. Veer overzichterlijker en makkelijker te begrijpen (mening natuurlijk maar wel van iemand die bijde systemen heeft/kent)

Maar doe rustig aan, en ik raad je zeker aan beide systemen goed onder de loep te nemen voor een juiste keuze. Want 400 tot 500 euro is een flinke smak geld.

Wat betreft het draad (Kabel is wel erg dik natuurlijk  ;)) je kan er vanalles voor gebruiken als het maar niet te dik voor is. Ik koop zelf Brawa draad in de modelspoor zaak in "100" kleurtjes. Dat is ook prima voor het aansluiten van wissels, lampjes, spoor en zo'n beetje heel de rest dat je onder je baan hebt hangen. Maar wat maakt het uit als het een kopere kern heeft omringd door isolatie en niet te dik is, is het verder prima.

m.v.g.

Mark
« Laatst bewerkt op: 19 June 2007, 21:07:36 door mmhajvth »
love to build realistic     let's be kind.

Ronald Tolner

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 20 June 2007, 09:24:48 »
Ik zal even kijken naar dat brawa draad mark , bedankt voor de tip .

ik kan ze krijgen voor 3,20 per kleur , per 25 meter ik ga even uitzoeken hoeveel kleuren ik nodig ben want op de marklin K wissels heb je 3 kleuren draadjes maakt het uit of je daar drawa draad aan vast maakt ?

Erwin (n-spoorder)

• o(N)t-spoorder uit Limburg
  • Offline Offline
    • www.leukehobby.nl
« Reactie #21 Gepost op: 20 June 2007, 15:59:19 »
Wat betreft het draad (Kabel is wel erg dik natuurlijk  ;)) je kan er vanalles voor gebruiken als het maar niet te dik voor is. Ik koop zelf Brawa draad in de modelspoor zaak in "100" kleurtjes. Dat is ook prima voor het aansluiten van wissels, lampjes, spoor en zo'n beetje heel de rest dat je onder je baan hebt hangen. Maar wat maakt het uit als het een kopere kern heeft omringd door isolatie en niet te dik is, is het verder prima.

ik gebruik draad uit oude printerkabels, die ik via systeembeheer kan krijgen  :D op mijn werk. Na een uurtje strippen, heb je een bonte verzameling van bedrading.  ;D

Omdat iedereen een hobby moet kunnen hebben.

mmhajvth

• fulltime busy
  • Offline Offline
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
« Reactie #22 Gepost op: 20 June 2007, 16:15:58 »
Citaat van: Robert
ik ga even uitzoeken hoeveel kleuren ik nodig ben want op de marklin K wissels heb je 3 kleuren draadjes maakt het uit of je daar drawa draad aan vast maakt ?

Nee het is eigelijk zo simpel als het maar zijn kan. Je hebt een "bron" neem de trafo. En je hebt een plek waar je de srtoom nodig hebt. In dit geval de wissel. Wat je er tussen hangt boeit niet, als het maar stroom geleid. En of dat dan een Brawa gecombineerd met m* draad is, of van mijn part het kale frame van een oude fiets...  ;D als het maar geleid > dus als de stroom maar van A naar B kan. Het enige waar je op moet letten is dat de + en de - niet bij elkaar komen onderweg, want dat heet kortsluiting. De kleur van de draad maakt dus ook geen ....... uit. De kleur is alleen handig voor jou om alle draadjes uit elkaar te houden.

Kleine kanttekening. De dikte van de geleider maakt wel uit.
Hoe dikker de draad of dat kale fiets frame, hoe meer stroom er doorheen kan.
M* heeft natuurlijk al lang berekend hoe dik de draden moeten zijn voor hun wissel. Dus als jouw draad die je er aan hangt even dik is heb je geen enkel probleem. Is jou draad aanmerkeijk dunner, kan het zijn dat de draad te warm word en dat je daarvan de nare gevolgen gaat zien.

Ik hoop dat je zo weer wat verder komt, en anders stel gerust je vragen.

m.v.g.

Mark
« Laatst bewerkt op: 20 June 2007, 16:20:14 door mmhajvth »
love to build realistic     let's be kind.

Ronald Tolner

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 20 June 2007, 17:40:11 »
ik begin het al te snappen , door de isolatie om de draad heen maakt het niet uit of de + en - langs elkaar lopen toch ?

Verder moet dus de draadjes van de NS sein in de daarvan bestemde decoder mocht de draad te kort zijn maakt het de ballen uit wat van draad er tussen komt als het maar even dik is . vanaf daar een een schakelaar en zo kun je de sein omzetten . Nu ben ik alleen nog op zoek welke schakelaar het beste is voor seinen ,

De wissels kunnen ook gewoon verlengd worden met draad naar M* schakelkastje ?

ReesCees

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: 20 June 2007, 17:49:37 »
Effe of topic maar waarom wordt er hier zo vaak met ******tjes gewerkt?
Mag je geen merknaam noemen of zo?

Draad dikte:
Gebruik de dikte die aan de wisselmotor zit en het kan niet fout gaan. Volgens mij kun je gewoon alle modelbouwdraadjes van welk met dan ook gebruiken.

Pas op: sluit nooit een rode draad op een zwarte aan of omgekeerd (grapje)

Kees-Jan

Ronald Tolner

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 20 June 2007, 17:54:12 »
dacht gelezen te hebben dat het wel mocht maar het is makkelijker of FL* of M* te doen ipv de merken volluit te schreven omdat we toch wel weten wat het betekent .

Bedankt voor je info Kees jan .

Mail naar NS parts is onderweg
Mail naar Modelbouw Veendam ook

wachtend op mailtjes van deze 2 bedrijven zal ik na ontvangen mijn ervaringen met de IB delen

Steamology

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 25 July 2007, 12:31:28 »
Om maar eens heel iets anders te noemen. Zijn er ervaringen met Digisys? (www.moba-digital.net) Het lijkt een aardig alternatief, uiteraard alleen te besturen via de PC, want geen knoppen. Maar toch...

walter

RoSoft

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 25 July 2007, 12:56:07 »
Ja, en ook met de makers van het spul, volgende maand bijvoorbeeld is er ineens weer een ander product met een geheel nieuwe website, en wordt er met geen woord meer gesproken over het DigiSys systeem. De producten gewoon links laten liggen, en gaan voor de producten stabiele leveranciers. Het is maar een advies en een constatering uit de afgelopen periode.

Mvg
Wim.
« Laatst bewerkt op: 25 July 2007, 19:11:31 door Peter Korsten. Reden: Citaat van vorig bericht verwijderd. »
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

Steamology

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 29 July 2007, 21:05:04 »
hmm,
ik vroeg me alleen af of er ervaringen met het product waren. Het leek me eenvoudig om de print in elkaar te solderen. Voor een paar tientjes heb je dan interface die Koploper kan aansturen...

walter

RoSoft

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 29 July 2007, 21:30:29 »
Je vroeg toch om ervaringen, die heb je gekregen. Verder zou ik als ik jouw was MRDirect gebruiken als vervanger voor de Intellibox, is beter afgestemd op Koploper. En kost helemaal niets.

Mvg
Wim.