Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Bauarbeiten im gange
door
Frank 123
Vandaag
om 08:39:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Frank 123
Vandaag
om 08:29:27
Mijn geweatherde modellen
door
Spoor010
Vandaag
om 05:31:32
Chinese prut kabel
door
hmmglaser
Vandaag
om 01:33:14
Line-up foto's van modellen
door
Ronald69
Vandaag
om 00:07:33
Rheinburg, TP V/VI
door
Wim Vink
25 July 2025, 23:21:37
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
Wim Vink
25 July 2025, 23:17:57
Heroplage Artitec Plan W?
door
Jeroen Water
25 July 2025, 23:14:02
US diorama in H0
door
Wim Vink
25 July 2025, 23:10:40
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Wim Vink
25 July 2025, 23:01:52
Iemand ervaringen met een Lima Astora RaBe 503 018, art 1680 ?
door
Dave.......
25 July 2025, 22:58:55
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
25 July 2025, 22:58:28
Aachenau West
door
wob
25 July 2025, 22:34:05
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw?
door
MOVisser
25 July 2025, 22:29:47
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Bert55
25 July 2025, 21:46:43
Show je werkplek
door
cor_b
25 July 2025, 21:25:19
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
AP3737
25 July 2025, 21:00:32
schok bij vertrek
door
phdirk
25 July 2025, 20:52:17
Raadplaatje
door
Rick
25 July 2025, 19:15:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Huup
25 July 2025, 19:11:24
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos)
door
grossraumwagen
25 July 2025, 18:59:13
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
Martijn193
25 July 2025, 17:35:46
Seuthe gaat stoppen
door
ex-DR V100
25 July 2025, 15:46:46
Arduino loconet-interfaces
door
NTeering
25 July 2025, 14:09:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
BartvD
25 July 2025, 14:07:51
Spuitmondjes
door
Bahn-AG
25 July 2025, 13:51:34
Yamorc booster
door
Montanbahn
25 July 2025, 13:23:59
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
KNed
25 July 2025, 13:06:17
C en K rails samen
door
Blausee-Mitholz
25 July 2025, 12:54:53
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Keska
25 July 2025, 12:49:58
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
NS Motorpost voor gelijkstroom
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Volgende
- [
1
]
2
3
4
Omlaag
Auteur
Topic: NS Motorpost voor gelijkstroom (gelezen 16304 keer)
Jantje
Offline
Berichten: 48
Thalys
NS Motorpost voor gelijkstroom
«
Gepost op:
15 June 2007, 11:29:57 »
Hey,
Ik heb een digitale treinbaan (H0) en ik rij met name met roco en fleischmann.
Maar ik wil graag een NS motorpost, maar die vind ik alleen met Marklin op het internet, en Marklin gebruikt een derde rail en ik dus niet. Weet iemand toevallig waar je een NS Motorpost kan krijgen met gelijkstroom (dus niet van Marklin
)?Alvast heel erg bedankt voor de moeite.
Jantje
Gelogd
Bezitter van 2x Multimaus en 8 digitale treinen!
Jeroen Water
Offline
Berichten: 5375
NS tijdperk IV (1973/1974)
Re: NS Motorpost voor gelijkstroom
«
Reactie #1 Gepost op:
15 June 2007, 11:36:53 »
Hoi Jantje,
Dan moet je de marklin HAMO versie hebben. Houdt er wel rekening mee dat deze matige rij-eigenschappen hebben. Dat komt omdat bij die uitvoeringen de stroomafname op de wielen te iel is uitgevoerd. Daar zijn wel verbetermogelijkheden voor.
Jeroen
Gelogd
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974
Jantje
Offline
Berichten: 48
Thalys
Re: NS Motorpost voor gelijkstroom
«
Reactie #2 Gepost op:
15 June 2007, 11:39:19 »
Hey Jeroen bedankt voor je reactie, maar weet je ook waar je die kan krijgen en kan ik zelf de stroomafname verbeteren? Want ik vind het wel zonde als ie dus slecht rijd.
Jantje
Gelogd
Bezitter van 2x Multimaus en 8 digitale treinen!
Sander
Offline
Berichten: 4670
Re: NS Motorpost voor gelijkstroom
«
Reactie #3 Gepost op:
15 June 2007, 12:05:14 »
Stroomafname is zeker zelf te verbeteren.
De HAMO's vind je alleen nog op beurzen, prijsindicatie is dan ongeveer 120 - 160 euro. Afhankelijk van staat, logo's, OVP enz.
mvg,
Sander
Gelogd
mvg,
Sander
Biem
Offline
Berichten: 816
Re: NS Motorpost voor gelijkstroom
«
Reactie #4 Gepost op:
15 June 2007, 12:16:39 »
Of je koopt een 3-rail versie , en deze bouw je om (of laat je ombouwen) naar 2-rail, laatst zo een rode 3-rail versie gekocht met geluid en decoder , en deze om laten bouwen naar 2-rail met decoder
Gelogd
Groeten uit Hoogeveen
Jantje
Offline
Berichten: 48
Thalys
Re: NS Motorpost voor gelijkstroom
«
Reactie #5 Gepost op:
15 June 2007, 15:08:25 »
Hey, kreeg net een mailtje binnen over HAMO
Het gaat hierbij om een wisselstroom lok van Màrklin, dus met een stroomafnemer.In HAMO uitvoering is deze nooit loc uitgebracht, HAMO is zeer verouderd jaren 80, maakt veel lawaai en de loc´s lopen niet mooi.Wel eens gedacht aan 2 systemen naast elkaar, gelijkstroom en wisselstroom, wel gescheiden van elkaar.Of alleen wisselstroom, ROCO,Fleischmann en velen andere bieden ook loc´s in wisselstroom aan.
klopt dit en is dit waar? Kan ik inderdaad een Marklin Motorpost kopen en hem dan ombouwen naar gelijkstroom?
JM
Gelogd
Bezitter van 2x Multimaus en 8 digitale treinen!
henk
Offline
Berichten: 22504
Re: NS Motorpost voor gelijkstroom
«
Reactie #6 Gepost op:
15 June 2007, 15:19:05 »
Vindt je het erg als ik niet eens snap wat daar staat?
Maar goed.
1. De Motorpost is door Märlin op de markt gebracht en dus in eerste instantie voor drierail ontworpen.
2. Er is wel degelijk een tweerailversie geproduceerd en die werd verkocht onder de naam Märklin HAMO.
3. Je kunt een drierailversie best ombouwen naar tweerail.
4. Het is een ouder Märklin model, dus hij maakt in welke versie dan ook lawaai.
5. Wel heeft Märklin op den duur de motor een beetje opgewaardeerd, waardoor het model soepelder ging lopen. Die motoronderdelen kun je ook in een HAMO-exemplaar stoppen. Maar de herrie blijft.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Geoffrey Korstanje
prutser
Offline
Berichten: 1664
Re: NS Motorpost voor gelijkstroom
«
Reactie #7 Gepost op:
15 June 2007, 15:19:51 »
Beste Jantje
Er staat een heel stuk hierover in onze galerie.
Zie
dit onderwerp
Gelogd
Jeroen Water
Offline
Berichten: 5375
NS tijdperk IV (1973/1974)
Re: NS Motorpost voor gelijkstroom
«
Reactie #8 Gepost op:
15 June 2007, 15:24:09 »
Daarnaast zou ik never en nooit niet met twee systemen op een baan gaan rijden (behalve op clubbanen, omdat daar nu eenmaal mensen zijn die thuis gelijkstroom rijden OF wisselstroom en deze clubs de mensen allemaal de gelegenheid willen geven om te rijden).
Thuis zou ik er dus nooit voor kiezen. Er zijn tegenwoordig mogelijkheden zat om van een gelijkstroom- een wisselstroom te maken (met name digitaal). Van wisselstroom naar gelijkstroom is wat complexer, maar moet zeker te doen zijn.
Als je niet weet hoe, informeer eens bij een goede modelspeciaalzaak in de buurt.
Ga je uit van een HAMO die, zoals Henk al schreef, weldegelijk utigebracht is, dan maakt dit exemplaar inderdaad meer herrie dan je van andere modellen gewend bent en zijn, zoals ik al schreef, de rij-eigenschappen matig. Door de stroomafname te verbeteren, moet het al een stuk beter gaan.
Jeroen
Gelogd
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974
Jantje
Offline
Berichten: 48
Thalys
Re: NS Motorpost voor gelijkstroom
«
Reactie #9 Gepost op:
15 June 2007, 15:31:29 »
Hey, kan ik ook een nieuwe motor in de motorpost doen(gelijkstroom) die minder geluid maakt en betere rijeigenschappen heeft?
Of kan ik beter een Marklin Motorpost kopen (3-rail geen HAMO) met geluid en licht en er vervolgens een nieuwe motor in zetten of ombouwen (wat Geoffrey Korstanje zei) en kan ik dan die geluidfuncties behouden?
Of is het handigste een nieuwe motor erin zetten
jantje
Gelogd
Bezitter van 2x Multimaus en 8 digitale treinen!
henk
Offline
Berichten: 22504
Re: NS Motorpost voor gelijkstroom
«
Reactie #10 Gepost op:
15 June 2007, 15:34:58 »
Misschien begrijp ik het inmiddels wat beter.
De HAMO modellen dateren inderdaad allemaal uit de jaren tachtig. Toen stopte Märklin nog de ouderwetse veldspoelmotoren in al hun modellen. Bij de tweerail motorpost nam Märklin niet eens de moeite om de veldspoel te vervangen door een permanent magneet (HAMO magneet), zoals ze normaal wel deden. De veldspoel kreeg gewoon twee diodes voor de wisseling van rijrichting. Daarom maakt het ding een kabaal van jewelste en rijdt niet al te soepel, nog vergergerd door de stroomafname van één draaistel.
In latere versies van de motorpost heeft Märklin een vijfsterrenmotor toegepast die in ieder geval wat soepelder loopt. Die versies zijn nooit in tweerail uitgebracht. Maar die motoronderdelen kun je ook los kopen en alsnog in een HAMO stoppen. Dat kan iedereen. De ombouw van drierail naar tweerail kan ook, maar is geen beginnersklusje.
Mijn advies. Zoek eerst eens naar een HAMO motorpost. Probeer die en misschien vind je het goed genoeg. Zo niet, dan kun je alsnog de motoronderdelen vervangen. Vind je geen HAMO motorpost, dan komt de ombouw van een drierailmodel in het vizier. Je kunt dat ook laten doen.
«
Laatst bewerkt op: 15 June 2007, 15:43:01 door henk
»
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Jantje
Offline
Berichten: 48
Thalys
Re: NS Motorpost voor gelijkstroom
«
Reactie #11 Gepost op:
15 June 2007, 17:42:09 »
Hey Henk,
Super bedankt voor je reactie. Ik gas op zoek naar een HAMO motorpost en zodra ik die heb kijk ik of ik hem goed vind lopen. Zoniet dan komt er een nieuwe motor in en laat ik hem digitaliseren voor mijn baan.
Alsnog bedankt Henk,
Jantje
Gelogd
Bezitter van 2x Multimaus en 8 digitale treinen!
Gouda
Offline
Berichten: 1234
kaas, kaars en siroopwafel
Re: NS Motorpost voor gelijkstroom
«
Reactie #12 Gepost op:
15 June 2007, 18:02:25 »
Ik heb een Hamo moterpost en mijn ervaring is dat de motor eerst op bedrijfstempratuur moet komen en rijdt hij soepel op de clubbaan. Hij heeft bij een koude motor de neiging om in stopsecties stil te blijven staan.
Gelogd
Nederlandse diesels zijn mijn favoriet.
RoSoft
Offline
Berichten: 1446
Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: NS Motorpost voor gelijkstroom
«
Reactie #13 Gepost op:
15 June 2007, 19:39:58 »
Ik denk dat het dan hoog tijd wordt dat de motor (anker) eens schoongemaakt wordt.
Mvg
Wim.
«
Laatst bewerkt op: 16 June 2007, 12:59:28 door Peter Korsten. Reden: Citaat van vorig bericht verwijderd.
»
Gelogd
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.
Jantje
Offline
Berichten: 48
Thalys
Re: NS Motorpost voor gelijkstroom
«
Reactie #14 Gepost op:
16 June 2007, 09:59:00 »
Hey,
Ik heb net de modelzaak gebeld en die zei het volgende,
Je kan ook goed onderhoud plegen en alles schoon houden en als hij dan nog niet goed loopt dan koop je onderdelen om de motor om te bouwen van 3polig naar 5polig, dan zou die lekkerder lopen. Die onderdelen kosten 20 euro en een decoder er bij voor 30 euro.
Dan heb dus nu een NS Motorpost die €190,-- euro kost (maar wel in super nieuw staat)
Is dit de trein waard of kan ik beter een nieuwe motor erin zetten, maar de modelzaak raadde dat af en ik weet ook niet hoe dat moet. Ik heb wel deze site gezien
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?option=com_content&task=view&id=54&Itemid=67
,maar toch ik heb er geen enkele ervaring mee. Dus wat zou ik doen?
Jantje
Gelogd
Bezitter van 2x Multimaus en 8 digitale treinen!
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Volgende
- [
1
]
2
3
4
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
NS Motorpost voor gelijkstroom