Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Bob11
Vandaag om 20:54:40
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
Vandaag om 20:47:59
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
Vandaag om 20:23:39
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Ronald69
Vandaag om 20:22:57
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door harry19584
Vandaag om 20:21:21
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 20:10:10
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door raymond erdtsieck
Vandaag om 20:08:12
Station Roodeschool door Casmir
Vandaag om 20:02:33
Trix DXI van DC naar AC door grossraumwagen
Vandaag om 19:37:22
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 19:23:27
Is het normaal dat een digikeijs booster af en toe de gele led flitst? door Dirk
Vandaag om 19:18:59
Deining in Dönsdorf door Basilicum
Vandaag om 19:00:39
2025-8-18: Spoor verzakt: veel minder treinen tussen Eindhoven en Utrecht door Ben
Vandaag om 18:34:13
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 18:09:11
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
Vandaag om 18:08:52
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jos_1972
Vandaag om 17:35:18
Z21 App gebruiken om wissels via de 10836 decoder door AlbertG
Vandaag om 16:56:46
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 16:40:43
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 16:33:11
Roco BR 93 stroomafname door rhberk
Vandaag om 16:31:56
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:26:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 16:11:33
NS 8800 in spoor 0 door bollen neus
Vandaag om 15:43:22
23 augustus modelspoorbeurs Houten door VAM65
Vandaag om 14:50:47
Oersik NS100 schaal 1:16 in lasergesneden hout door VAM65
Vandaag om 14:49:19
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 14:30:21
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 13:57:10
Uhlenbrock Intellibox 3 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 12:31:57
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:45:14
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 11:03:40

Auteur Topic: Draadloze DCC besturing  (gelezen 4211 keer)

Bergland express

• Offline Offline
Draadloze DCC besturing
« Gepost op: 20 January 2013, 15:47:43 »
Hallo,

Op dit moment ben ik op zoek naar een mooie draadloze besturing voor mijn modelbaan. Ik ben in het bezit van een Esu Ecos 2 dus de controller moet op de Ecos aangesloten kunnen worden. Dit kan via de sniffer aansluiting en in de toekomst ook via de Loconet converter.

Het moet een handzaam formaat hebben en de snelheidsregeling via een draaiknop. Ik heb al geëxperimenteerd met een Iphone met Touchcab maar ik kan er niet goed mee rangeren. :-[ Ik ga snel te hard of te langzaam dus dit valt af. Net als Z21 van Roco.

Roco heeft de Multimauspro, deze lijkt voor mij een ideale controller. Het grootste nadeel is de prijs en is end of life. Een gewone multimaus zou wel kunnen maar ik weet niet wat de maximale lengte van de kabel mag zijn. Zou wel eens de goedkoopste oplossing zijn.

Esu heeft de ECoSControl Radio, heeft geen draaiknop maar een joystick om de snelheid te regelen. Ik kan hierover weinig ervaringen uit de praktijk vinden.

Kent iemand nog een ander systeem wat mijn wensen kan voldoen?

Marcel
Zillertalbahn in H0e, fijn maar klein.

memen

• Offline Offline
  • Märklin H0 - digitaal
    • LocoNet Bedieningspaneel
Re:Re: Draadloze DCC besturing
« Reactie #1 Gepost op: 20 January 2013, 18:39:51 »
Voor als je ook nog een android telefoon in huis hebt bestaat er de app 'Ecos Controller', erg handig en gratis te downloaden in de play store van Google.

Groeten,

Rauke
DB 1970 - Esu Ecos I - S88 - Zelfbouw LocoNet Bedieningspaneel - DCC, RailCom, Motorola, mfx

p.heinst

• Offline Offline
    • DutchRoco
Re:Draadloze DCC besturing
« Reactie #2 Gepost op: 20 January 2013, 18:45:04 »
Marcel

Aan de gewone multimaus gebruik ik soms een kabel met een lengte van 10 meter zonder problemen.

Gr Piet
Roco rijder met 2multimaus als slave, RouteControl,  multimaus pro, Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 8.0 A3 en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem

Bergland express

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 20 January 2013, 19:18:10 »
@Rauke: Er zullen wellicht nog meer apps zijn verdeeld over de smartphones. Voor mij blijft dan het probleem bestaan van feedback. Met een draaiknop kan ik rusitg rangeren, met programmas op de smartphone niet.

@Piet: heb je deze kabel zelf gemaakt?

Het verbaast me wel dat er relatief weinig draadloos beschikbaar is of zijn er nog minder bekende oplossingen?

Groeten,

Marcel

p.heinst

• Offline Offline
    • DutchRoco
« Reactie #4 Gepost op: 20 January 2013, 19:25:43 »
Marcel

Ik heb deze kabel niet zelf gemaakt, normaal doe ik dat wel maar ja ik was op zoek naar de juiste kabel en vond een kant en klare kabel bij Conrad  in de winkel in Essen (Duitsland) heb deze dan maar mee genomen.
Ik denk dat Conrad in Nederland deze ook wel heeft, weet helaas niet zeker het artikel no. maar probeer eens 609671

Mijn Kabel koste €10.00 incl stekkers

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 20 January 2013, 19:42:50 door p.heinst »
Roco rijder met 2multimaus als slave, RouteControl,  multimaus pro, Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 8.0 A3 en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem

Bergland express

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 27 January 2013, 21:28:16 »
@Piet: Heb je deze dan als master of als slave in gebruik? Ik zag op Ebay enkele aanbieders die de kabels kant en klaar verkopen, die raden aan om de lange kabel alleen voor de slave aansluiting te gebruiken.

Met het huidige draadloze tijdperk had ik verwacht dat er toch meer oplossingen voor onze hobby te krijgen waren.  ???

Wat ik tot nu toe heb gevonden:
  • Multimauspro van Roco
  • Ecos control Radio

De blauwe multimaus is duur aangezien ik de Ecos al heb. De Ecos radia control is ook prijzig en heeft geen draaiknop.

Ik kan me niet voorstellen dat er in de USA geen fabrikanten zijn die draadloze besturing aanbieden of wellicht zijn er kleinserie fabrikanten die dit aanbieden.

Wie weet kent er nog meer systemen?

Marcel

Hans Kl

• Offline Offline
  • Periode III - heden
« Reactie #6 Gepost op: 27 January 2013, 21:39:19 »
Ik heb de Ecos Radio Control.
Moet eerlijk bekennen dat ik het rijden met het hendeltje naar boven (harder)/onder (zachter) nogal krakkemikkig vind rijden.
Heel snel afremmen is er niet bij, in tegenstelling tot de draaiknop op de Ecos zelf. (of elke andere regelaar met een draaiknop)
Al met al net-niet vind ik.

DB TPIII-VI, Ecos/Koploper 2rail

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #7 Gepost op: 27 January 2013, 21:39:41 »
Er is nog een combinatie van een IB-IR met en draadloze IRIS (fred) en natuurlijk de instapcentrale: Piko Digi 1. Deze past ook op de IB-IR.

Natuurlijk is er het amerikaanse merk Digitrax Die het een en ander aanbied. Volgens mij heeft Zimo ooit ook een draadloze oplossing gehad.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Bergland express

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 27 January 2013, 22:28:43 »
@Hans: toen ik de handleiding las had ik mijn twijfels over de joystick als regelaar. De vorm lijkt me ook niet ideaal, wel handig dat het bij de Ecos past.

@Ronald: Bedankt voor de tip! Ik heb even snel gekeken en ben verbaast over het design. Dat heeft Roco met de muizen beter begrepen. De grote regelaars lijken me overkill bij het rangeren, ze hebben wel kleinere regelaars met een flinke draaiknop. Daar ga ik me eens in verdiepen, want het formaat is compact.

Nu maar hopen dat Esu snel de loconet converter uitbrengt, anders kan ik deze niet gebruiken. Bij Uhlenbrock moet ik ook even kijken naar de mogelijkheden met de Ecos.
De afstandbediening van Piko komt er bij mij niet in, lijkt me waardeloos voor het rangeren.

Mocht er nog iemand tips hebben hoor ik het graag.

Marcel

Martijn1974

• Offline Offline
    • Hanulveen.nl
Re:Re: Draadloze DCC besturing
« Reactie #9 Gepost op: 30 January 2013, 17:45:15 »
Voor als je ook nog een android telefoon in huis hebt bestaat er de app 'Ecos Controller', erg handig en gratis te downloaden in de play store van Google.

Groeten,

Rauke

Zou je hier iets meer over werking ervan kunnen vertellen?
Ik ben ook geïnteresseerd voor een tweede bediening voor rmijn locdepot in aanbouw.

mvg,
Martijn.
NS | H0 | DCC | ECoS-2.5 | Koploper v9.4.2 |
www.hanulveen.nl

Bergland express

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 02 February 2013, 23:15:24 »
Hallo allen,

Ik ben verder gaan zoeken en door de tips van Ronald kwam ik meer oplossingen tegen in de USA. Ik vraag me wel af of wij aan deze kant van de plas niet verwend zijn door de systemen hier. De meeste systemen hier zijn ook ideaal voor beginners. Alles wat ik in de USA tegen kwam werkte in mijn ogen ouderwets en niet gebruiksvriendelijk. Ze lijken een voorkeur te hebben voor rechthoekkige afstandsbedieningen zonder enige vormgeving. (Ergonomie kennen ze daar niet? ???)

Digitrax valt helaas ook af. :'(  Een lokadres oproepen door met 4 draaiknoppen de juiste bitwaarde te genereren is voor mij niet gebruiksvriendelijk. :-[ Het had de perfect regelaar kunnen zijn als het een klein schermpje had met het lokadres en een betere methode om die op te roepen.

De oplossing van Zimo is nog duurder dan de multimaus pro.  :o Valt ook af.

Toen zag ik dat Uhlenbrock een nieuwe Daisy regelaar heeft aangekondigd, jawel draadloos. (y) Die ga ik in de gaten houden, ziet er goed uit.

Mocht iemand nog een alternatief kennen hoor ik het graag.

Groeten,
Marcel

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
« Reactie #11 Gepost op: 02 February 2013, 23:26:41 »
Digitrac DT402r heeft een schermpie en je kunt je lok adressen intoetsen. Probleem is dat het ding niet echt goedkoop is.
http://www.digitrax.com/products/throttles/dt402r/
Kijk anders ook is naar NCE, weet alleen niet of die met de ecos compatible zijn...
http://www.tonystrains.com/products/nce_ctwireless.htm
D'r is wat dat betreft in de US veel meer te koop op gebied van radio controllers. Waarschijnlijk omdat de banen daar een stukkie groter zijn.

Bergland express

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 02 February 2013, 23:53:37 »
@Milcomarty: de DT402r viel voor mij af vanwege de kleine draaiknoppen.  :-[  Als Esu met de Loconet converter uitkomt kunnen de regelaars gebruikt worden met de Ecos.

Nce kende ik nog niet, dus daar ga ik mee aan de slag. Bedankt voor de tip! (y) Wat betreft je opmerking over de US, klopt helemaal. Daarom verwacht ik in Japan ook geen oplossing te vinden aangezien die vooral kleine schalen rijden. Zouden ze ook mini regelaars hebben? ;)

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
« Reactie #13 Gepost op: 03 February 2013, 00:01:25 »
Kijk anders 's hiero.. http://www.tonystrains.com/products/type_cab_thr_wls_1.htm.

Heb zelf een 402 en vindt die kleine knoppen niet echt een probleem. Twee loks gelijktijdig bedienen vond ik wel makkelijk..

iarnrod

• Offline Offline
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
« Reactie #14 Gepost op: 03 February 2013, 00:47:50 »
Ikzelf bezit het IR systeem EZ-Command "Dynamis" van Bachmann.
Dit is van de hand van ESU (echter enkel geschikt voor gelijkstroom) & vergelijkbaar met de ESU "Navigator"
Met de 'PRO Box' kan ik 4 'zenders' gebruiken & 5 'ontvangers' plaatsen langs de baan.
Bij de Pro Box zit dan ook een kabel om op de Ecos aan te sluiten.
Momenteel heb ik van beiden 3 exemplaren en die werken goed.
(wel rekening houden met een kleine vertraging in de reactie op de bevelen)
http://www.bachmann.co.uk/pdfs/dynamis-user-guide.pdf  
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal