Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:59
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 16:18:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
  

Auteur Topic: Onderweg met de Deutsche Reichsbahn...  (gelezen 21812 keer)

Gorillus

  • Gast
Onderweg met de Deutsche Reichsbahn...
« Gepost op: 19 januari 2013, 22:35:35 »
Hallo,

Met me maatje Andre (europaard) ben ik sinds de jaren 80 bezig met de spoorhobby en knutselen we al jaren samen aan onze banen.
We hebben wel eens vaker hier een berichtje achter gelaten en al een tijd zitten we te genieten van alle verhalen over de banen en de mensen daarachter.
We hebben een website, maar het lijkt ons leuk om een draadje op dit forum te openen over onze knoei en knutsel praktijken, onze banen, de treinen die bij ons onderweg zijn en dit te delen met anderen.

We knutselen in tijdperk II, en hebben 2 plaatsen in Duitsland die we gebruiken in ons thema.
De hele boel rijdt tussen de havenstad Konigsberg in het noorden en het bergdorp Berchtesgaden in het zuiden.
Op deze manier kunnen we ook veel materieel laten rijden wat in werkelijkheid waarschijnlijk niet eens in die streken is geweest.
Maar goed, het blijft hobby dus er kan van alles ;)

Natuurlijk moeten er dan ook mooie foto's en kletsverhalen op...
Met de foto's komt het wel goed en Andre is van de afdeling communicatie, dat komt dus ook goed.  :P ;D
Hier vast een plaatje van elke baan voor een impressie van onze bouwsels.



Nou... binnenkort meer.

Groeten Richard




 
« Laatst bewerkt op: 20 januari 2013, 15:40:16 door Gorillus. Reden: foto\'s aangepast »

Bas23

  • Offline Offline
  • Berichten: 316
Re:Onderweg met de Deutsche Reichsbahn...
« Reactie #1 Gepost op: 19 januari 2013, 22:53:17 »
Hallo Richard en André Dit smaakt naar meer.
Ik ken jullie site maar leuk om ook hier wat te zien (y)
Ben benieuwd.

Gr Bas
Esu Ecos II, Fleischmann profirails, Tijdperk II/III,
Esu,Fleischmann,Roco,Faller,Vollmer.

bosje77

  • Offline Offline
  • Berichten: 2844
Re:Onderweg met de Deutsche Reichsbahn...
« Reactie #2 Gepost op: 19 januari 2013, 23:23:19 »
Richard en André alleen deze kleine foto beloofd wat  (y) ik ben benieuwd wat er nog zal volgen.

Gr. Robin ;D

europaard

  • Gast
Re:Onderweg met de Deutsche Reichsbahn...
« Reactie #3 Gepost op: 20 januari 2013, 09:12:31 »
Tsja..Richard schreef het al....blijkbaar is hij analfabeet :P
Dus beginnen we maar met gewoon geen tekst en simpelweg een paar plaatjes van lokomotieven.
Per slot is het zondag en dan denken wij niet na (y)
Eerst een nieuwe aanwinst in Bw Konigsberg.
Het is de FLM. BR43 die even moet wachten voor het signaal voordat hij het station mag passeren.


Maar het is druk op de zondag dus even later staat ook deze 03.10 voor het signaal :o


Groetjes
André
« Laatst bewerkt op: 20 januari 2013, 12:34:44 door europaard. Reden: bart en bas »

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Onderweg met de Deutsche Reichsbahn...
« Reactie #4 Gepost op: 20 januari 2013, 10:27:27 »
Super dat jullie hier ook een draadje beginnen. Ik bezoek jullie prachtige site van tijd tot tijd sinds er een paar jaar geleden in Rail magazine een artikel over is verschenen en ben erg onder de indruk van jullie bouwsels en alle achtergronden over de tijd waarin jullie baan is gesitueerd.

Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 20 januari 2013, 10:30:51 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

MHS84

  • Offline Offline
  • Berichten: 1978
Re:Onderweg met de Deutsche Reichsbahn...
« Reactie #5 Gepost op: 20 januari 2013, 10:37:28 »
Ook hier zijn André en Richard geen onbekenden. +1 volger.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Onderweg met de Deutsche Reichsbahn...
« Reactie #6 Gepost op: 20 januari 2013, 12:19:57 »
Welkom in het verhalenboard van BNLS, heren. :)

Een tip voor de foto’s: als je in de fotolink de tekst ‘ width=400’ (dus met voorgaande spatie) verwijderd, worden de foto’s groter getoond in het bericht.

Gute Fahrt! (y)

Groet,
Bas

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re:Onderweg met de Deutsche Reichsbahn...
« Reactie #7 Gepost op: 20 januari 2013, 12:24:35 »
Even een tip voor de maker van de (overigens fraaie) poster, er zou moeten staan: mit der Deutschen Reichsbahn

Maar los daarvan, bijzonder thema met heel wat mogelijkheden tot leuke foto's en verhalen. Ik ben benieuwd!

Eelco

lokpaint

  • Gast
Re:Onderweg met de Deutsche Reichsbahn...
« Reactie #8 Gepost op: 20 januari 2013, 12:25:37 »
Hoi

Ziet er goed uit  (y)

p.s. je 03 is geen 03, maar een 03.10. Toch wel een wezenlijk verschil.

Bart

Gorillus

  • Gast
Re:Onderweg met de Deutsche Reichsbahn...
« Reactie #9 Gepost op: 20 januari 2013, 16:37:10 »
Hoi

Na wat geblader in het fotoboek zijn we nog wat oude foto's tegengekomen.
Helaas hebben de foto's heel wat te stellen gehad en zijn ze niet ongeschonden gebleven.

De mannen in het depot zijn druk aan het werk en een paar arbeiders ruimen de kolen op die naast de loc's zijn gevallen.
Het is zondag, dus veel locomotieven hebben geen dienst en staan te wachten op de volgende rit.

In de verte klinkt geronk en dat komt steeds dichterbij...
De mannen kijken omhoog en er vliegt een Junkers Ju 52 over die luchtopnames maakt van het depot.
Voor ze kunnen zwaaien is het toestel al over gevlogen en verdwijnt het aan de horizon.
De dag daarop stonden de onderstaande foto's in de krant.



De mannen zijn toch een beetje teleurgesteld dat ze net niet op de foto stonden...
Volgende keer beter.

Groeten Richard

ps bas nog bedankt voor de tip





 
« Laatst bewerkt op: 22 januari 2013, 21:48:44 door Gorillus »

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re:Onderweg met de Deutsche Reichsbahn...
« Reactie #10 Gepost op: 20 januari 2013, 16:39:27 »
Vooral die laatste is erg goed getroffen  (y) Leuk dat je er meer werk van maakt dan een snelle digitale opname even een sepia-kleur te geven. Meer van dit soort opnames svp...  :)

Gorillus

  • Gast
Re:Onderweg met de Deutsche Reichsbahn...
« Reactie #11 Gepost op: 20 januari 2013, 16:45:58 »
Ze komen zo uit het fotoboek hoor ;D

Ach ik vind het wel leuk, een beetje klooien met de foto's.
Ooit ook eens bezig geweest met filmpjes te bewerken, maar de software werkt niet meer met windows 7 :-[
En het moet in dit draadje zo af en toe wel ouwe zooi lijken hahahahaha.

Groeten richard

 
« Laatst bewerkt op: 20 januari 2013, 21:05:09 door Gorillus »

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re:Onderweg met de Deutsche Reichsbahn...
« Reactie #12 Gepost op: 20 januari 2013, 17:19:53 »
Mooi plaatwerk Richard!
Vroeger wilde men kleur, nu weer zwart wit. :)

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5802
Re:Onderweg met de Deutsche Reichsbahn...
« Reactie #13 Gepost op: 20 januari 2013, 20:21:39 »
ik ga dit volgen
Zie een aantal foto's bij de passende tijd (y)

europaard

  • Gast
Re:Onderweg met de Deutsche Reichsbahn...
« Reactie #14 Gepost op: 21 januari 2013, 19:57:58 »
De DRG ontwikkelde een systeem van treinsoorten zodat de langeafstandstreinen gemakkelijker te herkennen waren in de dienstregeling.
Zo waren er de FD-treinen, dit waren de hoogwaardige langeafstandstreinen zoals we nu de intercity kennen.
In het FD net reden ook internationale treinen zoals de Rheingold en de Nord Express.
Speciaal voor de Rheingold werden in 1928/29 nieuwe sneltreinrijtuigen gemaakt met een lengte van 23,5 meter.
De crème/violet geschilderde salonrijtuigen die volgens het voorbeeld van de beroemde Amerikaanse Pullman rijtuigen uitgevoerd waren, boden luxueuze saloninterieurs met of zonder keuken.
Van een keuken uit werden aldoor twee rijtuigen bediend.
De vormgeving van de interieurs ging terug op de ontwerpen van belangrijke kunstenaars en architecten.
De legendarische opschriften "RHEINGOLD" prijkte nog niet in de beginfase op de rijtuigen, maar pas vanaf de jaren dertig.


De draaistellen van de rijtuigen inclusief de bagagerijtuigen waren allemaal van het type Görlitz II.
De rijtuigen waren geconstrueerd voor een snelheid van 120 km/u. De rijtuigen kregen als eerste letter een S omdat de rijtuigen in de categorie van Salonrijtuigen en speciale rijtuigen (Sondernwagens) behoorden in het DRG rijtuigschema.
De kleurstelling van de Rheingold rijtuigen was crème/violet, de bagagerijtuigen waren violet.
De rijtuigen hadden de opschriften "Deutsche Reichsbahn Gesellschaft" en "MITROPA" en het DRG logo.
Later kwam ook de naam "RHEINGOLD" op de rijtuigen te staan.
De rijtuigen waren in onderhoud in Köln-Betriebs-Bhf.

De Rheingold werd meestal getrokken door locomotieven serie BR 18-3, BR 18-4 , en de BR 18-4/5. De rijtuigen die na de tweede wereldoorlog bij de DB bleven, werden verbouwd tot restauratierijtuig, "Gesellschaftwagen" of sneltreinrijtuig.
Een aantal rijtuigen is later door de Freundeskreis Eisenbahn Köln (FEK) gerestaureerd en deze rijtuigen zijn weer zoveel mogelijk in de oude staat teruggebracht.

Groetjes
André
« Laatst bewerkt op: 21 januari 2013, 21:41:33 door europaard. Reden: verkeerde tekst en foto »