Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
NS-1000 in spoor-1
door
Bahn-AG
Vandaag
om 19:31:15
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
prutser
Vandaag
om 19:29:23
Au bord de la Cèze
door
Paul1969
Vandaag
om 19:23:18
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 18:47:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 18:35:58
Mooi weer om buiten te spelen
door
hervé
Vandaag
om 18:27:22
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie
door
orientexpress
Vandaag
om 17:50:17
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm
door
Ronald69
Vandaag
om 17:49:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
sncf231e
Vandaag
om 17:47:48
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E)
door
_Sjors_
Vandaag
om 17:32:31
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 17:23:46
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
ca.gorter
Vandaag
om 17:03:11
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation.
door
DJV
Vandaag
om 16:41:42
't Boemeltje
door
Huup
Vandaag
om 16:20:13
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken
door
Loki
Vandaag
om 16:03:43
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Rick
Vandaag
om 15:20:48
Polderbaan(tje) 0,3m2
door
GD
Vandaag
om 14:36:26
Bauarbeiten im gange
door
741230
Vandaag
om 14:31:05
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's
door
puntenglijder
Vandaag
om 14:29:27
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025
door
Hennie
Vandaag
om 14:28:53
Bollenwagen, diverse vragen
door
grossraumwagen
Vandaag
om 14:03:58
Klompentrein
door
grossraumwagen
Vandaag
om 13:15:21
4 oktober modelspoorbeurs Houten
door
Martijn193
Vandaag
om 13:11:02
Minibaan Visserskaai H0
door
Sikko
Vandaag
om 12:11:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 11:59:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Ronald69
Vandaag
om 11:43:28
Station Roodeschool
door
Benelux795
Vandaag
om 10:34:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
william_2
Vandaag
om 10:18:35
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 09:49:57
Problemen met Marklin Startup 29124
door
NL-modelspoor
Vandaag
om 08:11:33
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
NS Motorpost voor gelijkstroom
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Volgende
- [
1
]
2
3
4
Omlaag
Auteur
Topic: NS Motorpost voor gelijkstroom (gelezen 16576 keer)
Jantje
Offline
Berichten: 48
Thalys
NS Motorpost voor gelijkstroom
«
Gepost op:
15 June 2007, 11:29:57 »
Hey,
Ik heb een digitale treinbaan (H0) en ik rij met name met roco en fleischmann.
Maar ik wil graag een NS motorpost, maar die vind ik alleen met Marklin op het internet, en Marklin gebruikt een derde rail en ik dus niet. Weet iemand toevallig waar je een NS Motorpost kan krijgen met gelijkstroom (dus niet van Marklin
)?Alvast heel erg bedankt voor de moeite.
Jantje
Gelogd
Bezitter van 2x Multimaus en 8 digitale treinen!
Jeroen Water
Offline
Berichten: 5386
NS tijdperk IV (1973/1974)
Re: NS Motorpost voor gelijkstroom
«
Reactie #1 Gepost op:
15 June 2007, 11:36:53 »
Hoi Jantje,
Dan moet je de marklin HAMO versie hebben. Houdt er wel rekening mee dat deze matige rij-eigenschappen hebben. Dat komt omdat bij die uitvoeringen de stroomafname op de wielen te iel is uitgevoerd. Daar zijn wel verbetermogelijkheden voor.
Jeroen
Gelogd
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974
Jantje
Offline
Berichten: 48
Thalys
Re: NS Motorpost voor gelijkstroom
«
Reactie #2 Gepost op:
15 June 2007, 11:39:19 »
Hey Jeroen bedankt voor je reactie, maar weet je ook waar je die kan krijgen en kan ik zelf de stroomafname verbeteren? Want ik vind het wel zonde als ie dus slecht rijd.
Jantje
Gelogd
Bezitter van 2x Multimaus en 8 digitale treinen!
Sander
Offline
Berichten: 4666
Re: NS Motorpost voor gelijkstroom
«
Reactie #3 Gepost op:
15 June 2007, 12:05:14 »
Stroomafname is zeker zelf te verbeteren.
De HAMO's vind je alleen nog op beurzen, prijsindicatie is dan ongeveer 120 - 160 euro. Afhankelijk van staat, logo's, OVP enz.
mvg,
Sander
Gelogd
mvg,
Sander
Biem
Offline
Berichten: 816
Re: NS Motorpost voor gelijkstroom
«
Reactie #4 Gepost op:
15 June 2007, 12:16:39 »
Of je koopt een 3-rail versie , en deze bouw je om (of laat je ombouwen) naar 2-rail, laatst zo een rode 3-rail versie gekocht met geluid en decoder , en deze om laten bouwen naar 2-rail met decoder
Gelogd
Groeten uit Hoogeveen
Jantje
Offline
Berichten: 48
Thalys
Re: NS Motorpost voor gelijkstroom
«
Reactie #5 Gepost op:
15 June 2007, 15:08:25 »
Hey, kreeg net een mailtje binnen over HAMO
Het gaat hierbij om een wisselstroom lok van Màrklin, dus met een stroomafnemer.In HAMO uitvoering is deze nooit loc uitgebracht, HAMO is zeer verouderd jaren 80, maakt veel lawaai en de loc´s lopen niet mooi.Wel eens gedacht aan 2 systemen naast elkaar, gelijkstroom en wisselstroom, wel gescheiden van elkaar.Of alleen wisselstroom, ROCO,Fleischmann en velen andere bieden ook loc´s in wisselstroom aan.
klopt dit en is dit waar? Kan ik inderdaad een Marklin Motorpost kopen en hem dan ombouwen naar gelijkstroom?
JM
Gelogd
Bezitter van 2x Multimaus en 8 digitale treinen!
henk
Online
Berichten: 22566
Re: NS Motorpost voor gelijkstroom
«
Reactie #6 Gepost op:
15 June 2007, 15:19:05 »
Vindt je het erg als ik niet eens snap wat daar staat?
Maar goed.
1. De Motorpost is door Märlin op de markt gebracht en dus in eerste instantie voor drierail ontworpen.
2. Er is wel degelijk een tweerailversie geproduceerd en die werd verkocht onder de naam Märklin HAMO.
3. Je kunt een drierailversie best ombouwen naar tweerail.
4. Het is een ouder Märklin model, dus hij maakt in welke versie dan ook lawaai.
5. Wel heeft Märklin op den duur de motor een beetje opgewaardeerd, waardoor het model soepelder ging lopen. Die motoronderdelen kun je ook in een HAMO-exemplaar stoppen. Maar de herrie blijft.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Geoffrey Korstanje
prutser
Offline
Berichten: 1664
Re: NS Motorpost voor gelijkstroom
«
Reactie #7 Gepost op:
15 June 2007, 15:19:51 »
Beste Jantje
Er staat een heel stuk hierover in onze galerie.
Zie
dit onderwerp
Gelogd
Jeroen Water
Offline
Berichten: 5386
NS tijdperk IV (1973/1974)
Re: NS Motorpost voor gelijkstroom
«
Reactie #8 Gepost op:
15 June 2007, 15:24:09 »
Daarnaast zou ik never en nooit niet met twee systemen op een baan gaan rijden (behalve op clubbanen, omdat daar nu eenmaal mensen zijn die thuis gelijkstroom rijden OF wisselstroom en deze clubs de mensen allemaal de gelegenheid willen geven om te rijden).
Thuis zou ik er dus nooit voor kiezen. Er zijn tegenwoordig mogelijkheden zat om van een gelijkstroom- een wisselstroom te maken (met name digitaal). Van wisselstroom naar gelijkstroom is wat complexer, maar moet zeker te doen zijn.
Als je niet weet hoe, informeer eens bij een goede modelspeciaalzaak in de buurt.
Ga je uit van een HAMO die, zoals Henk al schreef, weldegelijk utigebracht is, dan maakt dit exemplaar inderdaad meer herrie dan je van andere modellen gewend bent en zijn, zoals ik al schreef, de rij-eigenschappen matig. Door de stroomafname te verbeteren, moet het al een stuk beter gaan.
Jeroen
Gelogd
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974
Jantje
Offline
Berichten: 48
Thalys
Re: NS Motorpost voor gelijkstroom
«
Reactie #9 Gepost op:
15 June 2007, 15:31:29 »
Hey, kan ik ook een nieuwe motor in de motorpost doen(gelijkstroom) die minder geluid maakt en betere rijeigenschappen heeft?
Of kan ik beter een Marklin Motorpost kopen (3-rail geen HAMO) met geluid en licht en er vervolgens een nieuwe motor in zetten of ombouwen (wat Geoffrey Korstanje zei) en kan ik dan die geluidfuncties behouden?
Of is het handigste een nieuwe motor erin zetten
jantje
Gelogd
Bezitter van 2x Multimaus en 8 digitale treinen!
henk
Online
Berichten: 22566
Re: NS Motorpost voor gelijkstroom
«
Reactie #10 Gepost op:
15 June 2007, 15:34:58 »
Misschien begrijp ik het inmiddels wat beter.
De HAMO modellen dateren inderdaad allemaal uit de jaren tachtig. Toen stopte Märklin nog de ouderwetse veldspoelmotoren in al hun modellen. Bij de tweerail motorpost nam Märklin niet eens de moeite om de veldspoel te vervangen door een permanent magneet (HAMO magneet), zoals ze normaal wel deden. De veldspoel kreeg gewoon twee diodes voor de wisseling van rijrichting. Daarom maakt het ding een kabaal van jewelste en rijdt niet al te soepel, nog vergergerd door de stroomafname van één draaistel.
In latere versies van de motorpost heeft Märklin een vijfsterrenmotor toegepast die in ieder geval wat soepelder loopt. Die versies zijn nooit in tweerail uitgebracht. Maar die motoronderdelen kun je ook los kopen en alsnog in een HAMO stoppen. Dat kan iedereen. De ombouw van drierail naar tweerail kan ook, maar is geen beginnersklusje.
Mijn advies. Zoek eerst eens naar een HAMO motorpost. Probeer die en misschien vind je het goed genoeg. Zo niet, dan kun je alsnog de motoronderdelen vervangen. Vind je geen HAMO motorpost, dan komt de ombouw van een drierailmodel in het vizier. Je kunt dat ook laten doen.
«
Laatst bewerkt op: 15 June 2007, 15:43:01 door henk
»
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Jantje
Offline
Berichten: 48
Thalys
Re: NS Motorpost voor gelijkstroom
«
Reactie #11 Gepost op:
15 June 2007, 17:42:09 »
Hey Henk,
Super bedankt voor je reactie. Ik gas op zoek naar een HAMO motorpost en zodra ik die heb kijk ik of ik hem goed vind lopen. Zoniet dan komt er een nieuwe motor in en laat ik hem digitaliseren voor mijn baan.
Alsnog bedankt Henk,
Jantje
Gelogd
Bezitter van 2x Multimaus en 8 digitale treinen!
Gouda
Offline
Berichten: 1232
kaas, kaars en siroopwafel
Re: NS Motorpost voor gelijkstroom
«
Reactie #12 Gepost op:
15 June 2007, 18:02:25 »
Ik heb een Hamo moterpost en mijn ervaring is dat de motor eerst op bedrijfstempratuur moet komen en rijdt hij soepel op de clubbaan. Hij heeft bij een koude motor de neiging om in stopsecties stil te blijven staan.
Gelogd
Nederlandse diesels zijn mijn favoriet.
RoSoft
Offline
Berichten: 1446
Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: NS Motorpost voor gelijkstroom
«
Reactie #13 Gepost op:
15 June 2007, 19:39:58 »
Ik denk dat het dan hoog tijd wordt dat de motor (anker) eens schoongemaakt wordt.
Mvg
Wim.
«
Laatst bewerkt op: 16 June 2007, 12:59:28 door Peter Korsten. Reden: Citaat van vorig bericht verwijderd.
»
Gelogd
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.
Jantje
Offline
Berichten: 48
Thalys
Re: NS Motorpost voor gelijkstroom
«
Reactie #14 Gepost op:
16 June 2007, 09:59:00 »
Hey,
Ik heb net de modelzaak gebeld en die zei het volgende,
Je kan ook goed onderhoud plegen en alles schoon houden en als hij dan nog niet goed loopt dan koop je onderdelen om de motor om te bouwen van 3polig naar 5polig, dan zou die lekkerder lopen. Die onderdelen kosten 20 euro en een decoder er bij voor 30 euro.
Dan heb dus nu een NS Motorpost die €190,-- euro kost (maar wel in super nieuw staat)
Is dit de trein waard of kan ik beter een nieuwe motor erin zetten, maar de modelzaak raadde dat af en ik weet ook niet hoe dat moet. Ik heb wel deze site gezien
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?option=com_content&task=view&id=54&Itemid=67
,maar toch ik heb er geen enkele ervaring mee. Dus wat zou ik doen?
Jantje
Gelogd
Bezitter van 2x Multimaus en 8 digitale treinen!
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Volgende
- [
1
]
2
3
4
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
NS Motorpost voor gelijkstroom