Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS-1000 in spoor-1 door Bahn-AG
Vandaag om 19:31:15
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door prutser
Vandaag om 19:29:23
Au bord de la Cèze door Paul1969
Vandaag om 19:23:18
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 18:47:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:35:58
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 18:27:22
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door orientexpress
Vandaag om 17:50:17
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Ronald69
Vandaag om 17:49:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 17:47:48
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door _Sjors_
Vandaag om 17:32:31
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 17:23:46
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 17:03:11
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 16:41:42
't Boemeltje door Huup
Vandaag om 16:20:13
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 16:03:43
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
Vandaag om 15:20:48
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 14:36:26
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 14:31:05
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door puntenglijder
Vandaag om 14:29:27
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Hennie
Vandaag om 14:28:53
Bollenwagen, diverse vragen door grossraumwagen
Vandaag om 14:03:58
Klompentrein door grossraumwagen
Vandaag om 13:15:21
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Martijn193
Vandaag om 13:11:02
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 12:11:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:59:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 11:43:28
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 10:34:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 10:18:35
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 09:49:57
Problemen met Marklin Startup 29124 door NL-modelspoor
Vandaag om 08:11:33
  

Auteur Topic: NS Motorpost voor gelijkstroom  (gelezen 16576 keer)

Jantje

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
  • Thalys
NS Motorpost voor gelijkstroom
« Gepost op: 15 June 2007, 11:29:57 »
Hey,

Ik heb een digitale treinbaan (H0) en ik rij met name met roco en fleischmann.
Maar ik wil graag een NS motorpost, maar die vind ik alleen met Marklin op het internet, en Marklin gebruikt een derde rail en ik dus niet. Weet iemand toevallig waar je een NS Motorpost kan krijgen met gelijkstroom (dus niet van Marklin ;D)?Alvast heel erg bedankt voor de moeite.

Jantje
Bezitter van 2x Multimaus en 8 digitale treinen!

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5386
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: NS Motorpost voor gelijkstroom
« Reactie #1 Gepost op: 15 June 2007, 11:36:53 »
Hoi Jantje,

Dan moet je de marklin HAMO versie hebben. Houdt er wel rekening mee dat deze matige rij-eigenschappen hebben. Dat komt omdat bij die uitvoeringen de stroomafname op de wielen te iel is uitgevoerd. Daar zijn wel verbetermogelijkheden voor.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Jantje

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
  • Thalys
Re: NS Motorpost voor gelijkstroom
« Reactie #2 Gepost op: 15 June 2007, 11:39:19 »
Hey Jeroen bedankt voor je reactie, maar weet je ook waar je die kan krijgen en kan ik zelf de stroomafname verbeteren? Want ik vind het wel zonde als ie dus slecht rijd.

Jantje
Bezitter van 2x Multimaus en 8 digitale treinen!

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4666
Re: NS Motorpost voor gelijkstroom
« Reactie #3 Gepost op: 15 June 2007, 12:05:14 »
Stroomafname is zeker zelf te verbeteren.

De HAMO's vind je alleen nog op beurzen, prijsindicatie is dan ongeveer 120 - 160 euro. Afhankelijk van staat, logo's, OVP enz.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Biem

  • Offline Offline
  • Berichten: 816
Re: NS Motorpost voor gelijkstroom
« Reactie #4 Gepost op: 15 June 2007, 12:16:39 »
Of je koopt een 3-rail versie , en deze bouw je om (of laat je ombouwen)  naar 2-rail, laatst zo een rode 3-rail versie gekocht met geluid en decoder , en deze om laten bouwen naar 2-rail met decoder
Groeten uit Hoogeveen

Jantje

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
  • Thalys
Re: NS Motorpost voor gelijkstroom
« Reactie #5 Gepost op: 15 June 2007, 15:08:25 »
Hey, kreeg net een mailtje binnen over HAMO

Het gaat hierbij om een wisselstroom lok van Màrklin, dus met een stroomafnemer.In HAMO uitvoering is deze nooit loc uitgebracht, HAMO is zeer verouderd jaren 80, maakt veel lawaai en de loc´s lopen niet mooi.Wel eens gedacht aan 2 systemen naast elkaar, gelijkstroom en wisselstroom, wel gescheiden van elkaar.Of alleen wisselstroom, ROCO,Fleischmann en velen andere bieden ook loc´s in wisselstroom aan.

klopt dit en is dit waar? Kan ik inderdaad een Marklin Motorpost kopen en hem dan ombouwen naar gelijkstroom?

JM
Bezitter van 2x Multimaus en 8 digitale treinen!

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22566
Re: NS Motorpost voor gelijkstroom
« Reactie #6 Gepost op: 15 June 2007, 15:19:05 »
Vindt je het erg als ik niet eens snap wat daar staat?  ???
Maar goed.
1. De Motorpost is door Märlin op de markt gebracht en dus in eerste instantie voor drierail ontworpen.
2. Er is wel degelijk een tweerailversie geproduceerd en die werd verkocht onder de naam Märklin HAMO.
3. Je kunt een drierailversie best ombouwen naar tweerail.
4. Het is een ouder Märklin model, dus hij maakt in welke versie dan ook lawaai.
5. Wel heeft Märklin op den duur de motor een beetje opgewaardeerd, waardoor het model soepelder ging lopen. Die motoronderdelen kun je ook in een HAMO-exemplaar stoppen. Maar de herrie blijft.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Geoffrey Korstanje

  • prutser
  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
Re: NS Motorpost voor gelijkstroom
« Reactie #7 Gepost op: 15 June 2007, 15:19:51 »
Beste Jantje

Er staat een heel stuk hierover in onze galerie.
Zie dit onderwerp

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5386
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: NS Motorpost voor gelijkstroom
« Reactie #8 Gepost op: 15 June 2007, 15:24:09 »
Daarnaast zou ik never en nooit niet met twee systemen op een baan gaan rijden (behalve op clubbanen, omdat daar nu eenmaal mensen zijn die thuis gelijkstroom rijden OF wisselstroom en deze clubs de mensen allemaal de gelegenheid willen geven om te rijden).

Thuis zou ik er dus nooit voor kiezen. Er zijn tegenwoordig mogelijkheden zat om van een gelijkstroom- een wisselstroom te maken (met name digitaal). Van wisselstroom naar gelijkstroom is wat complexer, maar moet zeker te doen zijn.

Als je niet weet hoe, informeer eens bij een goede modelspeciaalzaak in de buurt.

Ga je uit van een HAMO die, zoals Henk al schreef, weldegelijk utigebracht is, dan maakt dit exemplaar inderdaad meer herrie dan je van andere modellen gewend bent en zijn, zoals ik al schreef, de rij-eigenschappen matig. Door de stroomafname te verbeteren, moet het al een stuk beter gaan.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Jantje

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
  • Thalys
Re: NS Motorpost voor gelijkstroom
« Reactie #9 Gepost op: 15 June 2007, 15:31:29 »
Hey, kan ik ook een nieuwe motor in de motorpost doen(gelijkstroom) die minder geluid maakt en betere rijeigenschappen heeft?

Of kan ik beter een Marklin Motorpost kopen (3-rail geen HAMO) met geluid en licht en er vervolgens een nieuwe motor in zetten of ombouwen (wat Geoffrey Korstanje zei) en kan ik dan die geluidfuncties behouden?

Of is het handigste een nieuwe motor erin zetten

jantje
Bezitter van 2x Multimaus en 8 digitale treinen!

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22566
Re: NS Motorpost voor gelijkstroom
« Reactie #10 Gepost op: 15 June 2007, 15:34:58 »
Misschien begrijp ik het inmiddels wat beter.
De HAMO modellen dateren inderdaad allemaal uit de jaren tachtig. Toen stopte Märklin nog de ouderwetse veldspoelmotoren in al hun modellen. Bij de tweerail motorpost nam Märklin niet eens de moeite om de veldspoel te vervangen door een permanent magneet (HAMO magneet), zoals ze normaal wel deden. De veldspoel kreeg gewoon twee diodes voor de wisseling van rijrichting. Daarom maakt het ding een kabaal van jewelste en rijdt niet al te soepel, nog vergergerd door de stroomafname van één draaistel.

In latere versies van de motorpost heeft Märklin een vijfsterrenmotor toegepast die in ieder geval wat soepelder loopt. Die versies zijn nooit in tweerail uitgebracht. Maar die motoronderdelen kun je ook los kopen en alsnog in een HAMO stoppen. Dat kan iedereen. De ombouw van drierail naar tweerail kan ook, maar is geen beginnersklusje.

Mijn advies. Zoek eerst eens naar een HAMO motorpost. Probeer die en misschien vind je het goed genoeg. Zo niet, dan kun je alsnog de motoronderdelen vervangen. Vind je geen HAMO motorpost, dan komt de ombouw van een drierailmodel in het vizier. Je kunt dat ook laten doen.
« Laatst bewerkt op: 15 June 2007, 15:43:01 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Jantje

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
  • Thalys
Re: NS Motorpost voor gelijkstroom
« Reactie #11 Gepost op: 15 June 2007, 17:42:09 »
Hey Henk,

Super bedankt voor je reactie. Ik gas op zoek naar een HAMO motorpost en zodra ik die heb kijk ik of ik hem goed vind lopen. Zoniet dan komt er een nieuwe motor in en laat ik hem digitaliseren voor mijn baan.
Alsnog bedankt Henk,

Jantje
Bezitter van 2x Multimaus en 8 digitale treinen!

Gouda

  • Offline Offline
  • Berichten: 1232
  • kaas, kaars en siroopwafel
    • Railclub Utrecht
Re: NS Motorpost voor gelijkstroom
« Reactie #12 Gepost op: 15 June 2007, 18:02:25 »
Ik heb een Hamo moterpost en mijn ervaring is dat de motor eerst op bedrijfstempratuur moet komen en rijdt hij soepel op de clubbaan. Hij heeft bij een koude motor de neiging om in stopsecties stil te blijven staan.
Nederlandse diesels zijn mijn favoriet.

RoSoft

  • Offline Offline
  • Berichten: 1446
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: NS Motorpost voor gelijkstroom
« Reactie #13 Gepost op: 15 June 2007, 19:39:58 »
Ik denk dat het dan hoog tijd wordt dat de motor (anker) eens schoongemaakt wordt.
Mvg
Wim.
« Laatst bewerkt op: 16 June 2007, 12:59:28 door Peter Korsten. Reden: Citaat van vorig bericht verwijderd. »
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

Jantje

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
  • Thalys
Re: NS Motorpost voor gelijkstroom
« Reactie #14 Gepost op: 16 June 2007, 09:59:00 »
Hey,

Ik heb net de modelzaak gebeld en die zei het volgende,

Je kan ook goed onderhoud plegen en alles schoon houden en als hij dan nog niet goed loopt dan koop je onderdelen om de motor om te bouwen van 3polig naar 5polig, dan zou die lekkerder lopen. Die onderdelen kosten 20 euro en een decoder er bij voor 30 euro.

Dan heb dus nu een NS Motorpost die €190,-- euro kost (maar wel in super nieuw staat)
Is dit de trein waard of kan ik beter een nieuwe motor erin zetten, maar de modelzaak raadde dat af en ik weet ook niet hoe dat moet. Ik heb wel deze site gezien https://forum.beneluxspoor.net/index.php?option=com_content&task=view&id=54&Itemid=67,maar toch ik heb er geen enkele ervaring mee. Dus wat zou ik doen?

Jantje
Bezitter van 2x Multimaus en 8 digitale treinen!