Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 23:38:37
Stalen rijtuigen van NS door KNed
Vandaag om 23:20:55
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 23:04:52
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 23:04:19
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 22:45:48
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
Vandaag om 22:33:12
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 22:26:36
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:21:10
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Schachbrett
Vandaag om 22:11:33
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Bor de Wolf
Vandaag om 22:04:32
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 21:46:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:38:18
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Te 2/2
Vandaag om 21:26:21
De projecten van Ruben (NL H0) door Huup
Vandaag om 21:17:57
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:13:36
MiWuLa door Miniature Holland
Vandaag om 21:05:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 20:35:30
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 20:33:23
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door Rob Ellerman
Vandaag om 20:29:56
H0 U-vormig Pendel-rangeer baantje - door Ronald Halma
Vandaag om 19:41:10
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 19:39:26
Magneet koppelingen voor Bemo door Rob Ellerman
Vandaag om 19:39:09
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 19:06:07
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 17:21:08
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald69
Vandaag om 16:42:47
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:29:51
Swalbenburg, N modulebaan door Bjor
Vandaag om 16:08:56
maatvoering AKI door MOVisser
Vandaag om 15:46:52
br 041 334-4 Fleischmann H0 door 008200
Vandaag om 15:31:19
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 15:29:40

Auteur Topic: Digitaal rijden met max 6/7 locs,wat te kiezen,wat is beter ?  (gelezen 3462 keer)

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Digitaal rijden met max 6/7 locs,wat te kiezen,wat is beter ?
« Gepost op: 20 January 2013, 16:26:18 »
Tegen beter weten in,stel ik hier de vraag toch maar op BNLS.
Ik zit steeds meer na te denken om de baan die gemaakt gaat worden toch digitaal te gaan besturen.
(in elk geval de locs,wissels en ontkoppelrails evt met de oude flm groene kastjes)
Waar ik nu gewoon niet uit kom is wat kan ik tegen die tijd het beste gebruiken,ik zal hier wat wensen neerzetten en miss dat de doorgewinterde digitaal rijder me dan kan vertellen wat het beste is qua besturing en decoders.
1)Aantal locs die aangestuurd moeten worden(niet tegelijk)= 7
(met de kant tekening dat ik niet weet of er ook bij alle locs wel een decoder is kan/mag/past)
2)Wat ik van het digitale spul wil is verlichting van locs kunnen wisselen(ook voor rangeerwerk) en verlichting in rijtuigen aan/uit kunnen zetten.
Geen sound of dergelijke.
3)evt(geen idee of dat dat kan met voorgaande)het aanpassen van optrek en afremmen bij bv een station.
4)sukkelproof zijn,ofwel iemand die nooit iets met digitaal rijden heeft gedaan moet er redelijk makkelijk wegwijs in kunnen worden  ;)
Wat dan ook nog leuk zou zijn is als het evt digitaal gaan rijden t.z.t. niet gelijk de hoofdprijs gaat kosten qua aanschaf van controllers en decoders  ;D
Computergestuurd is niet nodig,er moet ook voor de eigenaar wel wat te spelen overblijven en het moet wel met Fleischmann stoom en diesel locs overweg kunnen.
Hopelijk kan iemand hier in een lichtje laten schijnen,want ik ben verdwaald geloof ik  :-[
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:Digitaal rijden met max 6/7 locs,wat te kiezen,wat is beter ?
« Reactie #1 Gepost op: 20 January 2013, 16:50:49 »
Floris, misschien gewoon lekker een goedkope Multimaus?
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #2 Gepost op: 20 January 2013, 16:51:58 »
Floor: Ronald kan sneller tikken dan wat ik kan: maar het antwoord is hetzelfde:

Tegen beter weten in,stel ik hier de vraag toch maar op BNLS.
Ik zit steeds meer na te denken om de baan die gemaakt gaat worden toch digitaal te gaan besturen.

Waarom tegen beter weten in? Een simpel antwoord: Het is al heel vaak langs gekomen maar toch één van de gemakkelijkste beginnerscentrales die er is: de Roco / Fleischmann Multimaus. Die is op beurzen en bij sommige winkeliers los te krijgen tussen de 50 en 100 euro. Dat is dan helemaal compleet om mee te beginnen: Een aansluitrail, de trafo, de versterker en de multimaus. Je kan dan standaard een beetje afhankelijk zonder problemen 4 tot 5 treinen tegelijk laten rijden. En dan nog behoorlijk wat treinen op de baan laten staan zonder dat ze rijden.

Advies: Koop een complete beginset met alles erin dan kan je meteen beginnen zonder dat je eerst een locomotief of treinstel moet ombouwen. Een setje kost tussen de 150 en 250 euro. Dat is dan met het hele digitale spul, rails, locomotief en wagons. Heb ik ook gedaan.

Oudere locomotieven kan je dan op een later tijdstip rustig ombouwen. Dan kost een decoder iets tussen de 20 en 50 euro. Een beetje afhankelijk van het merk en de mogelijkheden van de decoder.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

bosje77

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 20 January 2013, 16:56:41 »
Hoi Floris,

Ik ben het met de naamgenoten hier boven eens  ;D waarom een duur station zoals een Ecos twincenter of iets derg. voor de wensen die jij hebt is denk ik ook de multimause de mooiste en goedkoopste oplossing en makkelijk in gebruik  (y)
Succes met je zoektocht en misschien eens in houten gaan snuffelen daar worden ze ook vaak aangeboden  ;)

Gr. Robin

Reinier Z.

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 20 January 2013, 17:00:01 »
de Roco / Fleischmann Multimaus. Die is op beurzen en bij sommige winkeliers los te krijgen tussen de 50 en 100 euro.

Klopt, vandaag in Rijswijk ook een stapel Fleischmanns zien liggen, voor 75 euro. Is een gangbare prijs, elders lagen duurdere maar dat is dus nergens voor nodig.

Waren overigens wel sets met de lichte trafo, maar het moet ook mogelijk zijn voor die prijs een set met de zware trafo te scoren.
Reinier

knar46

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 20 January 2013, 17:40:00 »
Floris en Ronald,

ik ken de Multimaus niet maar lees dit in de handleiding: "Daar de multiMAUS met de ROCO versterkers 10764 en 10761 de CVs niet kan uitlezen wordt
altijd een fictieve waarde van de opgeroepen CV getoond. Voor het uitlezen moet u gebruik maken
van b.v. een PC met ROCOMOTION 10785 of apparaten van Lenz of Uihlenbrock."
Is het niet kunnen uitlezen van CV's niet een (te) grote beperking van dit apparaat?
Alles heeft zijn prijs maar kun je dan toch niet beter wat meer geld uitgeven voor een apparaat waarmee dit wel kan?

Tijgernootje.
Iedereen heeft zijn eigen mening wat de beste decoder is. Het is goed om te weten dat er 2 soorten decoder zijn: locdecoders en functiedecoders. Deze laatste zijn goedkoper en geschikt voor binnenverlichting, sluitverlichting, geluid etc. Hoeveel functies je kunt bedienen hangt af van het aantal functie uitgangen die de functiedecoder heeft, minimaal meestal 2.
De locdecoder zal de verlichting al naar gelang de rijrichting laten branden. Rangeerlicht betekent dat één front- en sluitlicht brandt. Dat effect zal/kan een locdecoder niet geven.
In het algemeen zal een locdecoder wel een CV nummer hebben om optrek- en afremsnelheid te regelen.

Knar46  
« Laatst bewerkt op: 20 January 2013, 17:43:42 door knar46 »

Ruud K

• Offline Offline
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #6 Gepost op: 20 January 2013, 17:48:35 »
Dat de Multimaus geen cv's kan uitlezen, is helemaal waar. Of je dat als een belangrijke beperking ziet, is echter heel persoonlijk. Ik heb diverse Mulitmauzen in gebruik en het bevalt me prima. Alleen als je iets ingewikkelds met sound wil doen, is het lastig dat hoge cv's (boven 255) niet zo makkelijk toegankelijk zijn. Het kan trouwens via een omweg wel. Maar ik lees dat sound voorlopig geen optie is. Ik heb er geen aandelen in, maar vind de Multimaus echt een superapparaatje dat alles doet wat het gros van de modelspoorders met hun treintjes wil doen.

Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 20 January 2013, 17:50:51 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #7 Gepost op: 20 January 2013, 18:00:44 »
Knar, als je de waarde niet uit kunt lezen zet je de zaak gewoon even op fabroieksstand, pakt de handleiding, zie de waardes staan en geef jou waarde in. Schrijf dit op, net zolang tot je de gewenste waardes hbt waarbij de loc rijdt. Klaar, zonder problemen. Ik gebruik de uitleesfunctie (met een Lenz systeem) alleen bij probleemgevallen waarbij ik zo lui ben geweest dit allemaal niet op te schrijven ;D Voor te starten een ideel-set, en nee ik heb geen aandelen.
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Rubedino

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 20 January 2013, 18:11:02 »
Naast de al eerder gegeven adviezen kun je ook eens op een donderdagavond op de Staart in Dordt gaan kijken en vragen wat er allemaal mogelijk is bij de modelspoor club aldaar. Je woont toch in Dordt?

mvg,

Kees-Jan

NB nee ik heb daar geen aandelen  ;)

tijgernootje

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 20 January 2013, 18:13:15 »
@ allemaal,hartelijk dank voor de reacties  (y)
@ Reinier Z wat is dan het verschil tussen een "lichte" en een "zware" trafo,qua gebruiksgemak,voordeel enz enz
Zoals ik al zei,ik zie voorlopig geen interesse in sounds dus wat zou dan een cv uitlezen aan voordeel bieden ?
(heeft dit iets temaken met overig instelwerk zoals optrek of afrem instellen ?,als dat niets te maken heeft/ten nadele is van voorgenoemde dingen instellen dan hoef ik geen cv's uit te kunnen lezen)
@knar46
Je hebt het over loc decoders en functie decoders,nu krijg ik daarbij dan een vraag voor mezelf.
Stel dat je een functiedecoder neemt waarbij je verlichting van een loc kunt instellen aande hand van bv de rijrichting,kan diezelfde decoder dan ook ervoor zorgen dat als je loc op een kopstation aankomt en je een andere loc kiest met je "muis" dat de 1ste loc toch blijft stilstaan wachtend op een nieuwe "opdracht" ?
Of is het zo dat als ik de basis dingen wil doen,ik niet anders kan dan een loc decoder nemen die iets duurder zal zijn ?

Zoals ik al zei,ik ben (ook omdat het niet nodig is/was) een leek in rijden met digitaal,dus vandaar de vragen.
Stel ik (om het mezelf gelijk "makkelijk" te maken)maar de volgende vraag,(als ikhet goed begrijp en enkel een loc decoder nodig heb)wat is dan een goede decoder die die simpele dingen kan doen op Fleischmann locs(niet de jongste) en niet overdreven duur is ?
Alvast bedankt voor de moeite en de info  (y)
Met vr gr

Floris

tijgernootje

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 20 January 2013, 18:16:48 »
Naast de al eerder gegeven adviezen kun je ook eens op een donderdagavond op de Staart in Dordt gaan kijken en vragen wat er allemaal mogelijk is bij de modelspoor club aldaar. Je woont toch in Dordt?

mvg,

Kees-Jan

NB nee ik heb daar geen aandelen  ;)

Ja ik woon daar idd,heb nooit geen weet gehad van een modelspoor club hier  :-[  :o
Het zou idd een idee kunnen zijn,als ik dan wist waar ze te vinden zijn  ???
Wel een handige tip overigens  (y)
Met vr gr

Floris

Ruud K

• Offline Offline
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #11 Gepost op: 20 January 2013, 18:19:00 »
Met de Multimaus kun je prima optrek- en afremvertraging instellen. Je kunt eigenlijk vrijwel alles instellen. Een goedkope decoder? Ja, daarover lopen de meningen uiteen. Je zou eens kunnen beginnen met een Esu lokpilot basic of een basisdecoder van Lenz. Die kunnen bijna alles wat je voor normaal rijgebruik nodig hebt.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Albert.H0

• Offline Offline
  • Roco Fccpps vriend
« Reactie #12 Gepost op: 20 January 2013, 18:33:26 »
ik ken de Multimaus niet maar lees dit in de handleiding: "Daar de multiMAUS met de ROCO versterkers 10764 en 10761 de CVs niet kan uitlezen wordt
altijd een fictieve waarde van de opgeroepen CV getoond. Voor het uitlezen moet u gebruik maken
van b.v. een PC met ROCOMOTION 10785 of apparaten van Lenz of Uihlenbrock."
Is het niet kunnen uitlezen van CV's niet een (te) grote beperking van dit apparaat?
Alles heeft zijn prijs maar kun je dan toch niet beter wat meer geld uitgeven voor een apparaat waarmee dit wel kan?

Kan ook voor ongeveer hetzelfde geld. Zoek op een beurs naar een Trix/Marklin MS 2, zijn exact gelijk, de Marklin doet ook gewoon DCC. En kan decoders uitlezen.
Let wel op, de eerste versie van Marklin, de MS 1, doet geen DCC!
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #13 Gepost op: 20 January 2013, 18:36:52 »
@ Reinier Z wat is dan het verschil tussen een "lichte" en een "zware" trafo,qua gebruiksgemak,voordeel enz enz

Geen verschil in gebruikersgemak. Het is allebeide stekker in de wandcontactdoos en de stekker in de versterker. Je kan met de zware wat meer treinen tegelijk rijden dat is bij jou nog niet nodig. Vooral niet als je met 1 persoon rijdt, dan kan je maximaal 2-3 treinen tegelijk besturen.

Over decoders sluit ik mij aan bij Ruud.

Over het lezen van CV-waardes sluit ik mij aan bij Ronald. Een dure centrale kopen omdat je mogelijk een waarde bent vergeten. Nee dat moet je niet doen. Reset de decoder en begin opnieuw, zoveel moeite is het niet. In combinatie met een lenz-versterker kan de multimaus wel gewoon cv-waarden lezen.

Tip: Gewone lokdecoders: Voor motoren en verlichting van locomotieven en treinstellen. Functiedecoders voor (binnen)verlichting van (stuurstand)rijtuigen. En ja: verlichting blijft branden als de locomotief stilstaat of het rijtuig stilstaat.

Lees ook even de encyclopedie door over digitaal rijden / baanbesturing.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Rubedino

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 20 January 2013, 19:03:02 »
Citaat
als ik dan wist waar ze te vinden zijn

msg Drechteden. (via google)